Huoltovapaa=korjauskelvoton. En tiedä onko välttämättä huono asia että moottoriin voi vaihtaa tiivisteitä ja niitä myydään alkuperäisinä varaosina.
Huoltovapaa=korjauskelvoton. En tiedä onko välttämättä huono asia että moottoriin voi vaihtaa tiivisteitä ja niitä myydään alkuperäisinä varaosina.
Onko kellään ollut Gen CX:ssä (maastopyörä) laakereissa vikaa?
Pitää vasemmalla jalalla painettaessa äännähdyksen. Pitäis varmaan muutenkin vaihdattaa stefat ja menisi laakerit samalla, luulisin.
Onko kampi momentissa, tuppaavat löystymään ajansaatossa. 40Nm
Vaikuttaa Audin sähköauton moottorista kopioidusta konseptista.
Eipä tullut kyllä ajateltua että voisivat löystyä. Pitääpä tutkia asia mutta stefojen vaihto kuitenkin ja rattaiden rasvaus pitää teettää.
Harmi jos nuo ovat kertakäytökoneita. Mitähän uusi mahtaa maksaa?
En löytänyt nyt kuittia jossain 900€ paikkeilla se uusi moottori oli, muistaakseni maksoin 450€ kun Bosch tuli puolet vastaan hinnassa kun oli vaan reilu kolme vuotta vanha pyörä. Ja ei noissa tosiaan ole mitään huolto-ohjelmaa. Ei mennyt laakerit mulla, vaikkaan että jotain piirikorttia yms. irtosi moottorin sisällä…tai voi se tosin olla kosteuttakin mutta ei se ainakaan laakereiden kautta mennyt..ehkä. Eka moottori kesti 4000km ja se vaan pimeni. Ja tämä toinen 6000km. Kolmannella ajettu nyt 4000km ja still going strong. No siinä on takuuta vielä vuosi. Nämä siis ympärivuotisessa työmatka ajossa, ei maastossa.
Kyllä nuo moottorit on tietyiltä osin korjattavissa/huollettavissa, takuunalaisille koneille sitä ei tehdä vaan ne vaihdetaan suoraan uusiin.
Esim. Bosch:n gen4 moottoriin löytyy useita huolto/korjaus videoita netistä.
Ainakin Ebikespareparts ( https://ebikespareparts.fi/ ) myy osia ja myös suorittaa laakerien huoltokorjauksia yms. suomessa.
Eikö EU:lta ole tulossa joku direktiivi, tms. liittyen sähkölaitteiden korjattavuuteen?
Joku järkihän näihin pitäisi saada, vaikkei mitään varsinaista huolto-ohjelmaa olisikaan. Eipä niitä oikein ole muillakaan sähkölaitteilla.
No kappas vain. Hieno jutu. Näkyy myös että Boschin laakerivaihdot on melkein tuplahintaisia muihin merkkeihin verrattuna.
Pitääpä tutkia josko avaisi itse tuon koneen ja vaihtaisi laakeri ja stefat. Hiukan tullut konepyörien (ja kaikenlaisten muiden laitteiden) kanssa touhuttua aiemmin, eikä tuo siitä kovasti eroa.
Voipi kyllä olla että erikoisempien työkalujen ostoa siinämäärin että yhden kierroksen vuoksi ei ehkä kannata.
Gen4 CX.ssä alkoi hirveä jurina ketjujen vaihdon jälkeen ja luulin vankasti että kyse on ketjuista, vaan eipä olekaan. Ilman tehostusta täysin hiljainen ja toimiva mutta tehostus päällä hirveä jurina.
Vonkumista tuo on pitänyt aina ja onhan se moottorin ratas vonkuminen ajan saatossa pahentunut.
Mitä tuolta on hajonnut?
Oletko aivan varman että ei tule ketjuista? Oletko koittanut vanhoilla ketjuilla?
Mä laitoin aikoinaan uudet ketjut Shimanon motilla olevaan pyörään ja avustus päällä piti jurinaa, kun eturatas olikin sen verran kulunut, että eipä enää istunut uusi ketju oikein sille ja piti ääntä. Ilman avustusta ei pitänyt ääntä, vaan nimenomaan avustuksen olessa päällä, kun voimaa oli enemmän kun pelkissä reisissä.
Aika sattumaa, jos just ketjujen vaihdon aikaan jotain vikaa ilmenee moottorissa, mutta toki mahdollista.
Aivan varma. vaikka hyvinkevysti ecolla liki rullailee, se jyrisee ja ilman tehostusta vaikka seisten runnoo niin vain tehostuksella jyrisee.
Omassa Yamahan moottorissa vetopuolen laakeri oireili jyrinällä kun oli voimakas veto päällä, esim. täydellä avustuksella jyrkässä ylämäessä. Onko eturattaassa (akselissa) huomattavaa klappia jos sitä käsin koittaa heiluttaa ylös/alas? Omassa oli ja reilusti.
Ei ole klappeja. Ehkä sieltä on stefa antautunut ja kuraa laakerissa. Outoa on se että tämä tuli aivan puun takaa.
^Jos tuli täsmälleen ketjunvaihdon yhteydessä, niin jokin yhteys sillä luulisi olevan. Kun klappia ei ole, niin voimansiirtoa alkaisin itse tarkastamaan/käymään läpi. Onko ketju varmasti settiin sopiva? Paljonko sillä eturattaalla on ajettu?
Laitetaan myös vähän omia ongelmia.
Vaikka omalta osaltaan ehkä enemmän voimansiirto-ongelma kuin puhdas moottori ongelma, mutta kun johtuu lähinnä tuosta vanhemman Gen2 sarjalaisen moottorin pienen eturattaan ominaisuudesta, niin sopineen myös tänne.
Asiastahan on ketjussa keskusteltu aikaisemminkin mutta tuossa vanhassa Gen2 moottorissahan esiintyy välillä sitä ongelmaa kun eturatas ja ketju alkaa olemaan kuluneet, niin ketju sopivassa tilanteessa saattaa jäädä kiertymään eturattaan mukana ja sitten saattaa ”jumittaa” ketjut.
Ollut jo pienen hetki mielessä että pitäisikö jossain vaiheessa alkaa tuon kyseisen pyörän kanssa ketjun ja eturattaa vaihtoon, mutta se nyt on vain jäänyt.
Tänäin sitten kun otin suojatietä pitkin katua ylittäessään isomman spurtin niin ketju kiertyikin eturattaa ympärille ja polkimet totaalisen jumiin.
Ikinä ei ole näin pahasti mennyt ketjut jumiin ja ei ollut mitään mahdollisuutta saada niitä tienpäällä irroitettua vaikka sitä yritinkin.
Onneksi kaveri tuli autolla hätiin ja heitti minut ja pyörän kotiin.
Kotona menikin sitten tuon vetopuolen purkamiseksi että sai ketjut irroitettua, ilman sitä ei ketju liikkunut yhtään mihinkään suuntaan, oli niin lahjakkaasti solmussa kuten kuvasta näkee. Oli ketjua vaurioitunut ja eturataskin hieman vääntynyt, eli voimat on olleet kovat.
No, nyt sitten samalla tuli vetopuolen tiivisteet uusittua ja ketjut sekä eturatas vaihdettua uusiin, onneksi oli osat valmiina laatikossa. Kai tuolla taasen vuoden päivät ainakin ajaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Taidan ottaa auki juriseevan moottorin. epäilen että pajalle vietynä siitä ei selviä alle 400e vaikka vain laakerti menisi vaihtoon. Niinpä tutkin itse mikä vikana ja katson sen jälkeen mitä teen.
Kammet on hiukan tiukassa. Minkälaisella ulosvetäjällä kannattaisi kampia koittaa irrottaa CX Gen4 moottorista?
Akkuketjussa oli linkki tähän firmaan miltä löytyisi Gen4 CX moottoreita https://4mybike.de/search/?qs=bosch+CX
Noissa sanotaan ettei ole Smart system yhteensopivia. En ole muutamaan vuoteen seurannut tarkemmin jotne mikä tämä Smart system on ja mahtaako Pole Voiman moottori olla Smart system moottori vai ei?
Mienaa tuollainen noin 500e hinta menisi kuitenkin todenäköisesti samoille haminoille moottorin korjautuksen kanssa... luulisin.
Polet on kaikki smart system moottorilla.
^^Ainakin arvostelun mukaan pitäisi tällä Park Tool CCP-44 -kammen ulosvetäjä, Octalink, ISIS – Verkkokauppa.com kammet irrota. Löytyy myös Motonetistä Park Tool CCP-44 Octalink ja ISIS kammen ulosvetäjä | Motonet Oy
Oma Yamaha moottori uudelleen laakeroitiin (täydellinen) Electrobike Vantaalla. Listahinnasta sai 25€ alennusta kun irrotti itse moottorin pyörästä ja kuskasi pelkän moottorin sinne. Homma hoitui yhdessä työpäivässä.
Thänx. Pitääpä ostaa tuollainen työkalu ja irrottaa moottori. Jos jollain n. 500e hinnalla saisi uuden niin sellaisen voisi ostaa joka tapauksessa.
Kirjanmerkit