Mä poljin eilen vajaa satkun lenkin Hki-Espoo-Kirkkonummi-akselilla eikä ollut nastarenkaiden kanssa minkäänlaisia ongelmia missään. Eilen illalla klo 18 jälkeen keskustassa oli kyllä niin liukasta, että jalkaisin suti Erottajan alun ylämäessä. Hazardia olisi ollut ilman nastoja polkeminen.
Mutta kai se perustavaa laatua oleva kysymys suola vs ei suola debatissa on se, että onko perusteltua vaatia, että Helsingin ilmastossa on mahdollista pyöräillä ympärivuotisesti kesärenkailla vai onko perusteltua vaatia, että ympärivuotinen pyöräily edellyttää nastarenkaiden käyttöä talvisin. Kuten tossa muutama on jo maininnutkin niin toistaiseksi säännöllinen nastoitta pyöräily ei tunnu kovin järkevältä optiolta suolauksesta huolimatta, joten siinä mielessä suolana kelveille kipatut veroeurot menee hukkaan.
Talvipyöräilyn isoimmat haasteet:
-Se, että pyörällä eteneminen ylipäätänsä on mahdollista silloin, kun tulee lunta
-Kylmyys
-Märkyys
-Liukkaus
-Tappajasepeli
-Suola
Toistaiseksi kelvien suolaamisella on onnistuttu poistamaan yksi haaste vain osittain ja samalla aiheutettu yksi haaste lisää.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit