GiantFillariHephaElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 14 / 14

Aihe: Pyörän maksimipainoraja?

  1. #1
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    496

    Pyörän maksimipainoraja?

    Tervehdys. En löytänyt aiheesta juttua, mutta mikä osa noissa maastopyörissä yleensä määrittelee sen? Tuskin runko?(Toivottavasti). Kun tällä hetkellä se elopaino itsellään 120kg, kova laihdutus menossa kevättä kohti ja kunnon nostaminen, niin uskaltaako hyvällä omallatunnolla kuitenkin polkuja ajella, ja vähän totutella pyörään nyt syksyllä? Kyse on enskapyörästä, ja painoraja 120kg kuljettaja+pyörä+varusteet?

  2. #2
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    En usko, että rungon tai alustan osalta on niin tarkkaa. Kiekot on todenäköisesti se missä painorajat merkitsevät enemmän. Jos on uusi pyörä, niin kiekot kannattaa rihtauttaa/tarkastaa pinnojen jännitykset vaikka 20-30h ajon jälkeen, niin kestävät varmasti paremmin.

  3. #3
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    41
    Kannattaa tarkastaa osista, onko niille ilmoitettu ASTM luokitus. Osa valmistajista käyttää tuota ilmoittamaan minkälaiseen käyttöön komponentit ovat speksattu. TUota luokitusta voi sitten verrata omaan painoon ja ajotapaan ja tehdä siitä johtopäätöksiä osien kestosta. Itsellä paukkuu painorajat aika monessa komponentissa, mutta ajan kuin vanha pappa, joten en ole kovin huolissani osien rikkumisen suhteen. Sekin vielä noissa painorajoissa, että ajotaidot ja uskallus kasvavat vain ajamalla, joka taas sitten vastaavasti pienentää vaakan näyttämiä lukuja.

  4. #4
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    496
    Jees... Kun et e13 lg1+ en kiekot on pyörässä, ja e13 edustaja sanonut näin. Edit: ei antanut kuvaa laittaa niin laitan linkin mihin latasin sen: https://imgur.com/a/9auz8f8

    Ja kiekot painaa kuitenkin+ 2100g, niin luulisi olevan kohtalaisen tukevat.

    Öhlins etuhaarukalla taas näyttäisi et on 120kg. ??

    https://www.bike-components.de/en/Oe...BoC2SoQAvD_BwE

  5. #5
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    HiEnd kamoissa tulee aikaisemmin painorajat vastaan kuin rungoissa mutta usein raja pyörii tuossa 125kilon nurkilla mutta kai siinäkin jotain marginaalia on.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  6. #6
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.617
    Ja eikö se kiekoissa ole se painoraja per kiekko? Eli jos ajaa molemmat renkaat maassa, painoraja tuskin niiden osalta ylittyy.

  7. #7
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    ^Taitaa olla yhteispaino... Joskus tästä kinattu ja loogisempaa kun kokonaispainosta puhutaan (Kuski/vaatteet/kuorma/pyörä) niin miten ne jaetaan per kiekkoa?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  8. #8
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.617
    ^no jos raja on 120 kg per kiekko, niin eipä sitä tarvitse jakaa mitenkään. Sen sijaan jos se on per setti, niin kysymykseksi tulee, että miten se silloin jaetaan? 60 kg per kiekko? No mitäs käy, kun treenaa manuaalia? Tuskin kukaan tänne kirjoittavista painaa 60 kiloa varusteineen ja pyörineen.

  9. #9
    Olen käsittänyt, että max.paino on kiekkosetille. Eihän koko painorajalla olisi muuten mitään merkitystä. Jos olisi per kiekko kuskin pitäisi painaa yli 200kg kamoineen jotta olisi lähelläkään maksimi rajaa. Yleisesti ottaen, jos arveluttaa kiekkojen kestävyys painavalle kuskille tai sähköavusteiseen pyörään, niin voi katsella 36 reikäisiä (36 pinnaa) kiekkosettejä tai settejä, joissa on käytetty paksumpia 2.3mm G13 pinnoja ainakin takakiekossa. Valmistajat käyttävät kiekoissa usein 2.0 mm G14 pinnoja. Myös messinkiset nippelit ovat kestävyydeltään parempia kuin alumiiniset.

  10. #10
    Meillä on kiekkoja, joiden yhteenlaskettu painoraja on muistaakseni vähimmillään 100kg, mutta sitten taas kiekkoja, joille painoraja on 170kg/kiekko. Eli ei voi tietää kummasta on kyse, jollei erikseen ilmoiteta.

  11. #11
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    MRe, jakautuukohan paino 50/50 kiskoille ;-))
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  12. #12
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    193
    Ei tarvitse kummoinen töyssy olla kun kuskin paino on yhden kiekon päällä. Dynaaminen kuormitus voi helposti olla kolminkertainen massaan nähden, toki varmuuskerroin on laskettu nimelliskapasiteetin päälle.

  13. #13
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    748
    On aivan sama mitä täällähöpistään.
    Ajaa sillä pyörällä ja testaa mitä se kestää.
    Kerrot sitten täällä kestikö ja mikäkö petti.
    Ite laittasin jytäkät Kiekot ja 2.8 - 3 " kumit.

  14. #14
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    496
    Tuollaiset kiekot siinä on ja 2,6" mezcal/Barzo tulossa.

    Rims e*thirteen LG1 Plus Enduro, hookless 6069 welded aluminum, 30mm internal width, 28 hole, tubeless ready
    Hubs e*thirteen, triple-sealed, fully machined aluminum, 15mm x 110mm (Boost) front, 12mm x 157mm (SuperBoost+) rear with 6° engagement freehub and XD driver
    Spokes e*thirteen Hive, triple-butted steel, alloy nipples with washers

Samanlaisia aiheita

  1. Pyörän pesuri
    By okahkonen in forum Varusteet
    Vastaukset: 117
    Viimeinen viesti: 09.07.2025, 10.59
  2. Pyörän päivittäminen.
    By JaniKani in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 26.06.2024, 13.58
  3. Pyörän huolto
    By juristeria in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 46
    Viimeinen viesti: 05.04.2022, 22.21
  4. Pyörän peseminen
    By fastande in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 112
    Viimeinen viesti: 11.05.2018, 21.35
  5. Ostin pyörän
    By Stevie Wonder in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 04.08.2016, 15.54

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •