HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 35

Aihe: Kevyempi maantie runko

  1. #1
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    382

    Kevyempi maantie runko

    Vuosia sitten (teräsrunko aikaan) tuli harrastettua maantiefillarointia...

    Surlyn Midnight Special on ollut gravelina. Maantieajoa teki mieli kokeilla vuosien jälkeen, joten laitoin MS:iin kapeammat kiekot ja renkaat. Maantieajohan oli tosi koukuttavaa ja taidan hankkia maantiepyörän, kun Gravel:lle olisi kanssa käyttöä.

    Teräsrungoista olen tykännyt (kun en muutakaan ole kokeillut maantiefillareissa), joten teräsrunko on harkinnassa maantiefillariin. Maantiefillarin hankinta/rakentaminen alkaa "puhtaalta pöydältä", joten muutakin runkomateriaalia voisi kokeilla.

    Alumiinirunkoja saa varmaan kevyempänä kuin teräsrunkoja, mutta ne taitaa olla aika "kovia" ajettavaksi. Teräsrunko kaiketi joustaa jonkin verran, niin se on mukava ajaa ei niin täydellisillä asfaltilla.

    Mitä etua/hyötyä olisi hiilikuiturungosta verrattuna teräsrunkoon? Kevyempihän se on, mutta onko sillä kovinkaan isoa eroa/hyötyä harrastepolkijalle?
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Osta titaanirunko, paino menee hiilarin ja teräksen väliin ja saa rakennettua tuollaisen alle yhdeksän kiloisen helposti...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  3. #3
    Jos heitetään karkea yleistys niin kuitua alle jos haluat keveyttä ja nopeutta, terästä jos haluat mukavuutta vauhdin kustannuksella. Titaania jos haluat jotain näiden väliltä (ja lompsa kestää) ja alumiinia jos haluat päästä halvalla.

    Toki täytyy muistaa että kaikista eniten pyörän ominaisuuksiin vaikuttaa koko ja geometria ja niiden soveltuvuus suhteessa kuskiin ja ajotapaan. Ja omalta osalta väitän että rengastuksellakin on enemmän vaikutusta kuin rungon materiaalilla, tästä voi toki joku olla toista mieltä

    Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
    Se ei ole harrastus jos muut pitävät sitä täyspäisenä touhuna.

  4. #4
    Ottamatta kantaa mikä pitäisi valita, niin tämä on hieno: Pelago Stavanger runkosetti - Pelago Bicycles

  5. #5
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Haettiin kevyttä, melkein 4kg haarukan kanssa ei ole kevyt. Esim. oma titaani painaa kuituhaarukalla about 2.2kg ja edellinen kuituinen alle 1.5kg...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  6. #6
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Jokaisesta materiaalista voi rakentaa jäykän rungon. Opin tämän aikanaan NoSaint scandium -rungosta joka oli kevyt, mutta jäykkä ja kova kuin mikä.
    Pelkkä materiaali ei tee rungosta jäykkää, mutta asettaa rajat sille kuinka paljon joustoa voi siihen rakentaa. Teräs ja kuitu mahdollistaisivat parhaat joustot.
    Mutta kun on nuo nykyiset säädökset, jotka määräävät jäykkyyden riippumatta siitä paljonko materiaali kestää joustoa.
    Niitä ennen tehty GT Zaskar oli yllättävän joustava ja mukava alumiinirunko. Nykyisin ei taitaisi mennä läpi normeista.

  7. #7
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    382
    Titaani tosiaan voisi olla yksi vaihtoehto. Kirkas putki on siistin näköistä ja tuskin montaa maantiefillaria tulee enää hankittua, niin hinta ei ole niin kauhean kriittinen tekijä.

    Saanko kuiturungolla enemmän nopeutta kuin esim. teräsrungolla? Kiekot ja renkaat varmaan vaikuttaa enimmäkseen nopeuteen, mutta paljonko nopeammin poljen kuiturungolla, jossa on sama keikko&rengas -yhdistelmä? Tuo lähinnä mietityttää, jos maksaisi kuiturungosta esim. tuplahinnan verrattuna teräsrunkoon.

    Pelago Stavanger on melkolailla sama kuin nykyinen Surly Midnight Special (johon tosin vaihdoin kuitu etuhaarukan).
    Ritchey Logic Disk https://ritcheylogic.com/bike/frames...-disc-frameset on teräsrunko, jota olen miettinyt. Tuossa ei ole lokasuoja- eikä tavaratelinekiinnikkeitä, joille ei ole tarvetta pelkässä maantieajossa. Rengastilaa ei ole turhaan leveille renkaille, joita ei maantieajossa tarvitse. Paino valmistaja mukaan rungolle ja haarukalle noin 2,4 kg.
    Chebisillä voisi teettää halutun teräsrungon. Laitoin sinne kyselyäkin "noin hinnasta", mutta eivät vastanneet. Enkä ole jaksanut/muistanut soittaa ja kysyä hinta-arviota puhelimella.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  8. #8
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Haettiin kevyttä, melkein 4kg haarukan kanssa ei ole kevyt. Esim. oma titaani painaa kuituhaarukalla about 2.2kg ja edellinen kuituinen alle 1.5kg...
    Painavahan tuo, mutta on hieno. Jos L/53 koon geometria täsmää, niin tässä edullinen kuitu Thompson Frames Carbon Online Shop | Bike-Discount.
    Linkkini oli väärään firmaan. Tässä kuitenkin oikeasta Thompsonista jotain tietoa B-D:n sivuilta: Brand Thompson Online Shop | Bike-Discount
    Zykkel muokkasi tätä : 18.10.2025 at 20.45

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Edullinen. Heti voi stemmistä ja tolpasta vähentää 200grammaa pois.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  10. #10
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    2.122
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Painavahan tuo, mutta on hieno. Jos L/53 koon geometria täsmää, niin tässä edullinen kuitu Thompson Frames Carbon Online Shop | Bike-Discount.
    Itse merkin omat sivut: THOMSON Precision Bike Components | Elevate Your Ride
    Sekaannuksen vaara on suuri - ensin mainittu on thomPson, jälkimmäinen thomson.

    Thomson lienee näistä tunnetumpi ainakin kaikenlaisten keventelijöiden ja komponenttihifistelijöiden parissa.

  11. #11
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    2.122
    Alkuperäiseen kysyjän probleemaan ei liene olemassa yksiselitteisiä oikeita vastauksia. Olisi kieltämättä mielenkiintoinen testi nähdä, minkä verran eroa on kahden samanalaisella geometrialla eri materiaaleista rakennetun pyörän vaikutuksessa nopeuteen samalla kuskilla. Mutta jos tarkoituksena ei nimenomaan ole hankkia mahdollisimman nopeaa pyörää (joka olisi varmaankin kuituaeropyörä), ratkaisu on tehtävä muilla perustein.

    Ritcheyn Logikin tapaan Fairlight Strael aiheuttaa vakavaa kuolan valumista. Olen onnistunut kiertämään moiset perustelemalla itselleni, että teräspyörässä pitäisi olla myös teräshaarukka, eikä maantiekäyttöön tehtyjä keveitä levyjarruteräshaarukoita ole, joten on tyydyttävä johonkin muuhun. Toisaalta maantiellä ajetaan vain kauniina päivinä hyvissä olosuhteissa, jolloin pärjää aika kivasti vannejarruilla. Ainakin siihen asti, kunnes jonossa edellä oleva levyjarrukuski tekee vähän tiukemman jarrutuksen...

    Antoisia hetkiä haaveilun parissa. Eiköhän se sopiva löydy!

  12. #12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Sekaannuksen vaara on suuri - ensin mainittu on thomPson, jälkimmäinen thomson.

    Thomson lienee näistä tunnetumpi ainakin kaikenlaisten keventelijöiden ja komponenttihifistelijöiden parissa.
    Thx. Hyvä kun huomasit. Poistin sen väärän linkin.

    Kyllähän tuossa 999€ kuitu Thompsonissa sisäinen sulo vilen nostaa päätään. Ajankohta ostolle olisi ihanteellinen. Olisi koko talvi alkaa kyttäillä esimerkiksi rcz:n kiekko + muita tarjouksia ja black bridaykin on ensi kuussa.

  13. #13
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Itse myös huomasin että tuo ThomPson ratsastaa Thompsonin maineella. Nuo rungot taitaa olla perinteisiä Kiinan runkoja mitä löytyy useilta "merkeiltä". Oma kevein maantiepyöräni oli 6.66kg. Merlinin alle kiloiselle halpis rungolle rakennettu kapistus.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  14. #14
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    382
    Vannejarrut varmaan riittäisi, kun kuivan kelin ajoon maantiefillari tulisi. Uusi kahva- ja levyjarrusarja jäi edellisestä projektista, niin se on tarkoitus hyödyntää maantiefillarissa, joten levyjarruille sopiva runko pitäisi löytää.
    Fairlight Strael näyttäisi olevan "allroad" ja leveille renkaille, niin se ei taida olla omiin tarkoituksiini sopiva.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  15. #15
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Olisi helpompaa jos kerrot paljonko voisit maksaa rungosta niin helppo rajata.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  16. #16
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    382
    Eipä hintaa ole niin tarkkaan tullut pohdittua, 2000-4000 eur on kaiketi sopiva hintahaarukka. Ylikin voi mennä jos löytyy sopivat perusteet.

    Ajoasento ei taivu enää äärettömän aeromoodiin, joten jonkin verran pystyhkö ajoasento pitäisi pystyä runkoon rakentamaan. Tuo ehkä rajoittaa runkovalintaa hiukan, kun monissa hiilikuiturungoissa näyttää olevan yhteen integroituja ohjainkannatin + ohjaustanko -yhdistelmiä. Noissa ei kauheasti pysty laittamaan korotusrenkaita ohjainkannattimen alle.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  17. #17
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Titaanisen runkosetin saa reilulla kahdella tonnilla, hieman tuollaisen gravel painotteisemman rennon ajoasennon tarvittaessa.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  18. #18
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    382
    All Road ja Gravel Ti-runkoja näkyy olevan jonkin verran tarjolla. Noihin menee leveämpi n.max 40 mm rengas ja niissä on aika usein lokasuoja- ja tavaratelinekiinnityspisteet.
    "Puhtaita" maantierunkoja n. max. 30 mm renkaille ja ilman lokasuoja- ja tavaratelinekiinnityksiä on aika niukasti tarjolla.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  19. #19
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    Jos keveys oli se olennainen juttu tässä, niin varmaan kyllä kuidun suuntaan olisi viisainta katsella. Jos muut asiat painaakin enemmän, niin eikö Fairlight Strael 4.0 tikkaisi melkolailla kaikki boksit? Kokovaihtoehtoja on niin paljon, että se on melkein kuin kustomi, mutta 2000-4000 eurolla kyllä teettääkin jollain eurooppalaisella pajalla jonkun Columbus Life/Spirit -putkisen rungon ilman mitään kompromisseja.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  20. #20
    Hollantilainen firma pilotcycles.com myy titaani maantierunkoja nimeltään "Veturi". Voit myös kustomoida itsellesi oman veturin, eli tässä tapauksessa kokonaisen fillarin.
    Veturi - Pilotcycles.com

  21. #21
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Jos keveys oli se olennainen juttu tässä, niin varmaan kyllä kuidun suuntaan olisi viisainta katsella. Jos muut asiat painaakin enemmän, niin eikö Fairlight Strael 4.0 tikkaisi melkolailla kaikki boksit? Kokovaihtoehtoja on niin paljon, että se on melkein kuin kustomi, mutta 2000-4000 eurolla kyllä teettääkin jollain eurooppalaisella pajalla jonkun Columbus Life/Spirit -putkisen rungon ilman mitään kompromisseja.
    Voin täältä sivusta kyllä lämpimästi suositella Straelia. Ostin runkosetin joka saapui muutama viikko sitten. Asensin täyden Ultegra Di2 -sarjan ja hiilarigravelistani kähvelsin Campan ID25 Levante-kiekot joihin istutin Contin 35mm leveät GP Urbanit TPU-sisureilla. Pyörä on ostettu jokapäiväiseen käyttöön kelissä kuin kelissä keskiaikaisen kaupungin mukulakivikaduilla ja pyöräteillä maassa jossa talvella sataa paljon vettä, joten siinä on myös Portland Design Worksin erinomaiset alumiiniset lokasuojat. Näiden kanssa tuo 35mm on renkaan maksimikoko.

    Pyörä on erinomainen käyttötarkoitukseensa. Runko ei notku yhtään n. 100 kilon alla mutta on silti kohtuullisen kevyt kokoisekseen teräksestä tehdyksi. Ja erittäin mukava. Tuntuma alustaan on hyvä mutta terävimmät tärinät ikään kuin vain ilmoittavat olemassaolostaan ilman että kädet puutuvat.

    Yksi tärkeimmistä syistä miksi pääädyin Straeliin oli juuri tuo runkokokojen määrä. Halusin aika liki ns. ”French fit” -geon joka tällaiselle pitkälle koipeliinille on hankala rasti. Fairlightin Tall -koot soveltuvat tähän näköjään mainiosti. Olen tyytyväinen.

  22. #22
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Paljonkos tuo Strael poikkeaa gravelpyöristä kun ei kuitenkaan mikään puhdas maantiepyörä ole tämän päivän mittapuitteissa?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  23. #23
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    ”But make no mistake - it’s not a gravel bike. The tube weights, diameters, geometry, and clearances are specifically designed for riding fast and long on tarmac, not off-road.”

    Kevyempi ja sirompi putkisetti (paljas runko painaa suunnilleen saman verran kuin titskuinen gravelrunko) ja eri geometria, matalampi ja gravelkeuloja kevyempi etuhaarukka jne jne. Kun se on tehty maantie ISO-standardiin eikä maasto-, kuten gravelrungot tehdään, runko voi olla joustavampaa tavaraa.

    Tuolta löytyy 154 sivua speksejä hienosti dokumentoituna: https://media.fairlightcycles.com/wp...Notes-v1.1.pdf
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  24. #24
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    382
    Tuolla alussa mainitsin Surly Midnight Special:n, joka "Allroad" fillarina oli maantiekiekoilla maantieajossa ja ajatus olisi tehdä "puhdas" maantienfillari. Eli uusi runko voisi olla puhtaasti kapeille renkaille ja ilman muita kuin juomapullotelineen kiinnityksiä. Tuon vuoksi Strael taitaa jäädä listalta pois, kun Fairlight Strael näyttäisi olevan "allroad" ja leveille renkaille. Ritcheyllä olisi varmaan Strael:ä vastaava Montebello, jota vähän tuli katsottua, mutta sekin on "Allroad".

    Surly jäisi gravel ajoon ja silläkin ajoa on vain kuivalla säällä (poislukien mahdollinen retkiajo joskus tulevaisuudessa).

    Pilotcycles:n Veturi näyttää yhdeltä/hyvältä ehdokkaalta. Sitä saa "puhtaanpana" maantierunkona vakiorungolla (n. 3000 e) ja voi teettää omille mitoille sopivan rungon (n. 4000 e).

    Itse rungon keveys ei ollut tuolla alussa varsinainen valintakriteeri vaan jonkinlainen pohdinta onko keveydestä miten paljon minulle hyötyä/eroa. Eli jos hankkisin huippukevyen kuiturungon (ja tietysti maksaisin siitä reilusti enemmän), niin paljonko se minun polkemiseen vaikuttaa esim. paljonko nopeammin poljen jos rungon painossa säästyy kilo tai enemmän.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  25. #25
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.683
    Eikös se aerodynaamisuus ole tärkeämpää kuin paino nopeuden kannalta.

    Jos se nopeus on ykkösjuttu, niin sitten kyllä hiilikuitua alle.

    Jos fiilis tärkeintä, niin sitten teräs tai titaani. Itekin kyllä hommaan seuraavan maantiepyörän teräksenä tai titaanina.

  26. #26
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    382
    Selkä ja niska taipuu johonkin maksimiin, joka meikäläisellä ei enää ole kovin aerodynaaminen ajoasento.

    Fillarin ja varusteita kai saisi aero-versioina, mutta niilläkään ei taida olla merkitystä, jos/kun ajoasento ei ole matala. Lepuuttajilta/kahvoita tulee ajettua, tanko on 'rise' -versio ja korotusrenkaitakin on kannattimen alla yli haarukan suosituksen.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  27. #27
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yedi. Katso viesti
    Eli jos hankkisin huippukevyen kuiturungon (ja tietysti maksaisin siitä reilusti enemmän), niin paljonko se minun polkemiseen vaikuttaa esim. paljonko nopeammin poljen jos rungon painossa säästyy kilo tai enemmän.
    TCR-reitillä noin 3 minuuttia/päivä

    Kuten jo sanottukin, jos haluat nopean maantiepyörän, osta kuituinen aeropyörä ja treenaa matala ajoasento. Ilmanvastuksen merkitys maantienopeuksilla on paljon suurempi kuin painon tai minkään muunkaan merkitys. Veikkaisin myös, että näennäisistä samankaltaisuuksista huolimatta Surlyllä ja Straelilla on ero kuin yöllä ja paivällä. Lisäksi ne 30+ mm renkaat on nopeammat kuin jotkut 25 mm eli paksummilla renkailla saat sitä nopeutta.

    Tai sitten, jos haet sellaista perinteistä maantiepyöräfiilistä, niin Standertin archivessa on vannejarrullisia ja 1 1/8"-keulaisia Triebwerk CR -runkoja eri värisinä: https://standert.de/collections/archive. Columbuksen putket ja haarukka, Kingin laakerilla alta 1500 €. 56 cm runko 1.8 kg ja levarikeuloja mukavampi ei-ylikoko keula. Enempää ei juuri voi toivoa. Tuommoisen mä hankkisin, jos olisin maantiepyörän tarpeessa.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #28
    Juu ajoasento vaikuttaa vauhtiin heittämällä enemmän kuin mikään muu.

    Ja vaikka tällä hetkellä ei johonkin asentoon taivu niin kroppa kyllä tottuu kun antaa rauhassa aikaa tottua. Viimeinen triathlonpyörä mikä mulla oli tässä muutaman vuoden oli asennoltaan sellainen että aina talvella trainerin kanssa kauhistelin ja sitten kesällä ei enää tuntunut missään. Nyt kun myin sen kesän jälkeen pois tuntuu kaikkien muiden pyörien asennot aivan liian rennoilta ja pystyiltä vaikka vuosi sitten samat asennot oli just passeleita

    Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
    Se ei ole harrastus jos muut pitävät sitä täyspäisenä touhuna.

  29. #29
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    382
    Standert Triebwerk voisi olla yksi sopiva vaihtoehto. Berliiniin voi tulla työreissua parin kuukauden sisällä, niin voisi käydä katsomassa miltä rungot näyttää.

    Ajoasennon merkityksen kyllä huomaa jo alaotteella ajaessa, mutta selkänikamissa on epämuodostelmaa ja niska joutuu liian takakeno asentoon niin alaotteella ajaminen jää aika lyhyeen. Tuon vuoksi kovin aerodyaamiset ajoasennot jää melkolailla pois valikoimasta...
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  30. #30
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    Ajolasit vahvuuksilla ja kumpaankin linssiin vaikka 5 prismadioptriaa kanta ylös, niin helpottuu niskan asento kummasti
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Samanlaisia aiheita

  1. Kevyempi pyörä perheen päivittäisille pyörälenkeille
    By Corsten in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 41
    Viimeinen viesti: 30.05.2020, 12.26
  2. S vai M runko?
    By Aloitteleva pyöräilijä in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 14.05.2019, 20.40
  3. Runko vääntynyt?
    By Joonaskut in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 19.04.2019, 16.59
  4. Runko
    By Hepsa in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 18.08.2017, 13.25
  5. Cyclo runko
    By Hub in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 31.01.2017, 08.34

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •