GiantGarminElectrobikeHepha
Näyttää tulokset 1 - 20 / 20

Aihe: Kevyempi maantie runko

  1. #1
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    374

    Kevyempi maantie runko

    Vuosia sitten (teräsrunko aikaan) tuli harrastettua maantiefillarointia...

    Surlyn Midnight Special on ollut gravelina. Maantieajoa teki mieli kokeilla vuosien jälkeen, joten laitoin MS:iin kapeammat kiekot ja renkaat. Maantieajohan oli tosi koukuttavaa ja taidan hankkia maantiepyörän, kun Gravel:lle olisi kanssa käyttöä.

    Teräsrungoista olen tykännyt (kun en muutakaan ole kokeillut maantiefillareissa), joten teräsrunko on harkinnassa maantiefillariin. Maantiefillarin hankinta/rakentaminen alkaa "puhtaalta pöydältä", joten muutakin runkomateriaalia voisi kokeilla.

    Alumiinirunkoja saa varmaan kevyempänä kuin teräsrunkoja, mutta ne taitaa olla aika "kovia" ajettavaksi. Teräsrunko kaiketi joustaa jonkin verran, niin se on mukava ajaa ei niin täydellisillä asfaltilla.

    Mitä etua/hyötyä olisi hiilikuiturungosta verrattuna teräsrunkoon? Kevyempihän se on, mutta onko sillä kovinkaan isoa eroa/hyötyä harrastepolkijalle?
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.259
    Osta titaanirunko, paino menee hiilarin ja teräksen väliin ja saa rakennettua tuollaisen alle yhdeksän kiloisen helposti...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  3. #3
    Jos heitetään karkea yleistys niin kuitua alle jos haluat keveyttä ja nopeutta, terästä jos haluat mukavuutta vauhdin kustannuksella. Titaania jos haluat jotain näiden väliltä (ja lompsa kestää) ja alumiinia jos haluat päästä halvalla.

    Toki täytyy muistaa että kaikista eniten pyörän ominaisuuksiin vaikuttaa koko ja geometria ja niiden soveltuvuus suhteessa kuskiin ja ajotapaan. Ja omalta osalta väitän että rengastuksellakin on enemmän vaikutusta kuin rungon materiaalilla, tästä voi toki joku olla toista mieltä

    Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
    Se ei ole harrastus jos muut pitävät sitä täyspäisenä touhuna.

  4. #4
    Ottamatta kantaa mikä pitäisi valita, niin tämä on hieno: Pelago Stavanger runkosetti - Pelago Bicycles

  5. #5
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.259
    ^Haettiin kevyttä, melkein 4kg haarukan kanssa ei ole kevyt. Esim. oma titaani painaa kuituhaarukalla about 2.2kg ja edellinen kuituinen alle 1.5kg...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  6. #6
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.434
    Jokaisesta materiaalista voi rakentaa jäykän rungon. Opin tämän aikanaan NoSaint scandium -rungosta joka oli kevyt, mutta jäykkä ja kova kuin mikä.
    Pelkkä materiaali ei tee rungosta jäykkää, mutta asettaa rajat sille kuinka paljon joustoa voi siihen rakentaa. Teräs ja kuitu mahdollistaisivat parhaat joustot.
    Mutta kun on nuo nykyiset säädökset, jotka määräävät jäykkyyden riippumatta siitä paljonko materiaali kestää joustoa.
    Niitä ennen tehty GT Zaskar oli yllättävän joustava ja mukava alumiinirunko. Nykyisin ei taitaisi mennä läpi normeista.

  7. #7
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    374
    Titaani tosiaan voisi olla yksi vaihtoehto. Kirkas putki on siistin näköistä ja tuskin montaa maantiefillaria tulee enää hankittua, niin hinta ei ole niin kauhean kriittinen tekijä.

    Saanko kuiturungolla enemmän nopeutta kuin esim. teräsrungolla? Kiekot ja renkaat varmaan vaikuttaa enimmäkseen nopeuteen, mutta paljonko nopeammin poljen kuiturungolla, jossa on sama keikko&rengas -yhdistelmä? Tuo lähinnä mietityttää, jos maksaisi kuiturungosta esim. tuplahinnan verrattuna teräsrunkoon.

    Pelago Stavanger on melkolailla sama kuin nykyinen Surly Midnight Special (johon tosin vaihdoin kuitu etuhaarukan).
    Ritchey Logic Disk https://ritcheylogic.com/bike/frames...-disc-frameset on teräsrunko, jota olen miettinyt. Tuossa ei ole lokasuoja- eikä tavaratelinekiinnikkeitä, joille ei ole tarvetta pelkässä maantieajossa. Rengastilaa ei ole turhaan leveille renkaille, joita ei maantieajossa tarvitse. Paino valmistaja mukaan rungolle ja haarukalle noin 2,4 kg.
    Chebisillä voisi teettää halutun teräsrungon. Laitoin sinne kyselyäkin "noin hinnasta", mutta eivät vastanneet. Enkä ole jaksanut/muistanut soittaa ja kysyä hinta-arviota puhelimella.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  8. #8
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Haettiin kevyttä, melkein 4kg haarukan kanssa ei ole kevyt. Esim. oma titaani painaa kuituhaarukalla about 2.2kg ja edellinen kuituinen alle 1.5kg...
    Painavahan tuo, mutta on hieno. Jos L/53 koon geometria täsmää, niin tässä edullinen kuitu Thompson Frames Carbon Online Shop | Bike-Discount.
    Linkkini oli väärään firmaan. Tässä kuitenkin oikeasta Thompsonista jotain tietoa B-D:n sivuilta: Brand Thompson Online Shop | Bike-Discount
    Zykkel muokkasi tätä : 18.10.2025 at 20.45

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.259
    ^Edullinen. Heti voi stemmistä ja tolpasta vähentää 200grammaa pois.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  10. #10
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    2.122
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Painavahan tuo, mutta on hieno. Jos L/53 koon geometria täsmää, niin tässä edullinen kuitu Thompson Frames Carbon Online Shop | Bike-Discount.
    Itse merkin omat sivut: THOMSON Precision Bike Components | Elevate Your Ride
    Sekaannuksen vaara on suuri - ensin mainittu on thomPson, jälkimmäinen thomson.

    Thomson lienee näistä tunnetumpi ainakin kaikenlaisten keventelijöiden ja komponenttihifistelijöiden parissa.

  11. #11
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    2.122
    Alkuperäiseen kysyjän probleemaan ei liene olemassa yksiselitteisiä oikeita vastauksia. Olisi kieltämättä mielenkiintoinen testi nähdä, minkä verran eroa on kahden samanalaisella geometrialla eri materiaaleista rakennetun pyörän vaikutuksessa nopeuteen samalla kuskilla. Mutta jos tarkoituksena ei nimenomaan ole hankkia mahdollisimman nopeaa pyörää (joka olisi varmaankin kuituaeropyörä), ratkaisu on tehtävä muilla perustein.

    Ritcheyn Logikin tapaan Fairlight Strael aiheuttaa vakavaa kuolan valumista. Olen onnistunut kiertämään moiset perustelemalla itselleni, että teräspyörässä pitäisi olla myös teräshaarukka, eikä maantiekäyttöön tehtyjä keveitä levyjarruteräshaarukoita ole, joten on tyydyttävä johonkin muuhun. Toisaalta maantiellä ajetaan vain kauniina päivinä hyvissä olosuhteissa, jolloin pärjää aika kivasti vannejarruilla. Ainakin siihen asti, kunnes jonossa edellä oleva levyjarrukuski tekee vähän tiukemman jarrutuksen...

    Antoisia hetkiä haaveilun parissa. Eiköhän se sopiva löydy!

  12. #12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Sekaannuksen vaara on suuri - ensin mainittu on thomPson, jälkimmäinen thomson.

    Thomson lienee näistä tunnetumpi ainakin kaikenlaisten keventelijöiden ja komponenttihifistelijöiden parissa.
    Thx. Hyvä kun huomasit. Poistin sen väärän linkin.

    Kyllähän tuossa 999€ kuitu Thompsonissa sisäinen sulo vilen nostaa päätään. Ajankohta ostolle olisi ihanteellinen. Olisi koko talvi alkaa kyttäillä esimerkiksi rcz:n kiekko + muita tarjouksia ja black bridaykin on ensi kuussa.

  13. #13
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.259
    Itse myös huomasin että tuo ThomPson ratsastaa Thompsonin maineella. Nuo rungot taitaa olla perinteisiä Kiinan runkoja mitä löytyy useilta "merkeiltä". Oma kevein maantiepyöräni oli 6.66kg. Merlinin alle kiloiselle halpis rungolle rakennettu kapistus.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  14. #14
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    374
    Vannejarrut varmaan riittäisi, kun kuivan kelin ajoon maantiefillari tulisi. Uusi kahva- ja levyjarrusarja jäi edellisestä projektista, niin se on tarkoitus hyödyntää maantiefillarissa, joten levyjarruille sopiva runko pitäisi löytää.
    Fairlight Strael näyttäisi olevan "allroad" ja leveille renkaille, niin se ei taida olla omiin tarkoituksiini sopiva.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  15. #15
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.259
    Olisi helpompaa jos kerrot paljonko voisit maksaa rungosta niin helppo rajata.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  16. #16
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    374
    Eipä hintaa ole niin tarkkaan tullut pohdittua, 2000-4000 eur on kaiketi sopiva hintahaarukka. Ylikin voi mennä jos löytyy sopivat perusteet.

    Ajoasento ei taivu enää äärettömän aeromoodiin, joten jonkin verran pystyhkö ajoasento pitäisi pystyä runkoon rakentamaan. Tuo ehkä rajoittaa runkovalintaa hiukan, kun monissa hiilikuiturungoissa näyttää olevan yhteen integroituja ohjainkannatin + ohjaustanko -yhdistelmiä. Noissa ei kauheasti pysty laittamaan korotusrenkaita ohjainkannattimen alle.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  17. #17
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.259
    Titaanisen runkosetin saa reilulla kahdella tonnilla, hieman tuollaisen gravel painotteisemman rennon ajoasennon tarvittaessa.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  18. #18
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    374
    All Road ja Gravel Ti-runkoja näkyy olevan jonkin verran tarjolla. Noihin menee leveämpi n.max 40 mm rengas ja niissä on aika usein lokasuoja- ja tavaratelinekiinnityspisteet.
    "Puhtaita" maantierunkoja n. max. 30 mm renkaille ja ilman lokasuoja- ja tavaratelinekiinnityksiä on aika niukasti tarjolla.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  19. #19
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.263
    Jos keveys oli se olennainen juttu tässä, niin varmaan kyllä kuidun suuntaan olisi viisainta katsella. Jos muut asiat painaakin enemmän, niin eikö Fairlight Strael 4.0 tikkaisi melkolailla kaikki boksit? Kokovaihtoehtoja on niin paljon, että se on melkein kuin kustomi, mutta 2000-4000 eurolla kyllä teettääkin jollain eurooppalaisella pajalla jonkun Columbus Life/Spirit -putkisen rungon ilman mitään kompromisseja.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  20. #20
    Hollantilainen firma pilotcycles.com myy titaani maantierunkoja nimeltään "Veturi". Voit myös kustomoida itsellesi oman veturin, eli tässä tapauksessa kokonaisen fillarin.
    Veturi - Pilotcycles.com

Samanlaisia aiheita

  1. Kevyempi pyörä perheen päivittäisille pyörälenkeille
    By Corsten in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 41
    Viimeinen viesti: 30.05.2020, 12.26
  2. S vai M runko?
    By Aloitteleva pyöräilijä in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 14.05.2019, 20.40
  3. Runko vääntynyt?
    By Joonaskut in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 19.04.2019, 16.59
  4. Runko
    By Hepsa in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 18.08.2017, 13.25
  5. Cyclo runko
    By Hub in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 31.01.2017, 08.34

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •