Tjaahas, retkipyörä/kakkosgravel/jämäosafillari/whatever -fillari tuli valmiiksi. Huomenna satkulle.
![]()
Tjaahas, retkipyörä/kakkosgravel/jämäosafillari/whatever -fillari tuli valmiiksi. Huomenna satkulle.
![]()
Hienohan se on!
Vaya:a itsekin joskus olin ostamassa, mutta ei ollut sopivan kokoista runkoa tarjolla, niin tuli hankittua Surly:n Straggler.
Itse sain eilen käyttöfillariksi ajoon Surly Ogre:n NOS keräilyosista ja lisäksi uutta osaa, kun kaikkia ei ollut itsellä varastossa.
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
On se komia
Sent from my Takapalk
Teräs on hienoa!
On hieno, kiillotettu stemmi ja tolppa sopii hyvin! Onneksi sait miljoonalaatikon jämäosat hyötykäyttöön, ettei tarvinnu roskiin viskata.
Hyvässä suhteessa kiiltoa on Salsassa. Pullotelineetkin osoittaa hyvää harkintaa.
Saisiko kunnollisen sivukuvan niin pääsisi tuo julmettu emäputki oikeuksiinsa.
Se tosiaan on. Lyhentäisikö joku paja sitä yläpäästä 15-20 milliäAiheuttaa tosin sen, että alaote on kaikkein luontevin ja Salsa Cowchipper on ihana stonga (tangon ja kahvojen asentoa pitää vielä säätää).
Yhtäkaikki, hauska fillari. Painava selvästi, yli 2 kg varmasti enemmän kuin ykköstykki. On tosin sellaista painavan fillarin momentumia, vauhti pysyy yllä ja alamäet juhlaa. Tukevuuden tuntua. Sairaan nopee, monta x PR eilisellä säätösatkulla ja tänään varmasti kans (kesken vielä, palkkarilla). Suunnittelen jo mielessäni ensi kesän reissua tuolla.
JackOja muokkasi tätä : 26.08.2024 at 07.28
Toi Vayan vaalea ja kiiltävä värimaailma on hieno. Oon aiemmin ollut sitä mieltä, et pyörän pitää olla kokonaan mustaa koska se on "nopean" ja "vihasen" näkönen. Tankoteipit pidän tummanpuhuvana käytännön syistä.
Mietin omaa projektia, ja isoin kysymys enää oikeesti rungon väri ja et laitanko hopeiset vai mustat osat. Niitähän voi vaihdella, mutta esimeriksi ohjainlaakerikuppeja en jaksais alkaa myöhemmin vasaroimaan irti.
Mietin Keplerin runkoa. Kuvassa on jonkun kaupan valmis fillari ja tota runkoa saa keltasena tai sit turkoosi-beigen värisenä.
![]()
Itse erehdyin täysin mustaan Surly rakennelmaan ja kuivallakin kelillä gravel renkaat nostaa sen verran pölyä, että fillari on yhden-kahden lyhyen lenkin jälkeen jo likaisen näköinen. Viimeisimmän fillarin rakensin ei-mustaan runkoon ja se on minusta paljon parempi kuin musta. Värikkäämpi pyörä myös näkyy paremmin, kun sen pysäköi jonnekin ja jos joku on sitä viemässä johonkin.
Tankonauhanakin sininen tai punainen pysyy aika pitkään ok näköisenä ja tuo vähän enemmän ulkonäköä kuin musta.
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
Laitetaan Gravel projektista pari kuvaa, kun valmistui ajo kuntoon.
Tällä poliisi huutokaupasta pelastetulla Tunturilla on 10 vuotta tullut eri setupeilla ajettua.
Lisää kuvia tästä: https://photos.app.goo.gl/ZQkVV133PFk6oUvU8
Tälläinen runko ja keula löytyi halvalla. Ajatus oli että levyjarrut olisi kivat. Kiekot ja tanko lisätty kuvaa varten.
Ja tälläinen tuli valmiina: Oma ajatus on, että pyöräily on kivaa vaikka siihen ei ihan kaikkia rahoja laittaisi. Tähän laitetut osat on kuitenkin maksanut alle 320€.
Lisää kuvia täällä: https://photos.app.goo.gl/vjPFfXrXrmFy8fFQ8
Teme X-2 muokkasi tätä : 14.11.2024 at 08.39
Levyjarruihin siirtyminen hieman aikaistui kun löytyi niin hyvällä hinnalla Canyon Endurace CF SLX. Tavoitteena ettei painaisi enempää kuin nykyinen vannejarru Endurace CF 7,5kg. Luulisi onnistuvan aika kevyt runko, kiekoiksi varmaan Lightbicycle WR40.
![]()
hubba muokkasi tätä : 03.01.2025 at 20.13
Ei ole tällä palstalla tullut käytyä vuosiin, mutta aloin vähän muistelemaan pyörän vaiheita, kun kävin Vapun kunniaksi ulkoiluttamassa pyörävanhusta.
On siis vaihteeton tällä hetkellä ja rullaa tosi mukavasti. Minulla ei ole kokemusta mistään nykyaikaisesta maantiepyörästä, eli ei ole vertailukohtaa.
Pikku hiljaa pyöräprojekti etenee. Nyt on maalit päällä ja odottelee lakkaa pintaan. Sen jälkeen pääsee kasaamaan. Ei ole oikeasti noin punainen vaan enemmänkin oranssi. ehkä oikeampi väri näkyy tuossa tolpassa hyvin, jonka yläpuolelta valo tulee tosi läheltä.
![]()
^Hieno väri, itse aina oranssista pitänyt toisena värinä, onneksi tuon ikuisen mustan osuus pienentynyt rungoissa.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
...ja valmistuihan se...
![]()
^ On kyllä hieno ja vauhdikkaan näköinen gravelpyörä.
Tässä meikeläisen projekti. Hiukan erityylinen kuin tuo yllä oleva kuitu-ohjus.
Stanton Sherpa, koko 19" ja väri Evergreen. Uutta ei ole rungon lisäksi kuin keskiö, ohjainlaakeri, tolppa ja stemmi. Minulle tärkeitä kriteereitä modernin geon lisäksi oli nuo kestäviksi todetut yksityiskohdat. Reynolds-teräsrunko ED-pinnoituksella, BSA-kierrekeskiö, kunnon ohjainlaakerit ja ulkoiset vaijerivedot. Painoa en osaa sanoa.
![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
^ Sherpa on hieno runko.
Uutta projektia pukkaa:
![]()
Kakkospyöräksi ostettu Radon Jealous AL 6.0 on osoittautunut yllättävän jämäkäksi ja hauskaksi pyöräksi. Vähän miettinyt, jos talven aikana päivittelisi sitä vielä pykälää paremmaksi ja kevyemmäksi. Olisi varmaan pitänyt ostaa suoraan kalliimpi malli, mutta en arvannut kakkospyörälle tulevan näin paljon ajoa.
Osalistaus:
JEALOUS AL 6.0 2024 – RADON Bikes
Tähän mennessä olen päivittänyt satulan, gripit ja renkaat (Maxxis Ikon 29x2,2" EXO 3CS). Ilman polkimia paino on joku 12,7kg nyt , eli ei ole mikään keijukainen.
Ensi kaudeksi ensimmäinen päivitys on renkaiden litkutus, jolla saa lisää mukavuutta sekä painoa ehkä 300g pois. Takavaihtajan toimintaan en ole ihan tyytyväinen useista säätöyrityksistä huolimatta ja mietin sen korvaamista 80€ RD-U8000-takavaihtajalla. Tulenkohan huomaamaan eroa nykyiseen RD-U600 verrattuna?
Keula on yllättävän herkkä ja vaimennus riittävä tuon pyörän ajoihin. 30mm liukuputket tuntuvat vähän rimpuloilta, mutta esimerkiksi Recon Silver RL maksaa jo lähemmäs 300€ boost-läpiakselilla. Ei tunnu hirveän kustannustehokkaalta päivitykseltä. Kiekot painavat 545g, eli niistäkään ei taida älyttömiä saada päivityksellä pois?
Hissitolppa olisi ehdoton päivitys, jos ajo olisi maastopainotteista. Siihen on kuitenkin täysjousto ja tuolla ajellaan lähinnä soralla ja helpohkoja polkuja. Jarrutkin ovat halpikset, mutta riittävän tehokkaat ja yllättävän tunnokkaat. Hiilikuituinen tolppa voisi tuoda vähän lisää vaimennusta soralle, mutta ne maksavat turhan paljon suhteessa pyörän hintaan.
Ostin skideille kanssa tuollaiset viime syksynä, mainio pyörä tuohon rahaan.
^^Jos ei halua litkuttaa niin TPU sisureilla saa painoa pois samanverran...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Vaihteistolla ei pano juuri tipu, paitsi ehkä kammilla. Shimanolla ei vaihteiston toiminta kalliimmalla juuri parane koska ne perustason sarjoissakin jo niin hyvällä tasolla.
Keula on painon puolesta helppo painon säästö kohde, mutta ihan halvalla se ei tule. ~1700g painolla Rockshox Reba Gold on varmaan se halvin "keventely joustokeula" ja hintaa noin 400€. Tulisi noin 700g painonsäästö.
Kiekot oot punninnnu tai kirjottanu varmaan väärin, en usko että sulla on 545g kiekot, edes per kpl. onko kyse 2545g kiekoista? Jos on näin, niin tuommoisia 1800g painoisia kiekkosettejä saa 350-450€ tuntumassa, esim DT swissin X1900. Aasiasta tilaamalla noin 700€:llä kotiin kannettuna saa sitten laadukasta "kiinankuitua" alle 1400g painolla, esim Elitewheels pro33. Mikäli arvasin oikein ton lähtöpainon niin yli kilon sais pois. Ja kiekothan voi siirtyä pyörästä toiseen. Jää sitten orkkikset talvikiekoiksi vaikka.
Eli noin tonnin panostuksella pääse alle 11kg aika takuulla. Se voi tosin olla liikaa pyörän hintaan suhteutettuna.
Pelkät kehät on 545g. Vaikea arvioida kiekkojen kokonaispainoa. U8000-takavaihtajan pitäisi olla pykälää parempi ja lisäksi nykyisessä jumittaa vaimennin, jonka pitäisi pitää ketju aisoissa. Vaatisi varmaan koko vaihtajan purkamisen, jotta saa kuntoon.
Noin halpaan pyörään ei viitsi hirveästi panostaa. Takavaihtajalla ja litkuilla voisi lähteä liikkeelle ja katsella myös keulaa sekä kiekkoja. 32mm liukuputket ja parempi vaimennin keulassa olisivat myös kiva. Jo pelkkä boost-läpiakseli tuntuu kuitenkin nostavan keulojen hintaa lähemmäs 100 eurolla.
Tuossa hintaluokassa kiekot edullinen tapa tiputtaa painoa ja jos kiekot painaa reilusti yli 2kg niin yleensä suhteessa myös laatuun. Niistä kannattaa aloittaa...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Tuskin reconilla mitään huomattavaa eroa saisi aikaiseksi. Pikeä saa aika edukkaasti RockShox Pike Base RC 29" DebonAir+ 140 Tapered Boost kaufen | Bike-Discount mutta pitäisi toki vielä lyhentää.
Kevyemmät kiekot tuntuu kyllä ajossa enemmän kuin mikään muu komponentti.
^ Mitäs geometria jos tuon tyyppiseen runkoon istuttaa 140millisen keulan?
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Ajo on tuolla pyörällä enemmän sorapainotteista ja polut helpompia. En näe, että pidemmälle joustomatkalle olisi tarvetta. Jopa jäykkä keula voisi toimia.
Itsellä ollut vuosia jo "maastopyörässä" jäykkä keula ja on mukava poluilla ajaessa ja tuollainen reilun kilon kevyempi ainakin muuttaa fiilistä mukavasti.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Kirjanmerkit