ElectrobikeGarminGiantEfat
Sivu 25 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 23 24 25
Näyttää tulokset 721 - 736 / 736

Aihe: Tiesuolojen ja muiden kemikaalien käyttö kevyen liikenteen väylillä

  1. #721
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.269
    Minäkin ajelen eniten Helsingissä, mutta ei toimi se Espoonkaan suolaus. Kun lunta tulee paljon, niin auraus ja suolauskalusto ei ehdi joka paikkaan ja silloin on pakko olla nastarenkaat. Pasilan baanakin jää hoitamatta kun lunta tulee paljon.

    Nyt alkoi lumisade. Täytyy lähteä tutkimaan tilannetta.

    Ja eihän se junan vessakaan enää ole toiminut pitkään aikaan.

  2. #722
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    322
    Hepo lobbasi tätä muutama vuosi sitten ja lobbaa yhä.
    Viime talvena toimin "talviagenttina".
    Annoin melko kriittistä palautetta tiettyjen reittien harjasuolauksesta, kun usein oli sama tilanne, kun tänä aamuna, että kaikkialla muualla kuiva kesäkeli, mutta harjasuolareitille oli lirutettu reiluhko suolaliemi. Oli siis märkää ja harmaata. Eli kurjista kurjinta kurjuutusta.

    No, talviagenttien palautteet eivät menneet suoraan kaupungille ilman moderointia, vaan sain tarkentavia kysymyksiä. Talviagenttimoderaattori ei uskonut kaupungin ymmärtävän palautettani ilman tarkennusta, joten tarkensin: Harjasuolaus on huono, se ei läheskään aina tai melkein koskaan paranna ajo-olosuhdetta verrattuna tehostettuun auraukseen, minkä lisäksi se pilaa välineet.

    Tähän tuli vastauksena selvitys, miten harjasuolaus on tehokas kunnossapitotapa, joka pitää väylän ajokunnossa aurausta pidempään.
    Huonoja puolia vastaus ei osannut kertoa.
    En edes tiedä, menikö alkuperäinen palaute perille kunnossapitoon, vai joutuiko se kokonaan Hepon talviagenttimoderaattorin blockaamaksi.

  3. #723
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    295
    Täältä ääni sille että ei mennyt. Olen ihmetellyt kun yksi ihminen HePo:ssa edustaa julkisuudessa ja kaupungin kokouksissa mielipiteillään kaikkia polkupyöräilijöitä. Viime talvena oli se joku tapahtuma Kaisantunnelissa kun ko. henkilö kuvasi talvifillareita ja sitten toimitti niistä raportin kaupungille. Eli valitsi ketä kuvataan, valitsi kenen kuva menee raporttiin ja millaisilla mielipiteillä. Harjasuolauksen kritisoijat saadaan hiljennettyä tehokkaasti.

  4. #724
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    322
    Sama toiminnanjohtaja taisi olla kyseessä molemmissa.

    Hepon facessa oli esitetty tällainen kysymys:
    Millaisia pyöräilyolosuhteita harjasuolatuilla reiteillä voi odottaa? Pyöräilin tänään Pitäjänmäen baanaa välillä Postintaival - Tripla ja se oli lähes koko matkalta röpelössä jäässä, vaikka kyllä siitä oli joku kone mennyt, Postintaipaleen eteläpäässä oli vähän matkaa sulaa asvalttia kohdassa missä aurinko lämmitti. Pyöräiltävyys ei juuri eronnut Postintaipaleen loppuosasta, joka näytti siltä, että sitä ei oltu ehkä aurattu eilisen lumisateen jäljiltä ollenkaan. Ilman nastarenkaita olisi ollut aika mahdoton mennä varsinkaan sitä Ilmalanpolun mäkeä.

    Mihin toimnanjohtaja vastasi:
    pitäisi voida odottaa turvallista, sujuvaa ja houkuttelevaa. Väylällä ei pitäisi olla polannetta eli kerrosta jäätä, lunta tai loskaa.

    Boldaus omani.
    Mihinköhän voi valittaa, kun ehdot ei ikinä täyty. Talviagenttipalautteeseen valittaminen nyt ainakin vaikuttaa turhalta.

  5. #725
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.802
    Mä ryhdyin kanssa tänä vuonna talviagentiksi ja meinaan jatkaa siellä suolauksesta valittamista jota olen tehnyt tähän asti suoraan kaupungille.

  6. #726
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    295
    Itse ajattelin illalla mennä heittelemään lumihiutaleita takaisin taivaalle. Yhtä tehokasta kuin väärän mielipiteen agenttipalaute HePossa.

  7. #727
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.881
    Eipä oltu Meltsissä harjasuolattu, kun juuri kävelin siitä… Eli työmatkailijat ajaa nyt sitten siellä liukkaalla.

    Kuten täällä on monen henkilön toimesta todettu, harjasuolauksen huonot puolet ylittävät ne plussat selvästi. Mutta se ei Hepon elämantapaintiaaneja kiinnosta, koska harjasuolaus.

  8. #728
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.448
    Jos Hepo on tärkein vaikuttaja suolaus asiassa kannattaa vaikuttaa sen kautta eli perinteinen yhdistyksen kaappaus.
    Tarpeeksi asiaan negatiivisesti suhtautuvia liittyy jäseneksi ja nuijii vuosikokouksessa päätösen suolauksen lopettamiseksi ja valvoo että päätös menee myös kaupungin tietoon. Muissa asioissa voivat sitten puuhastella mitä haluavat.

  9. #729
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.802
    Liityin nyt Hepoonkin, taistelu suolausta vastaan alkakoon.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  10. #730
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    295
    Käväisin äsken(-5C, kevyttä lumisadetta) 29km sliksilenkillä stadissa ja pohdin matkalla elämää. Lähinnä sitä että matkalla p****mat 4 metriä oli kun jouduin mennen tullen ylittämään harjasuolatun väylän.

    Huomattavaa on: kukaan ei ihmetellyt kun vihjasin että tässä saattaisi olla yksi henkilö koko harjasuolauksen taustalla. Kukaan ei myöskään ihmetellyt kukahan voisi olla tämä henkilö. Itseasiassa oletan että ylläpidolle on jo tehty tietoluovutuspyyntö mun IP-osoitteesta, jotta Suomen ICE tulee vierailulle ja kunnianloukkaussyyte on jo vireillä. HePo on mielestäni mitä poliittisimmin yhdistynyt yhteisö ja harjasuolaus uskonto. Keskustelemme siis molemmista asioista, mistä internetpalstoilla ei pidä tai kannata puhua.

    HePossa on FB-juttujen mukaan "vaikuttamisryhmä". Voin arvata kuka on sen puheenjohtaja. On siis ihan OK liittyä jäseneksi ja sanoa mielipiteensä, mutta ryhmään et pääse väärällä näkemyksellä.

    EDIT: en muistanut heitellä lunta takas taivaalle.

  11. #731
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.802
    Pitäisi ilmeisesti joskus lähteä molemmin puolin lenkeille suolauksen kannattajat ja vastustajat, niin ehkä ymmärtäisi mikä vaihtoehdoissa oikein mättää.
    Vaikka oli eilen nastarengas edessä, niin piti ajaa erittäin varovasti kaikki muut paitsi suolatut osuudet, jotka voi ajaa normaalisti. Jos pääkaupunkiseudulla joskus nähtäisiin se onnistunut talvihoito ilman suolaa ja sepeliä, niin en jää kumpaakaan kaipaamaan, mutta suolaharjatut osuudet ovat edelleen ainoat pyörätiet, joita voi talvella ajaa normaalisti. Vaihtoehtona on lähinnä suolatulla ajoradalla ajo.

  12. #732
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.881
    ^sulla on aika huonot nastarenkaat, jos eilinen keli on tuottanut niille vaikeuksia. Totta kai pitää olla tarkkana ja eritoten kantatessa rengas voi lähteä alta. Mutta niin se nastarengas lähtee alta kantatessa sepelin päältäkin.

    Ja kuten oma kokemuksesikin on, niin ilman nastoja ei pärjää, vaikka kuinka on harjasuolattua, koska ei se väylä yleensä ala kotiovelta ja pääty kohteen ovelle.

  13. #733
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    322
    Eilisellä kelillä pystyi kyllä gravelnappularenkaalla ajamaan ihan normaalisti kaikki paikat. 2x20km työmatkat ajoin, joista 2x2,3 km harjasuolattua.
    Harjasuolatulla alueella kurja kurakeli ja muualla mahtava kuiva pakkassää. Jopa iltapäivällä, vaikka oli sumua ja satanut vähn lunta, oli pito sellaine, ettei sen takia tarvinnut hidastaa. Rnekaina 45mm G-One bite.

    Tänään aamulla sama tilannne. Alkumatkan pyörätiet kevyen lumen peitossa. Ei pito-ongelmia. Ajoradalla ajourassa kuivaa ja sulaa. Kesäkeli.
    Keskuspuiston sorat nopeassa kunnossa. Jopa Pirkkolantien ylikulkusillan jälkeiseen oikeaan kurviin pystyi laskemaan jarruttamatta, kuten kesällä ikään.

    Liukkain kohta oli pasilassa, triplan liikenneympyrässä, harjasuolatulla väylällä, jota ei oltukkaan tuoreeltaan suolattu ja aiemmin suolalla sulatettu lumi oli jäätynyt mustaksi jääksi. Harjasuolaus antaa illuusion märästä kesäkelistä, mutta voi olla täysin yllättäen mustalla jäällä jos liemen konsentraatio ei olekkaan riittävä sään kylmyyteen nähden tai suolauksesta on hieman liian kauan.

  14. #734
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    982
    Itsekin ajelen vielä kesärenkailla ja hyvin pärjää. Pyrin välttelemään sekä tappajasepeliä että suolaa ihan periaatteessa. Esim Myyrmäessä suolattu yhdistetyllä kelvillä pelkästään jalankulkijoiden puoli eli oikein jeppis ratkaisu. Minä taisin ottaa Hepon esille tässä, lähinnä kysymyksen muodossa eli ICE tulkoon käymään meilläkin. En siis tiedä miten asia on mutta ilmeisesti jotain saattaa olla perääkin tässä. Maailmassa on toki monta asiaa viturallaan mutta luulisi että tähänkin saisi jonkunlaista tolkkua..

  15. #735
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.448
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    . Jos pääkaupunkiseudulla joskus nähtäisiin se onnistunut talvihoito ilman suolaa ja sepeliä, niin en jää kumpaakaan kaipaamaan
    Pääkaupunkiseudulla lämpötilat sahaavat nykyisin talvisin nollan molemmin puolin mikä aiheuttaa tienpintojen jäätymistä. Vaikka tämän foorumin käyttäjistä suurin osa pärjää hyvillä nastarenkailla ja ajotaidolla niin suurin osa kelveilla liikkuvista jalankulkijoista ja pyöräilijöistä ei joten liukkauden torjunta jatkuu. Kun nyt auraisivst edes kunnolla.

  16. #736
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.881
    ^kerro nyt miten se suurin osa selviää sinne suolaharjatulle osuudelle ja sieltä pois?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •