Exotic alumiiniputkella. Kysy tuolta 4130:sta noita MRP:n keuloja, toimittivat minulle silloiseen suoraputkiseen sopivan samaan hintaan kuin Jenkkilässäkin myytiin. On hyvän palvelun liike.
Exotic alumiiniputkella. Kysy tuolta 4130:sta noita MRP:n keuloja, toimittivat minulle silloiseen suoraputkiseen sopivan samaan hintaan kuin Jenkkilässäkin myytiin. On hyvän palvelun liike.
Itselläni oli taannoin hiukan sama projekti: SR Suntour NEX E25-LO päivitys RockShox Paragon Gold RL (fillarifoorumi.fi) Olin jo laittanut tilaukseen Rokkarin, mutta peruin ja tilasin hyvän coil version. Täältä Forks order online - www.starbike.com tilasin. Noin 1,5 viikossa tuli kotiin asti kannettuna. Löytyy myös tuota Manitou Markhoria.
Tuollaisen vaimentimen tilasin vielä markhoriin. Mä en näistä mitään tiedä, mutta muuttui jämäkämmäksi ajaa maastossa. Vastaa paremmin siihen säätöpotikkaan.
Manitou Absolute Plus unit R7 141-26532-K001
€46.90
Tekisi mieli hieman modata vanhempaa (2017) jäykkäperä 27,5" sähkömaasturia. Joka on suoralla kaulaputkella ja QR akselilla olevalla joustokeulalla tällä hetkellä.
Tarkoitus olisi vaihtaa jäykkä hiilikuitukeula sekä hieman enemmän "katumaiset" renkaat nykyisten tilalle.
Tuossa ei varmaan pitäisi olla mitään ongelmaa laittaa 27,5" rengastuksella olevaan pyörään jäykkää 29" keulaa, kun sellaista saattaisi olla tarjolla ja tuo a-c mitta osuu hieman paremmin omaan makuun kuin vastaavassa 27,5" keulassa?
Ei ongelmia. A-C mitta on tärkeämpi kuin nimellinen rengaskoko jolla myydään. Pitempään päin mentäessä mahtuu pyörimään.
Renkaissa kannattaa säilyttää kunnon ilmatila, jotta on edes vähän iskunvaimennusta painavassa pyörässä.
Halpahan tuo haarukka on mutta lienee johtunee alumiinisesta kaulaputkesta. Itsellä aikoinaan oli Pacessa MRP:n jenkkikeula jonka 4130 hankki minulle, kannattaa tsekata.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Toteutetin ”vihdoin ja viimein” tämän joustohaarukan vaihdon jäykkään haarukkaan, mutta en ole nyt sitten ulkonäöllisesti ollenkaan tyytyväinen tuohon 29” rengastukselle olevaan keulavalintaan (pyörässä siis 27,5" rengastus). Ulkonäöllisesti ihan liikaa ”tyhjää” tuossa renkaan yläpuolella ja jotenkin nyt pyörän asento ei kuitenkaan ollenkaan sovi tuon jäykän keulan ulkonäköön.
Olisi pitänyt sittenkin tilata 27.5” tai jopa 26” versio.
Pitää jokunen aika ”makustella” tuota ulkonäköä ja miettiä mitä sen kanssa tekisi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^mä tein joskus kokeiluja tossa mun Kinesiksessä (Tripster) sekakiekoilla: edessä voi olla isompi ja takana pienempi kiekko, eikä ajoasento ja -tuntuma mene oudoksi; edessä pienempi kiekko sen sijaan vie ajoasennon ja -tuntuman ihan pieleen.
Että eteen alkuperäistä joustokeulaa a-c mitaltaan selvästi pienempi voipi tehdä pyörästä ihan oudosti käyttäytyvä: satulakulma jyrkkenee, kuten myös keulakulma ja jotain sellaista.
Tämän a - c mitan takia tuohon 29" versioon päädyinkin tuossa jäykässä keulassa, kun tuossakin on tuo mitta noin 10mm vähemmän kuin tuon 120mm joustokeulan mitta 20%:n painumalla laskettuna, niin siitä ajattelin että olisi ollut sopiva kun tuo 27,5" versiossa mitta olisi ollut 30mm. vähemmän eli ero tuohon joustokeulan mittaan oliis ollut jo 40mm.
Tämä nyt toteutui niin että en tykännyt tuosta asentamani 29’’ jäykän haarukan ulkonäöstä kun sitä oman aikansa katselin. Meni myyntiin ja hommasin tilalle matalamman Exotic:n keulan (alumiini kaulaputki ja hiilikuitu jalat, ei aivan kevyimmästä päästä, noin 850gr.).
Nyt sitten tuo kyseinen keula asennettuna. Ulkonäöllisesti enemmän silmää miellyttävä, mutta parina päivänä sillä nyt ”testiajoja” ajellut ja kyllä tuo -40mm tiputus tuosta joustokeulan a-c mitasta tuntuu ajossa selvästi, enkä ole ihan varman että olisi positiiviseen suuntaan tuo…
Mutta pitää hieman saada kilometrejä alle ja mahdollisesti pientä hienosäätöä ajoasentoon niin saa nähdä sitten…
Joskus vuosia sitten vaihdoin 26" HKEK:n joustokeulan jäykkään, kun fillari siirtyi asiointifillariksi. Salsan Cromoto Grande haarukan a-c mitta vastasi joustokeulan a-c -mittaa. Siihenkin jäi reilu ilmatila renkaan ja haarukan "kruunun" väliin, mutta eipä tuo ajamista haitannut.
Jos a-c on 40 mm lyhempi vaihtohaarukalla, niin voisi kuvitella, että siinä menee vähän etukenoon ja voi tuntua erilaiselta ajaa. Ohjaustangon nostaminenkaan ei ehkä muuta tilannetta, kun satulaputken kulma on muuttunut ja painopiste siirtynyt keskiöön nähden eteenpäin.
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
Mullettina toimisi varmaan paremmin, 29" etukiekolla kun takana 27.5".
Vähän voi myös keulaa nostaa 3" plussarenkaalla edessä kun takana normaali 2". Tämä pistää silmään mullettia enemmän.
Niin, tuo 40mm keulan lyhentyminen vaikuttaa käsittääkseni tuohon ajokäyttäytmiseen jonkusen verran. Tekoäly tuossa minulla pyynnöstä laski että tuon 40mm keulan lyhentyminen tarkoittaa 1,5asteen muutosta (jyrkkenemistä) pyörän keulakulmaan ja sitten tietysti vaikutta pyörän käsiteltävyyteen (tulee herkemmäksi/epävakaammaksi).
Ajoasennossa muutos kyllä myös tuntunut. Tosin kun tuota nyt ex-jäykkäperää olen aikaisemmin rengastuksella ja nyt keulan vaihdolla muokannut maastopyörästä lähemmäs asfaltilla viihtyvää ajokkia, niin ehkä tuo ei niin kauheasti haittaa.
^Itse muutaman täysjäykän rakentanut runkoihin jotka tarkoitettu joustokeulalle ja aina pyrkinyt suht samaan A-C mittaan kuin jousto versiossa.
Nykyisessä Sardiinissa on kuitukeula jonka A-C on 490mm ja toimii hyvin kulmia pahemmin muuttamatta.
Tottakai tuohon jää renkaan ja kruunun väliin tyhjää mutta ei kyllä voi valittaa ettei leveämpikin rengas mahdu jos olis tarve.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Kirjanmerkit