HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 20 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 18 19 20
Näyttää tulokset 571 - 593 / 593

Aihe: Hengittävä takki pyöräilyyn

Olen tässä vuosien aikana koettanut ajella suht halvoilla takeilla, ettei niin harmita jos se repeää kun kaatuu jonnekin kanervikkoon.

Mutta nyt syksyllä ostin "minulle kalliin" Haglöfsin 2-kerros Gore-takin arkikäyttöön. Ja se päällä olen ajellut töihin muutaman kerran, niin pakko on tunnustaa että on noissa kalvoissa ja kuorissa eroja. Kyllä se kunnon Gore vaan hengittää paljon paremmin kuin vanha Enduran single-track.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Ennenkin maininnut ettei talvella pakkaskeleillä goretexiä tarvi, ne ovat korkeintaan syksyn jne. sade- ja räntä keleille sopivia.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Omakin kokemus on kyllä gore texin puolella. Sen takia ne varmaan on sen perinteisen teflonkalvon pitäneet. Nämä muut taitaa olla rei'itettyä polyuretaania tmv. Nyt ei kyllä ole itsellä käytössä koska ehjiä ei-goreja ei viitsi laittaa hylkyyn vain hengittävyyden takia. Itse myös hikoilen niin herkästi että kaikki kalvot on liian tiiviitä jos vähänkään reippaasti liikkuu, mutta on tuolle kalvotakillekin paikkansa.

Talvellahan ei kuorta juurikaan tarvita, mutta täällä lounaisrannikolla on yleensä sitä marraskuuta vain kunnes on maaliskuu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mutta nyt syksyllä ostin "minulle kalliin" Haglöfsin 2-kerros Gore-takin arkikäyttöön.
    Minkämallinen takki? Sain tasavuotislahjaksi melko kalliin Muston gore-takin, ja kyllä siinäkin on huimasti eroa noihin muihin kalvovaatteisiin mitä minulla on. Tuossa Muston Gore-takissa tulee melkein vilu kun se hengittää niin hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ennenkin maininnut ettei talvella pakkaskeleillä goretexiä tarvi, ne ovat korkeintaan syksyn jne. sade- ja räntä keleille sopivia.
    Tämä ei ollut se talvivaate -ketju, tarkoitin juurikin näitä syksykelin vaatteita.

Jep. Itse enemmän sellainen Windstopper kuski koska nuo Goretexit useinkaan ei tarpeeksi hengittäviä (Useampia omistanut joten ei kannata sanoa ettei kokemusta) ja siksi mielummin kastun ulkoa kuin sisältä. Ihmiset niin erillaisia ja kun pysyy lämpimänä riittää itselle oikein hyvin.

Puhun siis pyöräilykäytöstä, esim. leppoisassa ulkoilussa tai syksyisillä vaelluksilla kalvotakit kyllä toimii mainiosti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Minkämallinen takki? Sain tasavuotislahjaksi melko kalliin Muston gore-takin, ja kyllä siinäkin on huimasti eroa noihin muihin kalvovaatteisiin mitä minulla on. Tuossa Muston Gore-takissa tulee melkein vilu kun se hengittää niin hyvin.
    Minäkin huomasin yllätyksekseni että Henry Lloyd Offshore-takki hengittää yllättävän hyvin mutta veikkaan silti että toi mun ohut Lidlin kympin maksanut "softshell"-juoksutakki hengittää paremmin

^Itse ajoin työmatkoja noilla Lidlin ajotakeilla ja ehdottomasti parhaat hinta/laatusuhteessa. -10:n pakkasilla aluspaidalla ja ohuella fleesillä toimii mitä mainioimmin.

^Tuo juoksutakki hengittää huomattavasti paremmin kuin nuo hiostavat ajotakit vaikka ehkä niissäkin on eroa ja ne jossain -10C toimivatkin jo. 0 - +5 on liian lämmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Jep. Itse enemmän sellainen Windstopper kuski koska nuo Goretexit useinkaan ei tarpeeksi hengittäviä (Useampia omistanut joten ei kannata sanoa ettei kokemusta) ja siksi mielummin kastun ulkoa kuin sisältä. Ihmiset niin erillaisia ja kun pysyy lämpimänä riittää itselle oikein hyvin.

Puhun siis pyöräilykäytöstä, esim. leppoisassa ulkoilussa tai syksyisillä vaelluksilla kalvotakit kyllä toimii mainiosti.
    Kalvohan se Windstopperkin on. Reiät vaan on suurempia kuin Gore-kalvossa.

Noin yleisesti ottaen kalvovaatteiden hengittävyyteen vaikuttaa päälikangas lähes yhtä paljon kuin itse kalvo ja kun päälikangas kastuu, ei mikään kalvovaate enää hengitä kunnolla. Siksi kalvovaatteidenkin päälikankaan kyllästämisestä kannattaisi huolehtia vaatteen ikääntyessä. Näin ainakin Norrønan joku suunnittelija kerran Åren Norrøna-kaupassa asian selitti.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^Juuri tuossahan Windstopperin "paremmuus", jolloin toisten hengittävyys haihtuu. Meitä monenlaisia ja jokaiselle löytyy nykyään mieleisiä, onneksi.

Ei se perinteinen Windstopperkaan välttämättä aina kovin hengittävä ollut. Itse kyllä tarkoitan vesitiiviitä kun kalvovaatteista puhun.
    Onhan tuossa Pearl Izumin Interval Amfibissakin joku "kalvo" ja muka tuulenpitäväkin mutta se kyllä tuntuu yleensä siltä kuin olisi joku fleesepaita päällä.
    Ellei siitä sitten kadonnut se kalvo kun meni aika kauan ennen kuin otin käyttöön

Eilen ohimennen kaupassa hypistelin RAB:n Cinder Kinetic takkia, mikä vaikutti hyvältä jos tykkää suht ohuista mutta silti tuulenpitävistä takeista.

Hintakin oli kyllä hirvittävä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Eilen ohimennen kaupassa hypistelin RAB:n Cinder Kinetic takkia, mikä vaikutti hyvältä jos tykkää suht ohuista mutta silti tuulenpitävistä takeista.

Hintakin oli kyllä hirvittävä.
    Jos se on sama materiaali kuin Rabin muissa Kinetic -takeissa niin se on varsin miellyttävän tuntuinen päällä, joustaa ja ei tunnu paljaalla ihollakaan muovipussilta. Hengittävyys ”ihan hyvä” mutta vaikkapa Borealis-mallia heikompi.

Eipä noitakaan ole tarvinnut ovh:lla hankkia, Rabia on aika usein tarjouksessa.

jotain 10-15 v sitten, kun olin fillarivalmentaja-kursilla treella, niin Latvian tai Liettuan sisäoppilaitoksen filovalmentaja sanoi, että he ovat kokonaan luopuneet kalvoista ja palanneet old school systeemiin. Tarkoitti syksyn ja alkutalven PK juttuja. Olen samaa mieltä. Tiukkaan ommeltu merino tai villa tms on paras windstopper. Oma sovellus esim merinosormikkaat ajohanskojen alla toimii. ite kuumakalle, mutta iän myötä sormet jäätyy. ohut +15, paksu +10 alkaen ja molemmilla pääsee jo lähes nolliin. ei hikoile, pitää tuullen ja kestää pienet sateetkin. sama paidoissa.

Mikäs se olis tuommoinen tiukkaan merinovillasta ommeltu hyvä ajotakki tai -pusero? Sellaisesta olen haaveillut jo kauan.

Ite oon Cimacoppia silmäillyt. Randonneurs Finlandin paitojen omistajilla ois varmaan mielipiteitä vaihtoehdoista, kun niitä on teetetty useemmallakin valmistajalla.

Ei löydy kun cimacoppi versio randopaidasta, mutta sitä voin suositella kyllä, on lämmin ja mukava

Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
    Se ei ole harrastus jos muut pitävät sitä täyspäisenä touhuna.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Ite oon Cimacoppia silmäillyt.
    Kävi tuolta se Equinox-takki polttelemaan. Merinovuori ja -hihat ja rinnassa ja selässä lisäksi tiukka puuvillakuori. Ja kuvien perusteella voisi käyttää myös ilman fillaria näyttämättä pingviiniltä.

Mulla on Raphan brevet-jersey sekä lyhyt- että pitkähihaisena. Raphan "sportwoolia" eli osittain merinoa ja osittain keinokuitua. Mainio kampe. Joitain värejä saa välillä alennuksista törkeän halvalla.

Nykyäänhän on kokonaan merinosta kudottuja ”kalvotakkeja”. Tiedä eli jonkun verran pitää myös vettä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gambinamiäs Katso viesti
    Samalta näyttää

Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
    Se ei ole harrastus jos muut pitävät sitä täyspäisenä touhuna.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •