Jälkimmäistä eli wheel floppia, floppy steeringiä tai ”kaatuvaa” ohjausta. Kun pyörän kallistaa mutkaan, etupyörä pyrkii kääntämään pyörää enemmän kuin mitä on tarpeen. Todella ärsyttävä ominaisuus.
Mitä loivempi ohjauskulma, mitä suurempi trail, mitä leveämpi rengas, mitä D:n mallisempi renkaan profiili (=leveämpi vanne) ainakin vaikuttaa ja tosiaan sitä ilmenee helpoiten renkailla, joissa on sileä, rullaava keskiosa ja hitaammin rullaavat, kuvioidummat reunat. Korostuu sitä herkemmin, mitä matalammilla paineilla ajaa, koska silloin renkaan kontaktipinta levenee. Sekin kannattaa huomioida, että yleensä renkaan leveneminen kasvattaa myös sen korkeutta ja sekin kasvattaa trailia.
Viimeksi keskiviikkona Stiggyllä lenkillä ollessani onnistuin kyllä löytämään eturenkaaseen (45 mm UD Rose) sellaisen paineen, jolla se käyttäytyi ihan kelvollisen sivistyneesti. Silti olisi ollut vielä kivempi, jos paineen olisi voinut laskea vähän alemmas.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit