Suomi Tyresin sivuilla sanotaan, että Piikkisian 2,25” vastaa 2,4”.
Suomi Tyresin sivuilla sanotaan, että Piikkisian 2,25” vastaa 2,4”.
Vaikea luottaa Suomi tyresin kokomerkintöihin kun yksi 2.6 piikkisika oli oikeasti 2.8 ja toinen 2.4.
Jos 2.4 on suurin mitä mahtuu niin ottaisin 2.25. Toki voihan ne renkaat sovittaa vanteelle ja palauttaa väärän kokoisen. Mä oon Laufeystä saanut maalipinnan raavittua pelkästään asennushommissa, joten en riskeeraisi yhtään että nasta pääsee hieraisemaan runkoa ajossa.
Näin on aiemmin (ja ehkä vieläkin) ollut mutta minä ostin riskillä Grizliin @Sotanorsu666:n mittausten perusteella 2,1" piikkisiat ja kyllä ne aikalailla 54mm tai jopa alle on uutena (tiedä sitten mihin asti paisuvat). Juuri ja juuri mahtuu Grizlissä pyörimään. Mitään suurta loskapattia ei mahdu chainstay:hin.
Täytyy viel myöhemmin katsoa että venyykö ajan myötä, mutta Piikkisian 2.25" sisuriversio näytti olevan 54mm 23mm vanteella. Tosin eturengas oli sen verran kiero että karvat joutui leikkelemään pärinän estämiseksi.
3 vuotta vanhat Piikkisiat ja pientä halkeilua kyljissä vaikka ei ole altistunut uv-valolle muuten kun ajossa, menee vielä tämän talven kun ajan sisurilla. Onko uuden tuotannon renkaista kokemuksia alkaako kumi haperoitumaan ennen aikojaan.
Ehdottomasti samanlaiset tulee alle kun näistä aika jättää, parhaat nastarenkaat patteritäpärin alle pidon ja ajettavuuden osalta.
Kylätason pyöräilijä
Minulla on kolme erilaista Nokian nastarengasta, joilla on ikää yli 10 vuotta. Kaikista on kyljet halkeilleet täyteen halkeamia. n. 10 vuotta vanhassa Schwalben nastarenkaassa ei ole yhtään halkeamaa. Samaa vikaa on käyttöpyörän kesärenkaissa.
Enää en ole ostanut Nokian renkaita. Miellellään ostaisi kotimaista, mutta pitäisi niiden kestää...
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
^Mielenkiinnolla seurataan onko uudella tuotannolla päästy eroon halkeiluista. Loistava nastarengas jos saisivat laadun nostettua länsimaiselle tasolle, voisivat myös alkaa myymään Piikkisikaa ilman nastoitusta ja nastapussi mukaan, tai lisätä tuotantoon Piikkisika liimanastalla.
Kylätason pyöräilijä
Just laitoin viime talven tubelleksena ajetut piikkisiat alle, eli ne on uudempaa tuotantoa. Ei ollut halkeillut varastossa. Laitoin tällä kertaa insterteillä, hämmentävän kivuttomasti meni. Jalkapumpulla venttiilinsielu kiinni sai pumpattua ilmat eikä vuotanut mistään ilman litkuja.
Onko menetetty tapaus? Yhden talven ollut käytössä.![]()
On menetetty.
Kinuaisin tehtaalta uuden, tai yrittäisin.
^Kiitos. Otan myyjään yhteyttä ja reklamoin asiasta.
Mahtaako nyky Piikkisiat olla yhtään helpompia asentaa, kuin vanhempaa tuotantoa olevat? Kattelin Prismassa käydessä, että niissä on ainakin nastojen tyyppi muuttunut kruunumalliseksi aiempien piikkien sijaan.
Meinasin mennä tän tulevan talven vielä vanhoilla, jotka laitoin paikalleen sisureilla varustettuna. Varsinkin takakiekon kanssa oli armotonta taistelua noitten kanssa ja kerran jouduin uudelleen irrottamaankin kumit ilmaantuneen vuodon takia. Toisella yrityksellä ilmojen laiton jälkeen meni muutama minuutti, niin rengas räjähti ja en edes laittanu lähimainkaan maksimipaineita.
Kumin palasia irtoili sisäkehällä ja varmaan riittävästi sitten taistelun tuoksinnassa rengas oli tarpeeksi vaurioitunut, että räjähdys oli väistämätön. Onneksi en sentään tien päällä ollut. Muistaakseni kolmisen vuotta vanha kumi.
"Mahtaako nyky Piikkisiat olla yhtään helpompia asentaa, kuin vanhempaa tuotantoa olevat?"
Tänään tuli vaihdettua, käytännössä ilman työkaluja. Sisäkumilla.
Nämä tuli sieltä sevenbikesiltä. Ei ole kruununastaa, vaikka etiketissä näin lukikin.![]()
Viime keväänä lojahti mk1 version Piikkisika alta. Kylki halki. Ajelin loppukevään hätävararenkaalla ja kävin äsken noukkimassa uuden Motonetistä.
29 /2.25, taittuvakylkinen, vanha ja uusi.
Tää uusihan on huomattavasti paksummilla ja jäykemmillä kyljillä kuin se alkuperäinen.
Jospa sais loppuviikosta aikaan pyörän ja pääsis testaamaan.
Joo uusissa on paljon paksummat kyljet ja kokokin oli juuri se mitä paketin kyljessä luvattiin. Vanteille menivät helposti ja tubelesointi onnistui helposti ihan ensi yrittämällä normi pumpulla. Eka ajokerralla vuosivat hieman mutta sen jälkeen näyttäisivät pitävän ilmat hyvin sisällä. 2.6 leveät piikkisiat koossa 29 ja 27,5 siis kyseessä. Aika suoratkin näyttäisivät olevan kunhan muistaa laittaa astianpesuainetta tai jotain vastaava renkaiden vanteelle laiton yhteydessä.
Kaikkineen vaikuttaa piikkisiat edelleen säätämiseltä ja arpapeliltäitellä vielä muutama noita vanhoja, kyllä ne toimii sisurin kanssa, mutta ei tullu viime talvena edes laitettua alle.
Asensin Roudat vaimon pyörään nyt kolmatta kertaa viime viikonloppuna. Toisesta oli murtunut kumi reunalangan alta 5 cm matkalta niin, että lanka oli käytännössä näkyvissä. Sinällään lanka on ehjä, mutta tilasin tuohon sähköpyörän takarenkaaksi ihan uuden. Mallina pysyi edelleen routa, joskin nyt 50mm levyisenä. Jotenkin haluan uskoa että uudempi tuotanto olisi laadultaan parempaa ja tukea kotimaista tuotantoa. Noista vanhoista toisenkin kyljissä on aika paljon halkeilua kyljissä. Pojan 24" ei vastaavia ongelmia ole.
[QUOTE=Kimbyyri;3308904]"Mahtaako nyky Piikkisiat olla yhtään helpompia asentaa, kuin vanhempaa tuotantoa olevat?"
Tänään tuli vaihdettua, käytännössä ilman työkaluja. Sisäkumilla.
Nämä tuli sieltä sevenbikesiltä. Ei ole kruununastaa, vaikka etiketissä näin lukikin.[QUOTE]
Mulla ei kans ollut mintään ongelmia kun laitoin surilla 2,6 sian vanteelle. Saa nähdä onko noi kruununastat miten hyviä kun ei oo ennen moisia ollut. Kokokin luvattu.
Pitää kohta heittää litkut sisään ja kokeilla miten nousee vanteelle.
?Fear is a mindkiller
[QUOTE=Doc.blob;3309112].Helposti nousi jalkapumpulla ilman mitään kikkailua. Silmämääräisesti näyttää ,et ois venyneet vähän kun pari päivää pidin sisureilla 3bar paineilla. Harmi et tönäri hävinnyt jonnekin niin ei voi varmaks sanoo.
Pitää kohta heittää litkut sisään ja kokeilla miten nousee vanteelle.
?Fear is a mindkiller
Onpa eroja noissa piikkisioissa. Rupesin ihan mittailemaan kun näytti jo silmällä 27,5/2.6 todella isolta. Se on varmaan 70mm jollei ylikin. 29/2.6 on jotakuinkin sen 2.6 tuumaa=66mm. Rullamitalla mitattu joten heittoa voi olla.
?Fear is a mindkiller
Sama juttu täällä,mut kylläpä oli pitoa kun kiviä vältteli. Toimi yllättävän hyvin myös kovassa vauhdissa kovalla hiekka-alustalla. Yllätti positiivisesti. Eipä oo pitkään aikaan ollut näin paljon luottoa renkaaseen.
edittiä: Siis tarkoitan lähinnä kaarrepitoa. Toi 29/2.6 sika on 2.3 butcherin kokoinen ,mutta pyöreä profiililtaan. Ei herättänyt luottamusta ,mut kun uskalsi laittaa painoa etuselle niin kylläpä kääntyi nätisti ja tarkasti.
. Takarenkaasta tippu 3-4 nastaa kun kyllä kallioita/kivikoita riittää vaikka pahimmat kiertäisi. Sisään ajo oli 1.5 km asfalttia ja polulle. Edestä ei tippunut yhtään nastaa. Lupaavat renkulat.
?Fear is a mindkiller
50 km nastoilla pitäisi vissiin ajaa sisäänajo päällystetyllä tiellä ennen metsässä rymistelyä. Sitten kuulemma pitäisi nastojen pysyä renkaissa kiinni eikä putoilla pitkin metsiä.
Hyvin toimii kyllä nuo uudet siat vaikkei ole edes lunta vielä.
Paras olisi kun saisi ostettua renkaat irtonastoilla ja Loctite 480 liimalla nastat paikalleen. Ennen konkurssia kysyin tästä vaihtoehdosta eikä onnistunut ostaa renkaat irtonastoilla.
Kylätason pyöräilijä
Yhdet läskirenkaat nastoittaneena ostan mielummin renkaat valmiina. Eikä noita nastoja nyt niin paljon irtoile että se olisi ongelma, mun mielestä.
Kyllä se vaan on, että maastossa niitä nastoja irtoilee, jos on paljaita kiviä ja juuria, vaikka ois kuinka sisäänajettu kumit ja/tai olisi liimattu. Just liimasin takarenkaaseen 5 uutta nastaa, vaikka noi on aikoinaan itsenastoitettu ja Loctite 480:llä liimattu.
Enpä oo jaksanut noita ruveta pyörätiellä hinkkaamaan. Vähän varovasti ottaa ekat lenkit. Eilen liimasin locklitellä uudet irronneiden tilalla.
Nyt täällä on tullut jo ihan luntakin niin pääsee testaamaan miten noi käyttäytyy lumella.
?Fear is a mindkiller
Kirjanmerkit