Bob Ibex ja jotain muutakin esittelyssä. Varmaan tällainen linkki jo on ollutkin, mutta ei ole pakko katsoa.
http://terrengsykkel.no/index.php?id=1154
Kuva em. sivulta:
![]()
Bob Ibex ja jotain muutakin esittelyssä. Varmaan tällainen linkki jo on ollutkin, mutta ei ole pakko katsoa.
http://terrengsykkel.no/index.php?id=1154
Kuva em. sivulta:
![]()
Yakin mukaan tullut pikalinkun akseli on ilmeisesti liian pitkä mun pyörän takahaarukkaan. Sormituntumalla sain sitä sopivasti kiristettyä, mutta ajettuani lyhyen kierroksen kärryn kanssa pikalinkku oli auki. En ole mitannut pyöräni takahaarukkaa, mutta ilmeisesti se on hivenen tuota BOBin ilmoittama minimiä, 126,5 mm, kapeampi. Tai sitten olen saanut tandemiin sopiva pikalinkku..
Pikalinkku tai sen akseli menee kuitenkin vaihtoon. Kärry sinänsä tuntui todella vakaalta ja kevyeeltä, kunhan takakiekko pysyisi paikalla
Olen nyt ajanut kärryn kanssa muutamia koelenkkejä, ja kaikki toimii hienosti.
Ei voi olla muuta kuin tosi tyytyväinen ostokseen.
Kärryä olen kuormittanut 15-20 kg, ja ainakin se paino tulee hienosti perässä. Enkä usko että yli 20 kg tarvitsee paljon mennä minun tilanteessani.
Enää ei kesän retkiltä puutu kuin teltta. Sen olen aikonut uusia vielä.
Olis kiva kuulla kommentteja eri telttavaihtoehdoista ??
Nyt kaikille Hyvää Pääsiäistä !!
Täällä on tuoretta telttakeskustelua höystettynä kattilakeskusteluilla:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ghlight=teltta
Vähän kannattaisi kertoa tarkemmin aiotusta käyttötarkoituksesta, tilatoiveista ym.
Vedin Bob:ia viime kesänä 650 km Tuusulasta Kajaaniin pikkuteitä kierrellen ja järvien rannoilla yöpyen.Mahtava reissu ja kärry toimi hyvin.Oma telttani
on Everest-merkkinen, varmaankin melko vaatimaton joidenkin tosi retkeilijöiden mielestä.Mutta teltta toimi loistavasti fillariretkellä ja ennenkaikkea on kevyt, n. 1,4 kg.
Karttojen tutkiminen on jo aloitettu tämän kesän reissua varten![]()
Jännitystä ilmassa. Laitoin eilen Kareisen putiikkiin mailia että yak 28 plus kärryn saa lähettää.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Sopiiko toi kärry myös maasturiin jossa on levarit? Eli mihin se oikein kiinnitetään?
Fatless biker
Jälleen yksi tyytyväinen asiakas Kareisien putiikille. Kärry tulla tupsahti LA matkahuoltoon ja hain sen juuri äsken. Kohtuu ripeetä toimintaa, reilu työpäivä ja tuote on asiakkaan saatavilla.
Nyt kun tää päivä loppuis pääsis kotiin kokoileen kärriä ... jihaa![]()
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Doh niin, nyt on kuskattu 20l vesikanesteria pitkin kylän raittia. Kait sitä hullun maineen helpomminkin sais mutta kun poltti testilenkki enkä parempaa kuormaa keksiny.
Havaittua. Jeps kuorma kannattaa sitoa hyvin. Inhottava tunne kun kärry heijaa. Vesikanisterin tapauksessa se tarkoittaa että kanisteri pitää täyttää piripintaan.
Parkkilinkusta poistuminen vaati hiukan aivotyötä, mutta parin treenin jälkeen alkoi sujua.
Noin 20kg kuorma tuli tasasella yllättävän keveästi perässä. ylämäessä huomasi että hetkinen nyt ei ollakkaan ihan perus lenkillä. Alamäessä kärry ikäänkuin puski lisää vauhtia.
Veturina toimiva Planet-x uncle john cycloxross tuntui aavistuksen löysältä ja keulaan kaipaa vastapainoa. Todellisessa käytössä edessä on tankolaukku joten se tod näk auttaa asiassa.
Muutaman CC pyörälle sopivan polunpätkänkin ajelin ja yllätyin kuinka mutkattomasti kärri perässä tuli.
Hmm, mitähän emäntä tuumaa jos tilailis iloselta kärrinvetoon speksatun erityis vääntöjäykän titaani cyclo crossarin
edit: niin joo tossa setä john:ssa on levarit. ei haittaa ei. Ohjeessa varoteltiin että tarkista hyvä ihminen ettei kärryn aisa osu vaihtajaan. Tosin ohjeessa varoteltiin amerikkalaiseen tapaan kaikesta, amerikkalaisten on pakko olla tyhmiä kun niitä noin kaitsetaan.
Hammer muokkasi tätä : 24.04.2007 at 10.42
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Cross-country cyclist seriously injured in bike crash in FL (bikeforums.net).She was having problems towing her Bob Trailer behind her bicycle during headwinds. The Bob trailer fishtailed and made the bike crash.
Fishtailed? Voisko joku suomentaa miten toi on lähteny?
Itselläkin ensimmäisenä kesänä kärry lähti pari kertaa väpättämään, mutta huomattavasti suuremmissa vauhdeissa kuin valmistajan ilmoittama maksimi 40km/h. Rauhallisesti hidastamalla se loppui. Kaksi kesää olen sen jälkeen ajellut ilman tuota ilmiötä. En tiedä kumpi siihen auttoi, mutta sen jälkeen olen pakannut painavammat tavarat taakse ja laitoin nivelen hiukan tiukemmalle. Nivel on sen verran tiukalla, että se ei irtonaisena siinä heilahtele, mutta kääntyy kuitenkin helposti. Jarrutelematta edelleen laskettelen alamät ja ainakin 64km/h on tarttunut maksiminopeusmäyttöön.
Toinen varottava asia on kärryn pomppimisherkkyys. Joskus oikaisin pyörätien risteystä vauhdikkaasti hiukan hiekan puolelta. Kärry pomppasi hiukan sivulle ja miestä vietiin. Ei onneksi aivan ojan puolelle, mutta melkein.
Itse huomasin saman kun kärry otti pikku sivu askeleen pyörätiellä olleesta montun reunasta. Kärry pommpasi ilmaan mutta laskeutui ilmeisesti jonkin verran sivuun keskilinjasta. Ilkeä tunne kun perä lähtee heitteleen. Homma korjaantui itsekseen enkä kaatunut mutta jatkossa varottava enempi noita hyppy paikkoja ja muita esteitä.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Koskevatko nämä Kratin ja Hammerin pomppimiskommentit Yak- vai Ibex-mallia?
"Uusimman henkilöliikennetutkimuksen (HLT 04–05) mukaan pyöräilyn osuus kulkutapaosuuden mukaan tarkasteltuna on noin 9 prosenttia."
Omat kokemukset on Yakista. Jotenkin tuntuu, että peräkärryn runko toimii jonkinlaisena jousena ilman vaimennusta. Kuskina en näe mitä siellä tapahtuu, mutta minusta se ottaa pari pomppua jo suhkot normaalilla nopeudella tehdyllä katukiven ylösnousulla. Suoraan ajaessa se ei sinänsä haittaa mitenkään, mutta ainakin mutkissa ajotyyli kannattaa vaihtaa vauhdikkaasta kaupunkikiiturista lähemmäksi rauhallista työmatkapyöräilijää.
Ibex toimii luultavasti tuolta osalta paremmin. Jos joku aikoo maastoon sillä tai Yakilla mennä, niin 16" rengas ylittää esteitä todella huonosti. Ibexin jousi olisi luultavasti hyödyllinen hiekka- ja metsäautoteillä, mutta maantiellä ja satunnaisissa taajamien läpiajoissa se taitaa olla turha.
Yak, täälläkin. Se läheltä piti tilanne oli kyllä kohtuu vauhdikkaasti survastu. Enempi siinä on syytä kattoa peiliin kun kärryä syyttää. Mutta omanlaisensa ajotyylin kärry vaatii kuitenkin.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Kareiselta tilasin minäkin oman Yakin. Lähti Matkahuollolla kuulemma eilen aamulla, olisikohan se jo perillä vai pitäneekö odottaa maanantaihin?
No nyt vihdoin viimein sain Bobin tilattua. Nyt vaan pähkäilen, että minkä pyörän perään sen viritän. Onko kokemuksia putkelta ajettaessa, onnistuuko? Mieluiten laittaisin sen CC:n perään, mutta nuo välitykset on siinä vähän isot. Putkelta ajaessa pääsis kuitenkin mäet ylös. Toinen vaihtoeho ois maasturi, mutta siihen ei taas saa kunnon lokasuojia kiinni. Välitykset ois kyllä tarpeeks pienet.
Fatless biker
Onnistuu, mutta varovasti. Sivusuunnassa pyörää ei voi oikein heiluttaa, sillä teräsrunkoinen peräkärry nutajaa siellä takana aika hervottoman oloisesti. En saanut ainakaan itseltäni kovin hyviä "tehoja" irti putkelta, koska se on sellaista jännittämistä. Jos tulee pakkotilanne niin silloin voi runtata muutaman polkaisun, mutta kyllä penkistä tulee ajeltua normaalisti mäet ylös.
Kirjanmerkit