Tuli hankittua muutama ylimääräinen P7 ja ajureita, jos jotain kiinnostaa. Ihan asiallinen peli, ja valovoimaa tosiaan on. Ajolampuksi tollanen toki onnistuu, mutta saadakseen pistemäisen ja laajan yhdistelmän täytyis tehdä heijastin itse, mikä saattaa olla hieman hankalaa.
Dealextremeltä ledit ja heijastimet ja kaidomanilta ohjaimet. Äsken tilasin heijastimia lisää, kun en ensin tajunnu ottaa niitä, missä on kuparipohja ledille ja älylle. Toi ohjain on onneksi tehty hakkurilla, niin siinä säästyy julmettu määrä sähköä lineaariseen verrattuna, toi kun toimii alle neljän voltin ja imee virtaa kuitenkin sen 2,8A.
Dealextremellä on kanssa erilaisia linssejä, joita voi laittaa ton heijastimen eteen levittämään keilaa, maksaa kai noin 5 taalaa kappale.
Kiitos tuosta Kaidomainin ohjainvinkistä. Täytyi oikein itsekin tilata ohjain kokeeksi. Joskin itse tulkkasin, että ohjain vaatii (käytännössä) kaksi litiumkennoa sarjaan, sillä jännitettä se ei osaa nostaa.
Muistatko tarkemmin millaisista linsseistä olisi kyse? Itsekin olen kohta ajautumassa niin epätoivoiseen tilanteeseen, että yritän tehdä heijastimen itse. Tarkoitus olisi siis saada pystysuunnassa kapea ja vaakasuunnassa reilusti levitetty keila aikaiseksi.
Dealextremen heijastimesta oli jotain käyttäjäkommentteja, että kapeampi keila kuin jollain 8deg linssillä. Uskoo ken tahtoo, mutta kapealta kuulostaa. Oma heijastin olisi kyllä siisti projekt... Epätoivoa hellittää ehkä se, että Ledilin sivuilla on jotain vihjeitä tulevasta P7-heijastimesta ja Sekonixlla on kollimaattorilinssisarja P7:lle. Sarjassa on myös elliptinen linssi.
Onhan se aika kapoisa, en laittaisi pelkäksi ajovaloksi, otsalampuksi vois ehkä sopia. Sekä DX ja kaidomain on aika hitaita toimittajia, mutta kaidomainia kun kovistelee ja muistuttelee, niin kyllä se tavara sieltä tulee.
Kiitos linkeistä, jos sais vaikka suomesta tilattua.
mutanaama muokkasi tätä : 05.08.2008 at 21.02
Tai sitten heijastimen eteen joku passeli sivuille levittävä linssi... Kotimaisissa voisi kokeilla kysyä Teknofokuksesta. Löytyy kaikenlaista optista sälää ja optisen sälän valmistusta. Ja peilien aluminointia. Ainakaan valmiina löytyvät linssit eivät kovin kalliitakaan olleet, tosin ei niitä tietty alunperin tällaiseen käyttöön ole tarkoitettu. Vaan ei kai siinä mitään häviäkään jos kyselee.
Noita taskledin piirejä tuli joskus talvellakin katsottua. Pätevä vaikutelma on jäänyt. Kiitoksia silti infoista. Paypaleita ei edelleenkään löydy, pitänee ehkä joskus myöhemmin koittaa tutustua systeemiin.
Se kuumenee kun jännite nousee liian korkeaksi, mutta jos siihen saa hyvän jäähdytyksen aikaiseksi, niin ei kai se haittaa. Paljon lipoakuston maksimijännite on latauksen jälkeen? Saattaa huidella huomattavasti korkeammalla
4S kennoston latauksenkatkaisu pitäisi tehdä 4*4.25V = 17V. Jos tuosta 4S paketista tekisi 2S2P, sopisi se ohjaimelle paremmin. 2S akun maksimijännite on 8.5V ja jos purkaus lopetetaan/loppuu 5V kohdalla, niin syväpurkauksellekin on jonkinlainen suoja - vähän turhan syvä, muttei vielä ihan äärimmäinen.
Oman laturini konffasin lopettamaan latauksen kun kenno(i)ssa on 4,2V. Jostain luin, että sen yli jos menee niin näkee erikoistehosteita.
Tuo 2S2P voisikin olla oiva jos tuollaista lähtee kyhäilemään. Kun noita edelleen-vaiheessa-olevien valojen koteloita koneistaa niin samalla olisi erittäin otollinen tilaisuus koneistaa P7 kotelotkin. Tai siis kaveri koneistaa, minä juon kahvia ja seison käsi taskussa vieressä. Hmm.
Saisivat Taskledillä tehdä P7 ohjaimen.
Vaan eivät tee toista, cchipo:lla voidaan ohjata P7 tietyin rajoituksin, kaverin rakentamassa sukelampussa on niitä kolme, ja ohjaimena yksi cchipo.
Just näin. Maxflexin voi ohjelmoida ensin varoittamaan sähkön tippumisesta esim 6 voltin kohdalla, 5,4 voltin kohdalla aloittaa virran pätkimisen vaikka minuutin välein, ja 5V sammuttaa koko valon. Senkin jälkeen valon saa päälle minuutiksi kerrallaan jos hätä tulee.Alkujaan tämän lähetti troh
LiPo-akkujen jänniterajat on vähän häilyvä käsite. Useimmat laturipiirit eivät kuitenkaan anna isoa latausvirtaa ennen kuin kennon jännite on noussut 3V yläpuolelle. Siitä päättelisin, että katkaisu kannattaisi olla suurin piirtein 3V (eli 6V 2S paketissa) kohdalla. 4.25V katkaisujännite on aika yleisesti käytössä, eikä siitä vielä mitään valoilmiöitä synny. 4.3V saakkakin jotkut uskaltavat ladata, mutta tällöin kannattaa olla varma, ettei minkään kennon jännite nouse tuon yli.
Ei kellään ole kokemusta Dealextremen tai Kaidomainin 18650-kennoista? Uskaltaisiko semmoisia ostaa?
troh muokkasi tätä : 07.08.2008 at 13.50
Jos joku rakentelija kaipaa lyijyakkua valoprojektiinsa, niin täältä löytyisi yksi käyttämätön kappale. Tarkemmat speksit:
-12V ja 3,2Ah
-134x67x61 mm
-1,4 kg.
-Toiminta-aika jää 20W kuormalla hieman alle 2 tuntiin.
-Hinta: 15€
Itsellä oli tarkoitus sijoittaa tuo akku reppuun ja rakentaa kypärään valot. Päädyinkin ostamaan valmiit valot, kun ei aika riittänyt rakennella. Tuo on minulla täysin hyllytavaraa ja mielellään sen jollekin myisin.
Kyselyitä voi laittaa ollijantti@netti.fi
"Kukkaa ei oo vielä hikkee hukkuna!"
www.ollijantti.fi
Njoo. Ja foorumillaan kehottavat odottelemaan MC-E:tä ja käyttämään maxflexiä sen kanssa. Varmasti oivallinen setti.
Juu, mulla on pari bflexiä ja niissä o myös ohjelmoitavat nuo jännitteet.Just näin. Maxflexin voi ohjelmoida ensin varoittamaan sähkön tippumisesta esim 6 voltin kohdalla, 5,4 voltin kohdalla aloittaa virran pätkimisen vaikka minuutin välein, ja 5V sammuttaa koko valon. Senkin jälkeen valon saa päälle minuutiksi kerrallaan jos hätä tulee.
Kun tuo online-ostaminen on niin kiusallisen helppoa ni tilasin kaidomainista P7 + regu + heijastin + (tasanen) linssi. Seuraavat pari viikkoa menee lomaillessa, mutta sen jälkeen pitää ottaa nuo valot taas työ-nalle kun alkaa olemaan illatkin jo pimeämpiä
Onkos kukaan keksinyt miten akun saisi paketoitua vesitiiviisti? Ulkomaailmassa käyttävät plastidip:iä, mutta sitähän ei täällä kukaan myy. Pitääkö valaa Sikaflexiin vai hä?
En ole hirveitä paineita ottanut akkujen vesitiiviyden kanssa. Viimesin inkarnaatio kestänee kevyen sateen ja muun kosteuden, sukellusvermeeksi siitä tosin ei ole.
Tempasin alumiinisesta juomapullosta pään auki dremelillä.Akut nippuun jeesusteipillä ja parilla piirilevyn palasella. Niput pullon sisään ja paddinkiä ympärille .. pohjalle tönäsin jotakin sikaflexin sukulaista piämään hölskynnän aisoissa.
Porailin pullon yläosaan ja alaosaan reiät ja taakse T mallisen alumiinin palan jossa 2 reikää ja kierteet. T:n jalka tukee pyöreää plexin palaa joka toimii hakkureiden ym alustana. Sauman päälle pingotin vielä sisärenkaan suikaleen niin ei kosteus pääse hiipimään. tosin, johdotukset ja käyttökytkimet eivät taasen ole tiiviitä joten ...
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Juu, neljä kappaletta tullut hankittua, 2500mAh ja 2,5-4.2V suojalla ja on pelittänyt ihan hyvin.
Sitä vaan kummastelin, kun sanoivat jossain ettei niitä saisi laittaa peräkkäin, käsittääkseni (korjatkaa jos olen väärässä) akku ei tiedä onko edessä tai takana lisää akkuja, jolloin niitä voisi laittaa muutaman peräkkäin.
Jos haluat testata suojaamattomia versioita, olis niitä vahingossa tilattuina 4 kpl.
mutanaama muokkasi tätä : 08.08.2008 at 12.49 Syy: Rivit oli väärässä järjestyksessä ja siitä saattoi herkempi ihminen saada väärän käsityksen, että tarkoitin noiden suojaam...
Minä olen päällystänyt akkupaketin parilla kerroksella jesseteippiä. Halpaa ja tarvittaessa helppo purkaa. Ei saa ehkä ihan "pomminvarmaksi"johtojen kohdalta, mutta toisaalta, itselläni on Ni-MH -akut jotka eivät kai juuri mitään tarvitsisikaan (tai sitten voi olla parempikin, ettei ole ihan sataprosenttisen tiivis)...
->Mutanaama
Kiitos tarjouksesta. Pitänee tässä tutustua ensin kunnolla Taskledin tarjoamiin tietoihin, kyselen vaikka sinulta tarvittaessa lisää.
Tätä ketjua lueskellessa alkoi itseänikin kiinnostaa valaisimen rakentelu, ja napadynamoa olisi tarkoitus käyttää virtalähteenä.
Ledejä ja linssejä on muutama kappale tuossa ihan virattomana joten ajattelin nyt aluksi kokeilla ihan vaan yhdellä P4:sella ja parin euron taskulampusta otetulla valopäällä .
Eli laitteesta pitäisi tulla mahdollisimman pieni.
Koska dynamo antaa virtaa vain noin 500-600 milliampeeria niin mitään ajuria ei tarvita, ainoastaan tasasuuntaaja ja suotokondensaattori joka vähentää vilkkumista hiljaisessa vauhdissa.
Kysymys onkin että voinko käyttää tuollaista supercap konkkaa suotokonkkana ?
Sellainen olisi kooltaan niin pieni että sen saisi tungettua valopään sisälle tasasuuntausdiodien seuraksi .
Noissa on vaan se huono puoli että niissä pienimmissäkin on kapasiteettia monikymmenkertaisesti mitä tarvittaisiin.
Eli Elfasta kun kyselin niin pienin 5.5V superkonkka on 0,047F eli 47000uF .
Käykö tuossa nyt niin että kun lähtee ajamaan niin dynamo lataa ensin tuota konkkaa ja menee jonkun aikaa ennenkuin valo syttyy ? Vai onko tuollainen ollenkaan sopiva suotokonkaksi .
Myöhemmin olisi kyllä tarkoitus sitten rakentaa vähän tehokkaampi versio kolmella ledillä jolloin saisi valotehoa lisää aika mukavasti . Tuollaisesta napadynamosta saa aika hyvin tehoja irti vaikka virtaa on vain tuo 500 mA niin se pystyy antamaan sitä vaikka viidelle sarjaan kytketylle ledille .
Kolmella ledillä teho olisi noin 5W joka ei vielä ihan mahdottomasti tunnu jaloissa .
Meni sittenkin testikuvat hanurilleen. Manuaalisäätö olikin mennyt automaatille huomaamatta. Tänään täytyy kuvat uudelleen
mutanaama muokkasi tätä : 14.08.2008 at 08.56
LED:n kynnysjännite tekee sen, ettei konkkaa pureta ihan 0V tasolle saakka. Tästä syystä se ehkä hieman hidastaa LED:n kirkastumista, mutta jännitteen ei tarvitse paljoakaan nousta, että LED on jo "täydessä" kirkkaudessaan. Vastaavasti se ei pysty syöttämään LED:iä risteyspysähdyksen yli. 5.5V on aika pieni jännitteenkesto siltä varalta, että jotain odottamatonta sattuu.
Täytyy kokeilla , ei siinä hirveästi menetä vaikka savu nousisikin kytkennästä .
Jännite ei normaalikäytössä pitäisi nousta juurikaan ledin kynnysjännitettä korkeammalle paitsi siinä tapauksessa että sattuisi jompikumpi ledin johdoista irtoamaan vähän kovemmassa vauhdissa jolloin jännite voi nousta lähelle sataa volttia !
Tarkoitus on kokeilla superkonkkaa ihan vaan sen koon vuoksi ei tuon parkkivalon takia .
Nnnyt on valoja kokeiltu ( tosin pattereilla vasta kun dynamo ei ole vielä tullut) ja todettu että valoa kyllä tulee kahdesta ledistä enemmän kuin tarpeeksi 500 milliamppeerilla.
Ongelmana se että ei näitä voi missään yleisellä paikalla käyttää kun häikäisevät aivan sikana vastaantulijoita.
Nykyiset optiikat antaa pyöreän valokuvion, ovat vissiin taskulamppuun ym. tarkoitettuja.
Eli olisiko apuja noista elliptisen kuvion antavista linsseistä ?
Ledilillä olisi pari tuollaista linssiä, toinen pyöreä SPUTNIK-Z-O 7x18 ja toinen neliskanttinen SSS-O 7x23 astetta.
Onko noiden materiaalista jollain tietoa, pystyykö niitä hiomaan pienemmäksi kun ovat millin liian suuria halkaisijaltaan.
Eli valopäiden sisähalkaisija olisi minulla 25mm.
Jos koittaisi tuollaisilla ovaaleilla + jonkun näköinen lippa varjostimeksi niin saattaisi saada hieman tuota häikäisyä vähennettyä .
Nyt ymmärrän miksi parhaissa pyöränvaloissa on aina erillinen heijastin, ilman sitä ei vissiin tuota valokuviota voi oikein hallita.
Laitanpa linkin tänne, kun jotkut suunnistusotsalamppuni nähneet ovat kommentoineet, että samalla tavalla voisi tehdä halvan ja tehokkaan valon maastopyöräilykäyttöön. Jos vaikka tuosta joku saa jotain ideoita omiin projekteihin:
http://www.candlepowerforums.com/vb/...d.php?t=201836
3.7V li-ionin lisäksi tuon kanssa käy 4.8V nimh akku.
Hintaa lampulle tuli akkuineen latureineen kaikkineen noin 60 euroa, jos vanhaa otsapantaa ei laske mukaan. Eikä tuon tekemiseen tarvitse kolvia ja rautasahaa kummempaa työkalua tai erityisosaamista.
Arvon raati,
nyt olisi tarkoitus rakennella nopiasti riittävän tehokas lamppu pienimmän vaivan tietä ja vieläpä kustannukset kurissa pitäen. Nykyinen lukaali ei anna mahdollisuuksia kovin suuriin rakentelu- tai työstöoperaatioihin, joten polvien välissä väkertäen koitetaan saada priimaa aikaan... Speksi luotu on yhdistelemällä erinäisiä palstalla esitettyjä ja koestettuja ratkaisuja:
-Tuikuksi Seoul 3x 3.5W Plug & Light Kit johon vaihdetaan 10 asteen linssi: http://www.led-tech.de/en/High-Power-LEDs-Seoul/3.5W-Seoul-Plug-und-Light/Triple-Replacement-Lense-10°-LT-583_121_80.html
-1,5ohmin vastus
-Kytkin
-5A sulake
-12V lyijyhyytelöakku
Voisiko Paahtopaisti valottaa hieman millainen tuo valmis valokitti on mekaniikaltaan? Saako siihen millään järkevällä tavalla kiinnikettä kypärää varten? Tuolta sivuilta ei minkäänlaista mittakuvaa tuolle löydy.
Paketin hinta jäänee ilman laturia satkun tuntumaan, ja sötöstys lienee nopeasti väkästelty kasaan kolvia heilutellen. Hankalin osio, eli mekaniikka, rajoittuu tuon valmiin valopään ansiosta enää kypäräkiinnikkeen tekemiseen. Mikäli se ei tuota suurempia vaikeuksia, niin enpä enää keksi miten helpommalla saisi paremmin toimivan paketin kasattua?
Jaggen ideahan on aivan loistava, ja hinnaltaan hyvin kohtuullinen.
sinänsä aiheeseen liittymätön mutta tavallaan myös liittyen...
purin mielenkiinnosta crc:stä ostamani 1W ledillä varustetun lampun
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=23471
eli tuossa on virtalähteenä 4xAA pattereita (ladattavia tai perinteisiä)
ja sisällä ei ole mitään muuta kuin kytkin (on/off eli ei mitään himmentimiä) , 2ohm vastus ja itse led (tuntematon valmistaja) jonka takapuolella on jäähdytys rimoja (hyvin pieniä sellaisia)
mitään vakiovirta piirejä tms ei näy missään (ellei jotenkin integroitu siilin alle mutta aika epätodennäköistä koska siili on niin pieni että ohut ettei sen piirilevyn ja siilin alle jää edes milliäkään tilaa) ja ko lamppu on nyt kestänyt työmatka käytössä perinteisillä pattereilla yli puolivuotta ! eikä patterien hiipumisesta ole vielä merkkiäkään (yleensä 40min kerrallaan päällä ja noin 100h ainakin kasassa)...
seuraavaksi taidan ostaa 3w ledin tuon tilalle (samanlaisen jossa ilmeisesti integroitu kaikki) kun kotelo yms on jo valmiina
onko jollain jotain kokemusta sisältääkö "siilitetyt" led valot jo itsessään regun vai miten noin pitkä toiminta aika on mahdollista ?
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Kirjanmerkit