Pari kuvaa lisää...
![]()
Pari kuvaa lisää...
![]()
Hah, jäit mulle tänään toiseks vantaankoskella, kun vamuuden vuoksi väistin volvolla myös vastaantulijoiden takia kolmea pyöräilijää reippaasti kiihdyttäen
höm.. soon tiisselise mikään raaceri ole. ylämäessä mä vaan.... väistinkin vielä reilusti
Eikös tolla pääsekkään volvojen ohi. Luulin et joo.![]()
Joo, huomasin vasta sen myöhemmin, mutta tollahan ei sitte päästetä volvoja ohi?![]()
Cervelon ensilenkki on vielä ajamatta, mutta uusi pyöräprojekti on jo alkamassa. Tarkoituksena on rakennella kohtuuhintainen cyclocross-pyörä talvikauden lenkkejä varten.
Tarvittavia osia on tilailtu useammastakin paikasta. Ensimmäinen perille saapunut osa on Kinesiksen Crosslight -haarukka. Koska talvipyörän rungoksi valitsemani Nox Crossfire on varustettu levyjarrukiinnikkeillä, myös haarukaksi valitsin levarimallin. Alkuvaiheessa en tosin levareita pyörään hanki, mutta ehkä joskus myöhemmin.
Koska ajopeli tulee talvikäyttöön, valitsin renkaiksi Continentalin järeät 240-nastaiset Nordic Spiket.
![]()
Rule #1: Obey The Rules
Sulla on nuo projektin aikataulutukset nyt kyllä vähän hukassa, pistäpä noottia projektipäällikölle. Keskellä talvea valmistuu maantiepyörä ja sitten kesäkeleille cc?![]()
"It doesn't get any easier - you just go faster" - Greg Lemond
Talvipyörän aikataulu on tarkkaan mietitty. Välittömästi pyörän valmistuttuahan sää muuttuu: parin päivän kuluessa on odotettavissa joko kesäkeli tai vaihtoehtoisesti kunnolliset hiihtokelit!![]()
Kumpikaan ei noista vaihtoehdoista ei tosin ole kovin paha.
Rule #1: Obey The Rules
Noxin runko saapui viimein. Kaikki muut osat jo olivatkin odottamassa, jarruja lukuunottamatta. Tulevan pyörän osaluettelosta löytyy Ritcheyn perusosia sekä Campagnolon 10v. Mirage- ja Veloce-komponentteja.
Kylmä sää houkuttelisi tänään jättämään treenin väliin ja keskittymään kokoamispuuhiin. Saa nähdä miten illalla käy.
Rule #1: Obey The Rules
Uusi keltainen Nox alkaa olla muutamia pikkusäätöjä vaille ajokunnossa. Vaihteiden ja jarrujen hienosäätö sekä satulan korkeuden tarkistus odottavat ensimmäisiä testilenkkejä.
Rule #1: Obey The Rules
Minkälaiset kulmat tuossa Noxissa on? Ainakin satulakulma näyttää aika loivalta...
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Noxin sivulla olevien tietojen mukaan etupään kulma on 72 ja takapään 73 astetta. Kuva saattaa hiukan vääristää noita kulmia, vrt. takana olevan seinän laudoitus.
Rule #1: Obey The Rules
IMG_2968.JPG 14-Mar-2007 19:06 1.7M
IMG_2969.JPG 14-Mar-2007 19:12 1.0M
IMG_2971.JPG 14-Mar-2007 19:12 1.0M
IMG_2972.JPG 14-Mar-2007 19:13 1.0M
Vittumainen materiaali tuo rosteri, kovaa hankala saada viimisen päälle hyvä pinta kun aina näkyy jotain naarmuja. Viiemeks jotain hopeesormuksia kyhänny, sitä tarvinu kun vähä pyyhkiä niin johan kiilsi.
No eihän ne kuvat ny noin näy, kahtokoon tuolta http://pp.kpnet.fi/vpkleemola/hohto/ ketä huvittaa.
Tää nostaa hattua tuolle hohto projektille.![]()
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
Nöyrä hatunnosto myös täältä hohto-projektille.
Oletko tehnyt itse lugit vai ovatko hankittu valmiina/puolivalmiina?
Mitä putkea toi runko on? Entä mihin käyttöön? Muhvit näyttää kovasti samalta kuin Richard Sachsin Newvex Series muhvit.
OJ muokkasi tätä : 15.03.2007 at 03.30
Hohto on Columbuksen Genius sarjaa muhvit on just nuo newwexit. Maantielle se tulee, tarkotus olis tieten jotain vanhaa Campaa laittaa siihen. Tavaraa saa Ceewayltä.
Mä meinasin rakentaa teräsrungon tai jos oikein hyvin menee, niin kaksikin tän vuoden aikana. Ensimmäinen tulee olemaan fiksi/sinkula peli 28" kiekoille jostain halvasta putkesta ja muhveilla kasaan. Tilaa pitää jättää sen verran, että mahtuu nastat ja lokarit...tai ainakin vähän läskimmät kumit.
Toinen runko, jos toi eka menee hyvin, on jostain kevyestä putkesta (Spirit tms.) ja ilman muhveja. Toinen runko olisi ihan kisapeli.
EDIT: Eipä tohon rungon rakentamiseen tarvita mitään kovin kummia värkkejä. Tommosella puu jigillä saa vissiin ihan hyvää jälkeä kunhan jigi itessään on hyvin tehty. Lisäksi pitää olla tietty hyvät viilat ja hyvin tehdyt palikat pitämään noita putkia paikallaan ruuvipenkissä kun viilaa putken päitä sopiviksi. Enemmänhän toi on taidosta ja kärsivällisyydestä kiinni kuin työkaluista. Tietty työkaluihin saa menemään jokusen hifirungon verran rahaa, mutta pienellä budjetillakin saa hyvää jälkeä aikaan.
Aiheesta kiinnostuneille löytyy lisää tietoa täältä www.frameforum.net Tuolla voi kysellä pro-rakentajiltakin neuvoja.
EDIT2: Onko sulla KHP toi projekti edelleen kesken vai onko kuvia valmiista rungosta jo?
OJ muokkasi tätä : 15.03.2007 at 17.45
Runko on samassa vaiheessa, mutta etuhaarukan sain juolteltua.
Lisäsin tonne edelliset projektit http://pp.kpnet.fi/vpkleemola/hohto/
Opettajana toimii tämä häiskä http://koti.mbnet.fi/andhol/main.htm
Tarkkana pitää olla ettei tuu mitään 10cm virheitä. Putkethan tulee tosiaan valmiiks muotoiltuna ettei niitä ite tarvi kun viilata paitsi etuhaarukan putket.
Alkutalven pyöräprojekti sai virallisesti päätöksensä eilen kun Cervelo pääsi ensilenkille.
Pyörä toimi kuin unelma ja kevyt, jäykkä pyörä kulki lähes itsekseen. Joillakin foorumeilla pelotellusta sisäisten vaijerivetojen aiheuttamasta ajomelusta ei karkeilla uusimaalaisilla asfalteilla ollut tietoakaan. Alurungosta huolimatta pyörä oli myös erittäin mukava ajaa; siihenhän tosin vaikuttavat rungon lisäksi muutkin seikat. Ensikokeilun perusteella projekti onnistui siis hienosti. Lisäkokemuksia voin kirjoitella tänne kilometrien kertyessä.
Rule #1: Obey The Rules
Juotat vaan sen rungon hitsarin niin se joskus valmistuukin.
Ja painavin kaveri koeajamaan....
Kuluttajakin voi olla oikeassa-ainakin paikassa.
Tässä on oma projektini samalta kurssilta kuin KHP. 26" kiekoilla
junnupyörä pojilleni.
![]()
Jani Mahonen muokkasi tätä : 19.12.2007 at 10.24 Syy: Laitettu kuvat omille riveilleen
Kirjanmerkit