Ei mistään kehät on 585€/kpl esim. Starbikessä. Mut kun mulla on jo noi kehät.
Ei mistään kehät on 585€/kpl esim. Starbikessä. Mut kun mulla on jo noi kehät.
no olinkin muutaman tunnin jo ihmeissäni![]()
Reynoldsin kiekot vaan paransi asemiaan viime viikonloppuna. Kisassa joku heppu työnsi DV46T etukiekkonsa toisen kuskin pikalinkkuun ja pinnahan siinä poikkesi. Yleensä 20 pinnainen kiekko menee aika mutkalle jos menee pinna poikki. No tämä kiekko heitti korkeintaan 2mm ja kesti ajaa ~70km maaliin saakka. Ei noi tietty mitkään kaikista kevyimmät kiekot ole, mutta näyttäisi olevan aika vahvaa kamaa.
Konsepti jolla saa 20 pinnaisen hiilarikiakon kestää muista väärinkäyttöä, on laitta riittävän heikot pinnat. Sapim:it ei ole sellaiset.
Jaa miten? Jos pinna katkeaa tarpeeksi hepoisesti eikä vedä nippaa läpi/räjäytä kehää niin se pysyyy suorana jos on tonkin verran profiilia.
Nii-in, ne on niitä selkeesti heikompia. Vs. Cx-ray.
Uuden Tourin testin perusteella Citec 3000 S Aero vaikutti asialliselta kiekolta hintaluokassaan. Testissä ainoastaan paino oli heikohko arvostelukohta, mutta nykyinen versio on ilmeisesti painon suhteen parempi. Löytyykö keneltäkään kokemuksia tai näkemyksiä näistä?
http://citec-wheels.com/main.php?id=3
Tänään tuli sitten hommattua Shimanon Dura-Ace alumiini/hiilikuitukiekot, joihin virittelin Continentalin Grand Prix Attack -renkaat. Ensivaikutelma on nopea ja kevyt...
/ Panu.
Laitetaan tää tänne...
"Hiukan" pomppas uutta Fillarilehteä lukiessa, kun R-SYS kiekkojen väitetään painavan renkaiden, pakan ja pikalinkkujen kanssa 1,99kg
Renkaille valmistaja ilmoittaa painoa 209g pala, D-A 12-25 pakka 190g (weightweenies) ja kiekot 1355g, tekee yhteensä 1963g sillä oletuksella että kiekot ja renkaat on luvatun painoiset. Mavicin tapauksessa tuskin on. Ei kai nuo tubelekset oleNimittäin sisärenkaille ja linkuille jää jaettavaa vielä kokonaiset 27g.
Kaar ittelles vaa
Nostin vanhat Protonit hellästi kattoon ja panetin alleni Neutron Ultrat. Protonit olivat hyvät, mutta Neutron Ultrat uskomattomat: sohvanmukavat ja poljentoa nurkumatta sietävät! Jospa vielä kestäisivät niin kuin Protonit kestävät.
Ja näinä päivinä lienee harvinaista sekin, että jotakin voi saada Suomesta (Lahden Polkupyörähuolto) saksalaistyyppisin hinnoin -- vieläpä renkaat ja kasetti paikoilleen laiteltuina!
Miten shimanon takanapojen yhteensopivuudet menee erilaisille rataspakoille? Joissain kiekoissa speksien mukaan kaikki käy, toisiin käy vain 10, toisiin 8/9, eli tarviaako siellä olla erilainen napa jos on 8/9 pakka tai 10 pakka? Tai saapiko 10 pakalla sopivan navan käymään mitenkään 8/9 pakalle? Mulla ei oo oikein väliks minkälaisia muut osat ovat mutta kunnon kiekot haluaisin (sekä kammet myöhemmin)..
Shimano Ultegra 10 takanapa on ollut koko ajan yhteensopiva 8/9-systeemien kanssa Omassa 9-vaihteisessa on Ultegra 10-takanapa. Pakka meni paikalleen ongelmitta; homma taitaa mennä niin että jos napaan laittaa 10-pakan, siihen pitää laittaa pieni lisärinkula, koska 10-pakka on vähän kapeampi kuin 8/9-pakat.
Dura-Ace 10 taas ei ollut yhteensopiva muiden kanssa tähän vuoteen asti, mutta vuoden 2008 malli käsittääkseni on (mutta kannattaa tarkistaa).
Kilpurissa on viimeksimainitut (tosin vuoden 2007 malli), sormi/pyöritystuntumalta ne on kyllä vielä ihan eri planeetalta kuin Ultegran navat, jotka nekään eivät ole huonot.
D-A ja Ultegra on omanlaiset, muut alemmat sitten taas omanlaisensa..
Eli kahdenlaista kasettirunkoa on olemassa Shimanolla..
Joissain, esim. AC:ssa menee kyllä 105 ja Ultegra samaan runkoon..
Sanokaas fiksummat, alla on perus bianchi ja tietty ambrosion kiekot. Saanko minä mitään hyötyä jos hommaan alle esim. Fulcrumin racing 5 kiekot? Ajoa nyt tulee sen verran, että ambrosioita saisi olla rihtaamassa joka viikko jos jaksais, ambrot ei kyllä vaikuta kovin laadukkailta..
Itselläni oli ensinmäisessä (viimeisessä) Bianchissa nuo Ambrosio kiekot.
Olivat kyllä ihan hanurista. Ostin paremmat kiekot ~350 EUR:lla ja ensinmäisen lenkin jälkeen kyllä huomasi jo eron.
Saksasta saa esim Campagnolon Neutronia 400 EUR hintaan.
Chuck Norris’ hand is the only hand that can beat a Royal Flush.
Tässä olisi pidempiaikaisen kaavailun tulos. Tune Mig70, CX-ray ja kehät KinLin XR-200. Pikku riskiostos nuo kehät, mutta mitä netistä olen lukenut niin ei pitäisi ihan huonoja olla. Suomessa niitä tuskin montaa on. Muutamasta firmasta löytyy maailmalta, itse sain kunnian olla ensimmäinen asiakas jolle lähettävät Suomeen mitään, firmasta Santa Fe:ssä josta vanteet tilasin. OJ:lla on? Muttei Suomessa. Paino on aika passeli, vaa'assa on kiekko vannenauhoineen. Ilman vannenauhaa 584g. Eka lenkki veti suuta hymyyn, vaikka ennakko-odotuksia ei pahemmin ollut. Ei oikein tiennyt mitä odottaa. Kiekko on mukava ajaa, pehmeä, muttei silti löysä. Millään en saanut vannetta osumaan jarrupalaan. Yli 45km/h routamöykkyyn ei saanut havaittavaa vapinaa aikaan. Eli riittävän tukeva on, 83kg kuskille. Takakiekko sitten vähän myöhemmin, kehä on jo.
Disclaimer for serious cyclists: en mä oikeasti mitään ajossa huomaa. Kalliin navan ja pinnat hommanneena ja itse kasanneena ennakko-odotukset on huimat. Mitään en huomaisi vaikka vertaisi 24" Jopon kiekkoon 57mm kumilla. Sillä ei ammattilaisetkaan mitään eroa kiekoissa huomaa sokkotestissä, minä vielä vähemmän. 0,1bar rengaspaineen ero tekee enemmän kuin eri kiekko.
Kaar ittelles vaa
Mää haluan kans tonväriset navat![]()
Satunnainen piilopyöräilijä
Hommasin itselleni Reynoldsin Solitude -kiekot kun niitä kerran Planet-X:n kautta sai halvalla, vähän reilu 200e kotiovella.
Koeajot vielä ajamatta mutta tässä pika-arvio näppituntumalla: .tw:stä, semikorkea aluvanne ja pinnoja vähän, erittäin herkät nimettömät urakuulanavat, hyvin kasatut, isot tarrat.
En ostaisi ovh:lla mutta ajellaan nyt noilla vähän aikaa, kestävyys on kysymysmerkki ja samaten napojen laatu.
Campagnolon Eurus -kiekoilla jonkin tovin ajelleena olen ryhtynyt pohtimaan, että mikäköhän voisi olla seuraava askel näiden jälkeen. Eurukset ovat tietenkin oikein pätevät kiekot, joita voin suositella lämpimästi, mutta ainahan sitä silti haaveilee vielä paremmasta... :-)
Campan Shamalit tai Fulcrum Racing Zerot houkuttelisivat, mutta liekö kuitenkin niin, että Euruksiin verrattuna kummatkaan eivät tarjoaisi vielä kovin tuntuvaa parannusta? Pitäisikö tässä siis alkaa katselemaan jo jotain Zippejä tai Cosmic Carbone Ultimateja? Kuinka käytännöllisiä ja kulutuskestäviä tuollaiset hifikiekot ylipäätään ovat harrastuskäytössä vai joutuuko niiden kanssa ajamaan koko ajan ns. pelko persiissä?
Sekin tietysti mietityttää, että onko clincher-kiekkopariin ylipäätään järkevä satsata 1 000 - 2 000, jos kerran tuubittomatkin on keksitty. Toisaalta liimahommat eivät oikein houkuttele.
Itse en lähtisi euruksia shamaleihin vaihtamaan. Mä puntaroin noiden kahden väliltä ja päädyin shamaleihin mutta eroa lienee lähinnä painossa. Asiantuntija näissä kiekkoasioissa en ole mutta omassa pääkopassani seuraava askel olisi ehkä joku Zipp 404 ja siitä seuraava sitten lightweight. Tai ehkä tuossa ennen Zippiä vois löytyä joku järkevä välivaihe siihen reilun tonnin hintaluokkaan. Zipp taitaa mennä jo selvemmin yli ja lightweight on sitten sen 2500 € tai jotain.
Roadbikereviewin Zipp-käyttäjäarvioissa huolestuttavan moni valittaa laatuongelmista (tyyliin: soikeita kiekkoja, murtumia rakenteissa). Eivät taida olla kestävimmästä päästä?
Mulla on noi Kinlinin vanteet Reynoldsin kiekoissa, eli en niitä erikseen ostanu ja rakentanu, mutta hyvin ne toimii ja on todellakin hintansa arvoiset. Parilla kaverilla on ollu noi 30mm ajossa toista vuotta ja nekin tuntuvat olevan oikein tyytyväisiä. Alumiinikiekoissa ei paljon parempaan voi noista mennä.
Ainoa mikä noissa kinlineissä vähän mietityttää on holkittamattomat nippelin reiät. Mutta jos yksi kiekkojen rakentaja (white mountain wheels, tjsp) sanoo käyttäneensä kehiä 3 vuotta ilman ongelmia, niin antaa ainakin vähän mielenrauhaa.
Kiekko on täysin suora parin sadan kilsan ajon jälkeen kasaamisen jäljiltä.
Kaar ittelles vaa
Kysytään nyt täältäkin "asiantuntijoiden" mielipidettä
Eli uudet kiekot olisi tarkoitus hommata, nykyään alla on Mavicin Ksyrre Equipit.
Budjetti olisi siinä 600e tietämissä, pari merkkiä on käynyt jo mielessä. Painoa kuskilla on alle 70kg.
Mitä mieltä näistä:
- DT Swiss RR 1450
- Easton EA90 SL
- Fulcrum Racing 1
- Mavic Ksyrium SL (VM. 2006)
- American Classic CR 420
Noista lähinna huomaakin että aika kevyitä kiekkoja olen hakemassa.
Tällä hetkellä nuo DT Swissit houkuttaisi enemmän mutta niistä ei hirveesti ole käyttökokemuksia, taitavat olla maastopuolella kovakin tekijä.
anttius muokkasi tätä : 25.07.2008 at 01.12
Listalla olevista kiekoista minulla on ainoastaan kokemusta ksyrium SL:stä, joista ei olekkaan sitten huonoa sanottavaa. Kiekoilla on tällä hetkellä ajettu n. 15tkm, laakerit, vapaaratas ja kehät ovat vieläkin priimakunnossa. Ajo on ollut treeniajoa ja kuskin paino 80-83 kg. voin suositella.
flamingojalka muokkasi tätä : 25.07.2008 at 09.02 Syy: en osaa kirjoittaa ensimmäisellä postauksella oiken
Päädytpä mihin tahansa noista, niin tokkopa lyöt käsiäsi sontaan. 600 euroa kiekoista on jo sen verran paljon, että luvassa on laatua lähes valmistajalta kuin valmistajalta. Melkeinpä kannattaa miettiä mitkä näyttävät (ja tuntuvat, jos pääset testaamaan,) itsestä hyviltä ja valita sillä perusteella.
Kirjanmerkit