HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 41 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 39 40 41 42 43 51 91 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.201 - 1.230 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

On siinä kyllä sellanen pointti että tolla saa ledien määrän tiputettua.
    Onhan se hiukka eri asia jos on 1 ledi vastaan 9 lediä. Otetaas uusinta lasku 900 / 240 = 3,75 eli abouttia rallaa 1 ledi vastaan 3 lediä.

Sellaseen 3:n optiikan comboon sais siis huimat 3x900 lumenia ... sähköä kuluu kans sen mukaan.

Mutta sähköä se yksi syö enempi / lumen ja se on näissä ajovalo hommissa aina paha asia ...
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

-- mtbSeikkailu 2016 --

Ja näissä hommissa jos rupeaa odottelemaan, niin helposti käy kuin tuolla tietokonepuolella. Saa nimittäin odotella maailman tappiin asti

Mutta noista P7 voisi olla hyvä kun vaaditaan oikeasti kompaktia pakettia.
    Pyörällä päästään pyörälle päästään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hammer Katso viesti
    On siinä kyllä sellanen pointti että tolla saa ledien määrän tiputettua.
    Onhan se hiukka eri asia jos on 1 ledi vastaan 9 lediä. Otetaas uusinta lasku 900 / 240 = 3,75 eli abouttia rallaa 1 ledi vastaan 3 lediä.
    Toi on kyllä totta. Kolmella tuollaisella saisi valoa metsään ja akutkin tyhjäksi kohtuu-nopeudella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Toi on kyllä totta. Kolmella tuollaisella saisi valoa metsään ja akutkin tyhjäksi kohtuu-nopeudella.
    Tai laittaa kaksi P7:a ja saman akun mitä on käyttänyt 20W halogeenin kanssa. Tuttu ajoaika ja 'vähän' enemmän valoa. Kuullostaa ainakin äkkiseltään selvästi yksinkertaisemmalta kuin monen pikkuledin viritelmät. Alkaa meneen aika röyhkeää virtaa vaan silloin johtimissa, kun jännite on 3,6V.

Ajovaloprojekti jäissä

Olen väijynyt (salaa) tätä threadia jo jonkin aikaa. Oma ajovaloprojekti on ollut mietintämyssyn alla ja piirtopöydällä kohta varmaan puolisen vuotta.

Nyt olen päässyt kutakuinkin jo proton tekovaiheeseen. Iski kuitenkin seinä vastaan, nimittäin lampun osien työstö alumiinista. Olen tehtyn CAD-kuvat osista ja laskenut, että nettopaino tulisi olemaan muhkeat 390g. Kyselin koululta (Stadia AMK), että mitä siellä maksaisi teettää ne osat ja hintahan oli julmettu.

Pitää koittaa kaivaa jotain suhteita CNC-työstöä osaaviin henkilöihin tai koittaa etsiä joku paja missä työn saisi tehtyä "edullisesti". Voi olla tosin, ettei noita ole edes mahdollista työstää päässäni olevassa hintaluokassa.

Tämän näköistä ehkä jonain päivänä stemmin päällä komeilee:
    http://www.nbl.fi/~nbl2892/led-project/complete-scrn.jpg
    (Joo en ole CAD-guru. )

Sisuskalut:
    http://www.nbl.fi/~nbl2892/led-project/led-supplies.jpg

Haluan nyt ensiksi jonkun proton valmiiksi, sitten joskus voi suunnitella hoikemman lopullisen version.

Kommentteja? Missä itse olette työstäneet lamppunne? Tiedättekö jotain mahdollisesti edullisia CNC-pajoja? Protoshopille pistin jo mailia.

Edit: Sain koululta arvion, että menisi noin 14h noiden osien tekemiseen. Nyt alan käsittämään paremmin noita hintoja. Pitää vissiin johonki kokistölkkiin kyhätä se lamppu sitten...

Edit2: Päätin, että teen muut osat itse tota lampun runkoa lukuunottamatta. Sitä runkoakin pitää yksinkertaistaa aika paljon ilmeisesti. Taisi olla turhan kunnianhimoinen hanke osaamattomalle.

- Pelichio
    pelichio muokkasi tätä : 07.03.2008 at 16.25

mutanaama Guest
    Tai sitten teet niinkuin minä, ja survot koko läjän alumiiniputken pätkään, että pääset käyttämään ledejä, ja sillä aikaa voit tehdä valopään, johon kilkkeet voit siirtää.

Toi mun projekti ei nyt mikään maailman kaunein ole, mutta toimii. Valoteho noin 900 lumenia täysillä poltettaessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pelichio Katso viesti
    Nyt olen päässyt kutakuinkin jo proton tekovaiheeseen. Iski kuitenkin seinä vastaan, nimittäin lampun osien työstö alumiinista. Olen tehtyn CAD-kuvat osista ja laskenut, että nettopaino tulisi olemaan muhkeat 390g. Kyselin koululta (Stadia AMK), että mitä siellä maksaisi teettää ne osat ja hintahan oli julmettu.
    Mun tuotosten työjälki ei ole pahemmin kehuja kerännyt, joten olen varmaan väärä henkilö kommentoimaan. Mutta netissähän kaikki on sallittua.

Tuo CAD-kuvasi punaista osaa voisi yksinkertaistaa aika rankalla kädellä. Turhat kevennysaukot pois ja materiaaliksi esim 5mm alumiinipelti. 5mm on jo sen verran paksu, että tarkasti tekemällä siihen saa porattua kylkeen 2.5mm reiän ja tehtyä sinne 3mm jengat. Samasta materiaalista saisi nuo keltaisetkin palaset tehtyä. Työvälineiksi riittäisi ruuvipenkki, saha ja pylväsporakone. Yksinkertaistamalla onnistuisi siis kotonakin.

Pyöreät sorvattavat osat on jo vaikeampi tehdä kotona, joten sorvaajalle joudut menemään. Jos tuossa harmaassa putkilossa ei ole paksuhkoa väliseinää, ei sen suuri jäähdytyspinta-ala paljoakaan auta. Siitä LED:ien piirilevystä tulee olla riittävän laaja lämpöjohde ulkopintaan. Tekisi mieli ehdottaa, että lyhennät tuon putkilon puoleen ja tekisit siitä semmoisen kupin, jonka pohjalle LED:ien piirilevy liimataan. Lupinelta voi katsoa mallia. Hakkuri menee silloin jonnekin muualle, mutta alumiinin työstöaika lyhenisi oleellisesti. Etulasista ja etulasin kiristysrenkaasta voit luopua vaikka kokonaan. Ja pohjalevynhän jo optimoin pois.

Kuvien perusteella lampusta on kuitenkin tulossa hieno. Melkeimpä kateellisena katselen näitä kuvia. Vain "melkein" siksi, että yksi seurakaveri on luvannut sorvata; en ole saanut kuvia aikaiseksi ja kai mä jotain muitakin tekosyitä voin yrittää keksiä.

Juttelin taannoin lamppumyyjän kanssa ja kun nauroin Lupine-tyyppisten tuikkujen katteita, hän totesi yksikantaan ettei vaihtoehtoja käytännössä ole hänellekään saatavilla. Palstalla on paljon osaamista ja elektroniikkaharrastajia, mutta liekö kukaan pohtinut mahdollisuutta pystyttää fabriikkia kunnon ledivalojen tekemiseen. Tämä topicci ainakin vastaa aika kivasti nykyään muodikasta open innovation -kehityspolkua.

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussi T. Katso viesti
    Juttelin taannoin lamppumyyjän kanssa ja kun nauroin Lupine-tyyppisten tuikkujen katteita, hän totesi yksikantaan ettei vaihtoehtoja käytännössä ole hänellekään saatavilla. Palstalla on paljon osaamista ja elektroniikkaharrastajia, mutta liekö kukaan pohtinut mahdollisuutta pystyttää fabriikkia kunnon ledivalojen tekemiseen. Tämä topicci ainakin vastaa aika kivasti nykyään muodikasta open innovation -kehityspolkua.
    Lampun valmistus ei itsellään kauhean vaikeata ole, mutta heijastimen ja tai lasin tulisi kaupallisessa tuotteessa varmaan täyttää joitain normeja, ja niihin en kotikonstein ole keksinyt älykästä ratkaisua. Eli vaikka suuntaan valon noin 15 metrin päähän maahan, ei vastaantulija näe mitään muuta kuin kirkkaan valopisteen, joka lähestyy kummallisesti mutkitellen

Sukellukseen taas tuli tehtyä tuollainen. Akkuputken halkaisija 40mm, paloaika 25W/1300 lumenin voimalla reilu tunti, paino noin 1,2 kg. Sorvihommat hoiti pääosin yksi kaveri, osa tuli tehtyä itse, eloksointi maksoi noin kympin. Eli valaisin on 100% diy, ja siitä huolimatta sen hinnaksi tuli noin 300€. Vastaavan tehoinen sukellusvalo maksaa kaupasta hankittuna 1000-1500€.
    mutanaama muokkasi tätä : 07.03.2008 at 23.18

snowfox88 Guest

Vihdoinkin valmista :)

Oman lamppuprojektin sain viimeisteltyä jokin aika sitten. Kevät pukkaa kovaa vauhtia päälle, mutta kai tuolle vielä jotakin käyttöä löytyy.

Kuvia: http://s89.photobucket.com/albums/k2...albumview=grid

Materiaalihankinnat on pidetty minimissä. Lähes kaikki osat ledejä, optiikkaa, regulaattoria ja akkuja lukuunottamatta on varaston pohjalta löytynyttä romua, jonka valjastaminen hyötykäyttöön on vaatinut mielikuvitusta.

Lamppu koostuu 3x seoul P4 ledistä, Fraenin 10 asteen optiikasta ja konluxista joka syöttää 1000mA virtaa ledeille. Akkuvalinta on hieman harvinaisempi: 4 kappaletta 3.7V li-ion akkuja sarjaan kytkettynä. Akkujen pitäisi kestää täydellä latauksella 2.5-3h ja valotehoa irtoaa paperien mukaan mukavat 720 lumenia.

Osat kaupasta:
    3x Seoul P4
    Fraen 10 asteen optiikka
    Konlux regulaattori
    4x Li-ion akku

Romut varastosta:
    Lamppu on koteloitu videotykkitelineen kiinnitysputken ylijäämäpalaan
    Ledejen jäähdytyssiili on vanhan tietokoneen prosessorijäähy
    Konluxin jäähdytyssiili on vanhan tietokoneen näyttisjäähy
    Katkennut hiilikuituvapa toimii akkukotelona (aika hipoa )
    Kytkimen revin rikkinäisestä lampusta
    Konluxin kotelo on korurasia jota on sahailtu ja liimailtu
    Lampun linssi on pöytävalaisimesta
    Lampun kiinnitysteline on vanha biltema-lukon kiinnitysteline

Lampun pitäisi olla ainakin roiskeenkestävä, sillä läträsin epoksiliimaa enemmän kuin tarpeeksi
    snowfox88 muokkasi tätä : 08.03.2008 at 00.24

On kyllä koukuttavaa hommaa toi mallin suunnittelu. No nyt on yksinkertaistettu malli tehty, tosin tais siitäki tulla aika monimutkanen.

http://www.nbl.fi/~nbl2892/led-project/new/

Kiinnitys alustaan tapahtuu lampun peräpäähän uppoavilla kahdella M4 ruuvilla. Lampun etu-alalaidasta olevasta reiästä tulee virtajohdot ulos ja viedään jonkun kumitutin läpi tosta alustan lovesta. Hakkuri sijoitetaan muualle. Tuon tukialustan ja muut kiinnitysosat saan ehkä just ja just tehtyä itse. Niin kuin troh huikkasi, etulasin päälle tulevan rinkulan voi jättää pois kokonaan, ei sillä oikein mitään toiminnallista virkaa ole.

Luultavasti joutuu jotain jäähdytysripaa liimaamaan tai ruuvaamaan lampun perään snowfox88:n ratkasun tyyliin.

Tuli bussissa mieleen, että jos tekee etulasin pleksistä niin sen vois tehdä halkasijaltaa vähän isommaks kuin itse lampun runko ja pyöristää ylimenevät reunat. Tulee valkonen rinkula hienosti siihen kehälle.

Kiitos kaikille vinkeistä ja ideoista!

Edit: Niin ja painostakin tippui vajaa puolet pois edelliseen versioon verrattuna!

mutanaama Guest
    Tuli bussissa mieleen, että jos tekee etulasin pleksistä niin sen vois tehdä halkasijaltaa vähän isommaks kuin itse lampun runko ja pyöristää ylimenevät reunat. Tulee valkonen rinkula hienosti siihen kehälle.

Edit: Niin ja painostakin tippui vajaa puolet pois edelliseen versioon verrattuna!
    hieno se olis, mutta mutta. Suosittelen laittamaan etulasin rungon sisäpuolelle, se valkoinen reuna häikäsee satavarmasti .

Ja painostahan tässäkin viilauksessa on kyse. Tossa sukelampussa on myös A123 lithium akut, mutta neljä sarjassa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että sen voi huoletta ladata C-tekin akkulaturilla ilman ylilatausvaaraa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Lampun valmistus ei itsellään kauhean vaikeata ole, mutta heijastimen ja tai lasin tulisi kaupallisessa tuotteessa varmaan täyttää joitain normeja, ja niihin en kotikonstein ole keksinyt älykästä ratkaisua. Eli vaikka suuntaan valon noin 15 metrin päähän maahan, ei vastaantulija näe mitään muuta kuin kirkkaan valopisteen, joka lähestyy kummallisesti mutkitellen
    Eiköhän näitä harrastevaloja voisi myydä sellaisenaan ja painaa vaikka päälle "ei hyväksytty tieliikennekäyttöön". Sukellusvalojen häikäisystä en olisi enää kovinkaan huolissani. Veikkaan etteivät kinkit jotka näitä nyt tekevät juurikaan välitä turvatekijöistä ym. Ihan kirkkaasti sieltä saa tilata 200mW lasereita ym. rainaa, joita tuskin on hyväksytty käytettäväksi missään.

Minä ainakin antaisin vähät roponi suomifirman hipo-tuotteelle mieluummin kuin keskinkertaiselle tekniikalle kaukomailta. Jos yhden lampun tekee itse 1/2 hintaan ostotuotteesta, niin sarjana uskoisin että pääsisi jo katteelliseen kauppaan. Hinta romahtaisi kun teettäisi nuo saman tein kaukomailla -jos ei nauti kolvaamisesta ja jaksaa pulailla sopimusten ja toimituslogistiikan kanssa ja omaa riittävän alkupääoman.

On kyllä koukuttavaa hommaa toi mallin suunnittelu. No nyt on yksinkertaistettu malli tehty, tosin tais siitäki tulla aika monimutkanen.

http://www.nbl.fi/~nbl2892/led-project/new/

Kiinnitys alustaan tapahtuu lampun peräpäähän uppoavilla kahdella M4 ruuvilla. Lampun etu-alalaidasta olevasta reiästä tulee virtajohdot ulos ja viedään jonkun kumitutin läpi tosta alustan lovesta. Hakkuri sijoitetaan muualle. Tuon tukialustan ja muut kiinnitysosat saan ehkä just ja just tehtyä itse. Niin kuin troh huikkasi, etulasin päälle tulevan rinkulan voi jättää pois kokonaan, ei sillä oikein mitään toiminnallista virkaa ole.

Luultavasti joutuu jotain jäähdytysripaa liimaamaan tai ruuvaamaan lampun perään snowfox88:n ratkasun tyyliin.

Ihan hauskan näköinen suunnitelma. Mä en oikein ymmärrä näitä kommentteja tyyliin "Yksinkertaista suunnitelmaa, voit tehdä lampun pelkällä viilalla". Harrastaminen on kyllä kivaa, mutta jos tuotos näyttää aivan kamalalta, en oikein ymmärrä. Onhan se sitten hyvä kehua kavereille, että "Katsokaas pojat, tein itse tuollaisen koiranoksennuksen."

Mulla on töissä mahdollisuus käyttää sorvia ja jyrsinkonetta. Voin mahdollisesti auttaa lampun työstössä. Laita vaikka privaa jos kiinnostaa.

Linkin takana kuva omasta lamppuprojektista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu T Katso viesti
    Ihan hauskan näköinen suunnitelma. Mä en oikein ymmärrä näitä kommentteja tyyliin "Yksinkertaista suunnitelmaa, voit tehdä lampun pelkällä viilalla". Harrastaminen on kyllä kivaa, mutta jos tuotos näyttää aivan kamalalta, en oikein ymmärrä. Onhan se sitten hyvä kehua kavereille, että "Katsokaas pojat, tein itse tuollaisen koiranoksennuksen."
    Kommentilla viitattiin ilmeisesti aiempaan projektiin, jossa oli kyselty hintaa alumiinin työstämiselle kouluprojektina. Mitä monimutkaisempi kappale on, sitä kalliimmaksi työ usein tulee. Yksinkertaisuuden ei kuitenkaan välttämättä tarvitse tarkoittaa rumaa jälkeä.
    Mikään ongelma ei ole niin suuri ja monimutkainen, ettei sitä voi juosta karkuun

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu T Katso viesti
    Koiranoksennuksen ja täydellisen teknisen eleganssin välissä on myös jotain. Esim. tässä hienossa CAD-mallissa, mistä nyt on puhe, on lampun kiinnikkeen mallintamiseen käytetty aikaa ja ilmeisesti sen työstämiseenkin menisi aikaa, tuntihintaista aikaa. Tuo uudempi versio näyttää minusta ihan yhtä hyvältä ja veikkaan, että työstöaika on jo paljon pienempi. Minusta pelichion yöllä julkaisema malli on elegantimpi, ei mikään koiranoksennus.

mutanaama Guest
    En minäkään tarkoita, että valon pitää näyttää oksennukselta. Mutta jos tekee ensimmäistä valoaan, ei runkoon kannata välttämättä ensimmäiseksi kiinnittää liikaa huomiota. Tekee ensin toimivan kappaleen, hakee siihen sopivan elektroniikan, akun jne. Ja katsoo, että kokonaisuus todellakin toimii. Ja samalla oppii uutta vakiovirtalähteistä(kiitos ohjauksesta)

Lampussa tuo runko on kuitenkin vain se pakollinen paha. Kokemus esim lämmönjohtavuudessa saattaa muuttaa lopullisen kappaleen mallia voimakkaasti, niin kävi itsellänikin, heitin valmiin työstetyn kappaleen hyllyyn ja aloitin työn uudelleen. Ei onneksi ehtinyt edes anodisointiin asti.

Viimesimmän virityksen jälkeen on lampun hahmotelma kutakuinkin valmis, ja valo pitäisi piirtää valmiiksi. Ongelmaksi muodostui enää paino, joka tuntuisi kaikissa työstettävissä vaihtoehdoissa vain kasvavan jäähdytyspintalan ollessa sama.

Elektroniikan sijoitteluun ja esim kytkimen sijoitteluun kannattaa kiinnittää paljon huomiota. Protossani laitoin ne stongaan, ja en suurin surminkaan enää laittaisi niitä valoon tai akkuun.

Lampun kiinnitys pikaliittimellä on puolusteltavissa tieliikennekäytöllä, metsässä valo täysillä ja eteenpäin, tielle tultaessa voi kääntää valon osoittamaan lähemmäs eteen.
    mutanaama muokkasi tätä : 08.03.2008 at 13.15 Syy: oli niin kauheasti sanottavaa

En minäkään tarkoita, että valon pitää näyttää oksennukselta. Mutta jos tekee ensimmäistä valoaan, ei runkoon kannata välttämättä ensimmäiseksi kiinnittää liikaa huomiota. Tekee ensin toimivan kappaleen, hakee siihen sopivan elektroniikan, akun jne. Ja katsoo, että kokonaisuus todellakin toimii. Ja samalla oppii uutta vakiovirtalähteistä(kiitos ohjauksesta)
    Joo todellakin ensimmäisen proton tekemisestä tässä on kyse, mahdollisuuksien mukaan koitan tehdä siitä kuitenkin hienohkon. Olisihan se hyvä, jos protosta tulisi niin toimiva heti ensimmäisellä kerralla että sitä voisi ihan käyttääkin ajossa.

Ja täytyy nyt kattoa miten syvälle epätoivoon ajaudun, että millainen koiranoksennus () lopputuloksesta sitten muodostuu.

Seuraavaksi pään vaivana vesitiiviit liitokset sähköille akku - hakkuri & ohjaus - ledit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu T
    Mulla on töissä mahdollisuus käyttää sorvia ja jyrsinkonetta. Voin mahdollisesti auttaa lampun työstössä. Laita vaikka privaa jos kiinnostaa.
    Kiitos tarjouksesta! Voit odottaa viestin saapuvan tässä kohtapuoliin!

mutanaama Guest
    Tuollainen tarjous on kieltämättä houkutteleva. Käytä hieman lisää aikaa, ja suunnittele alumiinista matala stongaan sopiva elektroniikka/kytkinpaketti, jonka saa peukalon ulottuville. Tosta mun kuvasta ei kunnolla näy jäähdytyskappale, jolla elektroniikka on kiinnitetty stongaan, mutta kun vein noi pois valosta, niin pystyin käyttämään siinä liimakutistesukkaa ja lämpöliimaa tiivisteenä. lampun kasauksessa ja tiivistykseen on käytetty vain hartsia ja lämpöä johtavaa liimaa.

Tuollainen tarjous on kieltämättä houkutteleva. Käytä hieman lisää aikaa, ja suunnittele alumiinista matala stongaan sopiva elektroniikka/kytkinpaketti, jonka saa peukalon ulottuville. Tosta mun kuvasta ei kunnolla näy jäähdytyskappale, jolla elektroniikka on kiinnitetty stongaan, mutta kun vein noi pois valosta, niin pystyin käyttämään siinä liimakutistesukkaa ja lämpöliimaa tiivisteenä. lampun kasauksessa ja tiivistykseen on käytetty vain hartsia ja lämpöä johtavaa liimaa.
    Elektroniikalle ajattelin käyttää valmista koteloa, jotain mitä saa elektroniikkakaupan hyllystä. Valikoima on kohtuullisen laaja myös vesitiiviissä IP-luokassa. Kotelomateriaalin määrää varmaankin se, miten paljon hakkuri lämpiää ajaessa ledejä @ 1 A.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama
    Lampun kiinnitys pikaliittimellä on puolusteltavissa tieliikennekäytöllä, metsässä valo täysillä ja eteenpäin, tielle tultaessa voi kääntää valon osoittamaan lähemmäs eteen.
    Tuota ei ollut tullutkaan mieleen, olin ajatellut vain kirkkaudensäätöä.
    pelichio muokkasi tätä : 08.03.2008 at 14.39

Löyty vesitiiviitä keinukytkimiä sekä lukittuvia painokytkimiä näistä liikkeistä:

www.kouluelektroniikka.fi
    www.vekoy.com

Ajattelin laittaa tankoon himmennys ON/OFF nappulan ja siitä johdotukset ohjauslaatikkoon, jonka pinnalla yksi tai kaksi nappulaa millä valita himmennystaso. Lisäksi kai pitäisi olla joku ON/OFF main switch.

Edit: Näyttäs kaikki noi lukittuvat painonapit tarvitsevan kaverikseen kontaktorin. Voi olla, että teen tohon ekaan malliin vaan main-ON/OFF ja sitten himmennys-ON/OFF nappit. Sopiva himmennys asetetaan potikasta/trimmeristä kotelon sisältä.
    pelichio muokkasi tätä : 08.03.2008 at 16.34

mutanaama Guest
    Et ole ajatellut taskledin Maxflexiä, kytkentä tapahtuu pulsilla, ja tasoja on valittavissa 350-1200mA. Todella asiallisia pelejä, mulla niitä on jo useammassakin projektissa.

Mutta jos et, niin laita ihmeessä Fet releen tilalle. Kytkentään et tarvitse kuin yhden fetin ja 10k alasvetovastuksen. 100% luotettava, eikä edes juuri lämpene. tuossa yhden sukellushepun tekemä kytkentä

Cool

EI näitä kannata odotella, kun P4 antaa 100lm/W ja P7 vain 90lm/W. Eiköhän odottamalla jotain muutakin ilmene syksyyn mennessä.
    Eikös se mennyt niin, että P4 max 240lm/3,5W ja P7 max 900lm/10W...

Hymy victory!

Iloisia uutisia, eka proto on karkeasti valmis! Tai siis sellaisessa kunnossa, että pääsee testailemaan vähän pöytä powerin kanssa.

Santtu T:lle suuri kiitos lampun rungon tekemisestä! Ledien ja johtojen juottamisesta oli käsittämättömän suurta pään vaivaa. Tulin ryssineeksi yli käden sormien verran todella pahasti. Olin valmistautunut, että ledit olisivat mennyttä kalua. Olin kuitenkin ilmeisesti onnekas ja virtapiiri pelaa ja ledit paistaa kirkkaasti @ 1 A. Led-driveria en ole vielä kokeillut.

Suunnitelma:
    http://www.nbl.fi/~nbl2892/led-project/shot3.jpg

Komponentit:
    http://www.nbl.fi/~nbl2892/led-project/led-supplies.jpg

Runko:
    http://www.nbl.fi/~nbl2892/led-project/led1.jpg

Kiinnityksen, hakkurin + muun elektroniikan sijoittelun ja akkujen suhteen kaikki on vielä aika pitkälti auki. Tarkoitus olisi tehdä koko systeemistä vesitiivis: läpivienneissä IP68 holkkitiivisteet ja johtojen liitoksissa IP67 superseal liittimet, mahdolliset paino- ja/tai keinukytkimet vesitiiviitä malleja. Kotelona tulen käyttämään luultavasti muovista elektroniikkalaitekoteloa (>IPx4?) ja akkuina 2x7,2 V 3-4 Ah NiMH. Kaapelina käytän Clas Ohlsonin kumikaapelia, reilusti ylimitoitettuna.

Lopuksi muutama suttuinen kuva testisetupista.

http://www.nbl.fi/~nbl2892/led-project/led-0ma.jpg
    http://www.nbl.fi/~nbl2892/led-project/led-10ma.jpg
    http://www.nbl.fi/~nbl2892/led-project/led-close.jpg

- Pelichio

Tuolla toisessa topicissa tuli vastaan nettikauppa, missä näyttää olevan joka lähtöön tavaraa. Olisikohan noista tarvikkeista mihinkään lampun rakentelussa... http://www.dealextreme.com/products.dx/category.410
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

snowfox88 Guest
    Dealextremestä on tullut tilailtua tavaraa. DIY projekteihin ainoat käyttökelpoiset osat ovat nuo ledi emitterit, jotka ovat mukavan halpoja. Myös akkuja ja laturi on tullut tilailtua ja tähän mennessä ei valittamista.

Omakin ledivalorojekti eteni hieman kun lauantaina mallinneltiin koteloita. Ehkä ne vielä ennen ensi talvea valmistuu. Kohta voikin jo tilata parempia ledejä..

jaho81 Guest
    EI näitä kannata odotella, kun P4 antaa 100lm/W ja P7 vain 90lm/W. Eiköhän odottamalla jotain muutakin ilmene syksyyn mennessä.
    Olen lukenut jo pitkään juttuja näiltä sivuilta. Nyt päätin vihdoin liittyä keskusteluihin mukaan, nimittäin nyt loppui tuo odottelu P7 ledien kohdalta. Niitä nimittäin saa tilattua jo sekä www.dealextreme.com että http://www.kaidomain.com

DX kaupasta saa jopa ostettua jo taskulampun josta luvataan jopa 900 lumenia http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12060

Tilasin juuri tänään tuollaisen P7-ledin joten saa nähdä kuinka paljon siitä lähtee sitten valoa. Edellisen projektini toteutin 3*cree Q5, joten saa nähdä paljonko parempi yksi P7 on, mikäli on.

Täältä löytyy beamshotteja modatuista Magliteistä, joista yhdessä on P7.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Invisigoth Katso viesti
    Täältä löytyy beamshotteja modatuista Magliteistä, joista yhdessä on P7.
    Hyvä linkki!
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •