Sentään yhen kalijapullon bongasin noista Hammerin kuvista, älä vaan kutsu mua tai Samulia noihin pippaloihin![]()
Sentään yhen kalijapullon bongasin noista Hammerin kuvista, älä vaan kutsu mua tai Samulia noihin pippaloihin![]()
Hankin vähän aikaa sitten dealextremestä Trustfiren laturin sekä isompia ja pienempiä akkuja. Mittailin eilen akkujen jänniteitä heti latauksen jälkeen ja mittari näytti isommille 4,03V ja pienemmille muistaakseni 4,01V. Eikös nuo jännitteet ole vähän liian matalat?
Huomasin dealextremessä laturiin liittyvistä keskusteluista, että laturin nykyisessä versiossa liukuvien terminaalien jousella olisi sen verran resistanssia, että se tiputtaa jännitettä. Korjauksena eräs käyttäjä on kolvannut johdot jousien rinnalle. Pitää itsekin kokeilla tuota ja testailla varovasti..
Jos tuo ei auta, vika on varmaan akuissa.
Invisigoth muokkasi tätä : 11.09.2008 at 08.03 Syy: Lukihärön korjaus
Saanko toimivan systeemin, jos laitan 5 Seoul P4:sta rinnan ja syötän tuolle paketille virtaa Kaidomainin P7 driverillä? Eikös se driverin antama virta jakaudu noille rinnan kytketyille ledeille suunnilleen tasan?
EI ole mitään takeita, että virta jakaantuisi tasan. Jos LED:ien kynnysjännitteissä on pienikin ero, muuttuu virrat hyvinkin erilaisiksi. Laita pieni etuvastus jokaisen LED:n kanssa sarjaan, niin virrat tasoittuu. Vastukset voi olla luokkaa 0.12ohm. Toisaalta 5kpl P4:ää on niin monta, että kovin suuresta riskistä ei ole kyse, mutta tasan se ei todennäköisesti jakaudu.
Ongelma tässä on vielä se, että vastuksissakin on toleranssit. Osta vastuksia vähintäänkin tuplamäärä ja valikoi. Noin pientä vastusta ei voi mitata yleismittarilla resistanssi-asteikolla, vaan ennemmin siten, että ajat tunnettua virtaa vastuksen läpi ja mittaat jännitettä vastuksen yli.
P7:ssa virrat jakautuu kohtuullisen tasan, koska vierekkäset LED diet on olleet valmistuksessakin vierekkäin ja siten toleranssit saadaan pysymään kohtuullisina. Valmistaja ei kuitenkaan uskalla antaa käyttää yhtä suurta virtaa, kuin yhden dien LED:eissä (2.8A vs 4A).
Kiitos tiedosta. Tuo kynnysjännitteiden eron vaikutus on tiedossa.Minusta virta per ledi on sen verran matala viiden ledin rinnankytkennässä, että kynnysjännitteiden erot eivät aiheuta mitään katastrofia. Pitää testailla, kun saan driverin ensin kaidomainista..
Juuri noin, niinkuin Troh tuossa jo kuvasikin. Lisänä on vielä kynnysjännitteen pieneneminen liitoslämpötilan kasvaessa. Tästähän tulee mukava positiivinen takaisinkytkentä.
Mutta kokeilemallahan tuo selviää, onko rinnankytkentä käytännössä kuinka ongelmallinen.
-
Menni
Mistäs olette tuota Arctic Silver Aluminium Adhesivea hommanneet? Verkkokauppa ja Jimm's myyvät 2-3vkon toimitusajoilla verkossa.
Saksasta saa 8€:lla, mutta postikulut ~6€.
Onko jotakin vastaavaa ainetta saatavilla helpommin?
Elfalla oli Loctiten lämpöliima 70€/20ml alv0% - tyyristähän tuo tuntuu olevan..
Minä tilasin täältä: http://cgi.ebay.de/ARCTIC-SILVER-ALU...742.m153.l1262
Ite hain tosta pirkkalan myymälästä, tahi veljekset keskinen oY:stä
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Mulla on ollu tuota arcticia ja sitten DX:n lämpöliimaa. Tota jälkimmäistä on noin 15 kertaa enemmän, ja halvemmalla kuin Arctic. Ainoa huono puoli siinä on hitaampi kuivuminen, tosin arcticissakin on mainittu, ettei saisi käyttää kuin useamman tunnin päästä. DX:llä kerran liimattu ei lähde vahingossa irti, liima on hivenen joustavaa. Ja ennenkaikkea se ei maksa juuri mitään, joten tulee käytettyä sitä vähän joka paikassa. Jopa valaisimen kasauksessa.
En lueskellut ihan kaikkia ketjun viestejä, mutta monikaan ei ilmeisesti ole itse rakennellut tehokasta led-takavaloa? Näin maallikkona voisi kuvitella, että jostain kohtuullisen hintaisesta pienikokoisesta led-lampusta (fenix tms.) olisi aika helppo muokata punainen tehovalo esim.lasi vaihtamalla.
Rule #1: Obey The Rules
Fenixiin voi teipata punaisen kalvon etulasiin, tai vaihtaa LED:n punaiseksi. Itse en ole vielä kokenut tehokasta takalamppua rakenteluvaivan arvoiseksi. Jokun pienen tuikun ajattelin väsätä, mutta siinä suurta tehoa tärkeämpää on huoltovapaus, eli että patterit kestäisi koko talven.
Katselin hiukan hintoja ja taitaa olla niin, ettei tuo virittely muutenkaan ole kannattavaa. Esim.1W ledillä varustettu uusi Blackburnin Mars 4.0 -takavalo maksaa kuitenkin vain muutaman kympin.
Rule #1: Obey The Rules
1W ja 50h polttoaika kahdella AAA-patterilla ei kyllä kohtaa. Toisin sanoen, 1W LED:iä poltetaan aika paljon pienemmällä teholla.
Peruskysymys kai on, kuinka tehokkaan takavalon haluat?
Blackburnin Mars 1.0 lupaa 150h polttoaikaa kahdella AAA-patterilla. Se on varmaan aika paljon himmeämpi, kuin Mars 4.0, mutta molemmat ajaa saman asian. Takavalohan on siksi, että takanatuleva näkee missä olet.
[OT]
Mistä kummasta olet saanut käsityksen, että DIY:n pitäisi olla halpaa.
Tällaisen sorvasin itseni iloksi. Ledien ja jäähdytysrimojen välissä tilaa esim maxflexille. Heijastimena 2 kpl 35" ja yksi kappale 10". Valotehoa valmiilla päällä leikisti 700lm. Kiinnitys ja osittain jäähdytys stemmin ylä- tai alaruuveihin. Valopään halkaisija tarkalleen 40mm ja pituus tarkalleen vähän enemmän. Eloksoinnin jälkeen (eloksointi ja anodisointi on sama asia) Pienet naarmut ja painallukset tulivat esiin, mutta valoa se ei juuri haittaa.
![]()
mutanaama muokkasi tätä : 19.09.2008 at 13.01
Päädyin sitten minäkin DIY-valoihin ja pari kysymystä tuli mieleen. Ajattelin kahta erillistä lähivaloa jotka sijoitetaan tankoon mahdollisimman kauas toisistaan, onko kukaan testannut onko sama rakentaa ledit yhteen vai sijoittaa kauemmas toisitaan? Rakennan noi kahdella erillisella driverilla (http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=1801) ja litium akuilla.
Driverin paikka? Väliä sijoittaako sen ledin viereen vai akun viereen?
Mistä löytyisi kytkentä tai juotos nastoilla varustettu pidike 18650 akulle? Linssien polttoväleistä, mikä olisi seul p4 ledille sopiva optiikka noista carlon 20mm linsseistä lähivalo käyttöön?
Loistava opas tämä keskustelu, mutta alkaa vähän paisua![]()
Syksy tulee valoa tjsp. topicista juuri luin, että Airbiken P7-lamppuja saa 115£ on-onelta, joka vie lisää taloudellista pohjaa DIY-toiminnalta. Jos rakentelu kiinnostaa, niin http://www.rckauppa.fi/index1.html sivulla listataan LiPo-akkuja RC-lennokkikäyttöön. Yleensä nämä ovat olleet jotain 20C kalliita akkuja, mutta nyt listoilla on esim. Swang 4000mAh 11.1V LiPo akkupaketti 29€. Ei kuulosta ollenkaan pahalta. Tuolla akulla P7-LED palaa ~3h riippuen tietysti hyötysuhteesta regulaattorissa.
Moi oisko mahdollista rakentaa autoo tarkotetusta (12v)xenon valosta ja linssiumpiosta pyörään valo . Ja minkäkokosen akun vaatis ..Jos homma onnistuuLöytys vaan vermeet tollaseen viritykseen
-janne
.Ja akun sais kätevästi juomapulloon =) Eikä pitäs olla lämpö ongelmia niin kun tavalisissa valoiss Kiitos troh =) Rupeenkin katteleen ton kokosta akkua ja laturia sille -janne
vai onko täs järkee ? oishanse kiva itse väsätä mut katsotaan samalla rahalla saa fenixin lampun ihan täältä jyväskylästa ja varmaan näkee niillä-janne
Elikä sain juuri käsiini tuommoisen MTE SSC P7 5-mode lampun ja hetihän sitä pitää päästä modailemaan. Ajatuksena oli kytkeä noita 18650-litiumakkuja esim. neljä rinnan pidemmän paloajan aikaansaamiseksi ja johdottaa sitten tämä paketti lampulle. Mutta mites tuo lataushomma? Tarviiko akut ladata erikseen, vai voiko tuon akkupaketin kytkeä laturiin rinnankytkettynä?
Tuolla linkissä myös mainittiin, että jos käyttää rinnassa noita 18650-litiumakkuja, niin tuolla kontrollerin vaihtamisella ei saada lisää valotehoa. Mistäs tämä johtuu?
Jos teet aina rinnankytkennän vain täysien kennojen kanssa, niin kai niitä voi irrallaankin pitää. Jos jokin kenno ei ole täynnä silloin, kun kennot yhdistetään, tulee ongelmia. Pienempiä, tai suurempia. Helpompaa se minusta kuitenkin on, jos kennot on kiinteästi rinnankytkettynä.
Jos käytät suojattuja kennoja ja tulee sähkönjohtavuuteen häiriöitä, esim tärinän takia, saattaa suojat katkaista sähköt. Kokemuksesta voin kertoa, että kun pimeässä metsässä yht'äkkiä vedetään valot pimeäksi, niin hetkeen ei näe mitään. Onneksi omat kokemukseni on lumen pehmittämästä maastosta, eikä kovin kovasta vauhdista.![]()
No minulta jos kysyttäisiin niin ei, mutta se on vain minun mielipiteeni. Tulee painoa sekä lamppuun että akkuun ja akullekin aika ruhtinaallisesti hintaa, jos on litiumversio... Valoa tietty tulisi "ihan riittävästi". Mutta paljon kevyemmän paketinkin voisi samalla rahalla rakentaa. Ne muut osat voisi ostaa vaikka sillä rahalla mikä säästyy, kun ei tarvitse ostaa ihan niin isoa akkua.
Tartteis vähän vinkkiä joltain, joka on enemmän testaillut noita optiikoita. Tarkoituksena olisi tehdä 5 * Seoul P4 -tankovalo. Käytettävissä on Ledililtä seuraavia linssejä, jokaista 2 kpl: +-8-astetta, -+15-astetta ja ovaali +-7/+-25-astetta. Ajattelin kasata lampun neliöalumiiniputkesta, vähän tähän tyyliin, http://bikeled.org/ConstructionSteps.html
Tankovalon olisi hyvä antaa laaja ja tasainen valokuvio, eli varmaan kannattaa jättää noista linsseistä pois toinen +-8-asteen spotti. Ajattelin laittaa ledit kahteen riviin, toiseen 3 ja toiseen kaksi. Kannattaisiko noita mediumeja ja ovaaleja suunnata jonkin verran sivulle päin? Pyöräkaistapää muistaakseni teki joskus "kaarivalon", jossa ledit olivat kaarevassa muodossa.
Tuo sivuille suuntaaminen tietysti aiheuttaa lisätyötä verrattuna tuohon perusmalliin.
Minä olen rakentanut noista P4:sta kolmen ledin valon. Tässä tapauksessa ledit on myös istutettu kaarevaan alumiinitankoon - linssit 25 asteisia kaikki. Mielestäni oma valo antaa riittävästi valoa maastoajoon.
Tuo Pyöräkaistapään viritys oli tosiaan aika kaistapäinen ...valoa riitti/riittää koko kylälle![]()
Onko kellään kokemusta noista energiansäästö halogeeneistä, saadaanko lisää paloaikaa?
http://catalog.myosram.com/zb2b/b2b/...browserminor=4
Mikä ei tapa se vahvistaa, mikä ei satu se ei vahvista.
Linkki ei johtanut mihinkään lamppuun. Mutta noilla Osramin energy savereilla saadaan käytännössä lisää valotehoa akkukäytössä ei paloaikaa. Koska Osramin mainoksen mukaan esim heidän 20W energy saver vastaa 35W tavallista halogeenia. Energiasäästöä siis syntyisi, jos sisällä kämpässä vaihtaisi 35 wattiset 20 wattisiin valotehon pysyessä samana.
Kirjanmerkit