...DT190s...
...DT190s...
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
Nyt tulee kerettiläinen ja hieman off-topic kysymys, mutta paljonko voimia kuluu 0.88 välityksellä vispilöintiin verrattuna pyörän työntämiseen? Työntäessähän voi käyttää toista kättä vaikka tankkaamiseen tai munien raapimiseen, niin ei mene edes paljoa aikaa hukkaan. Häpeän määräähän ei tietenkään voi mitata, mutta toimisiko se edes teoriassa?
Kevyttä pyörää on myös kiva työntää
Manitoun progressivisuudesta sen verran että ei ole ainakaan huomattavan huono tässä omassani -08 R7 Absolutessa, ainakaan verrattuna kokemuksiini Foxeista. Luin jostain että se R7 carbon malli on painavampi kuin nää muut, kuitu on vedetty siihen päälle jäykkyyttä lisäämään. Turhaa painoa, joskin kaunista turhuutta.
Mä kokeilin keväällä yhtä eturatasta 34 ja takarasta 11-32. Ei riittänyt välitykset kovaan tykitykseen poluilla. Nyt mulla on prophetissa 38 eturatas Carbocagen ketjuohjurilla ja takana 11-34. Sinä riittää välitykset kovaan vauhtiin, mutta jyrkät ylämäet joutuu kyllä vääntää aikalailla. Pienin välitys riittää kyllä niin jyrkkään nousuun kuin pitoa renkaissa vaan riittää. Kevyemmässä pyörässä tietenkin nousut on helpompia ja jos kunto on tarpeex hyvä niin riittää mikä välitys vaan. Välillä tietenkin toi takapakan koon takia välityssuhde muuttuu liikaa vaihdetta vaihtaessa.
Eli yksikin eturatas riittää, jos on kuntoa, mutta joutuu tekee jonkun verran kompromisseja.
Paljonko tuolla yhdellä eturattaalla sitten säästää painoa jos joutuu laittamaan kevyen maantiepakan tilalle painavemman maastopakan? Itse ajelen yhdellä eturattaalla lähinnä siksi että ei tarvitse säätää etuvaihtajan kanssa, ts. vähemmän rikki meneviä osia.
--> wanderer
DT190 on muuten hyvä vaihtoehto, mutta edelleen joutuisi käyttämään noita painavia levyjarruadaptereita, koska keveitä centerlock-levyjä ei tietääkseni oo toistaiseksi olemassa. ..
Vaikka pienintä eturatasta on tullu kuluneella kaudella käytettyä vain kahdessa kisassa (Laajavuoren maratonissa ja Tahkolla), niin kyllä se ajaminen kuitenkin on lähtökohtaisesti ylivoimainen vaihtoehto taluttamiseen verrattuna. Eli kyllä tuollaiselle alle ykkösen välityssuhteelle lienee käyttöä jatkossakin. Ja seuraavan kerran jo varsin pian, eli sunnuntaina Finlandiassa.
Eihän tuo 0.88 ole edes kovin pieni lukema maastopyörään. Moni varmaan ajaa jyrkkiä ylämäkiä 22-32-välityksellä, josta tulee suhteeksi 0.69.
Tää on toki tärkeä yksityiskohta, jonka merkitystä ei sovi aliarvioida.![]()
Yhdellä eturattaalla ei varmaan hirveetä painon säästöä tulekaan, kun joutuu (tai saa) käyttää ketjuohjuria. Itse käytän yhtä eturatasta prophetissa, koska kyllästyin ketjujen hakkaamiseen ja rattaalta pomppimiseen kovassa menossa. Jos takapakkana on esim kcmc vai mikä se nyt oli... ja painoa on 166g (11-34) niin ei hirveen paljoa paina enempi kuin joku maantiepakka. XTR 11-34 oli 241g.
Paljon on painoa pyörällä tällä hetkellä?
Kyllä kelpaa!!!
Viimeinenkin kohtuuden murunen on menetetty, ja samalla lapanen karkasi maatakiertävälle radalle.
![]()
kalikulan kampi.... ostikko yhden kerrallaan ja toinen kampi tulee jouluna...![]()
En osallistu sm-kisaan, koska mulla ei ole kilpailulisenssiä, mutta toki Pirkkamaratoonissa yritetään näillä silti iskeä mahdollisimman kovaa. Kunhan sais nyt ensin nuo asennettua.
--> izmo
Ostin sitten kuitenkin molemmat kerralla. Nyt elellään pelkällä kaurapuurolla parisen kuukautta.
Tässä on sitten hiukan dataa. Claviculan kokonaismassaksi tuli TA:n Chinook-rattailla ja FSA:n alupulteilla 566 g. Vielä toistaiseksi Sparkissa kiinni olevaan titaani- ja alupulteilla sekä TA:n rattailla viritettyyn XTR M960 -kampisarjaan verrattuna eroa tulee 189 g. Vielä muutama gramma olisi ropissut keveämmillä rattailla, mutta TA:n rinkuloiden pitäis ainakin olla luotettavat.
Tuossa kuvassa on puntarilla myös XTR M970 -kampisarja ihan vakiokokoonpanossaan.
Ja pakkohan näillä on sitten päästä ihan törkeen kovaa, koska Sabinekin teki niin Pekingissä.
![]()
Uiui.
Nyt alkaa olemaan kammet kohillaan...
Hienoa on, itku pääsee jos eka lenkillä kalauttaa ne kunnolla kiveen.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Mistä nuita Claviculia saapi ostaa? Pakko saaha itellekki...
Uudet kiekot vaan alle. Halpaa ei ole, mutta eipä ole mikään tuossa vaiheessa..
Kehiksi vaikka nämä.
Navoiksi vaikka FRMmät myöskin niin lähtis sieltäkin vielä muutamat grammat. Tai sitten jotain muuta..
--> liquid
Starbikesta tilasin omani, mutta saahan noita muualtakin (ainakin xx-light-bikes.de ja poshbikes.com). Hinta taitaa olla käytännössä lähes sama joka paikassa.
Nykyiset kehät on noin 295 g/kpl, eikä tietenkään painavampiin voi vaihtaa, vaikka nuo FRM:t varmaan hienot onkin.Tästä kiekkoasiasta on jo ollut aiemminkin puhetta, ja valinta on kyllä kristallinkirkkaana mielessä, jos uudet kiekot teetän. Eli ne tulevat olemaan tune Prince/Princess CX-Rayn pinnoilla ja ZTR Race -kehillä. Mutta toi on ehkä tulevan talven juttuja, tai sitten pitäydyn nykyisissä kiekoissa. Mun mielestä kevytnavat on pykälän verran riskialttiimpi juttu kisatouhujen kannalta kuin nää kuitukammet, vaikka saatan toki olla väärässäkin. Eli tarttee kuitenkin pitää se laitteen kisakelpoisuus ykkösasiana.
Claviculan kammilla tuosta tulikin nyt sitten Tahko-kuntoisena (Raceking 2.2" -renkailla) sopivasti se 8.5-kiloinen.
http://kotisivu.dnainternet.net/akik...park_tahko.pdf
Ai sulla on noin kepeät yksilöt!
En voinut pelkkiä kehien painoja luntata, kun listassa oli vaan koko kiekon paino. Joo eihän noi FRMmän kehät sitten käykkään.
edittii. Ja muilla foorumeilla spekuloitiin kovasti Rocket Ron/NN settiä hyvänä vaihtoehtona Racing Ralph/NNlle. Bike-componentsilta löytyy jos listoilta Ronit, muttei heti varastossa..
Mäkin olisin keväällä ostanut claviculat, mutta odotusaika olisi ollut silloin starbiken mukaan vajaa puoli vuotta. Tilasin sitten muualta Natec Mythiccarbon kammet (hiilikuitu-kevlar), xx-light-bikesin keskiöllä ja TA:n 38 rattaalla (ketjuohjuri Carbocage). Sille tuli painoa himpun verran vähemmän eli noin 450g(ei ole tarkkuusvaakaa) yhdellä rattaalla. Kun olin tilannut kyseisen setin niin sitten kesäkuun lopussa tuli starbikelta viesti että ovatkin saaneet etuajassa niitä hyllyyn.
Mulla on kolissut kammet monta kerta jo kiviin eikä niihin ihmeemmin ole tullut jälkiä. Tossa kiiltävässä lakassa näkyy tosin naarmut ja osumat selvemmin.
Tosi tyytyväinen olen ollut. Ei notku yhtään enempää kuin vanhat FSA:n hiilikuitukammet, jotka on huomattavasti painavammat. Viimeistely noissa Natec:eissa (Ranskalaiset) ei ole kyllä samaa tasoa, kuin Claviculassa, mutta hinta oli pari sataa halvempi.
Notkuuko noi ZTR Race:t sivusuunnassa paljoa?
haedon muokkasi tätä : 05.09.2008 at 19.52 Syy: korjattu ja lisätty vika rivi
Emmää tiedä.Mulla on lenkkipyörässä ZTR 355:t, enkä pysty ainakaan ajaessa mitään jäykkyyseroa huomaamaan. Enkä pystynyt silloinkaan, kun nuo ZTR 355:t tuli Mavic XC717:n tilalle... Vaikka yritänkin ajaa poluilla aika reippaasti, kovin "isoa" mun ajaminen ei kuitenkaan ole. Eli reippaammassa kivikkotykityksessä joku saattaisi ehkä jotain jäykkyyseroja huomatakin.
Pystyisikkö haedon laittamaan tänne kuvan fillaristasi? Tän kirjoittelun perusteella on tullu sellainen kuva, että se taitaa olla äärikevyt free-pyörä.Määkin voisin yrittää huomenna räpsäistä otoksen tuosta tämänhetkisestä Sparkista.
Ei taida onnistua tuo kuvan liittäminen, kun ei ole kotisivua. Vai saako kiintolevyltä suoraan kuvaa liitettyä?
Tuolta Nuuksio-threadin kuvista (cc-ryderin kuvaamat) löytyy jonkinlainen ajokuva, mutta pyörä ei näy niissä kovin hyvin. kuvan nro 48/91 ja mun kisanro 44. Samoin bb hollandin kisakuvia-threadin Nuuksion ekassa diasarjassa kuva 52 ja tokassa 199 ja 200. En viittii linkittää, kun en tiedä noista oikeuksista...
Eli noi ZTR Race:t on vain kisakäyttöön. Itsekkin ajattelin rakentaa kisakiekot, jos innostun ensi vuonna käymään kisoissa. Mä ajattelin lähinnä ZTR Olympic:ejä (+Tune Prince/Princess), koska niiden profiili kestää paremmin iskuja. Pääsisin samalla tubelessien kanssa pelailemaan.
haedon muokkasi tätä : 06.09.2008 at 10.06 Syy: Lisätty
Onnistuu. Rekisteröi itsesi WWW-kuva-albumipalveluun, lataa kuvasi sinne ja lisää linkki tänne.
Flickr ( http://www.flickr.com/ ) ja Picasa ( http://picasa.google.com/ ) taitavat olla suosituimmat.
Kiitokset neuvoista. Nyt mä lähden kuitenkin ajamaan. Täytyy ottaa kamera mukaan, jos sain hyviä kuvia.
Kirjanmerkit