ElectrobikeGiantGarminMPMessut
Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 136

Aihe: Kiinalaisten DJI Avinox ”250W” huijaus yms.

  1. #91
    Liittynyt
    07/2019
    Paikkakunta
    PKS
    Viestit
    65
    Minusta on kokonaan ihan tyhmä leikki tämä missä leikitään että sähköpyörän pitää olla polkupyörä. Jos minä olisin ruhtinas ja yksinvaltias, niin poistaisin likimain kaikki teho/nopeus/polkemis/istuin/vast vaatimukset, jotta tuotekehitys ja asiakkaat voisivat oikeasti miettiä mikä on se järkevä tapa siirtyä paikasta toiseen. Kisa/urheiluhommissa varmaan sitten tarvitaan erilaisia luokkia ja tietysti vakuutus- ja veroasiat ja katsastukset yms pitäisi jotenkin miettiä, mutta lähtökohtana pitäisi olla se että ihmisten pitää saada lain TARPEETTOMASTI rajoittamatta hankkia heidän käyttöönsä mahdollisimman hyvin sopiva menopeli.

    Nyt kun on näitä erilaisia keinotekoisia rajoituksia, kuten
    - Sähköpotkulaudassa ei saa olla istuinta, joten ne ovat pienillä huonoilla renkailla ja vaarallisilla ajo-ominaisuuksilla
    - Sähköpyörä ei saa kulkea kuin 25 km/h ja sitä pitää polkea, mutta käytännössä monet ajavat maksimiavustuksella jolloin polkimet ovat vain hankala tapa käyttää "kaasua"
    - Oma lukunsa ovat nämä ns wolttimopot a.k.a. spurguskootterit kuten Kontio, jotka elävät jossain porsaanreiässä miksi niissä saa olla penkki eikä tarvita istuimia kunhan ovat riittävän leveillä renkailla että ovat "maastoajoneuvoja" tjsp

    Oikeasti olisi parempi ihmisille ja maailmalle ja luonnolle ja kaikelle, että saataisiin kaikin mahdollisin tavoin ihmisiä pois autojen rateista. Ei ole kenenkään etu, että 2 km matkaa tehdään 2000 kg painavalla ja 40 000 euroa maksavalla rakkineella. Kaikenlaiset sähköskootterit, sähköiset kuormapyörät, katetut sähkönojapyörät yms halvemmat, kevyemmät ja mielellään vielä ulkoilmaa ja edes vähän liikuntaa tarjoavat vehkeet olisivat parempi kuin nykytilanne, jossa lähes kaikki ajavat autoilla jopa lyhyttä matkaa kaupunkien keskustoissa.

  2. #92
    Juuri tuo järkevän formaatin puuttuminen tekee sähkis kisoista hölmöä.

    Minun ehdotus olisi että kaikille sama kalusto ja sitten ajettaisiin kisaa vaikka 2.5 tuntia. Avustusta jokainen voisi käyttää kuten haluaa. Twistinä tässä olisi se että jos käytät sitä liikaa liian aikaisin akku saattaisi hyvinkin loppua ennen kuin olisit maalissa eli suuretkin muutokset järjestyksessä olisivat mahdollisia vielä ihan kisan loppupuolella.

  3. #93
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.934
    Hakee nuo sähkökisat vielä paikkaansa. Ongelmana standardoidussa kalustossa olisi se, että sitten olisi vain yksi valmistaja, joka osallistuisi ja rahoittaisi kisaa.

    Ehkä akun koko voisi olla rajoitettu esim. 500 tai 350 wattituntiin. Ja joku vakiotesti, millä moottorin ”keskiteho” mitataan. Tosin sitten mentäisiin volkkarin dieselgateen, missä fillari havaitsisi, että nyt on testisykli menossa ja rajaisi tehoa. Siksi se akun rajaaminen olisi parempi tapa.

  4. #94
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.414
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Kyllä niissäkin kisoissa poljetaan, ja kovaa ja vaatii todella kovaa kuntoa että kisoissa pärjää, et toi on hieman harhaanjohtavaa sanoa ettei tarvitse polkea . Ongelma noissa kisoissa on ettei ole keksitty mitään fiksua formaattia kun moottorit on erilaisia ja akut erikokoisia. Et pitäisikö olla pahempia nousuja, pidempiä kisoja että pitää säästellä akkua yms. Parasta olisi että kaikilla on sama akku/moottori mutta se on aika mahdoton ajatus. Harrastekäytössä kuski itse määrittää miten paljon hiki lentää ja se tekee sähköpyöristä niin suosittuja…ja että niillä on erittäin hauska ajaa


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Niin tai muuttaa vaan omaa ajattelumallia. Kyllähän prätkäkisoissakin kalusto merkkaa tosi paljon. Sama juttu tietysti koskee sähköpyöriäkin.

    Ongelma tulee tietysti tuossa jos kaluston tulisi olla edelleen laillista myös pyöräteille. Eli itseasiassa tämä mun juttuhan koskeekin tosi paljon postauksen aihetta. Helposti löytyy syy siihen kasvaneeseen vääntöön.

  5. #95
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.414
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joe-poika Katso viesti
    Minusta on kokonaan ihan tyhmä leikki tämä missä leikitään että sähköpyörän pitää olla polkupyörä. Jos minä olisin ruhtinas ja yksinvaltias, niin poistaisin likimain kaikki teho/nopeus/polkemis/istuin/vast vaatimukset, jotta tuotekehitys ja asiakkaat voisivat oikeasti miettiä mikä on se järkevä tapa siirtyä paikasta toiseen. Kisa/urheiluhommissa varmaan sitten tarvitaan erilaisia luokkia ja tietysti vakuutus- ja veroasiat ja katsastukset yms pitäisi jotenkin miettiä, mutta lähtökohtana pitäisi olla se että ihmisten pitää saada lain TARPEETTOMASTI rajoittamatta hankkia heidän käyttöönsä mahdollisimman hyvin sopiva menopeli.

    Nyt kun on näitä erilaisia keinotekoisia rajoituksia, kuten
    - Sähköpotkulaudassa ei saa olla istuinta, joten ne ovat pienillä huonoilla renkailla ja vaarallisilla ajo-ominaisuuksilla
    - Sähköpyörä ei saa kulkea kuin 25 km/h ja sitä pitää polkea, mutta käytännössä monet ajavat maksimiavustuksella jolloin polkimet ovat vain hankala tapa käyttää "kaasua"
    - Oma lukunsa ovat nämä ns wolttimopot a.k.a. spurguskootterit kuten Kontio, jotka elävät jossain porsaanreiässä miksi niissä saa olla penkki eikä tarvita istuimia kunhan ovat riittävän leveillä renkailla että ovat "maastoajoneuvoja" tjsp

    Oikeasti olisi parempi ihmisille ja maailmalle ja luonnolle ja kaikelle, että saataisiin kaikin mahdollisin tavoin ihmisiä pois autojen rateista. Ei ole kenenkään etu, että 2 km matkaa tehdään 2000 kg painavalla ja 40 000 euroa maksavalla rakkineella. Kaikenlaiset sähköskootterit, sähköiset kuormapyörät, katetut sähkönojapyörät yms halvemmat, kevyemmät ja mielellään vielä ulkoilmaa ja edes vähän liikuntaa tarjoavat vehkeet olisivat parempi kuin nykytilanne, jossa lähes kaikki ajavat autoilla jopa lyhyttä matkaa kaupunkien keskustoissa.
    Joo siis en edes trollannut tuossa kohtaa, kun pidin hölmönä tehon annostelua polkemalla. Tuo kisa näytti vaan tyhmältä noin. Peukkukaasu tai kaasukahva toimisi paljon paremmin.

  6. #96
    Liittynyt
    07/2019
    Paikkakunta
    PKS
    Viestit
    65
    Itse en ota sinänsä kantaa tuohon kisapuoleen, siinä pitää tietysti olla jotain rajoja ellei halua että tuosta tulee enduroa sähkömoottoripyörillä. Toisaalta hieno laji sekin eli miksi ei?

    Oma kommenttini koski lähinnä tätä nykyistä tilannetta, jossa tekniikka mahdollistaisi mitä moninaisimpia sähköavusteisia ja sähkökäyttöisiä kevyitä ja ympäristöystävällisiä ajoneuvoja, mutta sitten byrokraatit keksivät erilaisia esteitä ja rajoitteita miksi niitä ei voi käyttää.

  7. #97
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.793
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joe-poika Katso viesti
    I
    Oma kommenttini koski lähinnä tätä nykyistä tilannetta, jossa tekniikka mahdollistaisi mitä moninaisimpia sähköavusteisia ja sähkökäyttöisiä kevyitä ja ympäristöystävällisiä ajoneuvoja, mutta sitten byrokraatit keksivät erilaisia esteitä ja rajoitteita miksi niitä ei voi käyttää.
    Miksi katsot että laitteen voimanlähteen energian varastointitavalla (sähkö vs. fossiiliset polttoaineet) on se isoin merkitys kun mietitään ajoneuvon käyttöä, luokitusta yms?
    Markkinoilta löytyy kohtuullinen määrä kaksipyöräisiä sähkömoottorisia ajokkeja jotka eivät tehojensa puolesta mahdu edes A1 moottoripyöräluokkaan osa ei edes A2 luokkaan, joten miksi niitä ei milestäsi pitäisi "säännellä" samalla tavalla kuin polttomoottorillisiä "veljiään"?

  8. #98
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    328
    Tässä tullaan siihen, että jos kisavehkeissä sallitaan rajoittamattomat tehot ja nappikaasut, myydään niitä samoja vehkeitä sitten myös vapaa-ajankäyttöön.

    Ongelmaksi muodostuu ainakin kotisuomessa, että yli 25 km/h avustettuna kulkevalla tai yli 250w tehoisella ei saisi ajaa metsässä ilman maanomistajan lupaa.
    Siis nyt jo myydään pyöriä, joilla ei saisi ajaa maastossa jokaisenoikeudella, jos sitä mitenkään valvottaisi.

  9. #99
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.414
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti uljaa Katso viesti
    Tässä tullaan siihen, että jos kisavehkeissä sallitaan rajoittamattomat tehot ja nappikaasut, myydään niitä samoja vehkeitä sitten myös vapaa-ajankäyttöön.

    Ongelmaksi muodostuu ainakin kotisuomessa, että yli 25 km/h avustettuna kulkevalla tai yli 250w tehoisella ei saisi ajaa metsässä ilman maanomistajan lupaa.
    Siis nyt jo myydään pyöriä, joilla ei saisi ajaa maastossa jokaisenoikeudella, jos sitä mitenkään valvottaisi.
    Tämähän se ja oikeastaan on jo ketjun aloittajan aihekkin. Ja se näkyi jo tuossa kisassa. 250w teholla ei todellakaan nousta mäkiä tuollaista kyytiä. Eli laitteet ovat jo nyt täysin laittomia.

  10. #100
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.793
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tämähän se ja oikeastaan on jo ketjun aloittajan aihekkin. Ja se näkyi jo tuossa kisassa. 250w teholla ei todellakaan nousta mäkiä tuollaista kyytiä. Eli laitteet ovat jo nyt täysin laittomia.
    Niin, nyt sitten se että onko kyseiset moottorit laittomia vaiko onko testissä sen verran "porsaanreikää" että mahdollistaa todellisuudessa selvästi tuota 250w suuremmat tehot on sitten hieman eri asiat. Nuo EU aluelle myytävien pyörien moottorit kun pitää testauttaa / tyyppihyväksyttää virallisessa testauslaitoksessa niin...

  11. #101
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.934
    Eihän maksimitehoa ole rajoitettu. Ei ainakaan 250 wattiin. Puhutaan keskitehosta ja sen määritelmä lienee löyhä.

    Mä olen kerran ajanut mun 620 Wh akun tyhjäksi 66 km ja neljän tunnin lenkillä. Tuosta tulisi nyt keskitehoksi 150 W, mutta huiput on varmasti olleet nelin-viisinkertaiset.

  12. #102
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tämähän se ja oikeastaan on jo ketjun aloittajan aihekkin. Ja se näkyi jo tuossa kisassa. 250w teholla ei todellakaan nousta mäkiä tuollaista kyytiä. Eli laitteet ovat jo nyt täysin laittomia.
    Ei ne ole laittomia. Sähkölaitteissa tehot vaan lasketaan eri tavalla kun bensavehkeissä. Uusimpien sähköavusteisien polkupyörien moottororeiden maximitehot pyörii jossain 600W ja 1000W välissä ja silti ne on ihan laillisia. Se että onko siinä järkeä että fillarista lähtee noin paljon tehoa on eri asia. Mutta yleisesti ottaen tästä keskustelu on aika hedelmätöntä kun jengillä menee puurot ja vellit niin pahasti sekaisin, jo ilman mitään asennettakin

  13. #103
    Minun (nyt joutilaana) olevassa Heibiken Flyonissa on huipputeho käsittääkseni yli kilowatin. ja sen huomaa. Ihan näin sivuhuomautuksena

  14. #104
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.414
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Haibikeilijä Katso viesti
    Minun (nyt joutilaana) olevassa Heibiken Flyonissa on huipputeho käsittääkseni yli kilowatin. ja sen huomaa. Ihan näin sivuhuomautuksena
    Niin tuosta voisi sitten mietiskellä onko päättäjätkään ihan tasalla mittaustavoista. Eli onko tuo kilowatin tehoa tuottava haibike sitten enää se polkupyörä, jolla saa maastossa ajella vapaasti.

  15. #105
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.414
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Ei ne ole laittomia. Sähkölaitteissa tehot vaan lasketaan eri tavalla kun bensavehkeissä. Uusimpien sähköavusteisien polkupyörien moottororeiden maximitehot pyörii jossain 600W ja 1000W välissä ja silti ne on ihan laillisia. Se että onko siinä järkeä että fillarista lähtee noin paljon tehoa on eri asia. Mutta yleisesti ottaen tästä keskustelu on aika hedelmätöntä kun jengillä menee puurot ja vellit niin pahasti sekaisin, jo ilman mitään asennettakin
    No mutta eikös se alkuperäinen avaus juuri liittynyt ylitehoisiin sähkäreihin?

    Omasta puolesta se 250w voisi olla oikesti se max teho mitä nuo kamppeet saisivat tuottaa.

  16. #106
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No mutta eikös se alkuperäinen avaus juuri liittynyt ylitehoisiin sähkäreihin?

    Omasta puolesta se 250w voisi olla oikesti se max teho mitä nuo kamppeet saisivat tuottaa.
    Hyvä koska se on nimenomaan se teho minkä ne tuottaa jatkuvalla syötöllä Itsella on Shimano joka tuottaa max. 600w/85Nm ja Spessu 565w/90Nm. Moottorit on hyvin erilaisia luonteeltaan, mutta pidän mollemmista eri syistä. Ajelen pääasiassa Trail-asetuksilla, Shimanossa tehdasasetuksella ja Spessussa olen muokannut sitä. Hienoja moottoreita ja ajotuntuma on erittäin "luomu", voimaa on vaan enemmän. Spessussa ei ole overrunia ja Shimanossa on eli Spessulla pitää ajaa pahat paikat samalla tavalla momemtumilla kun luomulla ja Shimanossa voi vetää sitten overrunilla. Mutta molempia voi säätää ihan loputtomiin juuri omaan ajotyyliin sopivaksi. Sehän noissa on hienoa. Ja yhtään enempää ei tarvitse tehoja.

  17. #107
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.236
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Oikeasti noissa asennoissa, missä kuskit ajoivat, et kyllä tuota edes 200w tehoa. Tai no ehkä sähkärillä tosiaan voi tuotaa, koska kampi pyörähtää kevyemmiin. Luomulla tehon tuottaminen noilla kampikulmilla olisi mahdotonta.
    Pitääpi tänään kokeilla voimamittarilla, mitä saan 200mm hissitolppa alhaalla tehoa. Raportoin, mitä tämmönen 240 FTP riukujalka saa aikaseks about. Asento ei toki oo sama eikä maasto eikä pyörä, mutta kuski on varmaan aika paljon voimattomampi kuin huippu-urheilija.

  18. #108
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.505
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Eihän maksimitehoa ole rajoitettu. Ei ainakaan 250 wattiin. Puhutaan keskitehosta ja sen määritelmä lienee löyhä.

    ...
    Tai sitten keskiteho on määritelty siten, että testitilanteen ympäristöolosuhteissa moottorin lämpötila ei nouse eikä laske (=thermal equilibrium).

  19. #109
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.505
    ^ja lisäksi varmaan täytyy määritellä suurin sallittu moottorin sisäinen lämpötila etc. Sitten testitilanteessa moottorin ollessa "thermal equilibrium"-tilassa moottorista ei saada enempää ulos kuin 250 wattia.

  20. #110
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.593
    Niin tuossa kun puhutaan yli kilowatin tehoista niin varmaan se mitä otetaan akulta kontrollerile ja näyttö näyttää. Sitten on se mitä saadaan moottorilta ja sitten vielä se mitä saadaan renkaille.

  21. #111
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.505
    Näin maallikon silmin jos moottorista otetaan pitkään yli 250 w:n keskitehoa, niin moottorin on ylikuumennuttava, jos ei ylikuumene, niin se on liian tehokas.

  22. #112
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.505
    ...ja oikeastaan tämä keskustelun avauksessa jo todetaankin, jos vain sen oilisin kokonaan lukenut.

  23. #113
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.505
    Tietokoneilla on helpppo testata lämpöresistanssin merkitystä: jättää lämmönsiirtopastat pois prosessorin ja siilin välistä, niin johan lähtee tehot.

  24. #114
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.236
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Pitääpi tänään kokeilla voimamittarilla, mitä saan 200mm hissitolppa alhaalla tehoa. Raportoin, mitä tämmönen 240 FTP riukujalka saa aikaseks about. Asento ei toki oo sama eikä maasto eikä pyörä, mutta kuski on varmaan aika paljon voimattomampi kuin huippu-urheilija.
    377W oli keskiteho ylämäessä 35s ajan hissitolppa täysin alhaalla.

  25. #115
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.934
    Ylellä juttu mopojen virittämisestä. Sivuaa tätä aihetta. Tonnin sakko tulee jos on viritetty kevariluokkaan. Toki siihen sitten vakuutukset, ym.

    https://yle.fi/a/74-20188562

  26. #116
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.106
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ylellä juttu mopojen virittämisestä. Sivuaa tätä aihetta. Tonnin sakko tulee jos on viritetty kevariluokkaan. Toki siihen sitten vakuutukset, ym.

    https://yle.fi/a/74-20188562
    Tiivistetään tärkein: Itsekin olen ollut nuori, ja tiedän, että aina omat halut ja laki eivät mene käsi kädessä. Tärkeintä on, että turvallisuuspuolella esimerkiksi valot ja jarrut ovat kunnossa.

  27. #117
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    449
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti uljaa Katso viesti
    Tässä tullaan siihen, että jos kisavehkeissä sallitaan rajoittamattomat tehot ja nappikaasut, myydään niitä samoja vehkeitä sitten myös vapaa-ajankäyttöön.

    Ongelmaksi muodostuu ainakin kotisuomessa, että yli 25 km/h avustettuna kulkevalla tai yli 250w tehoisella ei saisi ajaa metsässä ilman maanomistajan lupaa.
    Siis nyt jo myydään pyöriä, joilla ei saisi ajaa maastossa jokaisenoikeudella, jos sitä mitenkään valvottaisi.
    Tuohan ei pidä mitenkään paikkaansa. Ei kannata levittää väärää tietoa. 1kW tehoiset L1e-A luokan moottorilla varustetut pyörät ovat jokaisenoikeuden piirissä aivan samoin kuin esim luomupyörät.

  28. #118
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.184
    Itsekin olen ollut siinä käsityksessä että moottorilla varustettu polkupyörä on moottorikäyttöinen ajoneuvo jolla ei saa ajaa maastossa ilman maanomistajan lupaa. Sähköavusteinen polkupyörä taas on polkupyörä. YM:n sivuilta löytyy näemmä kuitenkin ihan suoraan vastaus, että myös L1e-a lasketaan polkupyöriksi: https://useinkysyttya.ymparisto.fi/f...72&language=fi

  29. #119
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.934
    Jep. Näin se on. Muutenhan esimerkiksi e-Fat olisi laiton peli. Toinen juttu sitten, että moniko niistä on laillisia enää viikon päästä.

  30. #120
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    216
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Jep. Näin se on. Muutenhan esimerkiksi e-Fat olisi laiton peli. Toinen juttu sitten, että moniko niistä on laillisia enää viikon päästä.
    Mitäs viikon päästä tapahtuu?
    Olennaista tuossa ajoneuvoluokassa on se että paino on alle 25kg ja alla on kaksi, ei enempää, rengasta.

Samanlaisia aiheita

  1. 250w 35 Nm takamoottori ja pyöräkärryn veto
    By rookie82 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 19.05.2022, 00.42
  2. Gzr mittarin valikko (Bafang 250w)
    By Kopex in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 05.10.2020, 16.26
  3. Yli 250W pyörän liikennevakuutus
    By marola in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 40
    Viimeinen viesti: 16.12.2018, 21.34

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •