FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 112

Aihe: DIY maalaus ja muut projektit

  1. #61
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Itse tekisin niin, että tilaisin/ostaisin yhdet varalogot mahdollisen vaurioitumisen varalle, ja liimaisin suoraan pyörään ja ilman lakkakerrosta. Ainakin minulla nuo on kiinnittyneet tosi hyvin, kestäneet pesua, vahausta ja pyörän kuljettamista yms. Eikä niistä edes näe onko lakkaa päällä vai ei. Kyseessä siis downtubessa olevat isot logot.

    Lakkaukseen en oikeastaan osaa ymmärrettävistä syistä ottaa luotettavaa kantaa. Itseäni mietityttäisi nuo samat asiat; vaatiiko lakan kunnollinen kiinnittyminen karhennuksen nykyiseen lakkaan, miten tämä uusi lakka reagoi vanhan päällä ja jääkö rajoja karhentaako tai ei. Liian paljon epävarmuustekijöitä saavutettuun hyötyyn nähden. Kun vielä pinnalle laitto mahdollistaa helposti värityksen vaihdon niin halutessa

  2. #62
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    280
    Alkuperäiset maalit on yleensä sen verran kestäviä että kestää vetää 2k tavaraa yli. mattaaminen on aina suositeltavaa, mutta vähintään yhtä tärkeää on saada maalipinta puhtaaksi kaikesta ylimääräisestä.

    Tarrat kyllä pysyvät ilman lakkaa hyvänä kunhan laittaa puhtaalle pohjalle. Onhan esim. surlyn pyörät/rungot aina tulleet pulverin päälle tarroirettuna ilman lakkakerrosta.

  3. #63
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    730
    Kiitos vinkeistä, helpointahan se olisi laittaa lakkaamatta. Epäilyttää vaan kesto kun nuo tulevat graveliin millä ajan ympäri vuoden joka kelissä. Toisaalta ei nuo niin kalliita onneksi ole jos joutuu joskus uusimaan.

  4. #64
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Tuo minun mielipide perustui myös osaltaan omaan kokemukseeni ja heikohkoon taitotasoon maalaus- ja lakkaushommissa.
    Itsellä olisi se vaara että spraypullosta tulee ensin epätasainen pinta, jota sitten alkaa hiomaan paremmaksi, ja monttu senkuin alkaisi syvenemään

  5. #65
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023




    Varmaakin pyörä maalataan ja laitetaan lakka päälle.
    Tuollainen sakurahahmotelma, kuitenkin siten että sininen aivan tumma (blue-black) tai mahdollisesti kirkkaan sininen soudal -quickstep. Muuten lakattu hiilari, poikkeuksena satulaputki ja ympäristöä vahattuna, ehkä. Kromiset tarrat. Pähkäilin mahdollisia erikoisvärejä tai monimutkaisempaa maalausta ala SuperX lab71, mutta omaan pyörääni tuollainen yksinkertaisempi ja lempivärilläni sopivampi omaan makuuni. Värien asettelu ja pinta-alat vielä mietinnässä . No saattaa mennä ihan toisenlaiseksi.

  6. #66
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.212
    Ei huono. Minusta tuon kuvan mukainen mattasininen istuisi hyvin.

    Nuo uudet grc kiekot ovat kyllä kanssa nätin malliset. Samoin ne uudet aerokiekot. Jotenkin tuosta pokkauksesta tulee moderni vaikutelma.

  7. #67
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Pitää katsoa ja testata jotenkin mattavaihtoehto, se voisi toimia aika hyvin esim, niin että mattalakalla läpi koko pyörä, pl. mikäli jättää vahapintaa jonnekin. Voisi rauhoittaa kontrastia ja silti siihen tulisi väriä. Sininen tulisi suoralla viistolinjalla etuhaarukasta yläputkeen.
    Kynnys tekee kiekoista oman näköisensä. En ole tarkkaan mitannut sitä, mutta se on jotain 36 mm leveimmältä kohtaa just ennenkuin viisto alkaa ja sitten kapenee noin 31 mm:iin nopeasti kiekon yläosaan
    Kävin reissulla parissa cannondale ja cervelo liikkeessä potkimassa renkaita, nimenomaan pyörän kiekot ja se että rungon rakenne näkyi kiinnosti kaikkia paljon. Pyörä kannettiin molemmissa liikkeissä sisään, pyörää katsottiin porukalla ja punnittiin. Tuo on aika köykänen vaikkei varsinaisesti ole ww pyörä 7,04 kg, polkimet 300 g ja garminpidike ja pullotelinei yht. jotain 60 g. Kiekot on kuitenkin 1.600 g ja Visionin ohjaamo 400 g.

  8. #68
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.212
    Jep. Tosiaan nuo gravell kiekot istuvat fillariin harvinaisen hyvin, vaikka ovatkin matalat.

    Tsekkaappa vielä toisen kerran se uudempi visionin tanko Se on ihan törkeän komea ja paljon kevyempikin.

    Mutta tosi hyvään suuntaan olet mennyt ulkonäön kanssa, vaikka alkuun maalaukset vähän hirvittikin. Onhan tuo paljon modernimman näköinen jo nyt.
    Muutenhan tuo cannarin runko on edelleen nykyaikainen, eli mitään tarvetta ei ole uutta ostaa.

  9. #69
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Juu. Mukavaa puuhastelua tämä on ollut pääosin, josta jotain on myös toivottavasti oppinut. Myös sen että yritänkö maalata itse vai suosiolla ammattilaiselle.

    Kiekot on tosiaan 50 mm korkeat, 159x g teippeineen , 24 iv ja ulkomitat jo mainitsin, navat edessä 180 ja takana 240. Noin numeroiltaan "modernimmat" maantiekiekot kuin DT:n aiemmat ARC:t.

    Sellainen pieni ww minussa näköjään asuu, että tiedän ja laskin sen että jos tohon laittaisi hiilaripinnaiset rovalit tai visionit, niin "esitepaino" olisi tasolla 6,3 kg ja ajopaino 6,7 kg

  10. #70
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Maalin kuivumis-/uudelleenmaalausajat (flash )on ollut se mikä minulla meni mm. pieleen..
    Kokeilen nyt vielä kerran pienelle alueelle headtuben alueelle omaa maalausta, niin että pohjamaali 3 x ohjeiden ja em. artikkelin mukaan ja kuivatus lämmössä ja sen jälkeen hionta ja pintamaali.
    Metodi: Tölkeillä ja investointina sellainen 6 euron härpäke/pistooli tölkin päälle.

    Jos olen nyt ymmärtänyt oikein niin nämä "flash" ajat voisi myös tavallaan unohtaa, jos antaa aina kerroksen kuivua täysin kuivaksi, mutta se sitten edellyttää aina hiontaa ja sellaisella karkeudella että seuraava kerros kiinnittyy siihen.




    https://rodsshop.org/automotive-pain...ime-explained/

  11. #71
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Jatketaan

    Suoraan spraypullon jäljiltä. Huomenna jos saan hiottua sen esim. 1200/1500/2000 ja tahnalla, ja samalla pienet epätasaisuudet pois niin todennäköisesti kelpaa minulle.
    Tämä on myös testi jatkoa varten. Jos tämä ei pysy, halkeilee, lähtee pintaa pois tms. niin sitten on hölmöyttä yrittää itse tehdä ja taas veitsellä puhdistaa + 30 h runkoa uudelleen

    Tämä on tehty motonetin car-rep 2k primerilla ja jetblack 2K maalilla, joka ei välttämättä tarvi lakkaa

  12. #72
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    280
    Sulla on käynyt ilmeisesti tuuri noiden mastonin 2k maalien kanssa kun pullosta tullut ulos? On ihan tuurista kiinni millaisen sattuu saamaan ja voi käydä niin että menee hommat pieleen kun rupee räkimään kesken ruiskutuksen.

    Niin paljon noin on aineuttanut ihmisille vaivaa että ite jätän suosiolla hyllyyn ( ja niin tekee moni muukin.

    Kirkaslakka on uretaanipohjaista ja noi värilliset epokseja. Kun taas muut 2k maalit spraynä on akryyleja ja niiden kanssa pätee samat ohjeet kuin yleensä automaalien kanssa.

    Epoksit niin yleensäkin kovettuu aika hitaasti ja voi olla 5pv päästä vielä pehmeää. Mastonin kohdalla voi olla ettei kovetu koskaan, sen verran epävarmaa on noiden toiminta.

  13. #73
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Tuommoiseen käyttöön kilikolit kannattaisi hakea maalikaupasta, esim Decoväristä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  14. #74
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Aiemmat oli colormaticin värejä maalikaupasta.
    Noissa 2k car-repeissä oli ihan ok arvostelut, toisin kuin Maston merkillä myydyissä. Oli sielläkin pari sutta ollut.

    Samaa mieltä, että tuotteet pitää olla hyvät ja eliminoida sitä kautta muuttujia joita muutenkin on paljon.

    Isoa alaa nykyisellä tiedolla/osaamisella tms. en purkeilla lähde maalaamaan, osa headtubesta, etuhaarukan päät, jne,, ehkä.

    Tässä on jollain tapaa myös liikkuva maali, "parempi kuin edellinen teknisesti ja ulkonäöllisesti"

    Selkeää kuvaa lopputuloksesta ei ole ja ammattitaso en myöskään pysty tekemään

  15. #75
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    280
    car-repit on mastonin valmistamia ja samaa kamaa eri pullossa.

    Mastonin ainoa hyvä puoli on se että saatavuus on hyvä ja perus 1k akryylit on yleensä ihan toimivia vaikka ihan maalikaupasta ostettu trotonin maalit on paljon parempia ja jopa halvempia.

    decoväri purkittaa itse myymänsä 1 ja 2k kannut eikä sinänsä asiassa tai laadussa ole mitään ihmeellistä. palvelu on hyvää ja jos joku erikoistarve ja sävy niin oikea paikka kysellä.

  16. #76
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.202
    Itse duunissa muutamia satoja Provärin pullottamia 2K värejä käyttänyt, laatu ja maalattavuus ollut erinomaista.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  17. #77
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti biker Katso viesti
    decoväri purkittaa itse myymänsä 1 ja 2k kannut eikä sinänsä asiassa tai laadussa ole mitään ihmeellistä. palvelu on hyvää ja jos joku erikoistarve ja sävy niin oikea paikka kysellä.
    Mun (suhteellisen vähäisellä) kokemuksella Decovärin purkeilla on tullut parempaa jälkeä kuin Mastonin. Peittää paremmin eikä tule valumia yhtä helposti. En osaa sanoa, että johtuuko itse maalista, suuttimesta vai molemmista.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  18. #78
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    280
    eri firmojen automaaleja nuo itse purkitetut on ja purkit sinänsä ihan vakio tavaraa. Jos siellä jotain feilua on niin joko maalissa itsessään tai purkituksessa. kyllä jokainen firma antaa uuden purkin kun menet valittamaan. Mastonin kohdalla vaan voivotellaan ja itsessä ei ole mitään vikaa.

    Mastonin maalit on vain bisnesmielessä tehty lirua jossa säästellä siitä kalleimmasta raakaaineesta että on ihan fakta että vaikka just decovärin maaleilla saa parempaa jälkeä. Voi niitä mastonin maaleja silti käyttää johonkin ei niin vaativaan. Itseä vaan korpee koko firma ja politiikka niin jää hyllyyn...

  19. #79
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    287
    Mitä on tullut maalattua joskus joku pyöränrunko tai etuhaarukka spraypullolla, niin on se mahdollista, mutta ei se ole mukavaa. Ne on tarkoitettu graffitinmaalaukseen, kun siinä riittää, että on väri ja peittyy, eikä pinnan laatu ole niin justiinsa.

    Teininä tein kerran sellasen, että äidin autolla vedin käsijarrulla leveäksi ja rikoin samalla äidin auton takapuskurin ja isän auton etulokasuojan.
    Muovipuskuri oli helppo uusia, Etulokari tuli varaosaliikkeestä pohjamaalattuna ja piti itse vetää pintaväri. Ei niin isoa pintaa voinut kuvitelllakkaan kannulla maalaavansa.
    Kotona oli valmiiksi öljytön kompressori 50l säiliöllä, siihen vielä vedenerotin letkun loppupäähän (että ilma on kerennyt jäähtyä edes vähän ja erotin toimii paremmin) ja motonetin tyylin 30e maaliruisku yläsäiliöllä.

    Tuli ihan vähän helpommin kivaa jälkeä, kun kannulla olen saanut ikinä onistumaan. Isäkin oli tyytyväinen, eikä tullut edes ajokieltoa.

  20. #80
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.202
    ^ Tottakai ruiskulla saa parempaa jälkeä mutta sekin on maalarista kiinni kuten spraynkin kanssa.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  21. #81
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    No on ollut vaikea rasti tämä maalausprojekti.
    Monella tavalla ja monilla maaleilla voi mennä pieleen.
    Ensin oli Colormaticin värit, yksikomponenteiilla muut pinnat paitsi lakka 2 komponentilla.
    Tämä toinen yritys car-rep/maston 2 komponenteilla, primeri ja top coat, (lakankin laitoin 1 kerralla kun tavallaan käsittelin tuota pintamaalia kuten 1 komponenttia)
    Tai sitten ymmärrän tämänkin väärin.


    Oman pohdinnan jälkeen, luulen etä pohjat ja primeri on tehty ihan ok ja ohjeiden mukaan. Pintaväri ja 2K lakka sekä nyt tämä 2K top coat on sitten mennyt molemmilla maaleilla pieleen. Liian paksut kerrokset ja varsinkin viimeinen märkä kerros ja kriittisenä kohtana yläputken yläpinta. Siihen on tullut maalia varmaan/ainakin 2 x enemmän kuin sivuille ja kun runko on ollut pystyssä, niin valumiakaan ei ole tullut. Tämä sitten on aiheuttanut että pintaan tulee/voi tulla 1 tai useampi halkeama, ilmeisesti niin että pinta menee kiinni ja sitten liuottimet yms. puskee läpi.

    Liian hitaat liikkeet, monesta kulmasta samaan paikkaan jne..


    Muutenkin tuo maalauspinta on ollut vähän niin ja näin parhaimmillaankin., menettelee jossakin kohtaa pyörää, mutta yläputki, headtube ja muut laajemmat ja näkyvämmät alueet on olleet ongelma.
    Maalausetäisyydet, overlapit, ruiskun liikuttelu (ehkä pieneltä osin tölkkien suuttimet) ts. oma osaaminen syynä


    No katsotaan vielä tämä viimeinen yritys, joka on nyt kuivumassa. Jos se onnistuu ihan kohtuullisesti, saa jäädä kunnes JOKU MUU maalaa tämän pyörän



    Koko pyörän itse maalaaminen pystymetsästä, tölkeillä ja tavoitteena kiiltävä, kirkas ja virheetön maalipinta- onnea vain matkaan
    Sama tavoite ja samalla lähtökohdalla, ja ruiskulla, kaiken tämän sähläämisen jälkeen ja perusteella ei onnistu minulta.

  22. #82
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.202
    ^Mitä tarkoita 2K Topcoatilla?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  23. #83
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.212
    Se pieni ruisku vaan niin varmasti onnistuu. Ruiskulla on tosi helppo saada nättiä pintaa. Käläkäläpurkilla ei onnistu kuin turkulaiset mestarit.

  24. #84
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    280
    Kyllä noillla nykyisillä kannuilla saa osaava hyvää jälkeä aikaiseksi pyörän runkoon ettei siitä ole kiinni. Ei niillä isoja pintoja vedellä mutta pieneen hommaan varsin ok ( en ole itse maalari mutta nähnyt kyllä useaan otteeseen ettei silmällä erota kun ammattilainen vetää)

    Ruiskulla kotimaalarin on helppo vetää paksu kerros lakkaa niin jää varaa työstää puutteita.

    märkää märällä noin yleistäen tai sitten kunnon kuivumiset.

  25. #85
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Vähän huonoa suomea tosiaan. Näin maallikkona tarkoitan sillä maalia, jossa on lakka mukana, eli sillä tulee lakkavalmista maalipintaa. Pintaan ei siis lisätä lakkakerrosta kovuuden tai kiillon vuoksi.


    Joo, voi olla että sellaistakin tulee kokeiltua, mutta en tule tunnustamaan

  26. #86
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    280
    Jos puhutaan 2k akryylimaaleista vaikka perus sinisenä niin se on ihan samaa kamaa oli se sitten ns. suorakiilto tai vaan lakka. Ensimmäisessä on pigmentti vain mukana. Saman valmistajan 1k värit kestää 2k lakan jos niin ilmoitetaan.

    Esim. tuo maston 2k kirlaslakka on uretaanipohjaista ja oliko tätä nyt suihkittu minkä päälle?

  27. #87
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Vertasin sitä tuohon käyttämääni colormaticiin, joka vaatii erikseen lakan päälle jos nyt oikein ymmärsin


    Saman valmistajan primerin.

    Eli 2k primer + 2k top coat


    Colormaticissa

    1 k primer+1k pintaväri+2 k clear coat

  28. #88
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.202
    Päätön, kyllä sinäkin opit kun muutaman sataa pulloa ruiskuttanut.

    Toisaaltaan ruiskulla/spraylla maalatessa kärsivällisyys on hyve, ihan turhaa yhdellä kertaa paksua kerrosta saada aikaiseksi.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  29. #89
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Nykyinen vaihe. Lennosta vaihdoin ht:n yläosan hilarille, kun maali alkoi vähän halkeileen. Ht alue kiillotettu 1 x ei lopullisella kiillolla. Muut alueet ja rajapinnat viimeistelemättä. Omaan silmään kestää tarkastelun "metrin" päästä, lähempää näkyy puutteita mm. maalauksen rajoilla kun jätin ne vähemmälle viimeistelylle

  30. #90
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    280
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Vertasin sitä tuohon käyttämääni colormaticiin, joka vaatii erikseen lakan päälle jos nyt oikein ymmärsin


    Saman valmistajan primerin.

    Eli 2k primer + 2k top coat



    Colormaticissa

    1 k primer+1k pintaväri+2 k clear coat


    Eihän tässä sitten ole käynyt mitään "värää", en vaan sisäistä teksteistä sitä mihin ei olla nyt tyytyväisiä ja mitkä ne ongelmat on/ollu?

Samanlaisia aiheita

  1. Sähköpyörä projektit
    By Santtu75 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 37
    Viimeinen viesti: 18.06.2025, 14.32
  2. Pyörän rungon maalaus
    By Kva66 in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 18.08.2022, 07.22
  3. Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 31.07.2022, 21.34
  4. Rungon maalaus
    By Noviisipyöräilijä in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 02.04.2019, 11.05
  5. Pyörän maalaus itse
    By pyörä123 in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 39
    Viimeinen viesti: 30.07.2015, 20.07

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •