Ihan ei kuvista saa selvää, mutta ovat ilmeisesti Reiskan omilla navoilla? Vaparia kannattaa sitten huoltaa aika tiheään. Niillä on ollut tapana itsetuhoutua jos navan laakerit menee tai pääsee kuivaksi. Olen gravelin napaa 1000km välein putsannut ja rasvannut aj nyt taitaa olla 6000km mittarissa. Vaparissa näkyy muutamassa kohtaa vetokehän jäljet, eli joskus tuo on joustanut, mutta toimii hyvin edelleen. Etunapaan vaihdoin juuri laakerit.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Pitäisi kohta vaihtaa nuo Vittoriat e13 lg1+ vanteilta (vajaa 2,2kg) noihin Reynoldson vanteisiin hydran navoilla(1625g). Saa nähä huomaakohan kuinka helposti eron xD
![]()
^Ei nuo ainakaan kovin kevyet ole mutta jos ei sitä hae niin mikäs siinä.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Kyllä mie tiiä mihin käyttöön ne on tarkoitettu. Mutta Nure sanoi ettei nuo nyt ainakaan kevyet ole, niin sitä jäin ihmettelemään.
E13 vanteissa on renkaat ja jarrulevyt, reynoldseissa samat renkaat mutta ilman levyjä ja pakka (450g), eli n.50g enemmän on painoa jos vertaa e13 vanteiden kanssa.
E13 etunen, rengas + jarrulevy kanssa.
E13 Takanen renkaan ja levyn kanssa:
Yhteensä 4651g.
Reynoldsit pakan ja renkaan kanssa:
Etunen:
Ja Takanen:
Yhteensä 3979 mistä voi sen pakan tuoman 50g ottaa pois kun levyt sen 200g kipale. Eli 722g lähti pyörivästä massasta pois, niin mun mielipide on että kyllä ne kevyet on verraten mihin käyttöön verraten,.ja varmana huomaa ajossa tuon 722g vähennyksen pyörivästä painosta.
Edit: ja jos pilkkua viilataan niin reynoldseissa varmaan 80ml enemmän litkua sisällä.
Puolista päätellen perusnavat. Ja ei ole mun asia millä kukin ajaa, puhtaasti omia mielipiteitä.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^ & ^^ Kiitos kannustuksesta ;-))
Samu, puhuin puolista, yleensä "paremmissa" navoissa ei ole noita "J" tyyppisiä puolia, en vapaarattaasta.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Mikä niistä tekee huonomman? Ja miten tulit tähän päätelmään?
Nuo missä jarrulevyt kiinni, ja j-bend pinnat on pyörän alkuperäiset vanteet https://canfieldbikes.com/products/e...u2Rm61L5mT8Xlp ja noi uudet on https://eu.hayesbicycle.com/products/black-label-329-pro-
wheelset
https://www.bikeperfect.com/reviews/...heelset-review
Suoravetopinnat tossa mun mielestä on. Voin tsekata ku varastoon meen.
Föhn, suoria en koskaan saanut poikki mutta toisia kyllä ja aina tuolta mutkasta. Ei mitään insinööri faktaa, pelkästään kokemuksesta.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Ahaa. Arvasinkin että tässä on joku tragedia taustalla.
No mä olen saanut suoria useampiakin poikki mutta j-bendejä koskaan. Viimeksi, maineikkaasta ja pomminvarmasta DT:n 240 navasta. Ei kyllä tulisi mieleen pelkästään tuolla taajuudella alkaa väittää J-bendiä paremmaksi.
^^^Minä olen, Shimanon XT-kiekon suoravetopinna meni navan päästä poikki. Varaosaa ei enää ole kaupoista löytynyt itse hakemalla, ehkä pitää yrittää tukkurin kautta.
Mavicin ja Shimanon suoravetopinnoja olen kironnut kun ovat hetken päästä taas erilaisia.
Jos on suoravetopinnat, niin sitten pitää olla sellaiset joita saa yleisesti varaosina. J-mutkaisia saa varmaan aina.
^ Joo suoravetopinnojen kohdalla on tullut tavaksi laittaa jokunen pinna hileineen samaan ostoskoriin kiekkojen oston lisäksi. Niitä vituttaa tilata sitten jälkikäteen jos sattuu poikki menemään. Pari settiä on Huntilta joissa pinnat olikin jo mukana.
Föhn, en kutsuisi tragediaksi vaan kokemukseen. Jos jotain pitää luotettavana niin miksi vaihtaisi (mahdollisesti) huonompaan?
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Eivai? Ite oon katellu DT:n napoja uusiin XC kiekkoihin, ja kyl siellä on J-pinna vaihtoehtona.
En tiedä paljonko tommosista järeämmistä kiekoista saisi painoa pois, ehkä 100-200g? Jotkut 1kg XC kiekot ovat sitten asia erikseen. Mun rajoittuneen kokemuksen mukaan pelkästään hiilarikiekkojen mukanaan tuoma jäykkyys parantaa ajokokemusta aika hurjasti. "Jouduin" "luovuttamaan" vanhat Rovalin kiekot tyttären maasturiin alkukesästä ja oon ajellu Stan Arch kiekoilla noiden sijaan. Stanit on aika onnettomat tommosiin vanhoihinkin hiilarikiekkoihin verrattuna ja ns. speijaavat siihen malliin että olen yllättynyt niiden kestettyä koko kesän läskin kuskin alla vaikka välillä ovat saaneet aika hyvin runtua.
EDIT: Vaikka ingengöri sanoisi mitä, niin minä reissaan varapinnojen kanssa. Oli alla J tai suoraveto pinnat. Ehkä pitäisi hankkia isompi pyoräteline auton perään että saisi varafillareita matkaan. Ja sitten pitäisi olla niin paljon loysää massia, että voisi olla identtiset S-Worksit, mutta tästä ehkä lisää jossain toisessa ketjussa.
6.7 WTF/kg
Tälleen kiekkoyrittäjän näkökulmasta ja kokemuksesta voin kyllä väittää, ettei se pinna tiedä onko se suoraveto vai J. Samalla tavalla ne napsahtelee poikki. Aika yllättäen Alpinan ja Sapimin aeropinnat tuntuu kestävän enemmän kuin perusohennetut 2-1.8.-2.
Omista uusista vanteista löysin nää tiedot, kun etin varapinnoja, niin ei vissiin kovin yleinen pinna tuohon mene :/
![]()
^Tuossa on kaikki pinnat samat sekä edessä että takana. Kätevää kun voi hommata vain yhtä mallia varalle. Sapim CX-Ray on ihan hyvin saatavilla.
Joo, ja ei tietty 1600g ole mikään erityisen kevyt kiekkosetti kun vertaa vaikka hifimpiin 26" id17mm vannejarrukiekkoihin.
Kirjanmerkit