Ei kyllä nappaa tuollaiset täysjoustogravelit yhtään, mutta eihän niitä ole pakko ostaa, jos ei kiinnosta.
Jotenkin tämä pyöräilykalustoskene vaan jatkaa pirstaloitumistaan. Samaan aikaan kun valmistajia lakoaa kuin viljaa myrskyssä.
Ei kyllä nappaa tuollaiset täysjoustogravelit yhtään, mutta eihän niitä ole pakko ostaa, jos ei kiinnosta.
Jotenkin tämä pyöräilykalustoskene vaan jatkaa pirstaloitumistaan. Samaan aikaan kun valmistajia lakoaa kuin viljaa myrskyssä.
Ei jatkoon, painava rumilus :yrjömio:
Onneksi näin: ei ole pakko, vaan ilmankin pärjää mainiosti.
Keskustella ja pohtia voi kuitenkin. Vaikka itse ajan maastossa täysjäykällä ja sorateilla aika-ajoin vaihteettomalla, en kiistä tai aliarvioi jousituksen tai vaihteiden merkitystä. Maastossa jousitus tasoittaa menoa kummasti ja vaihteet teillä mahdollistavat sopivan pyörityksen kaikkiin tilanteisiin.
Vaihteeton teillä on kaikkea muuta kuin optimi, eikä täysjäykkä maastossa todellakaan ole paras valinta etenemisen kannalta. Näiden valintojen taustalla onkin muita tekijöitä.
Ihmettelin myös tuota painoa, lippulaivamalli yli 12 kg. Rungon painoksi kerrotaan 2,4 kg, eli 1-1,5 kg enemmän kuin jäykkä gravel-runko. Dropperi tuo toki myös painoa lisää, mutta ilman sitä ja jäykällä rungolla tuo olisi yhä yli 10 kg. Voikohan painossa olla tarakka mukana?
Muuten mielestäni tuollaisessa pyörässä on järkeä, mutta painoa saisi olla vähemmän. Nyt kun asensin graveliin joustokeulan, alkaa perä tuntua aika kovalta, pieni jousto siellä ei haittaisi. Paras käyttökohdehan tuolle on pitkät bikepacking-kisat, mutta on Trekillä jokin muukin markkina ollut mielessä. Siihen käyttöön noita ei suurta määrää myydä. Minulla tuo tosin korvaisi ennemmin jäykkäperämaasturin kuin gravelin. Toisaalta se maasturi painaa n. 10 kg ja joustaa satulasta muutaman sentin, joten Checkout ei olisi parempi muuten kuin aeromman ajoasennon kannalta.
Toisaaltaan jos vaihtaa tangon suoraan niin tuosta saa mainion XC fillari kevyeeseen maasto/polkuajeluun, vois olla harkittava jos ostaa runkosetin ja hankkii MIELEISEN haarukan ja siirtää loput Sardiinistä... Harkinnan arvoinen ajatus...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^Jos ei halua moisia jousto määriä ja miksi tyytyä valmiiseen?
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Kuraläpällä hyvä juttu. Saa vähän käsityksen käyttötarkoituksesta.
https://www.kuralappa.fi/uutiset/tre...yora-checkout/
Miksiköhän muuten NYT on tää pöhinä täysjuustogräveli, jee! Olihan toi Niner MCR ollut tarjolla jo 10+(?) vuotta sitten.
Ruma sekin on kuin mikä.
Trekin tarakka on kyllä siisti, saispa samankaltaisen normaaleihinkin fillareihin (Tailfin on ruma).
No näitä vastaavia rakennelmiahan on nähty pitkin kesää jenkkien kisoissa. Trekkiin on otettu nyt mukaan bikepacking, mutta varmasti tulee vielä kevyempääkin versiota ilman mountteja tarjolle.
Jos ei trekiltä, niin muilta merkeiltä.
xc täysjoustosta rakentamalla joutuu kuitenkin tekemään kompromisseja.
Tuo tarakka on kyllä päheä ja tosiaan toimii jouston kanssa.
Kohta sitten gravel-kisat ajetaan xc-radoilla.
Mihin katosi se gravelin alkuperäinen ajatus rauhallisesta ajamisesta hiekkateillä vasten auringonlaskua? Vai onko se niin, että ihmisluonto pakottaa kilpailemaan lajissa kuin lajissa. Vaikka se olisi sitten /c:nsuristimien kiihdytyskisat… kohta niitäkin saa bensakoneella.
MRe, evoluutio palaa taaksepäin, XC pyörissä aikoinaan Max. 80mm joustoa ja radat helpohkoja ja nyt gravel muistuttaa kyseisen ajan XC kisoja.
Päätön, kuinkas sinulla sujuu ongelmasi kanssa:-))?
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Kisat on erikseen, mutta oma kokemukseni on, että ajaminen kohti auringonlaskua kysyy kuntoa -mä olen patikoinut ja ajanut auringonlaskuun ja sykähdyttävimmät hetket ovat tulleet varkain ja pyytämättä, silloin kun jalat eivät enää oikein kantaisi.
Jotta voi ajaa kohti uusia seikkailuja, kohti unelmien täyttymystä, on treenattava -tai ainakin siksi mä pidän kuntoa yllä.
Huonokuntoisena ei voi ajaa tilaan, jossa mieli on herkimmillään näkemään ja kokemaan.
Siksi musta tarvitaan fillareita, joilla haastetaan kroppa, jotta sitten on mistä ottaa.
Niin ainakin itseäni alkaisi kiinnostelemaan se kropan haastaminen juurikin noin mihin tuo trekki on suunniteltu. Ei sitä ole tehty Porvoontien kelvejä varten.
^^hissitolppahan on ihan jeba. Harmi kun Pinarelloon ei sellaista saa. Usein metsässä riittää parin sentin pudotus satulan optimikorkeudesta ja meno on heti varmempaa. Kävin rellolla kepussa parilla polulla, niin koko ajan oli pieni epävarmuuden värinä. Toki rellon pieni bb-droppi vielä vahvisti tunnelmaa.
—-
Mitä ihmeellistä kropan haastamista nyt juuri nimenomaan tämä trekki mahdollistaa, mitä ei saa vaikka xc-pyörällä? Kuten vaikka sillä mun (myynnissä olevalla) Ibiksellä? Tai eikö normi gravelilla saa haastettua kroppaa? Siellä Porvoontien kelvillä? Tai maantiepyörällä? Tai…
Vähän nyt tuntuu, että keksitään tarve, niin saadaan perusteltua hankinta. Eikä siinä mitään, ei mun yhdeksän fillarin omistajana pitäisi lähteä ketään arvostelemaan.
No, ehkä tuolle täysjousto trekille on enemmän käyttöä trans Balkanilla mitä pinarellolla Porvoontien kelvillä?
Meinaan siis että käyttötarkoituksia on monia. Ei heti kannata mollata kaikkea.
Mistäköhän sitä saisi motivaation oikeasti kasata Stachesta tuollainen huonon tien graveli? Tai sitten vaan pyörä myyntiin.
Sent from my Takapalk
Unohdit 12s takapakat, modernin maastopyörägeometrian, stemmin sisäiset kaapelivedot, jousitetun stemmin ja ties mitä ne nykyään tunkee kuin käärmettä pyssyyn.
Valmistajat luovat ratkaisuja tarpeisiin joita ei ole olemassakaan. Näistä sitten tulee must have muotijuttuja ja on todella noloa jos ostaa pyörän omien tarpeiden mukaan eikä muodin mukaan.
Oikeasti tuo Trek ei enää eroa mitenkän XC pyörästä muutenkuin kippurasarvien osalta.
Seuraavaksi varmaan luovat jopon tangolla olevan maantiepyörän jossa on 40,01" takakiekko ja 14,54" etukiekko. Menee kuin kuumille kiville ja lampaat jonottavat must have uutuutta määkien kovaäänisesti.
Tein edellisen sukupolven Orbea Almasta kippurasarvisen. Keulana on SID SL ja dropperikin löytyy. Valtavasti ei ole vielä ajoa, mutta puolustaa minusta paikkaansa tallissa ainakin seikkailupyöränä. 2,25” renkaat ja joustokeula tekee etenemisen monenlaisessa maastossa tehokasta ja tuolla voi ajaa lähtökohtaisesti missä vaan vaikka ei teknisillä poluilla elementissään olekaan.
Suomessa toki graveli pääsääntöisesti aika helppoa ajaa. Olen ollut jäykkäperällä bikepacking reissulla Andaluciassa ja Rosen Backroad FF:llä Gironan seudulla ajamassa. Molemmissa Alma olisi varmaan ollut itselleni parempi, joten ei tuota Trekkiä varmasti ole tehty Suomen markkinoita ajatellen ja käyttöä varmaan maailmalta löytyy.
En silti itsekään Almaa tuohon vaihtaisi ja paino myös ihmetyttää. Alma on 10,6kg perus alumiinisilla osilla ja painon saisi parilla tonnilla alle 10kg ja olisi edelleen selkeästi halvempi kuin tuo kaikkein kallein Trek.
Trekin hintalappu takaa sen, ettei tuosta tule hittiä Suomessa, ei edes Porvoossa. Muun maailman markkinoista ja kuluttajien ostovoimasta en sano mitään.
Voihan olla, että muutaman vuoden kuluttua huomataan tuon olleen täysosuma gravelin sisimpään olemukseen. Mukavaa ajelua vaihtelevilla alustoilla vailla tärinää. Jotain samaa mitä näkee Lapissa nykyään kansallispuistoissa. Kukaan ei aja ilman sähköä, olisi liian epämukavaa.
Kirjanmerkit