ElectrobikeGarminGiant
Sivu 1 / 10 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 272

Aihe: Vanhemmat maantiepyörät, osa2

  1. #1
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922

    Vanhemmat maantiepyörät, osa 2

    (Toisessa jutussa kerrottiin vanhemmista pyöristä, ainakin Crescenteistä. Aihe lipsahti luonnostaan ohi otsikon, joten ajattelin että tässä on parempi jatkaa. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=31000 )

    http://xs227.xs.to/xs227/08204/tango...utukset603.jpg
    http://xs227.xs.to/xs227/08204/cimondi_1698.jpg
    http://xs227.xs.to/xs227/08204/cimondi2619.jpg




    "Half road, half track bended" Mitä tuo myyjän lause merkitsee? Kyseessä on 3ttt super competizione. Crescentissäni näkyy olevan 3ttt competizione.

    Olisiko hyvä valinta? Kuinkahan jarrut istuvat ja kahvoilta ajo tai -jarrutus sujuu?


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Harryupp Katso viesti
    Campan vanhoja eturattaita ei oiken saa pienempiä kuin 41 hammasta NR ja SR mallia ja isompaa tietysti voi pienentää 50 - 48 - 45 hampaiseen.
    Uudempiin kampiin menee 39 hampaiseen pienin.
    Ajattelin pienentää kokeeksi isoa ratasta 48 hampaaseen. Tuohan taitaa olla sellainen, että pienemmillä ja suuremmilla (sisemmillä ja ulommilla) rattailla on samanlaiset kiinnityskohdat eli sisempi sopisi myös ulommaksi? Kyseessä on Campagnolon 144 kiinnitys.

    Onko Super recordilla ja Nuovo recordilla eroa sopivuudessa?

    "Ofmega 47 t chainring, NOS from the 80's,fits campagnolo super record , BCD144" http://i16.ebayimg.com/05/i/06/c8/c0/a8_1_b.JPG

    "Campagnolo nuovo record chainring chainring 48 ,bcd144
    new old stock from "82 " http://i12.ebayimg.com/05/i/06/7b/02/f0_1_b.JPG

    Näkyy olevan 6-lehtinen takapakka Cressussa, jos sillä on merkitystä. Ketjun leveys? nimimerkillä ihan pihalla
    tienlaita muokkasi tätä : 15.05.2008 at 19.01

  2. #2
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.561
    No aika ratatangoltahan toi näyttää taivutuksen puolesta tosta ylhäältä ja jarrukahvojen kohdalta, kyl mä jarrukahvojen kanssa käyttäisin enemmän "maantie"-mallia. Makuasioita, tietty.
    "For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar

  3. #3
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tya Katso viesti
    No aika ratatangoltahan toi näyttää taivutuksen puolesta tosta ylhäältä ja jarrukahvojen kohdalta, kyl mä jarrukahvojen kanssa käyttäisin enemmän "maantie"-mallia. Makuasioita, tietty.
    Mitä se merkitsee? Jarrukahvojen kohdalla on tiukempi kurvi ja jarruvivut törröttävät kovin ulkona? (Kun en tiedä edes minkälainen on tyypillinen ratatankokaan..)

  4. #4
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Minulla on Campagnolon osilla Crescentin Eddy Merckx runko, joka on hienossa kunnossa. Toinen on halvempi Crescentin Chess (Chess lukee yläputkessa), jossa on eturattaat vaihtokunnossa ja muutenkin aika rujo. Teen siitä kuitenkin pyörän ja jätän Eddyn alkuperäiseen kokoonpanoon. (Sitä paitsi Eddy voi mennä myyntiin, koska runko on ehkä liian pieni. Pääsisi ajelemaan kun vain ohjainkannatin löytyy.)

    Kuvassa Chessin kampi. http://xs227.xs.to/xs227/08204/kammet-bcd130537.jpg Kammessa lukee THUN. Vasemmassa kammessa Shimano. Pultinvälistä mitattuna kyseessä on 130 koko. http://sheldonbrown.com/harris/chainrings.html

    Sopiiko siihen kaikki 130 kokoiset rattaat? Onko pultinrei'issä eroja - tarvitseeko joskus jotain täytepaloja tai prikkoja?


    Näitä voisi kokeilla - pistänkö tilaukseen? (Myös tässä pyörässä on 6-lehtinen takapakka.)

    Isommaksi: http://cgi.ebay.co.uk/BBB-BCR-11S-RO...QQcmdZViewItem
    Pienemmäksi: http://cgi.ebay.co.uk/FSA-FULL-SPEED...QQcmdZViewItem
    tienlaita muokkasi tätä : 15.05.2008 at 16.37

  5. #5
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Tämä nyt menee hetkeksi lähes romujen maailmaan. Eddystä kuvia myöhemmin. Siihen tarvitsen vain ohjainkannattimen.

    Koko komeus http://xs227.xs.to/xs227/08204/crescent-chess860.jpg

    Etuvaihtaja http://xs227.xs.to/xs227/08204/sunto...aihtaja704.jpg

    Keskiön kierre http://xs227.xs.to/xs227/08204/keskion-kierre547.jpg

    Takapakka on uusittu http://xs227.xs.to/xs227/08204/takapakka183.jpg


    Vai olisiko mahdollista laittaa triplakammet? Olisi kyllä kokonaistaloudellinen kokeilu.
    http://cgi.ebay.com/Ofmega-triple-bi...QQcmdZViewItem
    Miten etuvaihtajat mahtavat "venyä" tuohon hommaan? Tässä on Suntour.

    Mahtaisiko tässä olla myös englantilainen kierre rungossa kuin tuon Ofmegan laakerissa. Ja sopiiko keskiöakseleihin erilaiset kammet yleensä? Miten ketjulinjan mahtaa käydä?



    Kysymyksiä riittää! Tarttis pian päästä ajamaan, joten toivon kovasti vastauksia. Muuten osien tilaaminen siirtyy ensi viikkoon. Noitten irtorattaidenkin huudot menevät pian kiinni..
    tienlaita muokkasi tätä : 15.05.2008 at 17.36

  6. #6
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    101
    Valitettavasti ei ole vastauksia vain kysymyksiä itselläkin...
    Olen itse miettinyt sitä että olisiko mahdollista vaihtaa koko keskiö sellaiseen joka ei olisi 144 jotta saisi pienempää eturatasta kiinni...

    - Jsalok -

  7. #7
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jsalok Katso viesti
    Olen itse miettinyt sitä että olisiko mahdollista vaihtaa koko keskiö sellaiseen joka ei olisi 144 jotta saisi pienempää eturatasta kiinni...
    Tottahan toki, vaan sitä en tiedä, meneekö pelkällä kammenvaihdolla. Samaa aihetta kyselen edellä.

    Toinen juttu on, kannattaako hienoon vanhaan maantiepyörään, joka oli mallistonsa parhaita, vaihtaa toisenlaisia osia. Ainakin kannattaa säilyttää vanhat. On myös arveluttavaa rakentaa sellaisesta fixi! Nehän katoavat maailmasta sillä tavoin hyvin tehokkaasti.

    41 hampaista on 144:ään saatavilla. Kyllähän sillä lenkkiä polkee. Kun ylämäessä hirvittää, ajattelen että siitähän se kunto kasvaa. Mikä se sellainen ylämäki on, mikä ei tunnu - ja toisaalta kävelyvauhtiako sitä on päästävä ajamaan ja aina perse satulassa?

    Ja näin puhuu itsekin rattaiden vaihtoa suunnitteleva. Minulla on sama tilanne, että joskus on tullut ajeltua paljon ja oltua kunnossa. Pyöräni myin vuonna -89.

    Mutta jollain 41 - 48/50 parilla edessä pääsisi varmasti jo ihan hyvin alkuun - ja jos se ei riitä, hankkii junnupakan taakse. Tällainen minulla ainakin se ykkössuunnitelma on, kun kunto on vielä heikko ja muutenkin olen retkeilijä luonteeltani enemmän kuin urheilija.


    Tuossa Chessissä on kiinnityskorvakkeet lokasuojille ja kai siihen telinekin menee. Sen huomasin vasta tänään. Se onkin oiva rakennuskohde yleispyöräksi (vs. hieno lenkkipyörä).

  8. #8
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    101
    Ei vaan tahdo kovin helpolla enää löytyä noita 41T rattaita...
    Joo kyllä tuolla nytkin ajelee 42T/12-20 mutta saisi pari vaihdetta lisää olla kun nyt on 10 - 11 turhaa vaihdetta...
    Kaiken säilytän kuitenkin siihen kun on varaa ostaa uusi pyörä. Myös stemmin...

    - Jsalok -

  9. #9
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922

    Hjälppivä!



    Anteeksi malttamattomuuteni, mutta saisinko apua rattaiden valintaan? Minulla on tuossa edellä kaksi vaihtoehtoa, mutta ovatko ne sopivat? Tilaus on liipaisimella.

    http://xs227.xs.to/xs227/08204/kammet-bcd130537.jpg Tähän uudet rattaat tai sitten se kolmilehtinen kampisarja.

    lisäys klo 20.49. Tilasin nyt ne rattaat vanhoihin kampiin. 39 ja 48 hammasta. Toivottavasti sopivat paikoilleen...



    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jsalok Katso viesti
    on 10 - 11 turhaa vaihdetta...
    Aina niitä turhia on! Ei siitä pääse mihinkään. Mutta olisihan se kiva että sopivat ja oikeasti tarpeelliset löytyisivät.
    tienlaita muokkasi tätä : 15.05.2008 at 21.49

  10. #10
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Ahvenanmaa
    Viestit
    1.751
    Tuo 144 mm pulttikehän 41 hampainen eturatas oli jo 80-luvulla harvinaisuus, eli tänään on sellaisen löytäminen vieläkin vaikeampaa. 42 löytyy ja TA, Ofmega ja eräät muut ovat valmistaneet 48, 47, 46 ja 45 rattaita että niitä löytyy helpommin.

    Junnupakka on yksi vaihtoehto saada kevyemmät vaihteet vanhaan pyörään. Toinen on asentaa pitkähäkkinen touringtakavaihtaja taakse ja lyödä joku 14 - 28 pakka kiinni.

    Toisaalta ovat myyneet Veloce Compact 50/34 kampisarjaa laakereineen hintaan noin 80 euroa postilla kotiin.

  11. #11
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.561
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Mitä se merkitsee? Jarrukahvojen kohdalla on tiukempi kurvi ja jarruvivut törröttävät kovin ulkona? (Kun en tiedä edes minkälainen on tyypillinen ratatankokaan..)
    No, ratatangossa ei tyypillisesti ole suoraa osaa juurikaan, vaan se lähtee taipumaan eteenpäin heti stemmin oikealta ja vasemmalta puolelta pyöreästi. Maantietanko menee ensin suoraan oikealle ja vasemmalle, sitten taipuu suht tiukasti eteen ja siinä on suoraan eteenpäin osoittava tasainen osio, joka tulee jarrukahvojen taakse. Ratatanko taas taipuu suht samantien alas käännyttyään eteen. Eli ratatankoon jos laittaa jarrukahvat ja ajaa kädet niiden päällä, on käsi "montussa". Siltä tuo tanko vähän näyttäis.

    Onhan niitä tankoja vaikka mitä eri muotoisia, mutta toi nyt on yleistys. Ratatanko on tarkoitettu lähinnä alaotteelta ajoon. Jarrukahvojen päältä ajoon (niinkuin maantietä usein ajetaan) sopii paremmin tanko, jossa on tasaista suoraa jarrukahvojen takana.

    Raakaa yleistystä.

    maantie:



    Huomaa suora osuus sekä eteenpäin (vasen kuva) että stemmistä vasemmalle ja oikealle (oikea kuva).

    Rata:



    Yhtä mutkaa koko tanko. Heti stemmistä taipuu eteen ja alas.
    "For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar

  12. #12
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Selvä, kiitos! Kerrotteko vielä, onko haarukan putkia eri kokoisia? Tällä myyjällä on eräs houkutteleva Cinellin tanko (26,4mm), mutta onko tuossa stemmissä yhden tuuman putki, kuten otsikossa lukee: http://cgi.ebay.co.uk/Cinelli-XA-Bla...742.m153.l1262

    Tai siis joo.. ostin jo "buy it now" tuon stemmin 85mm pituisena ja myös Criterium tangon. Sitten vasta huomasin ettei siinä mainittu 22,2mm insert sizea ja huomasin otsikossa oudon 1" merkinnän. Ei pitäisi innostua painamaan 'buy it now' nappuloita liian äkkiä. Kysyin toki jo asiaa myyjältä ja kyselin mitäs nyt voisi tehdä ja pahoittelin.

    http://cgi.ebay.co.uk/Cinelli-Criter...713.m153.l1262



    Ja edittiä perään! Myyjä vastasikin jo emailiini. Se onkin juuri oikea 22,2mm.
    "Hi,Al race stems from cinelli , 3TTT , shimano etc uses 22.2mm insert size , they cal it also 1 inch. So it would fit any race frame (steel),greetings,mario"



    Meilläpäin tuuma on 25,4mm, kerroin vastaukseni lopuksi. Tänään kun mittailin ja kuvailin tuota 50 euroa maksanutta Chessia, aloin pitää siitä todella paljon. Ei siitä tätä menoa tulekaan yleisessä pyöräkellarissa säilytettävä sittenkään, kuten alunperin ajattelin.


    "1 inch is 25,4 ,but people always say it so,dont know why.greetings ,Mario"


    Eddy Merckx saa nyt sitten tuollaisen: http://cgi.ebay.co.uk/3TTT-stem-Pro-Chrome-110-mm-New-in-box_W0QQitemZ280218335571QQihZ018QQcategoryZ77606Q QcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262
    Columbusta on pyöränkin runko. Miltähän vuosikymmeneltä tuo stemmi onkaan? 3TTT Pro Crome.
    tienlaita muokkasi tätä : 16.05.2008 at 01.19

  13. #13
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.561
    Tuuma on sen haarukan kaulaputken ulkomitta. Siihen menee sitten "tuumainen ohjainlaakeri" ja "tuumainen stemmi", vaikkei se stemmi itsessään tuumainen olekaan, vaan tuumaiseen haarukkaan ja ohjainlaakeriin käyvä, 22.2-millinen. Paitsi jos se on ranskalainen, jolloin se on 22.0-millinen

    Uudempia, kierteettömiä (= "aheadset") -laakereita ja -kannattimia on sitten 1 1/8 -tuumaisia ja 1.5-tuumaisiakin nykyään.

    Maantietangot on sitten yleensä 26-millisiä, mutta jotkut 25.4-millisiä. Tuossa kannattimessa kun ilmoitetaan 25.8mm, niin varmaan tarkoitetaan tuota yleisempää paksumpaa ("italialaista") standardia. Maastopyöräntangot ja jotkut maantietangot (japanilaiset varsinkin) on sitten 25.4mm.
    "For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar

  14. #14
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Ahvenanmaa
    Viestit
    1.751
    [QUOTE=tienlaita;946423]Selvä, kiitos! Kerrotteko vielä, onko haarukan putkia eri kokoisia? Tällä myyjällä on eräs houkutteleva Cinellin tanko (26,4mm), mutta onko tuossa stemmissä yhden tuuman putki, kuten otsikossa lukee: http://cgi.ebay.co.uk/Cinelli-XA-Bla...742.m153.l1262

    Huom! Cinelli oli ensimmäisiä käyttämään "paksuja" ohjaintankoja 70-80-luvulla tietyissä malleissa. Cinellin tangot yleensä olivat 26 mm kiinnityskohdasta mutta sen ajan Cinelli "protangot" tehtiin 26,4 mm paksuiksi ja sopivat ainoastaan oikeanmittaiseen Cinelli kannattimeen. Etuhaarukkaan menevä osa oli vakio 22,2 mm.

  15. #15
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Harryupp Katso viesti
    Huom! Cinelli oli ensimmäisiä käyttämään "paksuja" ohjaintankoja 70-80-luvulla tietyissä malleissa. Cinellin tangot yleensä olivat 26 mm kiinnityskohdasta mutta sen ajan Cinelli "protangot" tehtiin 26,4 mm paksuiksi ja sopivat ainoastaan oikeanmittaiseen Cinelli kannattimeen. Etuhaarukkaan menevä osa oli vakio 22,2 mm.
    Huomasin myös että joissain Cinellin stemmilaatikoissa samalla myyjällä oli näkyvästi päällä että "UUSI KOKO 26mm!". Tästä päätellen Cinelli korjasi jossain vaiheessa yleistyvään mittaan - ainakin tietyissä tuotteissa.


    Sivun ensimmäisessä ja neljännessä viestissä ihmettelen rattaita ja ketjun leveyksiä. En oikein tiedä mitä tuli tilattua, mutta hinnaksi tuli 55 euroa kuluineen yhteensä. Ilmeisesti kapealle ketjulle, mutta onko siitä haittaa? Joudunkohan kiinnityspultit uusimaan myös vai onko ne aina samoissa mitoissa eri valmistajilla..


    Chessin edellinen omistaja kertoi että takavaihtaja ei oikein hyvin toimi uuden pakan kanssa. Jos oletin oikein, kyse voisi olla indeksoidusta naksuttavasta Suntourin vaihdevivusta uuden Shimanon takapakan kanssa. Myyjä valitteli ettei sopivia takapakkoja enää tahdo saada ja hän sitten tuli laittaneeksi Shimanon. En ole päässyt vielä kokeilemaan, koska keskiö on auki, mutta silmällä nopeasti paikallaan katsottuna Suntourin vaihtaja liikkuu kyllä juuri rattaiden välin koko kuuden lehden matkalla. Jos se ei ole säädettävissä hyväksi, päässen siitä helpoiten vaihtamalla vaihdevivun kitkamalliin. Eikö pykälät tulekin vain vaihdevivusta eikä itse vaihtajasta?

    En ole ikinä muutenkaan innostunut noista "uusista" naksuttajista. Kaikkea ne keksiikin. Voi apupyörä!
    tienlaita muokkasi tätä : 16.05.2008 at 11.16

  16. #16
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.662
    Wanhoista maantiepyöristä sen verran - niillä jo 1970-luvun lopulla ajaneena - että helpoimmalla (lue. halvimmalla) pääsee, jos ostaa saman tien kaksi saman aikakauden pyörää (50 + 50 euroa ) ja kokoaa niistä sitten yhden toimivan. Tässä on myös se idea, että jos jokin tärkempi osa - runko, haarukka ym. - hajoaa, on varaosa kätevästi saatavilla toisesta pyörästä.

    Kuusilehtisiä kierrepakkoja löytyy, btw, myös täysin uusia (Shimanon Singaporen tehtaalla valmistettuja ), joten niiden kanssa ei pitäisi olla ongelmia - kuntoilijoillekin niissä on sopiva ns. kahden hampaan nousu, eli itselläni on "brand new" 13-15-17-20-23-25 (sekä niille sopiva - wanha - vaihtaja + uusi ketju).

    Yleisiä "vikoja" wanhoissa pyörissä on mm. voimansiirron kuluneisuus (rattaat, ketjut, vaihteen ketjupyörät loppuun ajetut), ohjauslaakerissa ns. pykälä, vanteissa (yleensä tuubivanteet) halkeamia (etenkin puolaholkkien kohdalla) jne. Näistä pääsee yleensä eroon helpoiten, jos on ns. varaosapyörä, josta osia yhdistelemällä saa käyttökelpoisen "uuswanhan". (Jos haluaa, niin tuubivanteen saa vaihdettua helposti avovanteen, jolloin kulut jäävät varsin vähäiseksi: uusi vanne + puolat + mahd. työ, koska navat ovat siis vanhat.)

    Itse olen yhdistänyt 1980-luvun italialaisia ja ranskalaisia osia menestyksekkäästi. Tuohon aikaan millimetrimitoitetut mannermaiset osat sopivat varsin hyvin toisiinsa. Esim. takanavassani on italialainen akseli + akselin kartiot ranskalaisen navan + kuulien kanssa + muutakin sekalaista holkki- ym. viritystä

    Jarrupaloja wanhoihin italialais-/ranskalaisiin jarruihin saa Biltemasta muutamalla eurolla; ja vaijerien kuoret voi myös vaihtaa uusiin, esim. teflonilla "sisustettuihin" moderneihin (eivät nämäkään kalliita ole).

    Myös autoliikkeistä saatavilla pienillä korjausmaalipurkeilla ja -siveltimillä wanhakin pyörä saa uutta ilmettä. Runkoputkien ala- ja takapintoihin voi asentaa pyörän väreihin sopivat "iskemäteipit", joilla saa maalipinnan kulumia ja kolhuja piiloon.

    Vinkki: eturattaat saa käyttökuntoon usein vain kääntämällä ne ympäri ja viilaamalla mahdollisen pykälät hampaista pois. Ns. klassiseen pyöräilyaikaan varsin yleinen yhdistelmä edessä oli 42-52. Takapakka sitten "puhdin mukaan" joko yhden tai kahden hampaan (vrt. edellä) nousulla.

    Jos haluaa wanhasta pyörästä käyttökelpoisen, niin mielestäni on syytä vaihtaa satula ja polkimet moderneihin. Runkovaihteisiin ja jarruihin ei tarvitse puuttua, ehkä lepuuttajat kahvojen päällä voi uusia. Tietysti on eri asia, jos mitoituksen vuoksi ohjainkannatin ja ohjaustanko uusitaan - mutta nekin tietysti epookin mukaan, mikäli mahdollista.

    j.k. Jos haluaa rahoistaan päästä eroon + kamppailla yhteensopivuuden kanssa, niin toki saa ylihinnoiteltuja varaosia tilata ulkomaisista nettihuutokaupoista... Mutta melko hyvin kotimaisiltakin pyöräkauppiailta löytyy ns. epookkikamaa, esim. täältä.
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  17. #17
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Edellisen omistajan kertoma uudesta Shimanon takapakan toiminnasta oli aika hämärä juttu. En ole päässyt ajamaan, joten en tiedä sitten. Mutta pointti oli että Cressuissa olisi ollut jollain tavalla toisenlainen pakka, vaikka 6-lehtisistä onkin kyse, eikä niitä enää löytynyt. Ihmettelin tätä itsekseni. Kyseessä oli kova polkija, mutta olisiko sitten vain ketju jäänyt kuitenkin vaihtamatta tai vaihtaja tarkasti säätämättä.

    Chess on 80-luvun lopusta. Siinä on avorenkaat. Voin käyttää myös Eddyn tuubikiekkoja siinä, joita on kaksi paria.

    Chessin ohjaustanko on ahdistavan kapea. Aloitin pyöräilyn aikoinaan todella kapealla tangolla ja kun sain sopivamman uuden pyörän myötä, fiilis oli erinomainen. En voi mitenkään sopeutua takaisin vähänkään liian kapeaan. Nuo hintakommentit ovat mielestäni oudohkoja ja verrata voi nykypäivän huippuosiin. Hollanti on todellinen pyörämaa ja tuo vanhoja uusia osia myyvä Ebay-kauppias on siellä. Tuli oikein hieno tunne siitä, että voi valita 80-luvun huippuosia uutena. Eräänlainen aikamatka.

    Eturattaat taas tilasin pelkästään hampaitten perusteella, koska 42-52 pari on minulle henkilökohtaisesti järjetön ja mietin jo 80-luvulla toisenlaisia. Suhteellisen pitkä vaihtoprosessi. Rattaat ovat käsittääkseni 2000-luvun tuotantoa. Itävaltalainen myyjä, konkurssipesää myymässä. Varmasti olisi saanut halvemmalla näitä 130-kiinnityksen rattaita. Oli myös kiire eikä halua etsiä sieltä sun täältä. Toimituskuluja tuli 17,95 euroa ratasparille, huh! Nyt ehdin koota pyörän keskiölaakerin, joka on auki ja putsata pyörän sisältä ja päältä, kunnes saan uudet komponentit. Vien kiekot maanantaina rihdattavaksi myös. Tutkin myös ketjun kunnon - taidan soittaa edelliselle omistajalle vielä ja kysyä siitäkin.

    Sopiva ohjainkannattimen pituus on päätelty laskurin tulosten mukaan. (Tuntuma pyörän selässä viittaa samaan.) http://www.competitivecyclist.com/za...LCULATOR_INTRO Siihen otettiin mittoja kehosta runsaasti. Runko on sopivan korkea, mutta pitkä. Eddyssä taas on pienempi runko ja rungon pituus vakiokannattimella sopiva, mutta se tuntui koeajossa liian pieneltä ja jotenkin huteralta putkelta ajaessa. Tottumuskysymys kuitenkin. Nämä kaksi pyörää ovat niin erilaisia, etten raaski riisua Eddyn hienoja Campoja Chessiin. Kai Eddy tulee myyntiin, jos sen rungonkokoon en totu. (Korkeus Chess-Eddy 59-56cm c-c. Itse olen 184cm ja jalka 89cm.) Jos jollakulla on 58-59 cm hyväkuntoinen ja hieno teräsrunko, olen kiinnostunut vaihtamaan tai ostamaan. Reynolds/Columbus - Campagnolo -linjalla, mutta saattaa sitä muustakin innostua.

    Mieleiset polkimet ja satulan olen jo ostanut aiemmin. Eddyssä taas on oikein hyvät vanhanmalliset varvaskoukulliset remmipolkimet. Sain myös niihin (ja jalkoihini!) sopivat kengät klosseineen samalla. Koelenkin varvaskoukuilla tein tavallisilla pehmeäpohjaisilla (paksut pohjat kuitenkin) kengillä ja totesin että varvaskoukut ilman klosseja voivat olla välimuoto lukoista ja avopolkimista. Melko hyvä kiinnitys, lähellä lukkoa. Tuttuahan se minulle on 80-luvulta, mutta olin unohtanut.
    tienlaita muokkasi tätä : 17.05.2008 at 11.17

  18. #18
    Liittynyt
    04/2002
    Viestit
    48
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Edellisen omistajan kertoma uudesta Shimanon takapakan toiminnasta oli aika hämärä juttu. En ole päässyt ajamaan, joten en tiedä sitten. Mutta pointti oli että Cressuissa olisi ollut jollain tavalla toisenlainen pakka, vaikka 6-lehtisistä onkin kyse, eikä niitä enää löytynyt.
    Shimano alkoi viimeistään 80-luvun alussa käyttää paremmissa navoissaan niin kutsuttua kasettijärjestelmää: lehdet olivat kiinni toisissaan kolmella pultilla. Tämä kokonaisuus työnnettiin navan haloihin ja kiristettiin paikoilleen pienimmän lehden kierteillä.

    Sheldon Brownin sivuilta selviää, että systeemin nimi oli Uniglide:

    http://www.sheldonbrown.com/k7.html

    S. Brownin mukaan sopivia kasettipakkoja ei enää saa, mutta vanha napa voidaan muuntaa Shimanon uudempiin järjestelmiin sopivaksi. Itselläni oli Uniglide-napaa käyttävä pyörä aktiiviajossa viimeksi kymmenkunta vuotta sitten. Jo tuohon aikaan irrallisia lehtiä joutui metsästämään hyvin varusteltujen pyöräliikkeiden takahuoneista, kokonaisia pakkoja ei enää löytynyt.

  19. #19
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    121
    Mistähän noita vanhoja fillareita kannattaa alkaa kytätä? Kiinnostaisi joku vanha cc tai maantiepyörä.

  20. #20
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Velocista Katso viesti
    Itselläni oli Uniglide-napaa käyttävä pyörä aktiiviajossa viimeksi kymmenkunta vuotta sitten. Jo tuohon aikaan irrallisia lehtiä joutui metsästämään hyvin varusteltujen pyöräliikkeiden takahuoneista, kokonaisia pakkoja ei enää löytynyt.
    Ostin parivuotta sitten aivan uuden XT:n 6-lehtisen UG-takapakan, muutama kuukausi sitten ostin 600:sen 6-lehtisen UG-takapakan sekä 30-40 kpl noita irtorattaita. Ovat tietenkin vanhaa varastoa, mutta vielä noita löytyy kun jaksaa kysellä...
    Suomen suomalainen

  21. #21
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933

    Leveämpi tanko

    Wanha kilpuri etsii leveämpää tankoa. C-c leveys yli 40 cm, 42 ja 44 olisi sopivia. Jos olisi poistettujen osien varastossa joutilaana, vaihteettomat kahvatkin voisi ottaa, niin wanhus ajaisisi vielä kilometrejä lisää voimiensa mukaan. Oulusta tai pyöräetäisyydellä. Tai mistä löytyisi edullisesti, wanha ei paljon tahdo.

  22. #22
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.561
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AimoS Katso viesti
    Mistähän noita vanhoja fillareita kannattaa alkaa kytätä? Kiinnostaisi joku vanha cc tai maantiepyörä.
    Fillari-lehden tori, huuto.net, Keltainen Pörssi, pyöräkaupat jotka myy käytettyjä, kirpputorit, kierrätyskeskukset, poliisin huutokaupat, kavereiden ja vaarien kellarit.

    Vanhan CC:n löytäminen ei varmaan ihan helppoa ole, mutta vanhoissa maantiepyörissä on usein sen verran tilavammat haarukat ja jarrut kuin nykyään että saattaa saada nappula-/nastarenkaan pyörimään, jos sellaista kaipaa. Ajoasentokaan ei männävuosina ollut niin kisakireä kuin nykyvälineissä.
    "For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar

  23. #23
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.561
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Wanha kilpuri etsii leveämpää tankoa. C-c leveys yli 40 cm, 42 ja 44 olisi sopivia. Jos olisi poistettujen osien varastossa joutilaana, vaihteettomat kahvatkin voisi ottaa, niin wanhus ajaisisi vielä kilometrejä lisää voimiensa mukaan. Oulusta tai pyöräetäisyydellä. Tai mistä löytyisi edullisesti, wanha ei paljon tahdo.
    Samanlaisia nuo nykytangot kai ovat, mitä nyt suht iso osa "ergo"-mallisia, mutta perinteisen muotoisiakin löytyy vielä. Kierrätyskeskuksissa ja sensellaisissa vois olla vanhoja tankoja, Oulusta en vaan tiedä yhtään. BC Hellsingin ja Yksivaihde.netin foorumitkin voi tarkistella.

    Vaihteettomia jarrukahvoja tehdään uutenakin, Cane Creek, Tektro ja Shimano ainakin myyvät. Suomalaisissa kaupoissa voi olla tarjonta kehnoa, www.on-one.co.uk:sta ainakin löytyy tilaamalla.
    "For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar

  24. #24
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933

    Ohjaustanko

    Parikymmentä vuotta sitten maantiepyöriin asennettiin onnettoman kapea tanko, tämäkin yksilö on aivan miesten kokoa, 57 cm ja tangon ulkomitta 40 cm! MBK Super Sport 12-pyörä olisi lähes ajamaton. Tietenkin kuiva ja vähän pintaruostettakin osissa, mutta aika vähällä tuon saisi ajopeliksi. Tietty, paljon ei kyllä kannata satsata. Nekin rahat on parempi panna CC-pyöräkassaan ja hankkia se, kun kuume tarpeeksi nousee.

  25. #25
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    15
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yedi Katso viesti
    Ostin parivuotta sitten aivan uuden XT:n 6-lehtisen UG-takapakan, muutama kuukausi sitten ostin 600:sen 6-lehtisen UG-takapakan sekä 30-40 kpl noita irtorattaita. Ovat tietenkin vanhaa varastoa, mutta vielä noita löytyy kun jaksaa kysellä...
    Minulla myös edelleen aktiivikäytössä 600 uniglide. Rattaita on löytynyt ihan hyvin ebay:n kautta. Pienimpiä kierteellisiä rattaita on hiukan vaikeampi löytää. Loppuunkuluneen rattaan voi myös kääntää ympäri, koska pakka on kasattu irtorattaista.

  26. #26
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    15

    Erilaista tavaraa

    Täällä on kaikkea mielenkiintoista vähän erikoisempaa pyöräilytarviketta myynnissä.
    http://www.velo-orange.com/index.html
    En tosin ole mitään tilannut, eikä pääse siinä mielessä kehumaan.

  27. #27
    Pyöräprojekti* Guest
    Jatkanpa minäkin samaa aiheeseen.

    Varastossa odottaa 90-luvulla hankittu kilpapyörä Choruksen osilla. En ole ajanut sillä noin 10 vuoteen. Haluaisin nyt palauttaa sen ajokuntoon satunnaista ajelua varten, mahdollisimman pienillä kustannuksilla.

    Vanhat vanteet ovat tuubi-Mavicit. Olen ajatellut hankkia tilalle halvat avovanteet ja niihin mahdollisimman kestävät renkaat - ettei tarvitsisi väistellä joka hiekanjyvää kuten silloin aikoinaan. Vanteiksi kelvannee Shimanon R500. Onko suosituksia kestäväksi renkaaksi kaupunkiolosuhteisiin, ehkä sorallekin?

    Pakan vaihto taitaa olla myös tarpeen, kun kerran vanteet vaihtuvat. Nykyisin tuossa on joku 6-lehtinen junnupakka. Löysin verkosta vanhan Chorus-esitteen, josta päättelin, että vaihtajan pitäisi olla 8-lehtiselle pakalle suunniteltu. Käykö tuohon nyt sitten pakaksi esimerkiksi Shimano Tiagra Cassette 8 Speed HG50 ja ketjuksi Shimano IG70 Chain 8 Speed? Pyörässä on portaattomat runkovaihtajat, eturattaat ovat Campan (niiden vaihto ei liene pakollista jos toimivat?). Takahaarukan leveys on 130 mm.

    Vaihdevaijerit lienee syytä nekin uusia, kannattaako käyttää Campan vaijereita?

  28. #28
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    Varastossa odottaa 90-luvulla hankittu kilpapyörä Choruksen osilla. En ole ajanut sillä noin 10 vuoteen. Haluaisin nyt palauttaa sen ajokuntoon satunnaista ajelua varten, mahdollisimman pienillä kustannuksilla.
    Tiedät itse paremmin mikä siinä tarkemmin on vikana kaikkine suunnittelemasi uusimisien suhteen, mutta minulle nousi kyllä kysymys mieleen, että onko todella uusittava? Ketjun kuluneisuus kannattanee mitata. Rattaiden tilan näkee kai silmin. (Jos junnupakasta luovut, olen kiinnostunut!) Vaijereidenkaan uusimista itse en harkitsisi oletuksena, öljyämistä kyllä.

    Renkaista on omia juttujaan paljon. Kestävyyttä, mukavuutta ja yleiskäyttöisyyttä hakiessa on mielestäni syytä valita tilava rengas ja tässä on mitattava ensin haarukoiden ja jarrujen antamat tilat. Myös tuubeja on tarjolla, vaikkakin vain avorenkaissa on nykyään paljon valinnanvaraa. ( http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...t=24574&page=3 Punnan kurssi on tänään erityisen edullinen.)

  29. #29
    Pyöräprojekti* Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Tiedät itse paremmin mikä siinä tarkemmin on vikana kaikkine suunnittelemasi uusimisien suhteen, mutta minulle nousi kyllä kysymys mieleen, että onko todella uusittava? Ketjun kuluneisuus kannattanee mitata. Rattaiden tilan näkee kai silmin. (Jos junnupakasta luovut, olen kiinnostunut!) Vaijereidenkaan uusimista itse en harkitsisi oletuksena, öljyämistä kyllä.
    Hyviä kysymyksiä! Itse asiassa tämä lähti siitä, että halusin kestävämmät renkaat -> tarvittaneen avorenkaat -> vanteet vaihtoon -> näköjään nykyään suositaan valmiskiekkoja eli kiekot kokonaan uusiksi -> sama vaihtaa pakkakin (jos ei suorastaan pakollista). Kun nyt kävin pyörää katsomassa, niin eivät ne rattaat juuri kuluneilta näytä. Ja junnupakka riittää nykykunnolle vallan hyvin .

    Ketjun voisi joka tapauksessa uusia, sillä on jokunen tonni varmasti ajettu. Kokeilen nyt sitten ainakin alkuun noilla alkuperäisillä vaijereilla.

    Yhtään tuubirengasta en muista koskaan puhkaisseeni, mutta kyllä niitä sitten varottiinkin. Siksi etsin vähän vaivattomampaa ratkaisua, kun painolla tms. ei ole juuri merkitystä.

    Renkaista on omia juttujaan paljon. Kestävyyttä, mukavuutta ja yleiskäyttöisyyttä hakiessa on mielestäni syytä valita tilava rengas ja tässä on mitattava ensin haarukoiden ja jarrujen antamat tilat. Myös tuubeja on tarjolla, vaikkakin vain avorenkaissa on nykyään paljon valinnanvaraa. ( http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...t=24574&page=3 Punnan kurssi on tänään erityisen edullinen.)
    Ok, kiitoksia, täytyy vielä tutustua vanhoihin juttuihin.

  30. #30
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Minulla on nyt Eddy Merckx ajokunnossa. Vain ohjainkannatin on uusi. Pyörä on loistokunnossa ja se on lenkkipyöränä. Myöhemmin siitä. Campagnoloa riittävästi!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Tämä nyt menee hetkeksi lähes romujen maailmaan. Eddystä kuvia myöhemmin. Siihen tarvitsen vain ohjainkannattimen.

    Koko komeus http://xs227.xs.to/xs227/08204/crescent-chess860.jpg
    Crescent Chess muotoutuu enemmän yleis- ja retkipyöräksi. Siinä on muuten vähän ajetut 28 milliset avot. Eilen tuli käytyä Kivenlahdessa ja Järvenperällä Heiniemessä.
    http://www.kolumbus.fi/tero_penttine...d=39456.392164
    http://www.pyoratohtori.fi/

    Haluamiani rattaita ei löytynyt kampiini, eikä kampia (kohtuuhinnalla ilman laakerinkin vaihtoa) uusiin rattaisiini, joten ratkaisuksi jäi kummankin liikkeen opastuksella kampien pultinreikien poraus, jotta hankkimani rattaat sai sopimaan niihin. Kiinnityspulttien koko oli eri.


    http://xs128.xs.to/xs128/08242/chess...-poraus137.jpg

    Kuvassa vanhoja 8mm pultteja. Uusi 10mm.



    Vasta kokeilemalla selviää, toimiiko noin vain yhdessä vaihtajan kanssa. vanhat rattaat olivat nimittäin ohuemmat (3,5mm) kuin uudet (3,9mm), joten voi olla että pitää vielä hioa ja säätää niitten etäisyyttä toisistaan. (Johtuen Suntourin indeksoivista vaihtajista, jotka kuulemma myös säätävät etuvaihtajaa vähän kun takavaihtajaa käyttää.)


    http://xs128.xs.to/xs128/08242/cresc...-39-48t179.jpg

    Uusi ketju tarttui myös mukaan. http://www.sunrace.com/en/products/detail/r30?sku=CNM54 Vanhat rattaat olivatkin pilattu ilmiselvästi venyneen ketjun käytöllä. Hiljattain uusittuun (6-lehteä) takapakkaan ei ole ehtinyt vielä tulla pahoja kulumia, mutta näkee sen siitäkin tietyissä rattaissa.


    http://xs128.xs.to/xs128/08242/cresc...50t-old755.jpg

    (Ehdotettua rattaiden kääntämistä ei muuten noin vain voi aina tehdä. Ketjulinja olisi muuttunut silloin, johtuen hampaiden asemasta suhteessa rattaan paksuuteen (ei keskellä).)



    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    Ok, kiitoksia, täytyy vielä tutustua vanhoihin juttuihin.
    Minulla on nyt kolme paria kiekkoja, joista kahdet Eddyn mukana tulleet tuubit. Ennen kuin vien suin päin toiset niistä asennettaviksi uusille vanteille, ajattelin kokeilla mahdollisimman tilavaa ja kestävää tuubirengasta. Varsinkin jos Chessin navatkin ovat huonona kuten on puolauskin - sen sijaan Eddyn kiekotkin ovat loistokunnossa. Lenkkikäytössä on nyt sen sijaan 23 milliset tuubit, eikä niissä mitään vikaa ole. Voisi kyllä olla jokusen millin paksummat vanhasta tottumuksesta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    Yhtään tuubirengasta en muista koskaan puhkaisseeni,
    Samma här. Tosin käytössäni olikin ainoastaan neuvostoliittolaisia noin 30mm leveitä kumeja.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    Ketjun voisi joka tapauksessa uusia, sillä on jokunen tonni varmasti ajettu.
    Eri ketjujen kestossa lienee suuriakin eroja. Kivenlahden liikkeessä minulle esiteltiin venyneisyysmittaria aihetta kysellessäni ja ilman muuta ajan sinne mittaukseen, kun sellainen epäilys tulee. Muutama tonni ei aina ole vielä mitään. Siihen vaikuttanee ketjun laadun lisäksi myös voitelu ja kuinka vinoja ketjulinjoja tapaa kayttää.

    Olen aloittelija aiheessa, mutta minulle on muodostunut jo käsitys, että on useita tapoja toimia tässäkin asiassa. Toiset pitävät ketjun aina tiukasti toleransseissa ja toiset vaihtavat ketjun ja rattaat samalla. Mikä on järkevintä, en tiedä, mutta uskon että kun rattaat eivät ole kuluneet paljoa, on pelkkä ketjun vaihto mitä järkevintä. Venynyt ketju se vasta rattaita tehokkaasti syökin. Toisaalta sitten kulunut ratas päästää pahimmillaan uuden ketjun yli varsinkin kun vähän voimakkaammin polkaisee..
    tienlaita muokkasi tätä : 10.06.2008 at 12.10

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •