^eli siis selkeästi Shimanon vika… vai olisiko niin, että sun mielestä kaikki on tai ainakin pitäisi olla Shimanon vika.
Mulla on ollut kaksi Shimpan moottorilla varustettua täpäriä, eikä pahaa sanaa.
^eli siis selkeästi Shimanon vika… vai olisiko niin, että sun mielestä kaikki on tai ainakin pitäisi olla Shimanon vika.
Mulla on ollut kaksi Shimpan moottorilla varustettua täpäriä, eikä pahaa sanaa.
Canyon on teettänyt akut pyöriinsä Trendpowerilla, joten Shimano ei myöskään vastaa niiden suunnittelusta ja laadunvalvonnasta, eikä ole sitä myötä kyllä millään tapaa vastuussa nyt ilmenneistä ongelmista. Eihän nyt Shimano ala uutta akkua suunnittelemaan Canyonin/Trendpowerin mokan vuoksi. Tai no varmaan alkaisi, jos Canyon niiltä sellaisen tilaisi, vaan eipä ole tilannut. Canyon onkin ottanut vastuun ihan omalle kontolleen, eikä ole Shimanoa vetänyt asiaan mukaan mitenkään, kuten ei kuulukaan.
Ihan turha nyt siis Shimanon suuntaan sinunkaan huudella, se on vallan hölmöä.
Mulla on yksi Shimanon EP8 ja sillä on ajettu nyt 6500km ilman ongelmia, voihan se tosta kohta porsia, mutta sittenhän porsii, ostetaan sit uusi. Shimanon akku siinä tuntuu olevan edelleen hyvässä iskussa.
Toisessa pyörässä on Boschin Gen5 ja sillä on nyt pari tonnia ajettu ja aika näyttää palveleeko se yhtä hyvin kun tuo EP8.
Olet väärässä. Trendpower vastaaa Shimanolle. Shimano Canyonille. Canyon asiakkaalle. Canyon tuskin on loppuviimeksi omasta pussistaan maksanut keissin kustannuksia euroakaan.
Asiakkaathan ovat jo kertoneet mitä mieltä ovat Shimanosta. Pyörät joissa on Shimanon moottori eivät myy. Niin se vain on.
Trendpower sen maksaa koska virhe on heidän, toki isoin maksaja loppupeleissä varmaan Canyon kun asiakkaat ei tykkää. Ongelmahan oli akun kuoren materiaalivika, Shimanolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Siis sen materiaalin tai akun suunnittelun, sen hoiti Trendpower ja Canyon. Shimano on antanut valmistajille vapauden tehdä akkuja heidän moottoreille ja nyt jengi luulee että ne on Shimanon akkuja.
Kaikki maailman isot merkit ovat joko hylänneet täysin tai ovat hylkäämässä Shimanon. Ihan jotain yksittäisiä malleja taitaa olla enää jäljellä Meridalla ja Orbealla mutta nekin ovat kääntämässä kelkkaansa.
Lilliputti merkit kuten Tunturi ja Helkama taitaa olla vielä jotenkin mukana mutta niiden myynnillä ei hurraata huudeta maailman mittakaavassa.
Asiahan on juuri noin kuten sanoit. Asiakkaat eivät ole tyytyväisiä Shimanon moottoreihin eivätkä siis osta niitä. Se on täysin yhdentekevää mihin niissä ei olla tyytyväisiä.
Juurikin kuten Bndit kirjoitti. DJI aloitti tehoilla ja väännöillä kisaamisen ja Bosch sekä Spessu (Broseko ne niiden moottorit valmistaa?) on vastanneet siihen, mutta Shimano ei (vielä).
En olisi kovin yllättynyt vaikka Shimanolta pukkaisi kohta myös uutta ja tehokkaampaa mottia, jolla saadaan markkinaosuutta takaisin kilpailijoilta. Tiedä sit olisiko Shimanon mahdollista softalla nostaa tehoja EP801:stä, kuten Bosch teki Gen5:lle, vai vaatiiko uutta moottoria. Epäilen että ei, koska jos olisi niin luulisi Shimanon näin jo tehneen. Ensi vuoden pyöriin tuskin enää Shimano ehtii hirveämmin vaikuttaa, vaan suurimmat markkinaosuudet ainakin ylähyllyn pyörissä lienee Boschilla ja DJI:llä, mutta ihmettelen suuresti jos Shimano jää 2027 vuoden suhteen laakereilleen lepäämään.
Mutta tosiaan moottorien kestolla ja sen suhteen asiakastyytyväisyydellähän ei sinänsä asian kanssa ole mitään tekemistä.
En tiedä onko siitä jotain ihan tilastoa olemassa, mutta vaikka joka merkillä on moottoreita hajonnut, niin en kyllä näe millään merkillä mitään merkittävää laatuongelmaa olevan, kun suhteuttaa niitä ongelmien määriä valmistusmääriin.
Itse en näe että Shimano enää nousisi suosta. Uudet mallit on speksattu 2-3 vuodeksi eteenpäin ja niissä ei Shimanoa nähdä.
En edes usko että isojen merkkien intresseissä on speksata pyöriä Shimanon moteilla. Pikemminkin päinvastoin koska sillä on jo liiankin iso markkinaosuus komponenteissa.
Eihän Sramin moottorikaan saanut minkäänlaista markkinaosuutta. Eikä tule saamaan.
Taitaa noi tehojen nostot koskea vain yhtä (marginaalista) pyörämallia, eli sähkötäpäreitä. Sähköpyörien voluumi lienee kaupunkipyörissä. Samoin maantie- ja gravelpyörissä on Shimanon kevytmoottoria ihan yleisesti.
Aivan, eli on isompitöinen toimenpide kun on pöljästi rakennettu.
Itellä tunnostaa että moottorin(7000) ääni oisi isontunu kera jonku kahnutuksen ja keskiölaakerissa on hento välys, lie vähemmällä pääsisi kun vaihtasi moottorin samanlaiseen taikka päivittäsi toiseen malliin jos tulis edukkaasti jossaki vastaan.
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Kona kikapu deluxe 2004
Varmaan Bndit sitten kumoat väitteeni yksi kerrallaan…?
Mitä toi Sramin moottori liittyy Shimanoon? Ei mitenkään. Ja täysin järjetön väite ettei valmistajat halua speksata Shimanon osia (eikä tämäkään liity moottoriin) koska Shimanolla on muutenkin ”liian” iso markkinaosuus. Shimano tekee ylivoimaisesti paremmat alemman pään osasarjat ja tottakai valmistajat speksaa niitä. Sram taas on saanut kaulaa ylemmän pään osissa esim. Transmission on nyt muotia plus sieltä saa alustan samasta talosta niin se on näppärää ylemmän osasarjan pyörissä. Sram koitti yhdistää moottorin samaan pakettiin, mutta se ei mennyt ihan putkeen. Mutta selväksi tuli että sulla on jonkinlainen inho Shimanoa kohtaan, kannattaa chillaa, ei ne pahaa tarkoita.
Ahaa. Nyt selvisi. Ymmärsit minut väärin. Minä puhuin koko ajan vain moottoreista, en muista komponenteista, kuten aiheen otsikossa sanotaan.
Eikä minulla ole mitään inhoa Shimanon moottoreita kohtaan. Omistanhan itsekin niitä kaksi. Voimaa niissä on ihan riittävästi vaikka luotettavuus ei välttämättä kovin häävi olekaan. Toisella olen ajellut 4000 km ja toinen kesti 250 km ennen kuin hajosi. Sain kuitenkin uuden tilalle yli kolmen kuukauden odotuksen jälkeen. Odotusaika oli mielestäni kuitenkin kohtuuttoman pitkä etenkin kun toimitusta lupailtiin kahteenkin otteeseen huomattavasti aiemmin.
Lähetin privan
EP801 omistajana olen omaani tyytyväinen. Mitä nyt vapaaratas on alkanut rohisemaan. Boschit alkaa olla tosin sen verran kehittyneitä motteja näille 2025--> sähkötäpäreille, että ottaisin kyllä mielelläni 5. sukupolven CX:n seuraavaan pyörään. Ylimmillä tehoilla vääntöä on hurjasti, mutta samalla pienimmillä tehoalueilla on saavutettu jo Shimanon pehmeys.
Elder muokkasi tätä : 15.10.2025 at 06.03
^olisko tuossa yksi nolla liikaa? Kymppitonni kuussa olisi jo autollekin melkoinen saavutus. Edes kaikki taksit ei saa tuollaisia lukemia.
Mutta on se tonni kuussa kolmen vuoden ajan ihan kova sekin.
Jos moottori kestää melkein 400 000 kilometria niin on se minustakin ihan ok. Melkein väittäisin virheeksi.
Joo oli väärä 36750km on oikein.Sorry.
36t ajettu moottori kannattaa lähettää shimano tehtaalle, niin osaavat tutkia mikä siinä on mennyt vikaan.
Shimanon mukaan kyse on yksittäistapauksesta ja heillä ei ole tiedossa muita tapauksia joissa moottori olisi kestänyt lähellekään noita lukemia.
Shimanon viestinnästä korostetaan että E7000 on jo vanha malli. Uudemmissa moottoreissa on siirrytty käyttämään huomattavasti heikompia komponentteja ja tällaisia ääritapauksia ei ole raportoitu sen jälkeen laisinkaan todetaan Shimanon viestinnän antamassa lausunnossa.
Kirjanmerkit