MPMessutGiantGarminElectrobike
Sivu 3 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 279

Aihe: B.O.B.:in kärryt (Yak, Ibex)

  1. #61
    Pelotón Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kratti
    Globetrotter (http://www.globetrotter.de) myy tuota ilman säkkiä. Näyttäisi olevan 28" renkaalle. Liikkeestä minulla ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni luotettava ja retkeilijöiden suosiossa.
    Tänään saapui suoraan kotiovelle Jakkipaketti, tuolta Globesta tilattuna. Ihan asiallisesti sujui, viime viikon maanantaina lähti tilaus, eli puolisentoista viikkoa kesti toimitus, ilmoittivat myös koska paketti lähti heiltä. Maksaa voi Visalla (tahi muulla luottokortilla) ja ilmeisesti myös suoraan tilisiirrolla. Heidän valikoimassaan ei ollut Bobin omaa säkkiä, mutta sen sijaan Ortliebin Rack-Packia löytyi kaikkia kokoja ja värejä.

    Iso putiikki, mukaan pakattu printtikataloogi veti vertoja Rose Versandin vastaavalle möhkäleelle.

    EDIT: fiksuna detaljina tässä nyt myynnissä olevassa 10th anniversary (tai jotain...)-mallissa oli braze-onit kahdelle pullotelineelle.
    Pelotón muokkasi tätä : 01.06.2006 at 20.02

  2. #62
    Liittynyt
    03/2006
    Viestit
    78
    Pitääpä kirjoitella omistakin tilauskokemuksista. Tilasin yakin bobin omalla kassilla Imatralta Kareisen pyöräkorjaamosta, tein tilisiirron toissa viikolla sunnuntaina iltapäivällä, kärry oli Jyväskylän matkahuollosta noudettavissa seuraavana päivänä. 300e toimituskuluineen.

    Vielä en ole metriäkään kärryn kanssa ajanut, mutta ehkäpä ensi vkloppuna..

  3. #63
    Oma Bob (Yäk) saapui eilen!

    Tilauspaikkana www.bike2build.nl ja toimitusaika reilut kaksi viikkoa. Sähköpostikyselyihin vastattiin aina seuraavana päivänä, joten suht luotettavalta vaikutti tuokin paikka.

    Peloton: minä mietinkin, että mitä ihmettä varten ne ruuvit on! No selvisi sekin..

    En tilannut omaani globetrotterista juurikin siksi koska sieltä ei saanut tuota bobin omaa säkkiä.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  4. #64
    Anastasia Guest
    Mitä mitä?

    Saako kärryn tilattua suomesta ja vielä halvemmalla?

  5. #65
    Pelotón Guest
    Mun mielestä ihan hyvä, että sitä ei "pakkomyydä" Bobin oman säkin kerra, vaan voi valita omien mieltymystensä ja tarpeidensa mukaan.

    Mä ajattelin, että vähän hillitymmän värisenä ja ilmeisesti (?) kanto-ominaisuuksiltaan mukavampana Ortliebille voisi olla jotain muutakin käyttöä - Bobin säkki olisi varmasti jäänyt vain kärrykäyttöön.

    Toi alkuperäisrengas ei kyllä oikein vakuuttanut - oliskos kellään vinkata hyvää 16" renkulaa kärryyn, jota vedetään kuitenkin käytännössä vain kestopäällystetyillä väylillä? Onks bemakseihin olemassa sliksejä? Kestääkö lastenpyörien renkaat tollasessa käytössä?

  6. #66
    Liittynyt
    08/2001
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.699
    Se muutes tuo 26" kahvelilla oleva bobbi mahtuu hyvin myös 28" retkipyörän perään, jossa on jotkin 37-622 gummit..

  7. #67
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    131
    Ei se rengas kulu. Itse olen vetänyt kärryä yhteensä ehkä 3000km ja rengas on edelleen kuin uusi. Paineen kestokaan tuskin on ongelma, koska sillä ei kovin paljoa painoa ole. Laakereita olen kuullut haukutun. Omissa tuntuu pientä nykimistä, kun ottaa renkaan käteen ja pyöräyttää. En ole vieläkään saanut niitä vaihdetuksi. Ehkä ensi kesänä

  8. #68
    Pelotón Guest
    Pointti olikin itse asiassa se, että jotain vähän sileämpikuvioista voisi laittaa käytännössä vain asphaltilla kiskottavaan kärriin.

  9. #69
    Anastasia Guest
    Olikos imatralaisessa kärryssä kassi mukana?

  10. #70
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    131
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pelotón
    Pointti olikin itse asiassa se, että jotain vähän sileämpikuvioista voisi laittaa käytännössä vain asphaltilla kiskottavaan kärriin.
    Niin en tiedä onko sillä paljoa merkitystä. Ei tämäkään sliksi ole, mutta taitaa olla keskiharjanteella:

    http://www.globetrotter.de/de/shop/d...od_nr=sl_35021

    Sama liike myy myös 16" sisärengasta autoventtiilillä, jos haluaa sellaisessa pysyä.

  11. #71
    Liittynyt
    03/2006
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anastasia
    Olikos imatralaisessa kärryssä kassi mukana?
    Joo Yak 28 plus -paketti sieltä tuli, eli kassi kuului mukaan.

  12. #72
    Liittynyt
    03/2006
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pelotón
    Toi alkuperäisrengas ei kyllä oikein vakuuttanut - oliskos kellään vinkata hyvää 16" renkulaa kärryyn, jota vedetään kuitenkin käytännössä vain kestopäällystetyillä väylillä? Onks bemakseihin olemassa sliksejä? Kestääkö lastenpyörien renkaat tollasessa käytössä?
    Epäilyttävää kieltämättä oli, kun samaa rengasta löytyi Bilteman hyllystä. Schwalben marathoneja näkyy olevan 16-tuumaisina, varmaan hyvä rengas. Ehkäpä pitää kuitenkin tuolla alkuperäisellä ajella ennenkuin alan haukkumaan.

    edit. Johan se maratooni olikin tuossa ylempänä mainittu.
    skrank muokkasi tätä : 03.06.2006 at 00.49

  13. #73
    Pelotón Guest


    Maxxis Hookwormia ainakin näyttäis olevan tuotannossa myös 16" koossa - toi nyt vois ruveta oleen sen suuntainen mitä oli ajatuksissa...

  14. #74
    Fifi Guest
    Koska vuokralle ei saa, niin pakko kai Bob yak on ostaa sokeasti, vaikka sellaisesta ei olekaan kokemusta. Globetrotter lienee ostopaikka, säkkinä aion käyttää suurta kanoottisäkkiä. Se lienee laadukkaampi kuin kärryn oma pussi.

    -Mutta, onko Trek ööö 7200(?) liian heppoinen kärrylle?
    -Mitä muuta pitäisi huomioida?

  15. #75
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    131
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fifi
    säkkinä aion käyttää suurta kanoottisäkkiä.
    Jos tarkoitat kanoottisäkillä sellaista päästä täytettävää, niin ei ehkä kannata ostaa vain yhtä isoa säkkiä, vaan useampi vähän pienempi. Ei tarvitse levitellä koko varustusta tielle, kun kaivaa alimpana olevia tavaroita. "Toivottavasti ei tarvita" tavarat pakkaa mielellään alimmaksi ja jos sattuu esim. rengasrikko, niin niitä on inhoittava kaivaa sieltä säkin pohjalta. Makuupussi ja teltta yleensä on jo pussissa, joten ne voi laittaa mustekalalla kuorman päälle. Jos niitä haluaa suojata kuralta ja vedeltä, niin tavallinen jätesäkki on siihen tarkoitukseen riittävä ja kevyt vaihtoehto.

    Ja terveisiä sille, jonka pyörä kulki Inkoossa vinossa. Tämä on minun nimimerkki.

  16. #76
    Fifi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kratti
    Jos tarkoitat kanoottisäkillä sellaista päästä täytettävää, niin ei ehkä kannata ostaa vain yhtä isoa säkkiä, vaan useampi vähän pienempi.
    Joo, niin ajattelinkin. Mulla on noita ennestään useampia. Suurimmat ovat 40-litraisia ja pienemmät sitten siitä alaspäin. Yksi suuri (yöpymiskamat) ja muutama pienempi (päivittäistarpeet) lienee kokeilemisen arvoinen ratkaisu.

  17. #77

    Peukalo ylös

    Viime viikonloppuna heitettiin Bobin kanssa ensimmäinen lenkki (n.80 km), vetokalustoina vuorotellen Konan ja Trekin hybridit alurungolla. Uskon että molemmat rungot ovat riittävän kestäviä kyseiseen veturin tehtävään.

    Kun parkista (eli linkusta) lähtee liikkeelle, kannattaa toisella kädellä työntää pyörää eteenpäin ja toisella kädellä nostaa kärryn kulmasta ylöspäin. Tällöin yhdistelmä nousee helposti suoraan ja takahaarukkaan ei kohdistu juuri lainkaan vääntöä.

    Paikallaan ollessa joutuu yhdistelmää pitämään pystyssä ajatuksen kanssa, jos takana on aivan maksimikuorma ja painopiste korkealla, kannattaapi siis pakata painavat tavarat alimmaksi (meill on melko painava teltta, joka nosti painopistettä kun oli päällimmäisenä...)

    Kun sitten liikkeelle lähtee, niin ainut mistä huomaa peräkärryn on kiihdytyksen hitaus ja jokseenkin voimallinen vastustus ylämäessä tosin, alamäessä vaikutus on päinvastainen ja vauhtia kertyy kiitettävästi. Suosittelen jarrupalojen vahtimista ja varapalojen mukana pitämistä!

    Tavaraa mahtuu mukaan julmetusti, meillä on tuo Bobin oma säkki ja ihan hyvin sekin toimii, tosin Ortliebin / melonta / yms säkit toimivat varmasti ihan yhtä hyvin tai paremmin.

    Putkelta ei kannata yrittää runtata yhdistelmää ylös mäkiä, koska tällöin pyörän kallistus sivusuunnassa aiheuttaa vaappumisefektin joka ei ole kovin mukava.

    Tasamaalla yhdistelmä kulkee kuin juna; vauhti säilyy ja ajaminen ei ole sellaista "peräkärrin vetämistä" vaan rauhallisesti pyörittämällä pääsee mukavasti etenemään.
    Mutkissa kärry tulee eleettömästi perässä, normaali kallistus mutkaan ei aiheuta mitään ylimääräisiä toimenpiteitä.

    Mutta, mitä tähän loppuun nyt toteaisi; tyytyväinen olen hankintaan, kilometrejä kertyy kesän loppuun mennessä varmasti paljon!


    http://teamtuska.sohva.org/yohopinat/bobkona.jpg

    Plussia:
    + Vakaa liikkeellä
    + Huolella ajatellut yksityiskohdat ja varustelu (säkki, merkkilippu, pikalinkku)
    + Säkki
    + Nopea kiinnittää ja irrottaa
    + Seisoo pyörän kanssa ilman seisontatukea erittäin tukevasti

    Miinuksia:
    - Voisi olla matalaprofiilisempi rengas, nyt aika karkea
    - Paikallaan seistessä joutuu keskittymään pystyssäpitämiseen
    - Ei voi ajaa putkelta
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  18. #78
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    131
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani Mahonen
    Putkelta ei kannata yrittää runtata yhdistelmää ylös mäkiä, koska tällöin pyörän kallistus sivusuunnassa aiheuttaa vaappumisefektin joka ei ole kovin mukava.
    Kannattaa opetella ajamaan putkelta heiluttamatta pyörää, niin homma onnistuu. Ei ehkä tehokkainta etenemistä, mutta kun reisissä tekee kipeää, niin on mukava nousta ylös. Lähinnä se muistuttaa portaiden kävelyä ylös, mutta hitaasti ja varmasti se yhdistelmä etenee.

  19. #79
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kratti
    Kannattaa opetella ajamaan putkelta heiluttamatta pyörää, niin homma onnistuu. Ei ehkä tehokkainta etenemistä, mutta kun reisissä tekee kipeää, niin on mukava nousta ylös. Lähinnä se muistuttaa portaiden kävelyä ylös, mutta hitaasti ja varmasti se yhdistelmä etenee.
    Jep jep - toisaalta varmaan itse valitsen sellaisen taktiikan että pieni vaihde silmään ja penkistä pyörittämällä mäki ylös, niin jaksaa myös seitsemännenkin tunnin jälkeen vielä ajaa...
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  20. #80
    Fifi Guest
    En tiedä, onko tämä jo mainostusta, mutta tilasin Bob Yakini Suomesta Kareisen pyöräkorjaamosta. Lähetin aamulla mailia, vastauksen sain heti, maksoin kärryn etukäteen ja se tuli matkahuollon kautta kahdessa päivässä. Kolme arkipäivää kaikkiaan siis kesti kärryn tulo.

    Hinta oli laukun kanssa 300 euroa (rahti kuului siis tähän hintaan) matkahuollon kautta tilattuna. Jos kärryn hakee itse, hinta on 285 euroa. Euroopan nettikaupoissa hinta taitaa olla kovempi.

    Eli Suomestakin saa, jos joku idealisti haluaa suomalaista yrittäjyyttä tukea.

  21. #81
    JTH Guest
    Ja sitten Kareisen pyörähuollon linkkiä kehiin! ...Kiitos!


    edit: Nojoo, tuollahan se oli villarin linkeissä...
    http://kmx-kareinen.homeip.net/kareinen/
    JTH muokkasi tätä : 29.06.2006 at 12.07

  22. #82
    kn_ Guest
    Oma Yak tuli ostettua joskus 5-6 vuotta sitten, mutta eiköhän Yakin malli ole ollut aika muuttumaton... Tässä nyt jotain omia kokemuksia.

    Yakilla alkaa ajettavuus isommin kärsiä jos kuorman paino alkaa lähennellä 25-30 kiloa, lähinnä ongelmaksi tulee että fillarin rungon kiertojäykkyys alkaa olla turhan pieni putkelta ajamista varten (mutta pieni harjoittelu auttaa kuten edellä mainittiin). Kärry aiheuttaa pyörän runkoon ylimääräisiä kuormia, joten ihan ultrakeveään runkoon sitä ei kannattane laittaa kiinni.

    1-pyöräistä kärryä voi vetää paljon kovempaa kuin 2-pyöräistä, 2-pyöräiset saattavat alkaa heittelehtimään terävän ohjausliikkeen seurauksena jo parinkymmenen km/h vauhdissa. Kaikkien kärryjen kanssa tietysti kannattaa ajaa varovasti.

    Yakin kiinnitys fillariin on varsin hyvin toteutettu. Ylipäänsä takapikalinkkuun/-muttereihin kiinnitys on parempi kuin esim. satulatolppaan, koska tällöin kärry ei pyri niin pahasti nostamaan takapyörää jarrutuksissa. (Kerran tosin lähdin hiukan liian vaikean ylämäen loppuosassa hallitsemattomaan peruutukseen, jonka seurauksena kärry irroitti takavaihtajan ja katkaisi ketjun, satulatolppakiinnityksellä tältä olisi ehkä vältytty...)

    Yakin maastokelpoisuus on yllättävän hyvä, etenkin kevyessä kuormassa. Ongelmia tulee lähinnä jos polussa on jyrkkiä mutkia, jyrkkiä mäkiä, tai teräviä kynnyksiä tai isoja kiviä (pieni pyörä ei oikein nouse yli ja kärrystä loppuu muutenkin maavara). 2-pyöräisillä kärryillä ei kapeille poluille ole asiaa.

    Työn laatu ei omassa Yakissa ollut täydellistä, mutta kuitenkin melko hyvää. Seuraavia ongelmia havaitsin:
    • kiekon pinnoista osa oli täysin löysiä, kiekko ei myöskään ollut suora, vaan kaipasi heti rihtausta
    • kärryn takahaarukka oli 5 mm liian leveä kärryn kiekon napaan. Väänsin putket oikealle leveydelle, ja kärry tästä pahoinpitelystä huolimatta on kestänyt hyvin. Tässä oli mielestäni selvä valmistusvirhe, mutta en ehtinyt ruveta riitelemään myyjän kanssa, kun piti lähteä reissuun.
    • laakerit navassa eivät ole mitenkään huippulaatua, mulla tosin alkuperäiset yhä käytössä (kilometrejä ei ole tullut kuin ehkä 1000)
    • mukana tullut säkki oli huonolaatuinen, kantokahvat ja kiristysremmit katkeilivat suurinpiirtein ekalla reissulla. Tämäkin saattoi olla valmistusvirhe, mutta tilalle ostin Ortliebin rackpack XL:n, joka on muuten oikein hyvä, mutta muotonsa takia saattaa toisinaan hangata fillarin takapyörää tiukoissa mutkissa, jos pakkaamiseen ei kiinnitä erityistä huomiota.

  23. #83
    kn_ Guest
    Niin joo, vielä yksi juttu: Yakin tilavuus ei loppujen lopuksi ole kovin suuri. Sille säkille luvataan muistaakseni 90 litraa, joka on saman verran kuin keskikokoisessa rinkassa. Päälle saa sitten tietysti köytettyä kevyttä tavaraa lisäksi.

  24. #84
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    873
    Joulupukille kirjettä väsäämässä. Vielä olisi pohdittava että 26 vai 28 tuumaselle. Tarkoitus olisi kiskoa BOB Yak kärriä 700cc cyclocrossarilla. Mutta saattaa tulla aiheelliseksi myös maasturiin moinen pultata kiinni. Jos tilaa suosiolla 28 renkulaan sopivan onkohan ko kärri liian hutera maasturin perässä roikkuessaan?

    Entäs se Bob:n oma säkki. Onko siitä muuhun käyttöön kuin kärryssä kuskaamiseen. Noita ortliebin laukkuja voi ainakin raahata kahveleista, mutta entäs Bob:n pussia?

    Niin ja jos jollakulla vinkkiä muista mahdollisista ostospaikoista kuin mitä tässä sinänsä erinomaisessa viestiketjussa on niin kiinnostunut olen mä.
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  25. #85
    Liittynyt
    03/2006
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hammer Katso viesti
    Entäs se Bob:n oma säkki. Onko siitä muuhun käyttöön kuin kärryssä kuskaamiseen. Noita ortliebin laukkuja voi ainakin raahata kahveleista, mutta entäs Bob:n pussia?
    No en tuota Bobin kassia ainakaan itse ole vielä muuhun tarkoitukseen käyttänyt. Ei ole mikään mukava säkki raahailtavaksi noista kahvoista. Semmosta vielä, että kassi on aika hankala avata/sulkea kärrissä ollessaan jos on tavaraa reilusti kyydissä. Tämä sen takia että kiinnirullaamisen jälkeen ne päät vedetään kiinni säkin alareunoihin. Säkki kun on aika jämptisti mitoitettu kärrylle niin saa vähän pujotella. Sama sulkemismekanismihan siinä Ortliebissakin taisi olla.

  26. #86
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hammer Katso viesti
    Joulupukille kirjettä väsäämässä. Vielä olisi pohdittava että 26 vai 28 tuumaselle. Tarkoitus olisi kiskoa BOB Yak kärriä 700cc cyclocrossarilla. Mutta saattaa tulla aiheelliseksi myös maasturiin moinen pultata kiinni. Jos tilaa suosiolla 28 renkulaan sopivan onkohan ko kärri liian hutera maasturin perässä roikkuessaan?
    Tilaa vain se 28" tuumainen versio. En kyllä toisaalta oikein ymmärrä miksi siitä on kaksi versiota, koska niin reilusti on tilaa tuossa 28" mallissakin, että tuurilla jopa 26" malli käy kiinni 28 fillariin. Outoa... muuten nythän mä sen tajusin! Siinä on varmaan hieman eri geometria erikokoisille fillareille, jotta se parkkiasento (90 asteen linkku) ja kääntyminen sujuu mahdollisimman hyvin. Nimittäin tuo peräkärryssä oleva nivel ei ole aivan pystysuorassa, eli yhdistelmä kallistuu automaattisesti sisäkurvan puolelle käännyttäessä. Olisikohan tuossa selitys.


    Kuten kuvasta näkyy, jää tilaa melkein 10 senttiä takarenkaan ja peräkärryn "haarukan" väliin. Sivusuunnassakin monta senttiä.

    .....Bobin omaa säkkiä varmaan nostelee hätätilanteessa paikasta toiseen jos se ei paina paljon. Mutta kyllä me vaimon kanssa nosteltiin sitä kahdestaan kun se oli tungettu täyteen rojua, silleen se oli vain helpompi. Kahvat sinänsä on ihan hyvät nostamiseen, tukevat ja eivät jätä ikuisia muistoja kämmenpohjiin.
    Jani Mahonen muokkasi tätä : 12.12.2006 at 13.51
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  27. #87
    dvlrnr Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti skrank Katso viesti
    Pitääpä kirjoitella omistakin tilauskokemuksista. Tilasin yakin bobin omalla kassilla Imatralta Kareisen pyöräkorjaamosta, tein tilisiirron toissa viikolla sunnuntaina iltapäivällä, kärry oli Jyväskylän matkahuollosta noudettavissa seuraavana päivänä. 300e toimituskuluineen.
    Tilasin omani tänään, odotan vielä maksutietoja.

  28. #88
    jplmk Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Atomi
    Tässä muuten vielä yksi vaihtoehtoinen kärrymalli harkittavaksi: http://www.extrawheel.com/indexin_eng.html
    Onkos kukaan tuollaista hankkinut ja/tai testannut - vaikuttaisi todella hyvältä peliltä, hintakin on suorastaan halpa (188 isoilla säkeillä (yht 120L) + postikulut n. 40 eur), ja kevytkin se on? Lähinnä tuossa arveluttaa miten kiikkerä/hankala se on pakattuna, eli meneekö käytännön pakkaaminen kahdelle puolelle tasaisesti liian hankalaksi.
    jplmk muokkasi tätä : 19.03.2007 at 13.04

  29. #89
    veivari Guest

    Bob Yak

    Mielipiteeni.
    Maksoin Bob Yakin Kareisen Pyöräkorjaamon (Imatra) tilille maanantaina 19.03. Kärry oli Turun Matkkahuollosta noudettavissa seuraavana päiväna, tiistaina 20.03.
    Nyt olen koonnut kärryn. Sopi pyörän perään ”heittämällä”. Pyörässä 9-lehtinen takapakka.
    Muutenkin olin iloisesti yllättynyt kärryn paremmasta laadusta, mitä odotin. Kun tarkemmin katsoo, silmä iloitsee tarkoituksenmukaisista, ajatelluista, kauniista muodoista. Enen oli sanonta, että jos jokin esine on hyvä, se on hyvännäköinenkin. Pitänee paikkansa Bob Yakin suhteen.
    Henkilövaakalla sain kärryn painoksi kassin kanssa abt. 7 kg. Viiri ei tosin ollut punnituksessa mukana.
    Jos ajattelee laukkusarjaa mm. etulaukkujen kiinnitysrautoineen ym. painoeroksi ei jää ihan mahdottomia.
    Kokonaisuutena jäi tosi hyvä maku, kaupaasta ja asioinnista Kareisen Pyöräkorjaamon kanssa.

  30. #90
    dvlrnr Guest

    Peukalo ylös

    Allekirjoitan veivarin raportti Yak:ista ja kaupankäynnistä Kareisen Pyöräkorjaamon kanssa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •