GiantGarminEfatElectrobike
Sivu 355 / 358 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 255 305 345 353 354 355 356 357 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.621 - 10.650 / 10714

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #10621
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.409
    ^^Kai Shimanokin kehittää oman version ettei homma liian helppoa ole.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  2. #10622
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No tuskin on.

    Sitä korvaketta ei siis tarvita lainkaan sramin uusien vaihtjien kanssa. Se on vaan vanhoja vaihtajia ja shimanoa varten.
    Ne suoraan runkona pultattavat vaihtajat on julmetun painavia. En keksi mitään syytä lisätä painoa paikkaan missä on yksi linnuston linkuista.
    ensin tehdään hullun kevyt ja kallis pakka ja hehkutetaan miten se parantaa jouston toimivuutta ja sit lisätään ne grammat vaihtajan kautta.
    vammasta toimintaa.
    ?Fear is a mindkiller

  3. #10623
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.887
    The XX derailleur weighs 463 grams and the X0 derailleur weighs 472 grams. That’s quite a bit heavier than an AXS XX1 derailleur WITH a UDH weighing in at 417 grams.

  4. #10624
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Doc.blob Katso viesti
    Ne suoraan runkona pultattavat vaihtajat on julmetun painavia. En keksi mitään syytä lisätä painoa paikkaan missä on yksi linnuston linkuista.
    ensin tehdään hullun kevyt ja kallis pakka ja hehkutetaan miten se parantaa jouston toimivuutta ja sit lisätään ne grammat vaihtajan kautta.
    vammasta toimintaa.
    Öö, vaihtajan toiminta?

  5. #10625
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Ratio julkaisi uuden "t-type" vaihtajan.

    B-ruuvi löytyy, samoin säätö vaiverin vedolle. Eli toimii shimanon ja sramin kanssa.

    https://www.bikeradar.com/news/ratio...1x-derailleur?

    Saas nähdä mihin hinta asettuu. Voi olla aika pätevä.

  6. #10626
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Öö, vaihtajan toiminta?
    Totta. Onko se niin paljon parempi ,että se oikeuttaa painon ja hinnan?
    Jokainen laittaa harrastukseen niin paljon rahaa kun haluaa. En minä sitä. Itse harkitsen moista kun hinta on jossain satasen kantturoissa.
    ?Fear is a mindkiller

  7. #10627
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ratio julkaisi uuden "t-type" vaihtajan.

    B-ruuvi löytyy, samoin säätö vaiverin vedolle. Eli toimii shimanon ja sramin kanssa.

    https://www.bikeradar.com/news/ratio...1x-derailleur?

    Saas nähdä mihin hinta asettuu. Voi olla aika pätevä.
    He suggests poor mechanical shifting is caused not by cable drag but by friction in the derailleur, so Ratio has used quality stainless steel bearings to ensure low friction and resist wear.”

    Mielenkiintoista. Olisikohan hyvä sijoitus ostaa Sramin x1/x0 vaihtajan pulttikitti joka kiinnittää vaihtajan korvakkeeseen. Mulla GX vaihtaja niin on vaan rautapultti joka tietenkin aiheuttaa kitkaa. Tossa kitissä ja kalliimmista vaihtajissa on pusla siinä välissä joten kitka on huomattavasti pienempi. Tubessa jotkut näin tehneet. N. 30 e maksaisi.
    https://www.bike-discount.de/en/sram...-mounting-bolt
    Doc.blob muokkasi tätä : 19.11.2025 at 17.07 Syy: Linkki
    ?Fear is a mindkiller

  8. #10628
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Niin en tiedä kitkasta, mutta klappi. Minusta kaikki välys on huonoa kun vaihteita tulee enemmän. Se on yksi t-typen ideoista. Se ei lonksu ja lotise joka suuntaan.

  9. #10629
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.849
    Kas kun en ole omissa havainnut lonksumista ja lotinaa. Mutta olenkin kasannut vasta jonkun vajaan kymmenen pyörää omaan käyttöön. Ehkä se lotinavaihtajakin osuu joskus kohdalle.

    Tämä on vähän sama kuin pf-keskiön kanssa. On varmasti pf-keskiöitä mitkä nitisee ja natisee ja niiden korjaaminen on työlästä, joskus jopa mahdotonta. Sitten on vaikka mun läskin pf-keskiö, jolle ei ensimmäiseen 10 tkm ole tehty mitään. Kolmesti olen avannut sen, kun olen kampia vaihtanut. Siinä yhteydessä laakerien puhdistus päällisin puolin ja rasvaus. Mitä sille nyt pystyy tekemään laakereita irrottamatta.

  10. #10630
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Kaikissa vaihtajissa on välystä. Osassa enemmän ja osassa vähemmän. Shimanoissa on perinteisisti ollut klappia aika paljonkin. Se vähän niinkuin etsii paikkaansa.

    Kun vaihteita tulee lisää ja rattaiden kokoerot kasvaa, niin tuo ei vaan voi olla enää hyvä.

  11. #10631
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Tuossa esim ensimmäinen googlaus. Jokainen shimanon vaihtaja klapaa tuon pivot pultin alta. Mun mielestä tuo on ärsyttävää uuden dura-acen vaihtajan kanssa, mutta noin ne on suunniteltu.

    https://www.reddit.com/r/bikewrench/...t_is_tight_is/

    Sramin halvemman pään vaihtaat kuluvat tuosta ja tosiaan noihin on vaihdeltu kalliimpia pulttisettejä tilalle.

  12. #10632
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.799
    Nyt on kyllä jutut lähtenyt taas laukalle, täytyy kaivaa popcornit esiin

  13. #10633
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Nyt on kyllä jutut lähtenyt taas laukalle, täytyy kaivaa popcornit esiin
    Älähän nyt. Mielenkiintoista ajatusvirtaa. Tulee jo foorumin imo (kulta-aika 2008-2015) fiilis. :-)

    Edit: Vaihdoin vaijerin 1000km jälkeen niin nyt vaihtaa GX melkein kun uutena.
    ?Fear is a mindkiller

  14. #10634
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Nyt on kyllä jutut lähtenyt taas laukalle, täytyy kaivaa popcornit esiin
    Kuis? Noin ne vaan tekee. Siis klapaavat tuon pivot pultin alta. Jossain kohtaa sitä välystä on vaan liikaa ja se hankaloittaa täsmällistä vaihtoa.

    Tuo on yksi syy mitä t-typen kanssa, ilman B-ruuvia, koetetaan poistaa. Vaihtajassa on vähemmän niveliä.

    Sitä klappia ei vaan huomaa ketjun ollessa vedossa. Ja tosiaan sillä ei useimmiten ole mitään merkitystä.

    Mun mielestä on tosi siistiä, että ratio koettaa tehdä laadukkaampaa mekaanista vaihtajaa. Ei se sähkö muuta tilannetta.

    Alla vielä linkki uuteen paketista otettuun dura-acen vaihtajaan, joka siis toimii ongelmitta.

    https://youtu.be/oNsx5NPjIHY?si=feFcBnRhOxCF9se_

  15. #10635
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kaikissa vaihtajissa on välystä. Osassa enemmän ja osassa vähemmän. Shimanoissa on perinteisisti ollut klappia aika paljonkin. Se vähän niinkuin etsii paikkaansa.

    Kun vaihteita tulee lisää ja rattaiden kokoerot kasvaa, niin tuo ei vaan voi olla enää hyvä.
    Liekkö noissa kalliimmissaSramin vaihtajissa on clutch jonka voi huoltaa niinkuin shimanolla? GX on roskiskamaa kun clutch kuluu paskaks.
    ?Fear is a mindkiller

  16. #10636
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.799
    Ai niin, unohdin maantiehommelit, se selittää. Maastopyöräpuolella ketään ei kiinnosta kyllä mikään klappi mikä ei vaikuta mihinkään ...tai no voi toki kiinnostaa, eihän se mulle kuulu....

  17. #10637
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Voi sitä miettii vaikuttaako vai ei. Kyllä mulla tuo gx vaihtaja taas toimii päin persettä pienillä rattailla maasturissa. B-ruuvin säädöstä hullun tarkka. Sitä kun ropaa niin vähän aina paranee.

    Ja sitä klappia kyllä on enemmän kuin riittäävästi.

  18. #10638
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    . B-ruuvin säädöstä hullun tarkka. Sitä kun ropaa niin vähän aina paranee.
    Tämän kyllä allekirjoitan. Eipä nuo T-typen varaosat oo niin kalliita kun luulin.
    https://www.bike-discount.de/en/sram...ear-derailleur

    https://www.bike-discount.de/en/sram...ion-inner-cage
    ?Fear is a mindkiller

  19. #10639
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Porukka vaan uskoo sähkön tekevän kaikesta kultaa. Miten se vaihtotapahtuma voi olla sen tarkempi, jos se vaihtajan ylärulla liikkuu välyksen vuoksi millejä? Vaijerin tarkkuus piisaa ihan täysin.

    Se ketju vaan siirtyy ramppien mukaan kunhan ketjua ohjataan vähän oikeaan suuntaan. Tuo ei varmaan enää oikein piisaa kun vaihteita tulee lisää. Hiekkakura, huono voitelu ja kulunut pakka taitaa kanssa tehdä sen, ettei vaihtaminen enää kunnolla toimi tuollaisen helistimen kanssa.

  20. #10640
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.849
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kaikissa vaihtajissa on välystä. Osassa enemmän ja osassa vähemmän. Shimanoissa on perinteisisti ollut klappia aika paljonkin. Se vähän niinkuin etsii paikkaansa.

    Kun vaihteita tulee lisää ja rattaiden kokoerot kasvaa, niin tuo ei vaan voi olla enää hyvä.
    Niin. Entä jos välys on suunnittelun tulos, eikä virhe? Eikä joku redditin jorina muuta tuota sen kummemmaksi. Ei se tieto siellä asu. Mitä sitä olen lukenut, niin enemmän päinvastoin.

    Mulla vaihteet napsuu paikalleen täsmällisesti. On sitten kyse mekaanisesta tai sähköisestä. 1x tai 2x vaihteistosta.

  21. #10641
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.849
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Voi sitä miettii vaikuttaako vai ei. Kyllä mulla tuo gx vaihtaja taas toimii päin persettä pienillä rattailla maasturissa. B-ruuvin säädöstä hullun tarkka. Sitä kun ropaa niin vähän aina paranee.

    Ja sitä klappia kyllä on enemmän kuin riittäävästi.
    Gx ei kuulosta shimanolta. Mulla on yksi SRAMin vaihtaja. Joku XX1. Hyvin on toiminut.

  22. #10642
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.799
    Ehkä olen itsekin ollut vain onnekas kun on ollut Deorea, SLX:ää, XT:tä, Linkgladea ja Sramin GX:ää (Nykyään mun lempivaihtaja) ja kaikki on toiminut. Ainoa paska vaihtaja on ollut Sramin 12-vaihteinen NX.

  23. #10643
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Se ei ole mikään suunnittelun tulos. Tuollainen ratkaisu on vain riittävän hyvä, jotta vaihteet toimivat. Useimmiten.

    Esim tuossa duran vaihtajassa ei ole minkäänlaista laakerointia. Pultti vaan kääntyy kuidussa. Sama juttu se on halvoissa srameissa. Ilmeisesti tuossa xx1 on tosiaan liukulaakeri, joka kuulostaa jo edistykseltä

    Aina täsmällisesti toimiva vaihteisto olisi kiva, enkä tajua miksi vaihtajat ovat tuollaisia lotisevia pskakasoja.

  24. #10644
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.502
    Vaijerivetoinen on kanssa kuskin tottumuksesta kiinni -vaihtaminen on aktiivinen tapahtuma.

    Sähköisessä vaihtaja ei saa muuta viestiä, kuin käskyn siirtyä, niin jos vaihtotapahtuma yskii, niin mitä tekee kuski?

  25. #10645
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.142
    Sramissa on vähän semmoista vikaa, että ne toimii huonosti. Vaihteiden kanssa tulee vielä toimeen, mutta jarrut ovat ainakin mun rajallisella otoksella melkoista kuraa.


    En tied
    ä mistä lotinasta on kyse kun en ole lotinaa kohdannut Shimano enkä Sramin vaihtajissa.
    6.7 WTF/kg


  26. #10646
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.502
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    ...

    Aina täsmällisesti toimiva vaihteisto olisi kiva, enkä tajua miksi vaihtajat ovat tuollaisia lotisevia pskakasoja.
    Ne on ne rampit ja ketjun muotoillut posket jotka vaihtamisesta huolehtii, niin ja rattaiden hampaiden leikkaukset. Ketjunkin pitää olla sopivan väljä sivusuuntaan -liian väljä niin ei vaihda, liian jäykkä niin ei vaihda silloinkaan.

    Ehkä rattaiden lisääminen ja ketjuvaihteen toimintaperiaate sotivat toisiaan vastaan.

  27. #10647
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Tuossahan on esim yksi linkki videoon, mistä doc.bloc puhui jo aiemmin.

    https://youtu.be/w-5B7iLoL5s?t=9

    Tuo vaihtaja ei minusta ole edes mitenkään poikkeuksellisen väljä. Jos katsoo tuosta tuonne rissan suuntaan, niin saa käsityksen miten paljon se vaihtajan rissa liikkuu sivuttain. Vähän kun tulee erillaista vetoa tai monttua kohdalle, niin ei varmasti vaihda täsmällisesti. En tiedä johtuisiko tuosta ne satunnaiset pamauksetkin, mitä joskus tulee kun polkaisee pienen pään rattailla tehoa.

    Edit: Ja lopussa tosiaan näkee, ettei tuo xx1 pultti tosiaan oikeasti klapaa. Tuollainenhan pitää varmaan hommata.

    https://www.bike-discount.de/en/sram...mounting-bolt?

  28. #10648
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.849

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Sen vaihtajan rissan kuuluukin liikkua sivuttain. Ei kaikki välys ole mitään suunnitteluvirhettä. Nykyisillä konstruktioilla on ajettu varmasti satoja - jollei jopa tuhansia - miljoonia kilometrejä. Ja nyt yht’äkkiä havaittu, että my god, täällä on välys.

  29. #10649
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Tuosta ylläolevasta videolinkistä näkee ettei xx1 pultin kanssa enää häkki liiku. Vaihtjan rissat taas vatkaavat sivuittain vain halvemmissa vaihtajissa, joissa ei ole laakerointia vaan muovipuslat. Noillakin on ajettu milljoonia kilometrejä. Ne välttää kyllä jos ei ole kovinkaan tarkka laitteidensa toiminnasta.

    Eikä nuo välykset tietysti ole suunnitteluvirhettä. Ei halvalla tekeminen ole huonoa suunnittelua. Sillä säästetään rahaa.

  30. #10650
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    745
    Joo eikös rissapyörät ole senkin vuoksi erilaiset eikä niiden paikkaa voi vaihtaa koska ylemmässä oli se suunniteltu välys. Ja mitä Shimano b-linkin välykseen tulee sitä voi helpottaa direct mount korvakkeella. Omassa on kyllä siinäkin ehkä 0.5mm välys kun vaihaja roikkuu vapaana mutta kun on ketjun jännityksessä välystä ei ole ollenkaan. Oletan tuonkin olevan suunniteltu juttu.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7224
    Viimeinen viesti: 11.11.2025, 06.42

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •