Ainakin tutumpi merkki. Itsellä ollut vain Shimanoa ja Simplexiä. SRAM vieras.
Ainakin tutumpi merkki. Itsellä ollut vain Shimanoa ja Simplexiä. SRAM vieras.
Eikös toimikin Shimanon 12x XT takavaihtaja mallia 10-45 yhteen kun ennestään 11x XT vipu ja pakka 11-46?
....meni isompi karahka kaikkien väliin ja täpäri cuben korvakko&vaihtaja mutkalle. Ensin tilasin Bikeinnistä jossa piti olla hyllyssä, mutta huomasin parin viikon päästä että odottelevat osia joten peruin.
Bike discountissa oli korvakkoa mutta 11x vaihtajien kanssa heikkoa, tilasin ton 12x kun oli vielä oikein halpa ilman pakkausta.
Peukalo ei enää kestä maastopyörän vaihdevivun kääntelyä. Siksi mietin päivitystä sähkövaihteisiin. Pyörässä nyt 1x12 Shimano Deore vaihteet 10-51t pakalla, joihin olen muuten ollut erittäin tyytyväinen. En siis kaipaa varsinaisesti parannusta muuhun kuin vaihdevivun käyttöön tarvittavaan voimaan. Olen miettinyt kolmea eri vaihtoehtoa:
-Sram GX Eagle AXS Upgrade Kit & SRAM AXS Pod Rocker HMI Paddle Upgrade, n 470 € (ilmeisesti Sramin vaihtaja Shimanon ketjun ja pakan kanssa toimii)
-Shimano DEORE Di2 M6250-SGS 12-speed Drivetrain Upgrade Kit, n 540 €
-Shimano XT Di2 M8250-GS 12-speed Drivetrain Upgrade Kit, n 640 €
Olisiko suosituksia, mikä kannattaa valita?
Huonossa kunnossa on peukalo jos ei Deorea pysty käyttämään.
Itse kaaduin läskillä keväällä ja ei saanu kunnolla vaihdettua kun Sram NX. Sitten lähdin toisella pyörällä ja ei mitään ongelmaa kun Shimano Deore, puolta pehmeämmin vaihtaa.
Mutta ykkös pyörässä on Sram GripShift ja se on kyllä paras ostos mitä pyöriin oon ostanu. Sen lisäksi että helppo vaihtaa niin ei ole vaihteet enää rusahdellu vaihtaessa ja aina saa vaihdettua niin monta vaihdetta kerralla kun tarvii. Ja PALJON halvempi kuin noi sähkö vempeleet.
Peukalon kipeytymisen jälkeen on grippari helpotus kunnes liipasimen painelu taas sujuu. Vaihtaminen onnistuu sillä vaikka kintaat kädessä.
Omissa pyörissä on molempia, mutta välillä on kipeytynyt peukalo haitannut liipasinten kanssa.
Aikaisemmista foorumin viesteistä sai tietoa että 12v grippari toimii 12v Shimanon siirtäjän kanssa. 11v kohdalla olen itsekin todennut toimivaksi.
Ei taida olla vielä Shimanon uusimmista XTR/XT/Deore-sähkövaihteista pitkän ajan kokemusta kenelläkään tehtaan ulkopuolella, toki kilometrejä on ahkerilla kertynyt paljon.
Sramia nopeammaksi vaihtajaksi Shimanoa on kehuttu mutta muuten ehkä selvää voittajaa ei ole vielä löytynyt.
Kipeän peukalon kanssa täytynee huomioida sekin että sähkövaihteisissa Shimanoissa ei ole etusormella raskaammalle vaihteelle vaihtamista mahdollistavaa nappia.
Jos sähköisiä niin mielummin langattomat.
Ja XO gripparit aikoinaan oli parasta mitä rahalla saa, pointsit yhä!
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Suuri kiitos kaikille neuvoista! Etsinkin aluksi vaihdekahvaa, mutta jostakin syystä tuo Sramin 12v versio jäi huomaamatta. Tilaan heti tuon GripShift-kahvan ja myöhemmin tarvittaessa Sramin takavaihtajan. Nivelrikon paranemistodennäköisyys ei ole suuri, joten lopullista ratkaisua haetaan.
Onko täällä paljon Maven/DB8 kuskeja jotka ajaa ympärivuoden? Toimiiko noi? Shimanot toimii talvellakin moitteetta ja nyt on yhdessä pyörässä DB8:it jotka ovat olleet tähän asti yllättävän hyvät ja mietin et mitenköhän talviajelut? Et tilaanko vaan uudet palat ja ilmaussarjan varastoon vai pitääkö vaihtaa Shimanoon![]()
Mitkäs tän hetken markkinoiden parhaimmistoa Enska/trail jarruissa? Mt7 carbo-mikä oli vai jokin muu? Jos rungon sisäiset viennit, niin ei vissiin auta vaikka valmiiksi ilmattu ja nesteet sisällä, vai onko niissä joku että pääsee pudottamaan ilman että "kuivana" pujottelee ja sit nesteet ja ilmaus?
Eiköhän nää ole niitä parhaita: https://www.bike-components.de/en/Tr...Brake-p212129/. ja
https://www.bike-components.de/en/Tr...coated-p72569/ ja
https://www.bike-components.de/en/Tr...ke-Set-p91579/
Ei vaan ole yllätys yllätys tullut hankittua itse.
Kun bike-park pyörään seuraavan kerran joudun uusimaan jarrut, niin nää Maven baset on mulla yksi varteenotettava vaihtoehto. https://www.pinkbike.com/news/review...-of-power.html
Eihän nuo nyt nätit kyllä ole.
Valitettavasti faktaa jos haluaa siistit vaijerien vedot eikä ylipitkiä pyykkinaruja niin aina tarvii lyhentää.
Noista Trickstuffin jarrujen paremmuudesta tiedä mutta keveimmät kyllä. Harkintalistalla olleet mutta tuo kahvan pituus jotenkin tökkii ja nuo liitoksiin tarvittavien osien saanti.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^Tuo hyvä systeemi ihan ok muttei sekään toimi jos lyhennetään.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Joo, tämä on totta. Jos ja kun lyhentää, niin uuden insertin joutuu naputtamaan paikalleen. Helppo se on silti rungon sisään ujuttaa, kun on tulpattu tuo "avoin" letkun pää. Pelkällä kahvan ilmauksella on ainakin itsellä onnistunut, vaikka olen lyhentänyt letkuja.
Ainkin noissa J-kiteissä mitä olen asentanut, on tullut ylimääräinen insertti ja oliivi mukana.
Ekalla kerralla joutui vähän raapimaan päätä, kun en ollut varma, että onko siellä kahvassa jo oliivi valmiina sisällä vai ei...no onhan siellä![]()
Itse käytin viimeksi XTR:ään letkuja vaihtaessa Jagwiren liitossettiä ja toimi kyllä hyvin.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Kysytään nyt sitten hieman ”jälkijättöisesti” (ja ison kuvan kera) menikö kaikki oikein?
Asensin tälläviikolla jäykän haarukan joka tuli IS-jarrulevykiinnikkeellä ja valmiiksi kiinni olevalla sovitteella 180mm. jarrulevylle (tai näin ainakin asian tulkitsin).
Jarruina Shimanon Deore M6100 jarruilla/jarrusatulalla ja XT:n Rt-76 180mm levyllä.
Asennuksen jälkeen ihmettelin että jarrulevy tuntui hankaavan (muka paloihin) kiinni mutta pienen tutkinnan jälkeen havaitsinkin että jarrulevyn ulkolaita ottikin jarrusatulan ”pohjaan” kiinni.
Ratkaisuksi lopulta tein kuvassa näkyvät paikat jassusatulan ja kiinnikkeet väliin etäisyyttä kasvattamaan. Yksi yläpultille ja kaksi alakouluille.
Kun ei aikaisempaa kokemusta näistä IS kiinnikkeistä niin nyt aloin miettimään että menikö joku asennuksessa pieleen ja olisiko pitänyt toimia jotenkin toisin?
Sent from my iPhone using Tapatalk
^Jarrusatulan asento näyttää hieman hassulta. Tuo on ilmeisesti Formulan adapteri, voiko olla että se ei käy Shimanon kanssa yhteen? Shimanon adapterissa tuo ylempi jalka on matalampi kuin alempi, tuossa Formulan mallissa näyttäisi olevan toisinpäin.
Tuossa nyt jonkin aikaa nettiä tutkailin ja kyllä tuo malliltaan on selvästi erilainen kuin Shimanon vastaava. Ja kun ainakin muutamasta myyntisivustolta oli mainintaa että tuo on nimenomaan Formulan jarruille oleva adapteri. Enhän sitä tajunnut että Shimanon kiinnitys on eri kuin mitä tuon (käytetyn) keulan mukana tullut Formulan kiinnike, ei siis edes tullut mieleenikään etteivät käy keskenään, mutta hyvä että joku sentään asian tajusi... (ja itse tajusin kysyä, kun mielestäni kaikki ei ollut ok. tosin jarrut kyllä tuntuivat toimivan hyvin).
Eli nyt sitten uutta adapteria hankkimaan.
Santtu75 muokkasi tätä : 06.10.2025 at 00.57
Mitäs tuohon nyt sanoisi... https://tekniikanmaailma.fi/hookless...ilypomo-lataa/
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^nii-no… mitäpä siihen sanomaan. Mä olen aina ollut sitä mieltä, että hooklessit on lähinnä kuitukiekkojen valmistajien ajama juttu, kun hookless-vanne on helpompi tehdä. Alumiinikehissä ero kustannuksissa tuskin on.
Harrastajalle hooklessista tuskin on mitään etua.
^Sama juttu, täälläkin niiden nimeen vannottu... Halvemmat tuotantokulut = kalliimmat hinnat...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Shimano 105 levyjarrun satula ja japanilainen insinööritaidon viisaus laittaa paloja pitelemään talttapääruuvi. Pari talvea, kun suhattu tiesuolassa yms. niin kiinni hapettunuthan tuo ruuvi on. WD40 suihkimisella, maltillisella lämmöllä ja pikku koputtelulla ei hievahtanutkaan ja ruuvin kanta alkaa olemaan siinä kunnossa, että kovin montaa yritystä ei viitsi enää ottaa. Tässä ei liene muuta vaihtoehtoa kuin poraaminen ja uusi, oikealle kierteellä oleva kuuskolo- tai torx-ruuvi tilalle? Palat siis pitäisi vaihtaa, satula ok eli sitä ei saisi vahingoittaa.
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
^Shimano 105 malli 7070 taitaa olla talttapääruuvilla, 7170 on taas kuusiokoloruuvilla.
Maastopyörissä on saksisokkaakin käytetty kannattimena.
^R7070 nuo tuossa Sakemannin viimeisessä kostossa on. Flat-mount jarru, mutta sillä ei liene merkitystä. Jos olisi vanhaan (hyvään) aikaan rungon ulkopuolinen vienti niin olisin tuonkin kuriin väkisin pajavasaralla ja tuunalla nutinut, mutta sisäinen letkunvienti niin ei tohdi "turhan takia" satulaa irti ottaa.
Tuo saksisokka on edullisen pään jarruissa kovin järkeävä kannatin. Jos porahommiksi menee, niin nappaan varmaan tallin nurkissa seisovista acera (numeroa en muista, mutta ko. luokan) jarruista saksisokan tuohon tilalle ellei paikallisessa ruuvipajassa ole sopivaa järkihintaan tilalle. Hiukan kalliimmissa sitten tuohon kuusikoloon törmännyt eikä tuo varmasti valmistajalle ole kuin senttiluokan lisäkulu, toki massoissa alkaa tuntumaan. Kestää hiukan hapettuneessakin pultissa rannevääntöä
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Kirjanmerkit