Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zarni

Uusia ajamattomia(?) polkuja: Karigasniemi (polkua pitkin etelään) - - Stuorraäytsi - - Tirro, projekti kesälle 2006...
Tuttu polku, usein olen kävellyt sitä ristiin rastiin tunturialueella, koskaan en kuitenkaan päästä päähän. Jos lähtisin pyörällä tuonne, menisin päivärepulla ja aloittaisin Tirrosta, muut kamat postiautolla tai Eskelisellä Karigasniemelle.

Alkumatka näyttää ylhäältä Koarvikodsilta (olen oppinut nimet vanhasta kartasta) katsottuna koivikolta ja järviltä, kartalla on vielä lisäksi soita. Tuntureilla polku kulkee ylös- alas loivaa sileää tunturinummea. Stuorra-Äytsissä on pyörää tunkattava muutama kilometri, rinteet alas ja ylös ovat jyrkät ja pohjalla kulkeva polku kivinen, poroaitakin siellä on. Äytsin kämppä jaa hiukan sivuun varsinaisesta reitistä mutta on hyvä yöpymispaikka, jos ei päivä riitä. Toinen kämppä, lähinnä tuulensuoja on Vurggotseärjärvellä, sekin muistaakseni pikkuisen sivussa reitistä.

Anssin kanssa olen samaa mieltä Lapin parhaasta pyöräpolusta, Mieraslompolo-Pulmanki. Saatan kuitenkin muuttaa mieltäni kunhan ajan tuon Tirron vanhan postipolun.

Tapio