Taitaa Nokian 29er-nasta mahtua noihin leveyksiin. Se on yllättävän kapea rengas (muka 2.1tuumaa). Jopa niin kapea, että meinasin jättää ostamatta sen takia. Muuten nastoituksesta ei ole hajuakaan.
Taitaa Nokian 29er-nasta mahtua noihin leveyksiin. Se on yllättävän kapea rengas (muka 2.1tuumaa). Jopa niin kapea, että meinasin jättää ostamatta sen takia. Muuten nastoituksesta ei ole hajuakaan.
Voisi ennakoivasti jo ostaa nuo Noksun 106:set. Saas nähdä tarviiko niitä talvella hirveästi.
Aika perusteellinen esitys Nokian ja Schwalben nastarenkaista löytyy tästä:
http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp
Onko kellään tietoa mistä saisi noita Nokian A10 renkaita/valmistetaanko yhä?
A10 on (oli) omien kokemusteni mukaan aika huono rengas: paksu eloton runko ei rullannut mihinkään ja kumiseos halkeili varsin pian. Tähän verrattuna W106 on selvä parannus.
Noita A10:jä voinee vielä löytää esim suurista automarketeista tai sitten voi kysellä suoraan tehtaalta: sales@suomityres.com
- Tomi
Käytin työmatkahybridissäni viime talvena Nokian W106:sia edessä ja takana, pito oli mielestäni hyvä. Ajotuntumakin oli ok.
Saksasta tulossa tuollaiset:
http://www.bike-discount.de./shop/a7...04-spikes.html
Hinta ei hirvittänyt ja muutakin tavaraa tulossa samassa paketissa. Ekat "ei-biltema" -nastarenkaat eli varmaankin olen tyytyväinen kun en paremmista tiedä...![]()
Koululaisen pyörän vaihtuessa Jopoon renkaiden hankinta meni uusiksi. 24-tuumaisia nastakumeja ei kovin montaa markkinoilta löydy, mutta jotain kuitenkin: Biltemasta löytyy halpiskumia hintaan 18 eur, lisäksi Schwalben kuvastossa löytyy Marathon Winteristä myös noita pieniä kokoja. Bilteman kumit lienevät viime talven tavaraa, koska uudessa paperikuvastossa niitä ei enää silmääni osunut.
Taitaa tuo biltema riittää tällä kertaa...
Rule #1: Obey The Rules
Bilteman nastoista tuli niittejä parinsadan kilsan kurvailun jälkeen, en suosittele![]()
Vanha mutta lihava.
Komppaan myös ei-äänellä. Säästät 18 euroa, kun ostat heti aluksi kunnolliset. Pari kertaa piti hölmöillä ja ostaa "halvat", joista nastat sinkoili taivaan tuuliin tai upposi renkaan sisään. Etenkin takarenkaana eivät kestä yhtään.
Sittemmin olen ostanut laaturenkaita ja niillä ajelee useita talvia putkeen, jos ei tee lukkojarrutuksia asfaltilla tai muuta hölmöä.
Tänään on saanut lukea kun porukkaa on kaatunut aamulla, mutta onko nastarenkaalle oikeasti käyttöä Etelä-Suomessa? Itsellä on tällä hetkellä viime talvelta nastarenkaat(w240) myynnissä ja miettinyt, että ostaisin tilalle tuollaiset Ice Spikerit, mutta kannattaako? Viime talvena itsellä olivat nuo nastarenkaat vajaat kolme viikkoa ja käyttö lähinnä hyötyajoa. Nyt olisi tulevana talvena tarkoitus ajaa myös metsässä. Onko nastoille ainoastaan käyttöä metsän puolella vai tarvitseeko niitä sielläkään? Turhaa kun en nastoja haluaisi ostaa.
Still rides with 26er
No omien kokemuksien kanssa nastoja tarvitsee lähinnä silloin kun on ollut sulaa ja sitten pakastanut uudelleen, ns pääkallokelillä. En tosin ole suunnitellut vaihtaa talvella renkaita sään mukaan, joten kohtapuoliin lyön taas maastopyörään extremet kiinni ja ajan sillä töihin.
Pääkallokelillä ne nastat on kyllä parasta ikinä, on hienoa paukuttaa pyörällä lujaa ohitse kun ihmiset eivät meinaa pysyä pystyssä kävellen.![]()
Ostin viime vuonna ensimmäisen kerran piikit(ice spiker pro) fillariin ja kokemus oli vallan mainioEnsinnäkin pito on aivan mieletön ja varsinkin jäällä.Lumella ei niinkään pidossa tuntunut olevan merkitystä piikkien hyväksi.Ehkä tuo spiker pro hieman haki lumessa mutta muuten ei ollut mitään negatiivista. Ajelin työmatkoja myös ja meno on huomattavasti turvallisempaa piikeillä.Piikeillä melkein sama kuin olisi ajanut kesällä(hieman liioitellen..) Kävin ajamassa myös luisteluradalla ja senkuin kanttaili menemään jalat lukoissa kiinni. Lenkkiä ajoin myös maastossa,jossa oli kiveä,kannikkoa yms. Piikkejä irtosi yhteensä 1 edestä ja 2 takaa vaikka lasetin sen minkä kerkesin enkä varonut yhtään. Olikohan niissä 336 nastaa,muistanenko oikein..
Nuo spiker prot eivät ole myös kovin painavat.Kyljet ovat ohuet se on miinus mutta eipä nuo menneet viime talvena kertaakaan rikki.
Itse pihtasin monta vuotta nastoja ja nyt,kun niitä viime vuonna koitin niin sitä odottaa jo,että tulisi jäät ja lumet. Etelä-karjalan talvimetiköissä niistä ainakin on ollut hyötyä.Onhan nuo prot kalliit mutta kyllä tuosta ilosta maksaisin uudestaan. Olo on kuin ruottin rallissa![]()
Kunnon nastarenkaiden kanssa olisi hyvä käyttää piikein varustettuja klossikenkiä. Saattaa muuten jossain vaiheessa ajellessa unohtaa että on jääkelit, ja jos kenkä on liukuesteetön seurauksena voi pysähdyttäessä olla operaatio rähmä, ja ihan julkisella paikallakin
Maastossa, etenkin ylä ja alamäissä, tilanne on sama. Metsässä kuitenkin yleensä vähemmän yleisöä.
Semmoset nastat vois ehkä olla kätevät, joissa ois sivunappuloissa nastat ja keskellä ei. Sit vois -0 aamuina päästää pikkusen renkaasta painetta jolloin sivunappuloiden nastat ottas maahan kiinni ja sit taas vastaavasti lisätä renkaaseen ilmaa niin että vaan renkaan keskiosa ottas maahan nastoitta. Meinaan jos ajaa samalla pyörällä duunimatkat täällä Hesassa ni suht usein talvikaudella aamulla ois nastoille tarvetta kun taas iltapäivällä jo reippaasti plussan puolella.
Ennemminkin Nokian renkaista tuo Hakkapeliitta Stud, vaikuttaisi tuollaiselta renkaalta, ainakin kuvan perusteella. Tuossa W106:ssa näyttäisi kuitenkin aika keskellä olevan nuo nastat.
Itse ajelin viime talvena metsässä Extreme 294:lla ja ihan hyvin tuo tuntui pitävän. Tosin muista maastonastarenkaista ei kokemusta ole, joten siinä mielessä vertailupohja puuttuu. Muutama nasta irtosi renkaista talven aikana.
Nastat renkaan sivuilla ainakin Nokian MOUNT & GROUND W160
Itse olen harkinnut tuollaisten ostoa ja olisi kiva kuulla käyttökokemuksia renkaista.
Omatoiminen pikkupoika kotona, pihalla ja päiväkodissa.
Itse aattelin kokeilla tänä talvena Schwalben Snow Stud:ia
Vielä odottavat asentamistaan; voin sit jakaa käyttökokemuksia, kunhan liukkaita tulee...
Schwalbelta tullut tuos uusi marathon winter (700x35c&40c) ja nyt mietinkin miten on tuon nokialaisen pistosuojauksen kanssa?
Tähän asti ainakin nuo marathonit ovat kestäneet about mitä vain mitä on tullut vastaan kaupungilla.
Edit: Niin linkki renkaisiin http://www.schwalbetires.com/node/1788
Kyllä asia nyt taitaa olla niin, että keskellä olevat nastat ovat juuri ne, jotka pyöräilijän pystyssä pitävät. Ne reunanastat ovat lähinnä painon ja hinnan nostamiseksi. Ainakin W240 toimii näin. Reunanastat eivät edes maahan ota. Niin polvi maassa ei talvella kurveja ajeta. Muutenkin sitä pitoa tarvitaan ENNEN kuin rengas lähtee luisuun, ei enää sen jälkeen.
Sudenpentukenraali M.I.K.K.O. - Murheellisen Itsekäs ja Kovin Kiivasluonteinen Onnenmyyrä
Käsittääkseni ne reunanastat eivät kanttaamisen takia oleelliset ole, ainut missä niistä voi olla hyötyä on kun urittuneella tiellä yrittää pois autonrenkaan painamasta 40cm leveästä ja 5cm syvästä urasta.
Urista pois pääsyyn tarvitsee kyllä enemmän nastoja. Ei siihen millään riitä yksi jono toisella puolella rengasta. Jos rengas paineet ovat alhaiset saadaan reunanastoilla tarvittava sivuttaispito normaaliin työmatka-/hyötyajoon. Ja tällöinkin mutkat omankantin mukaanEro on kuitenkin huomattava perus kumeihin verrattuna jos tienpinta on jäässä.
Still rides with 26er
Onko laajoja kokemuksia ICE SPIKEReista asfalttikestävyydestä?
Miten mahtaa nuo Swalben Ice Spiker Pro:n teräväkärkiset 361 nastaa kestää asfalttiajoa? Tylsyvätkö hetkessä, ovatko pysyneet paikallaan? Onko kyseiset renkaat tarkoitettu vain polkuliukasteluun, vai tohtiiko ajaa ahkerasti myös asfalttipäällysteisiä pyöräteitä?
...vai riittäisikö normi spikereiden 304 tylppäkärkistä nastaa myös polkukurvailuun? Mitä mieltä ovat käyttäjät?
"Pyörälläpä tietenki..."
Tietääks kukaan saaks pyörään jostain kitkarenkahia talveks?
Kirjanmerkit