Siirsin gg-pyöräketjusta tänne hiljaisempaan gravelketjuun:
Eikös ne kaikki ajaneet vaan itselleen, mikä kai vähän niinkuin olisi gravelkisoissa tarkotuskin? Hollannin joukkue oli niin jäätävän kokoinen ja kova, että jos ne olis ajaneet jollain tiimitaktiikalla vaikka Vosille, niin olisi tullut umpitylsä kisa. Nythän viimeiset 50 km oli gg-kisaksi ihan jännät ja aivan tosissaan ne mun mielestä ajoi. Shirin olis kyllä voinut voittaa, niin olisi ollut kiva nuorelle kuskille. Saa sitten nähdä, että miten miesten kisa ajetaan.
Antonia oli 60. reilu kymmenen minuuttia kärjen perässä. Paras Jenkki oli 13. ja joku mulle ihan tuntematon nimi. Pitääköhän Jenkit näitä UCI MM:iä edelleen pelleilynä vai onko vaan niin, että ei kustannussyistä kiinnosta. Puck Pietersenkin piti ajaa, mutta ei näkynyt. Koitin kaivella ikäluokkien tuloslistoja, mutta ei löydy mistään.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
No jos noin sovittu niin ok. Epäilen kyllä ettei ollut.
Wiebes laittoi vielä lopussa tiimikaverinsa vetämään irti olleen hollantilaisen kiinni. Ainoa vaan, että tämä tiimikaveri oli slovakialainen
https://www.instagram.com/reel/DPq38u4igSB/?
Englanninkielinen selostaja oli sitä mieltä myös, mutta eihän sitä tiedä, että ajoivatko todellisuudessa isommille tähdille, kuten vaikka Vosille ja Wiebesille. Mutta tosiaan Wiebesin voitto olisi ollut ansaitumpi, jos olisi itse vetänyt sen eron kiinni. Siksi Shirinin voitto olis ollut kivempi.
Viimeksi miesten kisassahan myös tiimikaveruus merkkasi enemmän kansallisuus, katsotaan mitä tänään tapahtuuMielenkiintoisimpia kisoja noista tulisi, jos tosiaan siellä ajettaisiin vaan itselleen ja kaikki ”sukulaisuussuhteet” unohdettaisiin. Siinä mielessä ymmärrän, jos Jenkkikuskeja ei niin kiinnosta.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Joku jenkki aiemmin viikolla kommentoi, että nämä UCI:n kisat ovat kuin sorapyöräteillä ajettavat criteriumit. Ameriiiikassa ajetaan noita ultria, jossa henkisen kestävyyden rooli nousee melkeinpä yhtä suureen rooliin kuin fyysinen kestävyys. Ja toisena syynä juuri kustannukset. Ja voi toki olla, että heidän "moottorit" on tuunattu enemmän vääntökäyrää ajatellen kuin huipputehoa. Jos tällainen huono auto analogia sallitaan![]()
Ei kuulosta siltä että olisi sovittu vapaasta ajamisesta ennen kisaa.
UCI Gravel World Championships: "My chance to win the World Title has been taken away from me. I just don't understand why it has to be closed down now. It's clear: if someone is leading the race and is certain to become world champion, and they're from the same country, you let them go. I understand everyone wants to go for the title, but Persico still finishes third. Otherwise, we'd be one, two, three. So yeah, I'm just really disappointed.
Ultimately, I think I was strong enough to stay ahead of them and become world champion here. I don't want to say too much about it; I don't want to say anything wrong. But I think this was my chance at the world title, and it was taken away from me. I understand that there are a lot of Dutch players here and that everyone ultimately wants to go for the title. I have nothing more to say about it.” said Shirin van Anrooij (Netherlands)
Belgit taas ajoivat miehissä yllättävänkin hyvin yhteen, vaikka toki väliporukoissa ajettiin omiakin kiinni.
Pidcokilta ja Mohorichilta vietiin kyllä kaikki eväät ajaa voitosta. Ei kamalan reilu tilanne. 20vs1
Nii tai siis tuo oli kiinniajetun näkemys asiasta. Todennäköisesti ei oltu sovittu yhtään mitään. Selostaja sanoi sitäkin, että kun suurin osa tai ehkä jopa kaikki on kisaamassa siellä omatoimisesti ja itse osallistumisensa kustantaen, niin ei välttämättä ajatus siitä, että ajettaisiin yhteen maajoukkueena toimi.
Mun mielestähän graveliin ei maantiepyörämäinen joukkuetaktikointi kuuluisi lainkaan. Jos hollannin naiset olis toimineet samoin kuin belgialaiset miesten kisassa, olisi se alun irtiotto kestänyt maaliin asti naisissakin ja kisasta olisi tullut yhtä totaalisen tylsä kuin miesten kisasta.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Äkkiä olettaisi että naisetkin pystyvät puhumaan keskenään. Eli sovitaan vapaa toiminta startissa. Eihän tuollaisessa touhussa ole muuten mitään järkeä. Osa ajaa, tai kuvittelee ajavansa omalle maalle, osa itselleen ja osa tiimille.
Mutta tuollaista se naisten kisaaminen oikeesti usein näyttää olevan. Koetetaan tehdä tulosta itselle aina kun on mahdollista.
Mutta oikeassa olet. Miesten kisa oli kyllä tosi tylsä. Jotain muutoksia saisi UCI tehdä.
Oli tylsä kisa kaikenkaikkiaan. Ihan ajanhukkaa tuon katsominen.
Mä en ymmärrä kyllä, että miksi pitäisi muka ajaa ”maajoukkueena”, kun mitään maajoukkueita ei ole. Vai oliko Suomen maajoukkue 3 ajajaa ja jollain Hollannilla 30… Jokainen ajaa itselleen. Niin se menee muissakin yksilölajeissa. Vai vedetäänkö hiihdossa maajoukkueena junassa? Maratonilla?
Maantiepyöräilystä on aikojen saatossa jostain syystä muotoutunut joukkuelaji, jossa kuitenkin yksilöt palkitaan - ei joukkueet. Kun sitä ajattelee tolta kantilta, niin koko konsepti tuntuu vähän hassulta. Gravel saisi mieluusti säilyä yksilölajina.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Pidcockilla oli eilen GCN:n mukaan alla Pinarellon Dogma 35-millisillä Vittoria Terreno Pro:lla… ei siis edes Rellon uutta Greviliä. Mut ehkä siksi se ei pärjännyt, kun oli alimittaiset renkaat…
Maantiepyöräilyssä joukkueena ajamisen ymmärtää, kun junassa ajaminen tuo niin suuren edun. Gravelissa eri asia, kuten Lottakin eilen totesi - ja minkä jokainen maantie- ja gravel-pyörällä ajanut tietää - gravelissa saa polkea koko ajan, ilmaisia metrejä ei juuri ole. Keskinopeudet myös pienemmät.
Jep, joukkueena ajamisen ymmärtää toki, mutta sellainen ajatusmaailma, missä koko joukkue tekee töitä vahvimman puolesta ja sitten se vahvin palkitaan ei minusta ole kovinkaan jalo eikä hyvän urheiluhengen mukainen. Aidossa joukkuelajissa vahvimmat tekisi kaikkensa, jotta joukke pärjäisi mahdollisimman hyvin. Ihan vaan siis näin fundamentalistisena pohdintana
Media ja some kyllä yhteen ääneen ihmettelee hollantilaisten naisten joukkue”taktiikkaa”, eli kai se yleinen mielipide on enemmän sen sorttinen, että graveliakin pitäisi ajaa kuin maantiekisoja. Ja onhan se niin syvälle noitten pro-tyyppien kulttuuriin juurtunut, että mitä enemmän maantieammattilaisia gravelkisoihin tulee, sitä enemmän gravelin luonne tulee pakosti muuttumaan.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^miksei saa ajaa maapaidassa? Onhan hiihdossakin, ja muissa lajeissa maajoukkueasusteet, vaikka kisataan itselle.
Niinkuin stenu tuossa kirjoitti, niin onhan tämä maantiepyöräilyn joukkuekilpailumalli aika erikoinen ja uniikki, missä joukkue ajaa yhdelle. Se on kyllä omalla tavallaan hieno, mutta en tiedä onko sitä järkevää lähteä laajentamaan perinteisiä maantiekisoja laajemmalle.
Pidcockilla oli melko raaka viikonloppu. Yli 400km kisaa. Nousuakin taisi tulla enemmän kuin riittävästi.
Ajoi siis lambordian ja uci gravellin peräkkäisinä päivimä.
Wiebesin mukaan oli sovittu että kaikki ajavat itselleen. Ilmeisesti tieto ei ihan kulkenut kaikille.
UCI Gravel World Championships: "This world title is fantastic. Riding in this jersey will give me extra motivation. It went well. I was able to follow Marianne Vos on those climbs and knew that the last climb at Berg en Terblijt was difficult. I had to pace myself well and not overexert myself.
I have to thank Julia Kopecky. It's amazing how she rode here and how strong she was. At one point, she asked if I could win the sprint, and I said yes, and then she went all out. Ultimately, it's our own team, SD Worx-Protime, that's putting a lot of effort into providing us with the equipment for this championship. That's also what the national coach said, that ultimately, it's every man for himself here. You're not going to give away a world title like that, of course.
I hope I can give something back to Shirin van Anrooij someday at a world or European road championship.” said Lorena Wiebes (Netherlands)
Joo sitä juuri meinasin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kisakalustosta.
https://www.bikeradar.com/features/p...o-bike-gallery
Ja siis Pidcockilla oli Dogma GR, mikä on siis gravel-pyörä. En tuota muistanutkaan.
Kirjanmerkit