GarminElectrobikeMPMessutGiant
Näyttää tulokset 1 - 6 / 6

Aihe: Nelikanttikeskiöiden ja kampien yhdistelmät

  1. #1
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    147

    Nelikanttikeskiöiden ja kampien yhdistelmät

    Hei!

    Tyttären pyörästä (Marin vm 2021) oli nelikanttikeskiön kaverina olevan vetopuolen kammen reikä kulunut väljäksi sillä seurauksella, että kampi klonksui - olisikohan pultti päässyt löystymään. No, ajattelin suoraviivaisesti hankkia tilalle vastaavat uudet kammet kolmella rattaalla ja oikeilla hammasluvuilla. Nettiä selatessa asia monimutkaistui, koska em. speksein arvioituina oikeanlaisissa kammissa ilmoitetaankin erilaisia ketjulinjoja.

    Vanhoja kampia tarkastellessa kävi ilmi, että ne ovat merkkiä "Prowheel", ja mistään ei tunnu löytyvän niiden speksejä. Niinpä olin yhteydessä pyörän myyneeseen liikkeeseen sekä maahantuojaan, ja kummassakin sanottiin, että heillä ei ole tietoa oikeasta ketjulinjasta mutta että kolmilehtiset kammet siihen sopivat.

    Voi olla, että ongelmaa ei ole olemassakaan, mutta osaisiko joku selittää, mihin nettikauppojen tieto kampisetin ketjulinjasta perustuu, kun näin maalaisjärjellä ajatellen ketjulinjaan vaikuttaa paitsi kammen mitat niin myös keskiöakselin pituus?

    Ja toisena kysymyksenä se, että onko lopputulos oikeasti hyvä, kunhan vain laitan pyörään mitkä tahansa kolmilehtiset kammet?

    Jos asiaan vaikuttaa jotain, niin keskiömuhvi on 68 mm ja akselin pituus 122,5 mm ja kotikonstein mittaillen ketjulinja (etäisyys pyörän keskilinjasta keskimmäisen rattaan keskelle) on luokkaa 47 - 50 mm.

    Terv Tipi

  2. #2
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.695
    Triplakammissa se ketjulinja tuskin kovin tärkeä. Kunhan vaan uudet kammet mahtuu muuten pyörään. En ole ole onnistunut ketjulinjasta koskaan huolestua ja aina on pyörä kulkenut eteenpäin.

  3. #3
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.695
    Ja totta, akselin pituudella sitä voi nelikantissa säätää.

  4. #4
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    589
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tipitii Katso viesti
    Hei!
    ... osaisiko joku selittää, mihin nettikauppojen tieto kampisetin ketjulinjasta perustuu, kun näin maalaisjärjellä ajatellen ketjulinjaan vaikuttaa paitsi kammen mitat niin myös keskiöakselin pituus?

    Ja toisena kysymyksenä se, että onko lopputulos oikeasti hyvä, kunhan vain laitan pyörään mitkä tahansa kolmilehtiset kammet? ...
    Kampiseteille on annettu suositeltava keskiömalli tai akselin pituus, ja ilmoitettu ketjulinja on sille akselin pituudelle.
    Toiseksi pitäisi ns. Q faktorin (polkimien kiinnityskohtien välinen keskiöakselin suuntainen etäisyys)) olla sellainen, etteivät kammet kolise takahaarukkaan tai tule tarpeettoman leveälle.

  5. #5
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.475
    Maalinnin kanssa samaa mieltä ketju linjasta, ei kannata moisesta ottaa paljoa harmaita hiuksia (enempää).

    Nuo Prowheelin kammet aikoinaan yleisiä hallikisoissa ja kun hankit uuden keskiön niin akselin pituus ratkaisee jos on perinteinen kierteinen BSA.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  6. #6
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.505
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tipitii Katso viesti
    Hei!

    ...
    Vanhoja kampia tarkastellessa kävi ilmi, että ne ovat merkkiä "Prowheel", ja mistään ei tunnu löytyvän niiden speksejä. Niinpä olin yhteydessä pyörän myyneeseen liikkeeseen sekä maahantuojaan, ja kummassakin sanottiin, että heillä ei ole tietoa oikeasta ketjulinjasta mutta että kolmilehtiset kammet siihen sopivat.

    Voi olla, että ongelmaa ei ole olemassakaan, mutta osaisiko joku selittää, mihin nettikauppojen tieto kampisetin ketjulinjasta perustuu, kun näin maalaisjärjellä ajatellen ketjulinjaan vaikuttaa paitsi kammen mitat niin myös keskiöakselin pituus?

    Ja toisena kysymyksenä se, että onko lopputulos oikeasti hyvä, kunhan vain laitan pyörään mitkä tahansa kolmilehtiset kammet?

    Jos asiaan vaikuttaa jotain, niin keskiömuhvi on 68 mm ja akselin pituus 122,5 mm ja kotikonstein mittaillen ketjulinja (etäisyys pyörän keskilinjasta keskimmäisen rattaan keskelle) on luokkaa 47 - 50 mm.

    Terv Tipi
    Ketjulinjaa enemmän pohdintoja saattaa aiheuttaa etuvaihtajan säätövarat, jos uusi setti poikkeaa paljon vanhasta. Kokemusta ei tosin ole vaan ihan näin kirjoituspöydän takaa arvelen.

    Ketjulinja sinällään on mulle sellainen juttu että erityisesti yhdellä eturattaalla voi suositellusta poiketa siihen suuntaan, missä ketju yleensä viihtyy -maastossa jos ryömitään niin ketjulinja voi olla sisemmällä, kun taas jossakin kovaa ajettavassa vähän ulompana. Ja mitä lyhyempi on fillarissa perä, niin sitä enemmän ketjulinjalla on vaikutusta vaihtamiseen (ja rutinoihin) ääripäissä.

    Ketjuvaihteelisessa ketju on harvoin suorassa.

    Näissä käy herkästi siten, että jokin muuttuja sotkee kuvion ja joutuu kokeilemalla etsimään toimivan.

Samanlaisia aiheita

  1. Fsa kampien irroitus
    By Poy in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 20.08.2017, 08.56
  2. Sopivien kampien päättely
    By N-Man in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 14.03.2017, 09.30
  3. Campan kampien yhteensopivuus
    By Climber in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 08.11.2016, 10.12
  4. Kampien irroitus
    By -jamo- in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 06.03.2016, 15.52
  5. Kampien irroitus
    By A_K in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 28
    Viimeinen viesti: 01.09.2015, 14.52

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •