GarminMPMessutGiantElectrobike
Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2
Näyttää tulokset 31 - 48 / 48

Aihe: Alumiinin hitsausta (Pirkanmaalla)?

  1. #31
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Akaa
    Viestit
    253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Jos vikkelän perä löytyy ja siihen tarkat mitat, niin teräksisenä luulis olevan helpompi teettää. Onko tuollaisessa projektissa mitään erityistä syytä miksi sen pitäisi olla alumiinia?
    En näe erityistä syytä tehdä rungosta painavaa.

    Reklamaatioriski juu, kaippa kaikki nykyään pelkää, että saa jollain rikki ja sitten tullaan hitsaria syyttelemään. Oletan, että tuollainen projekti olisi todelliselle taitajalle aika herkullinen välipala / haaste perusduunille, tuon kun ottaa työn alle niin vähintään puolet päivän työajasta menisi taituroidessa.

  2. #32
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.469
    Vaikka en mitään kokemusta omaakaan, niin luulisin jigin valmistuksen olevan puolet työstä. Seuraavan rungon valmistaa puolet helpommalla.
    Valmiiden fillareiden alumiiniset runkoputket ovat Polen koneistettua yleisemmin hydroformattuja ja niiden päissä on jätetty paksumpaa materiaalia hitsausta varten. Ei niitä voi ihan mielensä mukaan pätkiä ja hitsata kasaan.
    Joustorungon aihiossa pitää vielä olla tukipisteiden vahvikkeetkin oikeissa kohdin.

  3. #33
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.475
    ^Tuntien määrä saattaa yllättää jos ulkopuolisella teettää, saattaa upota paljonkin, vähintään 50€ tunti... Mutta kannattaa tehdä itse ettei tarvi syyllistä muualta hakea ja voi onnistuessa olla iloinen.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  4. #34
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.938
    Joo. Fakta lienee, ettei kukaan ota tuota urakkahinnalla ja tuntitöinä voi olla, ettei asiakas ole kovin tyytyväinen. Ymmärrän kyllä, jos tuollaiseen hommaan ei ole tunkua.

    Paras tosiaan jos itse pystyy ja kykenee. Silloin asiakaspalautteen anto ja käsittely on sujuvaa.

  5. #35
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.475
    Ja jos omistaa putkea niin tuo Marsusramin mainitsema muotoilu tehty määrämittaisiin putkiin. Esim. 7000 sarjan runkoputki on on todella ohutta joten sekin tuo haasteen hitsaajalle...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  6. #36
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Akaa
    Viestit
    253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Vaikka en mitään kokemusta omaakaan, niin luulisin jigin valmistuksen olevan puolet työstä. Seuraavan rungon valmistaa puolet helpommalla.
    Valmiiden fillareiden alumiiniset runkoputket ovat Polen koneistettua yleisemmin hydroformattuja ja niiden päissä on jätetty paksumpaa materiaalia hitsausta varten. Ei niitä voi ihan mielensä mukaan pätkiä ja hitsata kasaan.
    Joustorungon aihiossa pitää vielä olla tukipisteiden vahvikkeetkin oikeissa kohdin.
    Tämä case kaksoisohennettu putkihan on se oikeasti suurin haaste, vaakaputkeen ei niin vaan hitsata iskarin kiinnikettä -> joko toisesta rungosta viistoputki vaakaputkeksi tai rakenteen muutos.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Tuntien määrä saattaa yllättää jos ulkopuolisella teettää, saattaa upota paljonkin, vähintään 50€ tunti... Mutta kannattaa tehdä itse ettei tarvi syyllistä muualta hakea ja voi onnistuessa olla iloinen.
    Taitaa olla pikenminkin lk. 100 €/h ja 3-4 h tuohon vähintään menee, vieläpä pienissä jaksoissa. Urakkaa en tällaiseen lähtisi edes harkitsemaan, laatu edellä tuskin toteutuisi.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No josko se olisi sinun tilannetta helpottanut, mutta ehkä se itse turaaminen on lopulta se päätavoite.
    Laittelehhan kuvia edistymisestä.
    No ei, koska ei niiden lujien teräsputkienkaan haaliminenkaan helppoa ole + ei kiinnosta ylimääräinen paino.
    Kaippa tämä thread on uhrattava sitten tälle projektille, lienee syytä muuttaa nimeäkin sitten... jos joskus saan jotain julkaistavaa, "itse turattua". Tässä nyt treenailtuna pian puoli kiloa lisäainetta ja 70 bar, ei ole ihan helppoa saada satulaputkeen juuri ja juuri läpi asti tunekumaa (ilman, että ahdistaa tolppaa), ei liioin alle 50 mm tilassa saumaa keskiön lähelle, jne. Aika ja kiinnostus ei riittäisi tätä harjoittelua, kun sille ei ole mitään jatkokäyttöä - toisin kuin 10+ v. sitten.

  7. #37
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hanski Katso viesti
    ei ole ihan helppoa saada satulaputkeen juuri ja juuri läpi asti tunekumaa (ilman, että ahdistaa tolppaa)
    Mahdollisesti pitäisi satulaputki hoonata mittoihin vasta hitsauksen jälkeen. Ei varmasti tee asiasta yksinkertaisempaa.

  8. #38
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    441
    https://youtu.be/STnu9DIknww?si=P9LQKWKjrh7vtNOh

    Tuolla videolla hitsataan täpärin alurunkoa. Videon kuvauksessa on hitsauspajan yhteystiedot. Olisiko tästä apua sinulle?

  9. #39
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.882
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pushead Katso viesti
    Mahdollisesti pitäisi satulaputki hoonata mittoihin vasta hitsauksen jälkeen. Ei varmasti tee asiasta yksinkertaisempaa.
    Aiheellinen huomio tämä. Tuosta hoonauksesta menetemänä sanoisen sen, että ei tule välttämättä täysin pyöreä reikä, kosks hoonityökalu tuppaa myötäilemään olemassa olevaa putken muotoa. Toki se poistaa mahdolliset hitsauksen aiheuttamat purseet putken sisältä. Rotsaus kalvaimella takaisi varmemman lopputuloksen ja ainakin hiilarinen satulatolppa kiittäisi siitä.
    Säädettäviä kalvaimia saa jotakuinkin kohtuuhinnalla. Tuolla linkin takana olevassa kaupassa näyttäisi oleva ehkäpä sopiva 29.5-33.5 mm. säädettävä kalvain.
    Tämä rojekti on mielenkiintoinen seurattava.

    https://fi.vicedeal.com/products/1pc...Q6OTM4ODk0NzA4

    ot: entisessä (työ)elämässä tuli ko työkalu tutuksi. Samoin fillareihin liittyvissä rojekteissa.
    https://goo.gl/photos/GvaP26DpPpzGHwMVA

    https://photos.app.goo.gl/PNejyRpBZALYmZM28

  10. #40
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Akaa
    Viestit
    253
    ^mielenkiintoinen projekti sinulla ollut ja välineet kertaluokkaa paremmat kuin minulla käytettävissäni. Mutta ajattelin tuon hoonauksen riittävän, pitäisi jarrusatulan hoonaustyökalukin jossain laatikon perällä vielä pyöriä. CF ja Al satulatolpan pätkät on tälle uhrata, kokeilen testiputkella ensin onnistuuko eloksoidun tolpan pätkän kanssa hitsata niin, ettei tartu. Helpoin olisi kun voisi sorvata putken sisään jostain alumiinia enemmän lämpölaajenevasta tuen, ei vaan tule mitään mieleen. CF tolpan pätkän kanssa on ongelmana se, että on samasta nimellismitasta huolimatta pienempi oD kuin paikalle tulevassa dropperissa - joten jää 1-1,5 kymppää ahtaaksi. Toki se olisi hoonattavissa.

    Eniten tässä ahdistaa omien taitojen puute. Vähän kuin kielitaito: sitä kun ei vuosiin käytä, niin unohtuu unohtuu paitsi kielioppi, sanatkin. Kieliopiksi tässä voisi kutsua kaikkea teoriaa (elektrodin asento, lisäaineen syöttösuunta, tigin säädöt jne.) ja sanavarastoksi surkastunutta kykyä liikuttaa molempia käsiä juuri haluttua rataa halutussa asennossa ja säädellä samaan aikaa vielä virtaa jalalla.

  11. #41
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Kyllä usko juttelee asiaa. Varsinkin tuollainen jarruhooni, jos käsitän mistä puhut, ei toimi oikein. Se hio kaikki kohdat väljemmäksi. Jäykkä hooni olisi ok, mutta tuo vaatii ihan oikean hoonauskoneen.

    Tilaat jostain jäykän kalvaimen oikeassa mitassa. Ei ne kalliita ole. Minusta nuo säädettävät vaativat kartio-ohjaimet päihin, tai ainakin noin olen noita itse aina käyttänyt.

    Tai sitten etsit pajan missä porataan mopon sylintereitä. Noissa sunnenin hooneissa on yleensä myös pienempiä hoonipäitä mukana. Menee nopeasti karkeilla kivillä.

  12. #42
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.475
    Joskus on niin että kaikkea ei kannata (koittaa) tehdä itse.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  13. #43
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.938
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Joskus on niin että kaikkea ei kannata (koittaa) tehdä itse.
    Tämä. Eilen oli fb:ssä tyyliesimerkki, kun oli haluttu keskittää jarrusatulaa ja avattu ne jarrusatulaa kasassa pitävät ruuvit ja öljyt tulleet pihalle… markan suutari tekee vitosen vahingon.

  14. #44
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Osui ja upposi

  15. #45
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Akaa
    Viestit
    253
    Kun olisikin niin yksinkertaista löytää tekijä, vaikka nyt sitten jollekin 31,6 mm hoonaukselle tai kalvaimelle. Taikka tuolle hitsaukselle vaikka ensihätään. Mutta kun ensimmäinen kommentti on, että ei tehdä, ei ole aikaa, ei tehdä yksityiselle, ei saada kiinni mihinkään jne., niin jotain muuta tässä on keksittävä. Pikkuhommat ei tunnu ketään kiinnostavan. Ja ymmärrän sinällään, että minimimiehityksellä mennään, eikä muutaman tunnin työllistyminen auta mitään. "Yhden miehen" koneistamot yms. tuntuvat kadonneen kokonaan.
    No projekti nitkahtaa eteenpäin vasta loppuviikosta, jolloin testaan jääkö tuo joutilas eloksoitu tolppa kiinni, jos pitää sen paikallaan hitsatessa. Onneksi on sen parina ollut joutilas pätkä satulaputkea millä kokeilla.

  16. #46
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Ei tuollainen rungon hitsaaminen helppoa ole, tai hitsaaminen ammattilaiselle vielä onkin, mutta jigien tekeminen ei.
    Kysyitkö tuosta tomyn videon paikasta?

    Tuossa linkkejä ihan fillarikäyttöön tarkoitettuun kalvaimeen

    https://www.bike24.com/p2276265.html

    https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Reamer-For-Seat-Tube-p4518/?o=1000142515-universal-31-6-mm

  17. #47
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Akaa
    Viestit
    253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei tuollainen rungon hitsaaminen helppoa ole, tai hitsaaminen ammattilaiselle vielä onkin, mutta jigien tekeminen ei.
    Kysyitkö tuosta tomyn videon paikasta?

    Tuossa linkkejä ihan fillarikäyttöön tarkoitettuun kalvaimeen

    https://www.bike24.com/p2276265.html

    https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Reamer-For-Seat-Tube-p4518/?o=1000142515-universal-31-6-mm
    Kiitos. Ei ole hinnalla pilattu nuo, vielä kun ymmärtäisin miten onnistuu poistaa vain sauman kohta? Eikö tuon ensimmäisen pitäisi ohjata suunta, kokovalintaa ei kuitenkaan ole joten?
    Toisaalta miksei se eloksoitu tolppa toimisi - ei siihen ainakaan hitsi tartu. Kerro ihmeessä, en halua turhan päiten uhrata ainoaa mahdollista "koekaniini" kappalettani...

    En kysynyt tuolta Jyväskylästä. Videota katsoessani heräsi huoleni, en ala julkisesti tarkentamaan.

  18. #48
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Akaa
    Viestit
    253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    ...Valmiiden fillareiden alumiiniset runkoputket ovat Polen koneistettua yleisemmin hydroformattuja ja niiden päissä on jätetty paksumpaa materiaalia hitsausta varten. Ei niitä voi ihan mielensä mukaan pätkiä ja hitsata kasaan.
    Joustorungon aihiossa pitää vielä olla tukipisteiden vahvikkeetkin oikeissa kohdin.
    Tämä oli juurikin se suurin haaste, kun viistoputki tarviisi olla XL ja toisaalta vaakaputki XS, jotta päästäisiin Pole geoon. Haalimissani palikoissa nämä toteutuivat. Sen sijaan iskarin etukiinnitys ei, josta syystä etukiinnitys tulee viistoputken ja vaakaputken yhdistävään poikkiputkeen, jolloin kuormitustilanne muuttuu oleellisesti.

    Tänään sain viimein TIGin säädettyä näille nykyisille elektrodeille ja 1,2 mm onnistui heftata ilman järkyttävää lämpökuormaa, sekä hitsata kelvollista kaartuvaa saumaa yli 20 mm toistettavasti. Myös 1,2 mm + 2mm liitos. Varmuutta pitää vielä hakea, toistoja ja toistoja, mutta ehkä tämä tästä.. tunnelma on kuin ampumahiihdossa, onnistuu joskus tai sitten ei :/

    Otsikon voisi muuttaa "Alumiinin hitsausta..." tjsp... itse ei lie saa muutettua, en ainakaan keksi miten?

    E: eloksoitu satulatolppa ratkaisi ongelman. Kokeeksi hitsasin myös reilulla tunkeumalla, silloin juuttui, mutta irtosi koputtelemalla tolppa ulos. Dropperi meni tilalle sujuvasti.
    Hanski muokkasi tätä : Eilen at 17.08

Samanlaisia aiheita

  1. Alumiinin korjaushitsaaja Tampereella
    By PPH in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 18.04.2022, 21.35
  2. Maastoralli - Uusi MTB tapahtumasarja Pirkanmaalla
    By juri78 in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 02.07.2018, 22.18
  3. Pinehill-Extreme 18.-19.5.2018, Nokia – Opastettu maastoajotapahtuma Pirkanmaalla!
    By MPetäjämäki in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 06.05.2018, 16.07
  4. Rungon hitsausta Oulussa?
    By jave in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 25.01.2018, 16.15

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •