Joo, näköjään Clik:n keksintö ja tuote, mutta Schwalbe oli kaupallistamispartneri: https://clikvalve.com/pages/about-clik
Joo, näköjään Clik:n keksintö ja tuote, mutta Schwalbe oli kaupallistamispartneri: https://clikvalve.com/pages/about-clik
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
Ensimmäinen mielestäni huomioon otettava seikka Clik-venttiilissä tuli esiin vaihtaessani renkaita maastokiekoille: toisen kiekon venttiili ei suostunut mitenkään kiertymään auki sormivoimin, vaan oli kaivettava paikkarasiassa oleva muovinen musta apuväline. Se ei kuitenkaan ollut riittävän tukevaa tekoa, vasta kärkipihdeilllä venttiili kiertyi.
Ehkä venttiili oli vuotanut aavistuksen tiivisteestään ja litku toimenkuvansa mukaisesti tiivisti vuodon.
Prestan sielulle on hyviä työkaluja ja sellaisen voi aina pitää mukana paikkatarpeiden seassa varasielun kaverina. Clik tarvitsee kaverikseen "valve extender tool"-apparaatin, eli 5-millisen avolenkin. Toki sellaisen aika helposti viilaa sopivasta alumiinin palasta, jos ei jaksa moista pikkuosaa alkaa metsästämään -tulee sitten samalla sellainen joka mahtuu varmasti kaikissa asennoissa pinnojen väliin.
Eikö click venttiilistä saa ilmoja pois ilman venttiilin irroitusta vai oliko litkun injektoinnin takia irroitettava?
^Eikös siinä ole venttiilin neulan pää näkyvissä samalla tavalla kuin schrader-venttiilissä?
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
Pystyy helposti päästämään ilmaa pois kynnellä tai jollakin esineellä painamalla. Litkua varten sielu lähtee myös Prestaa kätevämmin pois sormilla, paitsi tietty jos on päässyt liimautumaan. Yhdessä venttiilissä oli minullakin siihen viitettä, piti ottaa vähän pihtejä esille.
Meillä on nyt kahdeksassa pyörässä Clikit. Aika näyttää, oliko hyvä ratkaisu. Mutta kätevä on ollut käyttää, huippu tähän mennessä. Aivan all-in en ole vielä mennyt, arkipyörissä on sisurit (vaikka voisi niihinkin sielut vaihtaa) ja maantiepyörissä säilyy Presta ulkonäkösyistä (kunnes silmä tottuu tarpeeksi, lähellä on)![]()
Pyöräily on kivaa!
Laitoin graveliin Clik-tubelessventtiilit ja hyväksi havaittuani ostin maantiepyöräänkin Clikit ja Ridenow-merkkiset TPU-sisurit joissa on metallinen venttiilivarsi ja venttiilin saa irti. Olin aikani odotellut Schwalben Aerothan TPU-versiota Clikeillä varustettuna, mutta niitä ei näytä saavan mistään. Lienee valmistusvaikeuksia.
Napsautinta ajattelin käyttäväni.
Mutta noin yleisellä tasolla mikään mikä on tiukassa ei ole yhtään helpompi kiertää auki myöhemmin, esimerkiksi puolen vuoden päästä -mutta tämä on taas kunnossapitofilosofiaan liittyvä juttu -joku toinen yrittää ohittaa ongelman ja kohtaa sen uudelleen myöhemmin.
Yhden tällaisen venttiilin keskellä olevan tapin sai pyörähuolto väännettyä ja venttiilin vuotamaan ilmaan, kun vaihtoivat renkaat pyörään, joissa oli Clik valvella varustetut sisäkumit. Pumppasivat sitä Prestalle tarkoitetulla pumpulla. Eli tämä venttiili ei ole täysin pomminvarma tuon suhteen.
Näitä alkaa olla nyt markkinoilla. Lezyneltä, Crankbrothersilta, SKS:ltä ja Wolf Toothilta löytyy pumppuja R2bikestä: https://r2-bike.com/search/?qs=clik+valve&search=
kattiakanssa muokkasi tätä : 31.10.2025 at 14.29 Syy: typo
Itseäni ei voisi clickvalve vähempää kiinnostaa, mutta niille joita kiinnostaa niin varuste.netissä oli hyvät valikoimat venttiilejä yms. hyllyssä ja olipa siellä SKS:n yhteensopiva painemittarikin.
Tuli sorruttua. Pärjääkö näillä ilman sitä korkkia?
Pärjää ilman korkkia. Olen rymynnyt maastopyörällä kurassa ja graveloinut ties missä ilman noita korkeja, eikä mitään ongelmaa tullut.
Tein muuten tänään tuon Clik -konvertoinnin Schwalben napsauttimeen. Helppo homma. Korkki aukeaa kuin sodastream pullo ja sitten vain painaa venttiilinrungon alakautta ulos. Vanhasta sisurista leikkelin uuden rungon ja 11 bar meni ilman ongelmia tankkiin. Helpottui tuokin homma nyt tuhatkertaisesti.
Ilman korkkia on menty, mutta yksi ikävä tapaus on ollut. Pumppasin poitsun krossipyörään ilmaa ennen kisaa, ja kun irrotin suuttimen venttiilistä, ilmaa alkoikin suhista pihalle. Tökin venttiiliä sormella siinä vähän, ja vuoto loppui. Piti tietty tarkistaa ja korjata paineet sen jälkeen, ja ongelma toistui. Alkoi olla vähän kiire viivalle, niin laitoin kolmannella kerralla näppituntumalla vähän ekstraa sisään ja sillä mentiin.
Taisi olla Cupin pakkaskisa Tuusulassa tai Kivikossa, ehkä vaikutti asiaan. Kontaktia on tietty ollut veteen, likaan ja mutaan, koska cyclocross
Mutta tällainen epäluotettavuusjuttu on ollut. Sen jälkeen ei ongelmia. Pieni kysymysmerkki Clik-venttiilille.
Pyöräily on kivaa!
Mikä on se ongelma jonka venttiilinhattu tuottaa?
^ärsyttää ruuvailla niitä kun tarkistelee paineet ennen lenkkiä.
Mä olen pitänyt hatut paikallaan -olen myös nostanut ärsytyskynnystä tietoisella päätöksellä, sekä tässä että monessa muussakin asiassa.
Venttiin edut ovat siksi isot, että en halua huhuilla esiin mahdollisia ongelmia.
Puoli vuotta ovat nyt pysyneet paikoillaan. Voi toki olla että vuosien päästä ei mahdollisesti pysy paikoillaan. Voi toki olla että pysyvät paikoillaan vielä 5 vuoden päästä. Aika näyttää kuinka näin kalliin tuotteen kanssa käy. Joutuuko kenties venttiilihatun joskus uusimaan.
Lisää muoviroskaa luontoon vaan...
Huomasin että Schwalben munamittari ei tietenkään sovi tähän Clik aka. SCV-venttiiliin, kuten ei myöskään Lezynen Micro HV pumppu. Pitää siis löytää adapteri, ja SKS:llä ja Schwalbella on molemmilla. SKS:n on aivan samannäköinen Schwalben adapterin kanssa, mutta SKS:n urospää on AV eli Schrader. Tuo Schwalben adapteri lienee myös Schraderpäällä? Tuota Schwalben adapteria ei saa ilman sieluparia, ja niitä nyt alkaa löytymään vähän liikaakin. Jos SKS:n ja Schwalben adapteri ovat identtisiä niin saatavuuden takia pitää varmaan ostaa toinen Schwalben konversiokitti mutta tällä kertaa tuolla adapteripäällä. Osaako joku sanoa ovatko samanlaiset?
Niin, tulee melko kalliiksi uusia kaikki kalusto. Kaveri kertoi pro tipin, millä parantaa prestan toimintaa. Silikonirasvaa prestan tiivisteeseen. Ei kuulemma jumita enää. Täytyy testailla.
Näyttäisi olevan nyt tarjontaa myös normi sisureilla Clik venttiilillä mitä nyt nopeasti katsoin bike24. Tosin kuvan perusteella ei ole irroitettavalla sielulla mikä kyllä on ehdoton no-no-no.
https://www.bike24.com/p2960181.html?sku=3238972
Kirjanmerkit