GiantElectrobikeGarmin
Sivu 73 / 177 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 63 71 72 73 74 75 83 123 173 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.161 - 2.190 / 5284

Aihe: Siilinjärven maantie - ja maastolenkit

Tällainen hyvin asiallinen vastaus tuli metsänomistajain liitolta:
    Hei
    Metsäkeskuksesta Tenho Hynöseltä ohjautui minulle kysymyksiä, joihin tässä lyhyesti:

Suomessa noudatetaan FFCS-sertifiointia, jonka standardit ja kriteeristö löytyvät internetistä Suomen metsäsertifionti ry:n ylläpitämiltä sivuilta:
    http://www.pefc.fi/pages/suomi/ffcs-jarjestelma.ph

Kyseessä on ryhmäsertifiointi. Metsänomistajien Liitto hakee sertifikaattia kaikkien metsänomistajien ja toimijoiden puolesta.
    Sertifiointiryhmään kuuluminen on vapaaehtoista, mutta valtaosa metsänomistajista on mukana samoin kuin melkein kaikki puuta ostavat metsäteollisuusyritykset. Lisäksi järjestöistä mukana ovat koneyrittäjät ja metsurit. Kaikki mesänhoitoyhdistykset ovat sitoutuneet noudattamaan kriteerejä.

Sertifioinnissa mukana olevat tahot ovat sitoutuneet noudattamaan kriteerejä, joista Pohjois-Savossa on käytössä 26.
    Yksi kriteereistä (25) koskee jokamiehen oikeuksia, joita ei saa estää. Pohjois-Savon ympäristökeskuksesta tiedustellaan vuosittain mahdolliset jokamiehen oikeuksien laittomat rajoitukset.

Kriteeristö ei suoraan ota kantaa polkujen aukipitämiseen. Sen sijaan Hyvän metsänhoidon suosituksissa suositellaan välttämään havaittujen polkujen hävittämistä. Metsänomistajalla (mm. valtio) voi olla lisäksi pitemmälle meneviä hoito-ohjeita polkuihin liittyen.

Pyöräily kuuluu jokamiehen oikeuksiin ja on hyvä harrastus. Suositeltavinta se on tarkoitukseen varatuilla reiteillä.
    Sen sijaan esim. alamäkiajoradat ja erilaiset rakenteet sekä pöräilytapahtumat edellyttävät maanomistajan lupaa.

Terveisin
    Jukka Hujala
    Metsänomistajien Liitto Järvi-Suomi
    Järvi-Suomen metsäsertifiointitoimikunnan pj

Nyt sitten sertifikaatti taskussa maanomistajien puheille
    Tai saha kainalossa pimeässä
    Jos et aja et voi ottaa!

kon-ciocc Guest
    Eiköhän maanomistajat anna yleensä luvan polkujen aukipitämiseen jos sitä heiltä asiallisesti kysyy. Se että löytää oikean henkilön onkin jo ehkä hankalampi juttu. Tuli mieleen mm. perikuntien- ja yhteisomistusmetsämaat. Tokkopa siellä nyt sellaisia sentään on mut... .

Yksinkertaisin tapa oo kai katkoa oksat 'vahingossa' ja nyhtää taimet juurineen kanervikosta, ne kun juuttaat 'tarttuu' polkimiin ja muihin pyörän ulokkeisiin!

Käväisin iltapäivällä Käärmelahdessa kääntymässä. Tosiaankin siellä on ainakin yksi polun pätkä kasvanut umpeen käytön puutteen vuoksi. On kyllä sen verran hyvin piilossa tuo polku soramontulta länteen päin ettei sinne kaikki löydä. Laitoin alkukesästä pölkyn ajouralle merkiksi mistä kohdasta pitää kääntyä umpivesakkoon. Eikun raivaussaha tarakalle seuraavalle lenkille.

Ai niin, kukas kele on laittanut pölkkyjä poikittain sille paluureitin pitkälle ja raskaalle nousulle. Ensimmäisen sain kierrettyä mutta toisen kohdalla zen-pyöritys sekosi ja pyöräkin kaatui.

Ensi viikonloppuna olen armeijan rullissa joten sunnuntailenkkiseuraa tarjolla seuraavan kerran vasta 14.09

Näin Ilkan jäljet.
    Tässä minun jälkeni.
    Kaikki nousut pääsin ylös pitkästä aikaa. 34 piikkinen takana auttaa, mutta kyllä reidet huusivat sinfoniaa paluumatkalla Huvikumman nyppylässä.
    Uusissa renakaissa on senverran enemmän pitoa kuin entisissä, että voi ajaa putkelta tuonkin mäen.
    Jos et aja et voi ottaa!

kon-ciocc Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti /(/ilkka Katso viesti
    Ai niin, kukas kele on laittanut pölkkyjä poikittain sille paluureitin pitkälle ja raskaalle nousulle. Ensimmäisen sain kierrettyä mutta toisen kohdalla zen-pyöritys sekosi ja pyöräkin kaatui.

Ensi viikonloppuna olen armeijan rullissa joten sunnuntailenkkiseuraa tarjolla seuraavan kerran vasta 14.09
    Olit varmaankin poistanut kyseiset pölkyt sillä en niihin tämänpäiväisellä lenkillä törmännyt. Puiden oksat sen sijaan haittaa jo paikka paikoin melkoisesti ajamista. Mutta ehkä viikon kuluttua taas uudelleen?

I'm back, Ruska 2008 loppui perjantaina.
    Jep, poistin sen pölkyn keskeltä rinteestä, alempi kyllä jäi paikalleen.
    Huomenna voisi käväistä Käärmelahdessa maastopyörällä, kun on tuo motivaatio maantiepyöräilyyn hukassa. Ajattelin ajella hissukseen naatiskelemalla. Mukaan sopii muitakin maltillisen siiven kuskeja. Olisiko lähtö klo 10:00 Patakukkulan parkkipaikalta ookoo?

Vois koittaa tulla mukaan jos jaksatte odotella minua mäkien päällä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Kiitos lenkistä. Kivaa oli ja kovaa.
    Tuossa jälki.
    Jos et aja et voi ottaa!

Ihan kiva lenkki. Löysin ilmeisesti vähähappisen kohdan reitiltä kun piti selältään käsin haukkoa henkeä. Timokin löysi suonsilmäkkeen.
    Viikon päästä uusiksi ja mielellään isommalla ryhmällä.

Ensi viikonloppuna lähden Pyhälle, mutta seuraavana.
    Mikähän mäki oli se Ilkan selälläänmakuumäki kun en löydä sitä oikein kansalaisenkarttapaikasta. Sieltä puuttuu se sorakuoppa johon tie tulee ja josta se hapeton paikka alkaa.
    Jos et aja et voi ottaa!

Ja en sitten eilen lukenut palstaa, joten yhden hengen Hiawatha-ryhmä seurasi teidän jälkiänne niiltä aina välillä pois pudoten ja taas kohta takaisin löytäen. Kivaa oli ja hienot maisemat. Jospa ensi sunnuntaina sitten vaikka sattuisi sinne starttipaikalle..
    "Munkilla!"

Onko se tämä se selälläänhengitysmäki?
    Jos et aja et voi ottaa!

Jep, kyllä tuo hapettomalta paikalta näyttää.

Sunnuntailenkki

Sunnuntaina taas mehtään tai ainakin vesakkoon. Sääennusteen mukaan kivet ja juuret kuivina.
    StantheMan ja Tiltman tervetuloa myös mukaan. Patakukkulan parkkipaikka klo 10:00.

Ajelen ensimmäiseen lumisateeseen asti maantiellä, mutta kiitos kutsusta. Sitten, kun keli estää maantieajot, niin tulen teille päin ajelemaan maastopyörällä.

Näillä näkymin tulen huomenna lenkille mukaan, toivottavasti ilmoitukseni ei ainakaan hätistä ketään pois lenkiltä.
    Mikä ei tapa se vahvistaa, mikä ei satu se ei vahvista.

Pitää yrittää.. Tänään heräsin spontaanisti klo 9:30, joten pitää hieman piristäytyä. Mulla ei kyllä vauhti välttämättä päätä huimaa..
    "Munkilla!"

Hienoa. Ei se vauhti vaan hengästyminen... Minä ajelen hissukseen ja Timo saa luvan tehdä nuotion jos odotellessa meinaa kylmä tulla..

Ja Eerolle ja Aimolle tiedoksi että tulkaas joskus mukaan lenkille, niin ettei toiste tarvitse asiasta mainita Harrin baarissa. Minä tiedän että luette kuitenkin tätä foorumia.

Keli oli kyllä mainio mutta kalustovaurio pilasi minun lenkin. Keulasta meni lukitus vahingossa päälle siellä umpeen kasvaneella polulla ja seuraavan alamäen töyssyssä kuului paukahdus keulasta. Lopputuloksena noin 7cm joustoa ilman mitään vaimennuksia. Ajelin paluun teitä myöten.
    Toisaalta pitää kyllä mainita ettei tänään ollut muutenkaan minun päivä. Jostain syystä en saanut itsestäni irti tehoa ja rasituskin tuntui epämiellyttävältä. Kotiin päästyä olin todella väsynyt ja rintakehässä tuntui pientä kipua. Kyllä tuo tuntuu helpottuvan levolla. Ero edelliseen sunnuntailenkkiin on huomattava vaikka silloinkin oli rasitusta minulle riittävästi.
    Ensi viikon lenkki riippuu siitä saanko keulan korjattua. Ruumiinavaus kertonee pitääkö käydä keulakaupassa mutta luulen että keulasta on pettänyt lukitusprikka, joka pitää vaimennuselementin kasassa.

Jokatapauksessa kiitokset lenkille osallistujille. Tämänpäiväisestä ei ainakaan keli voi parantua.

Jep, kiitokset lenkistä.
    Lenkillä nähtiin myös luonnon ihmeitä, eli kyy olla retkotti polulla ihan liki ajolinjaa.
    Muistakaahan tsekata tila kun heittäydytte happea haukkaaman kanervikkoon, että ei tulisi ikäviä snakebitea.

kon-ciocc Guest
    Samoin, kiitokset mukavasta lenkkiseurasta!

Ilma oli kyllä upea niinkuin jo edellä todettiin ja on jatkunut sellaisena pitkin viikkoa. Jospa sateet vartois vielä tovin, niin sais nauttia syksyn väriloistosta vielä tulevana vkl:na.

Toivottavasti Ilkka olet saanut keulan kuntoon? .... Näitähän sattuu kun tekniikasta on kysymys.

Sunnuntaina, toivottavasti isommalla porukalla taas uusiin koitoksiin!

Lisäsin lenkiltä pari kuvaa aiemmin ajetun lenkin- Sports Tracker jälkeen.

MTB-lenkki
    kon-ciocc muokkasi tätä : 26.09.2008 at 18.52 Syy: tekninen häiriö kuvanvakaajassa

Sain keulan kasaan uudella ja vahvemmalla lukitusrenkaalla ja luulen että jos samasta kohdasta vielä kerran laukeaa niin sitten voi viedä keulan metallin kierrätykseen. Sunnuntain kelit taitaa suosia maastolenkkiä, yritän tulla mukaan.

Ei pariin viikkoon Käärmelahteen asti.
    Mulla on kahdenviikon päivystysputki, jonka jälkeen lomalle, sitten taas pitäisi joutaa ajelemaan.
    Kyllä minä käyn ajelemassa päiv. huolimatta, mutta lähimaasto kikkailua ja mäkien nousuyrityksiä ja joskus myös toivottavasti onnistumisia.
    Eilen kävin tunnin kruisailemassa Pataskin ympäristössä.

Katsoin / koeajoin myös sieltä LujaBetonin mäeltä uraa sinne kirkon nurkalle ja sähköasemalle. Sieltä mäen päältä vetää kaikki metsäkone urat jollain lailla sinne pienelle tielle ja siitä metalliaidan varteen ja se kiertää sitten kätevästi sähköasemalle tai Maaningan tielle.

Tiltman ja Kari, se viime kerran polku oli hiukan hidas kulkuista, nyt tuo ed. on ajettavissa ilman kosketuksia.

Huominen jääänee kyllä ainakin klo 10 osalta väliin. Saattaa kuitenkin olla että kameran kanssa käyn myöhemmin päivällä jonkinmoisen lenkin kiertämässä. Seur. viikonloppu onkin sitten jo kokonaan toinen juttu.

Ketjut ja takapakka on vaihdettu, mutta ilmeisesti viime keskiviinkon Lohjan kokemusten perusteella eturattaatkin on valmiit Sitä rutinaa ei kestä kukaan..
    "Munkilla!"

Kävin eilen kokeilemassa huollettua keulaa. Jalat olivat ihan tyhjät enkä edes Hokkasen sahalle saakka jaksanut.
    Maanantain Pyhätunturin päälle sauvakävely ja juosten alas tuntuivat vielä etureisissä. Vanhuus ei tule yksin.

Kyllä huollettu ja oikein säädetty keula on hyvä. Aikasemmin keulani oli pintakova ja pohjalöysä. Nyt on päinvastoin. Vieläkin voisi tuota alkuherkkyyttä vähän lisätä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Käytiin Karin kanssa kääntymässä Käärmelahdessa. Keli oli kyllä mainio. Hapeton mäkikin nousi nyt ilman pysähdyksiä mutta todennäköisesti se johtui vain myötätuulesta, joten suoritusta ei lasketa.
    Ensi viikonlopusta on paha luvata yhtään mitään. Pahimmassa tapauksessa olen vielä sunnuntaina töissä.

Pitkällisen jahkailun ja pähkäilyn jälkeen päätin sitten kolmen maissa lähteä pienelle lenkille, joka kuitenkin venyi Käärmelahteen saakka. Keli ei enää ollut ihan virheetön, meinasi vettäkin ripeksiä. Happirikasta, mutta pito loppui molemmissa vähäisen hapen mäissä kesken. Kauhean hauska oli ajella, kun ei koko huomio enää mennyt reitillä pysymiseen, kiitos edellisen sunnuntain.

Roikutin kameraa mukana, joitain otoksia voisi joskus laittaa jonnekin.
    "Munkilla!"

Tiltman
    On mulla eturattaitakin LX 104mm jaolla, 50 ja 32 piikkinen.

Tämmönen lenkki ajettiin Jussin ja Paltsun kanssa.
    Kiitos lenkistä. Kivaa oli.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoT Katso viesti
    Tiltman
    On mulla eturattaitakin LX 104mm jaolla, 50 ja 32 piikkinen.
    32-piikkiselle olisi tilaus. Lähden reissuun mutta loppuviikolla taas paikkakunnalla.

Privasin yhteystiedot.
    "Munkilla!"

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •