
Alkujaan tämän lähetti
Koheltaja
25kmh huippunopeutta katsotaan kovin kapeakatseisesti ja kuvitellaan että sähköavusteisilla pyörillä ajetaan pelkästään betonibunkkereiden alueella. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun olen kaivannut 32kmh huippuja kun ajan ruuhkasuomen ulkopuolella metsäreittejä.
Tehoihin en ota kantaa, niiden käyttö on jokaisen korvien välissä kuten on autoissakin. Joillekkin on parempi ettei ajaisi muuta kun kepillä kanaa eikä koskisi mihinkään ajoneuvoon, kun toinen taas ymmärtää mitä on ajonuvon kanssa tekemässä, oli se sitten mikä laite tahansa.
Omaan suppeaan näkökulmaan perustuva kapeakatseisuus ja yleistäminen on eriarvoiseuuden kulmakivi ja sitä pitäisi välttää.
Kun juuri loppukesästä realisoitui todeksi uhkakuva siitä, että huonosti hallittuna sähköpyörällä voi tappaa 25 km/h avustuksellakin, niin eikö avustusnopeuden nostamisen vaatiminen sillä perusteella, että ”koska minä” ole juurikin omaan suppeaan näkökulmaan perustuvaa kapeakatseisuutta?
Toisekseen ei sähköpyörissä ole nopeusrajoitinta tai lain määrittämää huippunopeutta. Ainoastaan se nopeus, mihin avustus lopettaa, on määritelty.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit