ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 25 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 23 24 25
Näyttää tulokset 721 - 734 / 734

Aihe: Trailmap-palvelu maastopyöräreittien suunnitteluun ja kartoittamiseen

Päivitys Trailmapin Android-mobiilisovelluksen ongelmaan MML:n kartta-aineiston kanssa (josta jo ylempänä):

Trailmap-mobiilisovelluksessa seuraava ongelma vanhemmissa Android-laitteissa (Android 13 ja vanhemmat ilman päivityksiä): Maanmittauslaitoksen (MML) kartta-aineistot eivät lataudu eli MML maastokartta ei toimi, eikä Trailmapin oletuskartan kaikki aineisto (esim. korkeuskäyrät) näy ruudulla.

Juurisyy: MML vaihtoi karttapalvelimiensa SSL-sertifikaatit 22.9. ja vanhemmat Androidit eivät kelpuuta näitä Telian toimittamia sertifikaatteja. MML on juuri ilmoittanut, että ei aio ratkaista ongelmaa. Tarkempaa selitystä tähän linjaukseen eivät antaneet.

Työ jatkuu siten nyt ratkaisun kehittämisessä Trailmap-mobiilisovellukseen. Ratkaisu ei ole aivan triviaali ja vaatii myös muita päivityksiä mobiilisovellukseen, jotta päivityksen saa julkaistu Google Play sovelluskauppaan. Päivitän tänne myös ratkaisun edistymisestä.

Olen juuri lähettämässä myös sähköpostia rekisteröityneille käyttäjille tiedoksi ja ohjeiksi.

Tuttu ongelma, oli meilläkin. Androidin certstoressa olevat varmenteet eivät päivity vanhoihin luureihin. Yksi CA ratkaisi tuon niin, että ristiinallekirjoitti uudemman CA-varmenteen vanhemmalla. Ilmesesti Teliallas ei osata tällaisia. Vaihtoehto on pitää omaa certstorea applikaatiossa, tai sitten vain ei tueta vanhoja out of date androidluureja.

^ Sen verran tätä tutkin, että Telia kyllä ymmärtääkseni toimittaa kaksi ns. cert bundle settiä (itse asiakkaan leaf-sertin lisäksi) asiakkaalle, toinen on suora uuteen Telia Root CA v2 (jota vanhemmat Androidit ei tunne) ja toinen on ristiinsignattu vanhaan tunnettuun TeliaSonera Root CA v1. Asiakas sitten päättää mitä asentaa palvelimelleen SSL-terminointiin. Tämän ymmärryksen varassa oletinkin fiksin olevan suoraviivainen MML:lle - no, oletin väärin - mutta selitystä en tosiaan saanut syistä, viestin vain että fiksiä ei ole tulossa, pahoittelut ja "good luck".

Fix plan on juurikin tuo viittaamasi: sovellus asentaa itse & omaan käyttöönsä tuon uuden Telia Root CA v2:n. Jos tuo touhu on sinulle tuttua niin otan mielelläni vinkkejä vastaan, itse vasta opiskelen (markus miuku trailmap.fi emailia voi laittaa). Lisäksi React Native / Expo alustalla tuo ei ihan niin suoraviivainen ole kuin Java / Kotlin Android koodissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ^ Tuollainen popup toki teknisesti mahdollinen, mutta helposti hyvin häiritsevä kun se aina pomppisi näkyviin ja tarve olisi kuitenkin suhteellisen harvoin.
    Ehkä pieni puhekupla ja sekin vasta parin sekunnin päästä. Mulla syntyy säännöllisesti reittejä, joissa jokin osuus ajetaan uudestaan ja sellaisen reitin korjaaminen on työlästä. Jos tuon ominaisuuden onnistuu kehittämään häiritsemättömäksi, niin saattaisi olla kilpailuetu.

^mä en oikein osaa nähdä noissa kohdin ongelmaa. Luo viivalle uuden reittipisteen ja siirtää sillä reittiä syrjään. Jos siirtyykin väärä reitti, niin nyt se oikea on helposti valittavissa, kun toinen reitti ei enää mene siitä päältä. Siirtää sitten sitä oikeaa ja palauttaa tuon toisen.

^suoraan oikean reittipallukan siirtäminen on helpompaa. Ainakin itse arvostaisin ominaisuutta mikäli sellainen reittieditorissa olisi. Ja voisihan tuon ominaisuuden laittaa päälle asetuksista, mutta ominaisuus olisi vakiona pois päältä.

Eikä tällainen ominaisuus, että käyttöliittymän objektista saa tarkentavaa tietoa kun pitää hetken hiiren osoitinta sen päällä ole minun keksintöni, vaan aika yleinen toiminto.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Fix plan on juurikin tuo viittaamasi: sovellus asentaa itse & omaan käyttöönsä tuon uuden Telia Root CA v2:n. Jos tuo touhu on sinulle tuttua niin otan mielelläni vinkkejä vastaan, itse vasta opiskelen (markus miuku trailmap.fi emailia voi laittaa). Lisäksi React Native / Expo alustalla tuo ei ihan niin suoraviivainen ole kuin Java / Kotlin Android koodissa.
    Valitettavasti tein tuon fiksin palvelinpuolella valitsemalla oikean välivarmenteen. Androidpuolella en osaa auttaa. Auttaisin jos voisin.

Aika EVVK vastauksen sait MML:lta. Arvaan että kun riittävän moni Android <= 13 käyttäjä valittaa joutuvat muuttamaan kantaansa. Voi tosin olla että heillä varmenteiden käsittely sisäisesti äpissä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^mä en oikein osaa nähdä noissa kohdin ongelmaa. Luo viivalle uuden reittipisteen ja siirtää sillä reittiä syrjään.
    Minä taas joudun monesti rakentelemaan reitin useista pikku lenkeistä jotka menevät päällekäin useammasta kohtaa. Ja käytännössä tuo ei ole niin helppoa kuin kirjoitat.
    Jos luot uuden reittipisteen niin mistä tietään kumpaan se "tarttuu", vielä kun niitä on useampi siinä päällekäin. Pahimmillaan homma menee ihan ihan sekaisin kun siirtelet niitä pisteitä, toiset onkin menoreitin pisteitä ja toiset paluureitin.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

^oikeastaan tuo tieto mistä otat kiinni tai mihin kohtaan olet uutta pallukkaa laittamassa näkyy reittiprofiilissa jos sen on näkyvissä.

RwGPS:ssä uuden reittipisteen voi lisätä osoittamalla reittiprofiilia ja avaamalla toimintovalikko hiiren toisella napilla. Mutta reittiprofiilin osoittaminen ei ole kovinkaan intuitiivista.

Tapoja osoittaa voi kehitellä: hiiren kohdistimen voi vaihtaa suuntanuoleksi kuvaamaan mitä kohtaa reitissä osoitetaan. Tai pallukka itsessään voisi osoittaa suuntaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Valitettavasti tein tuon fiksin palvelinpuolella valitsemalla oikean välivarmenteen. Androidpuolella en osaa auttaa. Auttaisin jos voisin.

Aika EVVK vastauksen sait MML:lta. Arvaan että kun riittävän moni Android <= 13 käyttäjä valittaa joutuvat muuttamaan kantaansa. Voi tosin olla että heillä varmenteiden käsittely sisäisesti äpissä?
    No tämän saman fiksin oletin MML:n tekevän. Siksi heidän vastaus oli aikalailla odottamaton.

Mobiilisovelluksen osalta uskoisin tuon certin sovelluksen sisäisen käytön olevan suht suoraviivainen, vaikka kokemusta siitä ei olekaan. Haaste on tällä hetkellä Google Play muuttuneet vaatimukset, jonka takia jouduin mobiilisovelluksessa ns. päivityskierteeseen ja pahimmillaan päivittämään keskeisen frameworkin - tästä seuraa yleensä pitkähkö via dolorosa saada taas kaikki palikat toimimaan.

EDIT: Päivityshässäkkä tehty ja sovelluksen sisäinen sertti toteutettu, toimii testiversiossa. Niin paljon palikoita kuitenkin muuttui päivityksissä, että testaamiseen ja tuunaamiseen menee aikaa ennen kuin tämän uskaltaa julkaista sovelluskaupan jakeluun. Jos haluaa uuden version nopeasti käyttöön niin tervetuloa testiryhmään, emailia vain minulle markus miuku trailmap.fi
    MAS muokkasi tätä : 02.10.2025 at 13.49

Luulin jo tänne päivittäneeni, mutta eipä näy postausta...MML lähetti tietoa, että päättivätkin sitten loppujen lopuksi fiksata ongelman palvelimillaan, käytännössä siis sama mistä tässä puhuttiin ja mistä @harald:kin mainitsi. Ehdin tässä välissä aloittaa rajatun jakelun myös korjatusta Trailmap Android mobiilisovelluksesta, mutta onneksi sen jakelun laajentamista ei tarvitse nyt sitten kiirehtiä (hallittu & rajattu jakelu auttaa siinä, että koko käyttäjäkunta ei kärsi jos on jokin ikävämpi bugi uudessa versiossa).

Hyvä näin. En viitsi sanoa mitään siihen tyyliin että mitä minä sanoin

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •