Minulle on kertynyt kokemuksia Nexus 8-vaihteistosta nyt n.2500km eli uskaltaa jotain jo sanoakin. Alun perin napa tuli hybridipyörän mukana, mutta erinäisistä ihmismielen kiemuroista johtuen napa on nyt kiinni maastopyörässä,jolla talvella lenkkeilen maanteillä ja kevyessä maastossa.
Napaan ei ole tehty muuta kuin ensihuolto,joka sekin oli vaihteiden säätö omatoimisesti. Ohjekirja neuvoisi jo viemään navan huoltoon, mutta avattuani navan itse,uskalsin huoltoa vielä pitkittää,jonka itse aion tehdä.
OHJE NAVAN HUOLTOON: www.sheldonbrown.com/nexus8/index.htm
Usein väitetään,että Nexus lisää polkemisvastusta.Väite on tosi.
Ajaessa huomaa joidenkin vaihteiden olevan muita raskaampia.
Esimerkiksi vaihteet 3 ja 4 ovat selvästi vaihdetta 5 raskaampia.
Polkeminen muistuttaa kuntopyörällä ajoa.
Toisaalta jalkalihakset paisuu mukavasti,kun Nexuksella runttaa eteenpäin.
Myös huoli napavaihteen kestävyydestä painaa mieliä.
Aika näyttää, kuinka omani toimii. tähän mennessä on toiminut hyvin kelillä kuin kelillä. Toisilla vaihteisto on kestänyt paremmin kuin muilla. Syynä tähän saattaa olla esim. huollon laiminlyöti tai vaihteiston etelään suunniteltu versio,jollaisia löytyy joistakin halppis- ja tuontipyöristä.
Myyjän mukaan mm. Tunturi ja Helkama käytävät vaihteiston pohjoisiin olosuhteisiin kehitettyä versiota,jonka pitäisi kestää meikäläiset säät.
Itselläni napa on siis kiinni maasturissa. En usko vaihteiston olevan esim. Rohloffin tasoinen maastossa saati muutenkaan,mutta eihän sitä maastoon ole tarkoitettukaan. Maastossa olen kyllä ajanut,mutta suuremmat hypyt toistaiseksi jättänyt tekemättä. Maastokäyttökin toimii, mutta itse vielä etsin navan rajoja.Tarkoitus olisi kokeilla jotakin maastoajotapahtumaa ensi kesänä.
Nexus on kiinni rungossa,jossa on horisontaalit haarukanpäät.
Navan saa ketjunkiristäjän avulla kiinni myös muunlaisiin haarukoihin.
TÄÄLLÄ KETJUNKIRISTÄJIÄ www.pyorahuolto.com
Laitan lisää kokemuksista,kunhan niitä kertyy.
Jouluna olisi tarkoitus suorittaa navan rasvaus ja katsotaan miten siinä sitten käy..
Kirjanmerkit