FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 350 / 350 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 250 300 340 348 349 350
Näyttää tulokset 10.471 - 10.500 / 10500

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #10471
    Liittynyt
    04/2025
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3
    Ainakin tutumpi merkki. Itsellä ollut vain Shimanoa ja Simplexiä. SRAM vieras.

  2. #10472
    Eikös toimikin Shimanon 12x XT takavaihtaja mallia 10-45 yhteen kun ennestään 11x XT vipu ja pakka 11-46?

    ....meni isompi karahka kaikkien väliin ja täpäri cuben korvakko&vaihtaja mutkalle. Ensin tilasin Bikeinnistä jossa piti olla hyllyssä, mutta huomasin parin viikon päästä että odottelevat osia joten peruin.
    Bike discountissa oli korvakkoa mutta 11x vaihtajien kanssa heikkoa, tilasin ton 12x kun oli vielä oikein halpa ilman pakkausta.

  3. #10473
    Peukalo ei enää kestä maastopyörän vaihdevivun kääntelyä. Siksi mietin päivitystä sähkövaihteisiin. Pyörässä nyt 1x12 Shimano Deore vaihteet 10-51t pakalla, joihin olen muuten ollut erittäin tyytyväinen. En siis kaipaa varsinaisesti parannusta muuhun kuin vaihdevivun käyttöön tarvittavaan voimaan. Olen miettinyt kolmea eri vaihtoehtoa:
    -Sram GX Eagle AXS Upgrade Kit & SRAM AXS Pod Rocker HMI Paddle Upgrade, n 470 € (ilmeisesti Sramin vaihtaja Shimanon ketjun ja pakan kanssa toimii)
    -Shimano DEORE Di2 M6250-SGS 12-speed Drivetrain Upgrade Kit, n 540 €
    -Shimano XT Di2 M8250-GS 12-speed Drivetrain Upgrade Kit, n 640 €
    Olisiko suosituksia, mikä kannattaa valita?

  4. #10474
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    61
    Huonossa kunnossa on peukalo jos ei Deorea pysty käyttämään.
    Itse kaaduin läskillä keväällä ja ei saanu kunnolla vaihdettua kun Sram NX. Sitten lähdin toisella pyörällä ja ei mitään ongelmaa kun Shimano Deore, puolta pehmeämmin vaihtaa.

    Mutta ykkös pyörässä on Sram GripShift ja se on kyllä paras ostos mitä pyöriin oon ostanu. Sen lisäksi että helppo vaihtaa niin ei ole vaihteet enää rusahdellu vaihtaessa ja aina saa vaihdettua niin monta vaihdetta kerralla kun tarvii. Ja PALJON halvempi kuin noi sähkö vempeleet.

  5. #10475
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.126
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HarrY61 Katso viesti
    Mutta ykkös pyörässä on Sram GripShift ja se on kyllä paras ostos mitä pyöriin oon ostanu...
    Kompsis. Ylivoimainen (mekaaninen) käyttöliittymä vaihteisiin.


  6. #10476
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.424
    Peukalon kipeytymisen jälkeen on grippari helpotus kunnes liipasimen painelu taas sujuu. Vaihtaminen onnistuu sillä vaikka kintaat kädessä.
    Omissa pyörissä on molempia, mutta välillä on kipeytynyt peukalo haitannut liipasinten kanssa.
    Aikaisemmista foorumin viesteistä sai tietoa että 12v grippari toimii 12v Shimanon siirtäjän kanssa. 11v kohdalla olen itsekin todennut toimivaksi.

  7. #10477
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Ei taida olla vielä Shimanon uusimmista XTR/XT/Deore-sähkövaihteista pitkän ajan kokemusta kenelläkään tehtaan ulkopuolella, toki kilometrejä on ahkerilla kertynyt paljon.
    Sramia nopeammaksi vaihtajaksi Shimanoa on kehuttu mutta muuten ehkä selvää voittajaa ei ole vielä löytynyt.

    Kipeän peukalon kanssa täytynee huomioida sekin että sähkövaihteisissa Shimanoissa ei ole etusormella raskaammalle vaihteelle vaihtamista mahdollistavaa nappia.

  8. #10478
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.231
    Jos sähköisiä niin mielummin langattomat.

    Ja XO gripparit aikoinaan oli parasta mitä rahalla saa, pointsit yhä!
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  9. #10479
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Jos sähköisiä niin mielummin langattomat.
    Onko 12-v sähköisiä maastovaihteistoja langallisiana???

  10. #10480
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.200
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Onko 12-v sähköisiä maastovaihteistoja langallisiana???

    Ei ole. Jos nyt ei lasketa vain sähköpyöriin sopivaa Shimanon edellistä rd-m8150 di2 takavaihtajaa.

  11. #10481
    Suuri kiitos kaikille neuvoista! Etsinkin aluksi vaihdekahvaa, mutta jostakin syystä tuo Sramin 12v versio jäi huomaamatta. Tilaan heti tuon GripShift-kahvan ja myöhemmin tarvittaessa Sramin takavaihtajan. Nivelrikon paranemistodennäköisyys ei ole suuri, joten lopullista ratkaisua haetaan.

  12. #10482
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.690
    Onko täällä paljon Maven/DB8 kuskeja jotka ajaa ympärivuoden? Toimiiko noi? Shimanot toimii talvellakin moitteetta ja nyt on yhdessä pyörässä DB8:it jotka ovat olleet tähän asti yllättävän hyvät ja mietin et mitenköhän talviajelut? Et tilaanko vaan uudet palat ja ilmaussarjan varastoon vai pitääkö vaihtaa Shimanoon

  13. #10483
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    498
    Mitkäs tän hetken markkinoiden parhaimmistoa Enska/trail jarruissa? Mt7 carbo-mikä oli vai jokin muu? Jos rungon sisäiset viennit, niin ei vissiin auta vaikka valmiiksi ilmattu ja nesteet sisällä, vai onko niissä joku että pääsee pudottamaan ilman että "kuivana" pujottelee ja sit nesteet ja ilmaus?

  14. #10484
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Eiköhän nää ole niitä parhaita: https://www.bike-components.de/en/Tr...Brake-p212129/. ja
    https://www.bike-components.de/en/Tr...coated-p72569/ ja
    https://www.bike-components.de/en/Tr...ke-Set-p91579/

    Ei vaan ole yllätys yllätys tullut hankittua itse.

    Kun bike-park pyörään seuraavan kerran joudun uusimaan jarrut, niin nää Maven baset on mulla yksi varteenotettava vaihtoehto. https://www.pinkbike.com/news/review...-of-power.html
    Eihän nuo nyt nätit kyllä ole.

  15. #10485
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.424
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Jos rungon sisäiset viennit, niin ei vissiin auta vaikka valmiiksi ilmattu ja nesteet sisällä, vai onko niissä joku että pääsee pudottamaan ilman että "kuivana" pujottelee ja sit nesteet ja ilmaus?
    Letkua ei tarvitse tyhjentää kun irrottaa vain kahvan päästä ja pujottaa tulpattuna. Kunhan sen lyhentämisen ja uudelleen kahvaan asentamisen jälkeen painaa satulan päästä nestettä kahvaan päin niin että ilmakuplat poistuvat mäntien väliltä.

  16. #10486
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.231
    Valitettavasti faktaa jos haluaa siistit vaijerien vedot eikä ylipitkiä pyykkinaruja niin aina tarvii lyhentää.

    Noista Trickstuffin jarrujen paremmuudesta tiedä mutta keveimmät kyllä. Harkintalistalla olleet mutta tuo kahvan pituus jotenkin tökkii ja nuo liitoksiin tarvittavien osien saanti.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  17. #10487
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Mitkäs tän hetken markkinoiden parhaimmistoa Enska/trail jarruissa? Mt7 carbo-mikä oli vai jokin muu? Jos rungon sisäiset viennit, niin ei vissiin auta vaikka valmiiksi ilmattu ja nesteet sisällä, vai onko niissä joku että pääsee pudottamaan ilman että "kuivana" pujottelee ja sit nesteet ja ilmaus?
    Maguroista en tiedä, mutta shimanon J-Kit jarrusetit tulee ilmattuna. Niissä on insertti valmiiksi sisällä ja letkun päässä ohut kalvo, ettei öljyt pääse letkusta ulos. Nämä pystyy hyvin pujottamaan rungon läpi ilman ongelmia.

  18. #10488
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.231
    ^Tuo hyvä systeemi ihan ok muttei sekään toimi jos lyhennetään.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  19. #10489
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Tuo hyvä systeemi ihan ok muttei sekään toimi jos lyhennetään.
    Joo, tämä on totta. Jos ja kun lyhentää, niin uuden insertin joutuu naputtamaan paikalleen. Helppo se on silti rungon sisään ujuttaa, kun on tulpattu tuo "avoin" letkun pää. Pelkällä kahvan ilmauksella on ainakin itsellä onnistunut, vaikka olen lyhentänyt letkuja.

    Ainkin noissa J-kiteissä mitä olen asentanut, on tullut ylimääräinen insertti ja oliivi mukana.

    Ekalla kerralla joutui vähän raapimaan päätä, kun en ollut varma, että onko siellä kahvassa jo oliivi valmiina sisällä vai ei...no onhan siellä

  20. #10490
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.231
    Itse käytin viimeksi XTR:ään letkuja vaihtaessa Jagwiren liitossettiä ja toimi kyllä hyvin.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  21. #10491
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.716
    Kysytään nyt sitten hieman ”jälkijättöisesti” (ja ison kuvan kera) menikö kaikki oikein?
    Asensin tälläviikolla jäykän haarukan joka tuli IS-jarrulevykiinnikkeellä ja valmiiksi kiinni olevalla sovitteella 180mm. jarrulevylle (tai näin ainakin asian tulkitsin).
    Jarruina Shimanon Deore M6100 jarruilla/jarrusatulalla ja XT:n Rt-76 180mm levyllä.
    Asennuksen jälkeen ihmettelin että jarrulevy tuntui hankaavan (muka paloihin) kiinni mutta pienen tutkinnan jälkeen havaitsinkin että jarrulevyn ulkolaita ottikin jarrusatulan ”pohjaan” kiinni.
    Ratkaisuksi lopulta tein kuvassa näkyvät paikat jassusatulan ja kiinnikkeet väliin etäisyyttä kasvattamaan. Yksi yläpultille ja kaksi alakouluille.
    Kun ei aikaisempaa kokemusta näistä IS kiinnikkeistä niin nyt aloin miettimään että menikö joku asennuksessa pieleen ja olisiko pitänyt toimia jotenkin toisin?




    Sent from my iPhone using Tapatalk

  22. #10492
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.480
    ^Jarrusatulan asento näyttää hieman hassulta. Tuo on ilmeisesti Formulan adapteri, voiko olla että se ei käy Shimanon kanssa yhteen? Shimanon adapterissa tuo ylempi jalka on matalampi kuin alempi, tuossa Formulan mallissa näyttäisi olevan toisinpäin.

  23. #10493
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.716
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    ^Jarrusatulan asento näyttää hieman hassulta. Tuo on ilmeisesti Formulan adapteri, voiko olla että se ei käy Shimanon kanssa yhteen? Shimanon adapterissa tuo ylempi jalka on matalampi kuin alempi, tuossa Formulan mallissa näyttäisi olevan toisinpäin.
    Tuossa nyt jonkin aikaa nettiä tutkailin ja kyllä tuo malliltaan on selvästi erilainen kuin Shimanon vastaava. Ja kun ainakin muutamasta myyntisivustolta oli mainintaa että tuo on nimenomaan Formulan jarruille oleva adapteri. Enhän sitä tajunnut että Shimanon kiinnitys on eri kuin mitä tuon (käytetyn) keulan mukana tullut Formulan kiinnike, ei siis edes tullut mieleenikään etteivät käy keskenään, mutta hyvä että joku sentään asian tajusi... (ja itse tajusin kysyä, kun mielestäni kaikki ei ollut ok. tosin jarrut kyllä tuntuivat toimivan hyvin).
    Eli nyt sitten uutta adapteria hankkimaan.
    Santtu75 muokkasi tätä : 06.10.2025 at 00.57

  24. #10494
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.231
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  25. #10495
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.652
    ^nii-no… mitäpä siihen sanomaan. Mä olen aina ollut sitä mieltä, että hooklessit on lähinnä kuitukiekkojen valmistajien ajama juttu, kun hookless-vanne on helpompi tehdä. Alumiinikehissä ero kustannuksissa tuskin on.

    Harrastajalle hooklessista tuskin on mitään etua.

  26. #10496
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.231
    ^Sama juttu, täälläkin niiden nimeen vannottu... Halvemmat tuotantokulut = kalliimmat hinnat...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  27. #10497
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    892
    Shimano 105 levyjarrun satula ja japanilainen insinööritaidon viisaus laittaa paloja pitelemään talttapääruuvi. Pari talvea, kun suhattu tiesuolassa yms. niin kiinni hapettunuthan tuo ruuvi on. WD40 suihkimisella, maltillisella lämmöllä ja pikku koputtelulla ei hievahtanutkaan ja ruuvin kanta alkaa olemaan siinä kunnossa, että kovin montaa yritystä ei viitsi enää ottaa. Tässä ei liene muuta vaihtoehtoa kuin poraaminen ja uusi, oikealle kierteellä oleva kuuskolo- tai torx-ruuvi tilalle? Palat siis pitäisi vaihtaa, satula ok eli sitä ei saisi vahingoittaa.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  28. #10498
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.424
    ^Shimano 105 malli 7070 taitaa olla talttapääruuvilla, 7170 on taas kuusiokoloruuvilla.
    Maastopyörissä on saksisokkaakin käytetty kannattimena.

  29. #10499
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    892
    ^R7070 nuo tuossa Sakemannin viimeisessä kostossa on. Flat-mount jarru, mutta sillä ei liene merkitystä. Jos olisi vanhaan (hyvään) aikaan rungon ulkopuolinen vienti niin olisin tuonkin kuriin väkisin pajavasaralla ja tuunalla nutinut, mutta sisäinen letkunvienti niin ei tohdi "turhan takia" satulaa irti ottaa.

    Tuo saksisokka on edullisen pään jarruissa kovin järkeävä kannatin. Jos porahommiksi menee, niin nappaan varmaan tallin nurkissa seisovista acera (numeroa en muista, mutta ko. luokan) jarruista saksisokan tuohon tilalle ellei paikallisessa ruuvipajassa ole sopivaa järkihintaan tilalle. Hiukan kalliimmissa sitten tuohon kuusikoloon törmännyt eikä tuo varmasti valmistajalle ole kuin senttiluokan lisäkulu, toki massoissa alkaa tuntumaan. Kestää hiukan hapettuneessakin pultissa rannevääntöä
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  30. #10500
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    733
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Tuo saksisokka on edullisen pään jarruissa kovin järkeävä kannatin. Jos porahommiksi menee, niin nappaan varmaan tallin nurkissa seisovista acera (numeroa en muista, mutta ko. luokan) jarruista saksisokan tuohon tilalle ellei paikallisessa ruuvipajassa ole sopivaa järkihintaan tilalle. Hiukan kalliimmissa sitten tuohon kuusikoloon törmännyt eikä tuo varmasti valmistajalle ole kuin senttiluokan lisäkulu, toki massoissa alkaa tuntumaan. Kestää hiukan hapettuneessakin pultissa rannevääntöä
    8170 jarruissa oli kuusiokolo mutta yllätyin kun 9270 jarruissa onkin talttapää. Mutta syy selvisi kun punnitsin talttapäät olit gramman tai kaksi kevyemmät.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7211
    Viimeinen viesti: 26.09.2025, 13.16

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •