GiantFillariHephaElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 22 / 22

Aihe: Pyöräsuosituksia soratie-/hiekkatie-/maastopyöräilyyn?

  1. #1

    Pyöräsuosituksia soratie-/hiekkatie-/maastopyöräilyyn?

    Hei! Löytyykö suosituksia kompromissipyörään, jolla onnistuisi pääasiassa huonollakuntoisella soratiellä (soratie on myös autotie) pyöräily, mutta lisäksi mahdolliset poikkeamat metsään, jossa polkuja ja myös hiekkaisia osuuksia? Tällä hetkellä olen pyöräillyt Whyten hybridillä, lähinnä asfalttia ja välillä myös tuota soratietä. Pyöräily tuollakin pyörällä soratiellä olisi muuten melkein ok, mutta soratie on usein niin huonossa kunnossa, että tärryyttää aivan kunnolla...

    Kuljen tuota soratietä säännöllisesti, eli se on se ykkösjuttu pyöräpohdinnoissa, mutta välillä voisi poiketa metsään, jossa on polkuja.

    Kiitos!

  2. #2
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Tykkäätkö ajaa kippurasarvisella fillarilla eli onko sinulla ollut sellainen tai uskaltaisitko arvella ettei semmoisesta olisi haittaa?

    Tykkäätkö ajaa perinteisessä melko pystyselkäisessa ajoasennossa eli onko sellainen kilpapyöräilijältä näyttävä etunoja kauhistus?


    Käyttötarkoituksiisi nähden sopivia pyöriä löytyy useasta kategoriasta, mutta lähtökohdaksi hakua varten voisi ottaa sen että pyörässä pitää olla tai siihen pitää mahtua noin 50-milliset renkaat.

  3. #3
    Mahdollisesti hyvinkin monenlaisilla polkupyörillä voi ajaa niitä polkuja. Mutta mikä nykyisessä pyörässä ei vastaa tarpeeseen? Onko se renkaista kiinni?

    Rungon koko ja geometria kannattaa katsoa kerralla oikein. Vääränkokoinen runko on aika ikävä. Jos tavoittelet todella pitkäaikaista kestävyyttä, valitse rungon materiaaliksi teräs tai titaani. Polkupyörän keveys on myös aina mukava asia. Digitaalinen kalavaaka soveltuu polkupyörän punnitsemiseen (paitsi jos kyseessä on halpa ja raskas markettipyörä mutta oletetaanpa ettei ole). Tavallisesti täysjäykkä polkupyörä on kevyempi kuin jousitettu. Jos sinulla ei ole aikomusta kisata maastopoluilla, et tarvitse edes etujousitusta. Ajomukavuutta voi hankkia vaikka satulan jousituksella ja sopivan muhkeilla ohjaustangon kädensijoilla eli kahvoilla. Mutta haarukoissa kannattaa olla jonkin verran tilaa renkaille, koska paksut renkaat säästävät vanteita ja myös kämmeniä. Niitä ajoreittien mäkiä kannattaa katsoa sillä silmällä että minkälaisille vaihteille tulee tarvetta. Onhan vaihteilla vaikutusta myös talviajoon, varsinkin milloin tietä ei ole aurattu. Todennäköisesti kaipaat lokasuojia, joten katso että kunnolliset lokasuojat tulevat valmiiksi asennettuina. Valot eteen ja taakse, todennäköisesti napadynamo tai jokin muu dynamo.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  4. #4
    Hei! Ja kiitos vastauksista. Tarkennan vähän tilannettani.

    Uskoisin, että omalla kohdallani saattaisin tottua toisenkinlaiseen ajoasentoon. Haastetta voi tuoda se, että minulla on lyhyt selkä suhteessa pitkiin jalkoihin. Nyt olen ajanut suht pystyssä asennossa.

    Oma nykyinen ja ainut pyöräni on Whyte Carnaby (ostettu 2019) ja on kyllä ollut aivan loistava pyörä omiin tarpeisiini. Kyllä sillä voi vähän poluillakin ajella ja esim. isommilla metsäteillä ja pururadoilla ihan hyvin voi ajella. Mutta tuo soratie on monesti todella huonossa kunnossa (kuoppia ja isojen ajoneuvojen renkaiden jättämiä uria), jolloin pyöräily on välillä ihan mahdotonta nykyisellä pyörällä. Tärinä ottaa kovasti käsiin, erityisesti ranteisiin ja kyllä koko kehoonkin. Pyörää on myös vaikea hallita kyseisellä soraosuudella.

    Mietin, että olisikohan hyvä olla paksummat renkaat ja ihan aluksi pohdin jo fatbikea, sillä pyörällä olisi hyvä myös pystyä ajamaan lumessa. Vaikka kyllä tuo carnabykin etenee perusteillä pakkaslumessa, nollasäällä menee kantamiseksi...

  5. #5
    Jos Whyte Carnabyyn ei mahdu paljon paksumpia renkaita, uuden pyörän hankintaa on syytä harkita. Mutta joka tapauksessa pidä se hyvä polkupyörä. Ei siitäkään kannata luopua.

    Rungon kokoon vaikuttaa selän pituus enemmän kuin mikään muu. Sinulla on ilmeisesti hyviä syitä katsoa erityisesti naisille suunniteltuja polkupyöriä.

    Tuolla alaotsikolla "The Frame Size on Men's vs. Women's Bicycles" selitetään: https://velosure.com.au/blog/key-dif...omens-bicycles

    Lyhykäisesti: Koipien pituus vaikuttaa satulaputken mittaan. Selän pituus vaikuttaa vaakaputken mittaan. Näiden perusteella runko valitaan.

    Tuossa vielä selvennys/tarkennus: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Runko

    Kaikkea muuta voikin säätää muiden osien mitoituksella.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  6. #6
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Joku tuommoisia pyöriä paremmin tunteva voisi yrittää selventää mistä tuommoisen pyörän huono(lta tuntuva) hallittavuus huonokuntoisella soratiellä johtuu.


    Itse näkisin siihen kaksi syytä: tärinän, jota leveämmät renkaat ja alempi rengaspaine vähentäisivät - ja tietysti niin tekisi etujousituskin.

    Toinen olisi etupyörän taipumus kääntyillä hallitsemattomasti pienestäkin töyssystä. Siihen ymmärtääkseni voisi auttaa sopivan leveä ohjaustanko, mutta ensisijaisesti kyse on kai kokonaisuudesta, johon kuuluu pyörän geometria ja ajoasento ja painon jakauma. Mutta ne ovat asioita, joista tiedän tietäväni liian vähän neuvoakseni ketään.

  7. #7
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  8. #8
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Joku tuommoisia pyöriä paremmin tunteva voisi yrittää selventää mistä tuommoisen pyörän huono(lta tuntuva) hallittavuus huonokuntoisella soratiellä johtuu.


    Itse näkisin siihen kaksi syytä: tärinän, jota leveämmät renkaat ja alempi rengaspaine vähentäisivät - ja tietysti niin tekisi etujousituskin.

    Toinen olisi etupyörän taipumus kääntyillä hallitsemattomasti pienestäkin töyssystä. Siihen ymmärtääkseni voisi auttaa sopivan leveä ohjaustanko, mutta ensisijaisesti kyse on kai kokonaisuudesta, johon kuuluu pyörän geometria ja ajoasento ja painon jakauma. Mutta ne ovat asioita, joista tiedän tietäväni liian vähän neuvoakseni ketään.
    Lyhyt stemmi ja pysty ajoasento tekee sen ettei ole painoa eturenkaalla.

  9. #9
    Ehdotetaan nyt maastopyörääkin. Kun ei budjetista ole tietoa ja nykyinen White on budjettipyörä, niin tässä yksi: Trek Marlin 6 Gen 3 – Pyörävarikko Suosittelisin kaupassa asioimista ja koeajoa.

  10. #10
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Toi Whyte on vähän poikkeus, mutta yleensä tuon tyypin pyörissä on ihan normaalimittaiset stemmit, mutta yleisesti niin korkea etupää, lyhyt reach, joten eturenkaalla ei ole kovinkaan paljoa painoa. Siihen sitten lyhyehkö akseliväli ja jyrkkä keula niin onhan se tuollainen ei-pitävällä pinnalla kiikkerä ajaa.

    Tekisi mieli suositella jäykkäperäistä maasturia, mutta ne on kuulemma niin painavia ettei niillä voi ajaa.

  11. #11
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti

    Tekisi mieli suositella jäykkäperäistä maasturia, mutta ne on kuulemma niin painavia ettei niillä voi ajaa.

    No höh, onhan niissä valinnanvaraa.

    Ja vaikka maastopyörän rungosta ja etuhaarukasta onkin kyse, niissäkin on vaihtelua renkaiden maksimileveyden suhteen. Eli kannattaa syynätä hyvissä ajoin etukäteen. Mitoitusta tämäkin on.

    Samoin erilaisten kiinnitysmahdollisuuksien (levyjarrut, vannejarrut, kissankantokori, lokasuojat, tarakka, valaisimet, seisontatuki, ketjunsuoja ja ties mitä muuta) suhteen on myös valtavasti vaihtelua, ja nekin täytyy katsoa etukäteen. Monien sellaisten kiinnityspisteiden jälkiasennus voisi olla hyvinkin haastavaa ja kallista.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  12. #12
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.094
    Katsot, että mahtuuko tuohon leveämmät renkaat. Jos mahtuu, niin kuminvaihdolla problem solved.

  13. #13
    On myös maastopyöriin suunniteltu ohjausvaimennin, joka on itse asiassa törkeän kallis, mutta lukemieni käyttötestien perusteella ilmeisesti se tekee mitä sen odotetaankin tekevän. Kyse on vaimentimesta, joka vaimentaa etuhaarukan kääntämistä silloin kun käännetään poispäin keskeltä, ja sitten kun keskitetään, se ei vaimenna. Vaimennus on säädettävissä. Aiemmin tällaista vaimenninta valmisti Hopey, nykyään ilmeisesti Pademelon. Näyttää siltä ettei näissä ohjausvaimentimissa ole mitään suuria markkinoita, jos alalle mahtuu yksi valmistaja kerrallaan.'

    Tuossa on vähän yli vuoden vanha juttu: https://bikerumor.com/pademelon-brin...cific-support/
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  14. #14
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Tärkeitä pointteja on jo tuotu esiin. Soratiellä itse en aja kuoppiin edes jäykkäperäisellä maasturilla. Raiteissa ja karkealla sepelillä 2,2" leveä maastopyörän rengas on huomattavasti parempi kuin 40 mm gravel-pyörän rengas. Etu korostuu talvella.

    Toki mahdollista on sekin, että nykyisen pyörän geometria on sellainen, että ajaminen vaikeissa olosuhteissa on haastavaa. En kuitenkaan pidä sitä todennäköisenä, eikä pyörään taida saada merkittävästi leveämpiä renkaitakaan.

    Leveärenkainen gravel tuskin vie tärinää merkittävästi, jos nykyiset renkaat on n. 37 mm ja gravelissa n. 50 mm. Kannattaa yrittää saada kokeiluun eri tyyppisiä pyöriä, mutta jäykkäperäinen eli etujousitettu runkokoosta riippuen 27,5 tai 29 maasturi kuulostaa todennäköisimmin toimivalta valinnalta. Alumiinirunko on ihan hyvä. Teräksellä ja varsinkin titaanilla nostetaan vaan hintaa ja supistetaan tarjontaa turhaan.

  15. #15
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Jos olet tottunut pumppaamaan renkaat koviksi niin jo se, että lasket rengaspaineita reilusti voi tehdä ihmeitä ja lisäksi tekee polkemisesta kevyempääkin. Lähtökohdiksi oikeita paineita itsesi painoiselle kuskille ja erilaisille alustoille voit katsoa vaikka tuolta: https://www.wolftoothcomponents.com/...essucalculator

    Jos renkaat ovat jotkut jäykkärunkoiset ensiasennusrenkaat ja vielä paksuilla sisärenkailla, renkaiden vaihto joustavammiksi ja muuttaminen sisärenkaattomiksi (mikäli vanteesi sen mahdollistavat) auttaa myös. Sisärenkaattomuus mahdollistaa vielä matalammat paineet ilman, että renkaan puhkeamisvaara kasvaa.

    Tyttärelläni on asiointipyöränä tuollainen samanlainen Whyte ja noin periaatteessa siinä pyörässä ei ole varsinaisesti mitään vikaa. Geometria on ihan ajettava ja runko ei tunnu mitenkään ylijäykältäkään. Silti istumamukavuutta voi vähän parantaa joustavammalla satulatolpalla, joko kevyemmällä alumiinisella tai hiilikuituisella. Sama pätee käsien tärinään ja ohjaustankoon.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  16. #16

    Teräs

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti

    Teräksellä ja varsinkin titaanilla nostetaan vaan hintaa ja supistetaan tarjontaa turhaan.
    Nytkö sitten teräsrunko on jotain hifistelyä? Kaipa se sitten on hifistelyä jos runko kestää kovaa käyttöä.

    Omasta näkökulmastani teräs on sellainen perinteinen materiaali: Ei niin kevyt, ja on myös hiukan ruostumiselle altis. Keveyden suhteen titaani, alumiini ja hiilikuitu menevät ohi.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  17. #17
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.207
    ^Kyllä laadukkaat teräsrungot ovat melkoista hifistelyä vaikkakin perus runkoja saa halvallakin. Tottakai teräs häviää painossa mutta esim. tuollaisen täysjäykän kysytyn kaltaiseen ajoon saa alle kymmenkiloiseksi.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  18. #18
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    En puhunut hifistelystä. Totesin vain, että kun alumiini on ihan hyvä materiaali (ehkä 90% kohtuuhintaisten pyörien runkomateriaalina), sulkemalla alumiini pois vaihtoehdoista tarjonta kapenee. Herkästi silloin myös hinta nousee, kun itselleen mieluista pyörää pienemmästä valikoimasta yrittää etsiä. Tietenkään terästä ei pidä hylkiä, jos muuten mieluinen pyörä löytyy.

  19. #19
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.207
    ^Lähinnä viittasin siinä tuohon Nikolaksen kommenttiin. Perus alumiini ja kiinan bulkkikuituiset taitaa olla halvimpia vaihtoehtoja nykyään. Teräksessä ja titaanissa ei päästä samanlaisiin tuotantolukuihin, siis oletuksena.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  20. #20
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Juu, Nikolle minäkin vastasin.

  21. #21
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.094
    Renkaiden ohella yllättävän paljon vaikuttaa ohjaamo, eli ohjaustanko ja stemmi (kannatin). Tossa Carnabyssa näyttää ainakin nykyään mahtuvan leveämpää rengasta (The Whyte Carnaby is designed with extra wide tire clearance). Ainakin itsellä lähtisi toi tanko suoraan vaihtoon, joku tän typpinen https://www.bike24.fi/tuotteet/283222 niin ei käykään käsille. Pyörätyyppiä ei ole tohon ajoon syytä vaihtaa.

  22. #22
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.421
    Ajoasentokin vaikuttaa käsille tulevaan kuormitukseen.
    Jos nojaa voimakkaasti käsille, tuntuvat tärskytkin pahemmin. Yleensä siirrän painoa satulassa taakse jos haluan keventää keulaa ja otetta. Toisaalta paino eteen parantaa eturenkan pitoa.
    Liian pitkä ohjaamo pistää kurottamaan eteen ja painoa tulee käsille enemmän.

Samanlaisia aiheita

  1. maastopyöräilyyn fullface
    By Akseli. in forum Varusteet
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 14.06.2023, 19.04
  2. Pyöräsuosituksia kaivataan, työmatka-ajoa Helsingissä
    By TaruW in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 14.07.2021, 20.30
  3. Maastopyöräilyyn kyllästyminen?
    By stumpe in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 144
    Viimeinen viesti: 18.10.2020, 20.15
  4. Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 31.08.2020, 18.32
  5. Ajotietokone maastopyöräilyyn
    By Vekkuli81 in forum Varusteet
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 28.07.2019, 23.44

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •