LostInLaplandElectrobikeBikeshopGiant
Sivu 101 / 101 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 51 91 99 100 101
Näyttää tulokset 3.001 - 3.011 / 3011

Aihe: Power tap ja muut voimamittarit!!

Polar käsittääkseni teki ensimäisen (johon ekalla sivulla viitattiin) tehomittarin itse joka perustui ketjun värähtelytaajuuden mittamisen. Protokollana oma W.I.N.D.

Seuraava tekele oli Look:in kanssa tehty pedaali joka käytti bt-yhteyttä. Usko niiden toimintaan rapisi kun kaveri sai viidennet vaihtopolkimet sekoilevien lukemien takia. Ei taida enää olla Polar:in valikoimissa, eikä taida myöskään olla yhteensopiva bt 5.1 jota Vantage V3 tukee.

bt 5.1 yhteensopivia tehomittareita löytyy kuin sieniä sateella, polari omia ei taida olla. Joten sikäli 3-party yhteensopivuuspuheet on ymmärrettäviä. Polarin tie on ollut omanlaisensa, tehdään ekosysteemi itse/yhteistyössä ja eletään sen kanssa. Kuka muistaa: Akustinen tiedonsiirto, Infrapuna (IrDA?) , W.I.N.D (2.4Ghz), BT.
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

^Akustinen harvoin meni itsellä kerralla purkkiin, mutta olihan se hienoa kuunneltavaa.

Miksi minä katselen löytyisikö Faveron MX 2 tarjouksia mistään...ilmeisesti saattaisin haluta moiset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    ^Akustinen harvoin meni itsellä kerralla purkkiin, mutta olihan se hienoa kuunneltavaa.

Miksi minä katselen löytyisikö Faveron MX 2 tarjouksia mistään...ilmeisesti saattaisin haluta moiset
    Tällä hetkellä niitä menee samantien kaikki mitä ollaan saatu haalittua kasaan.

^No höh. Koittakaa nyt kyllästäkää markkinat äkkiä ja sitten pientä alennusta niin tämmöset empijätkin raaskii ostaa.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

Hinta on kyllä pedaalimarkkinoilla ja valmiiksi aika kohallaan, toki alennus on aina kivempi.

WTF…

https://velo.outsideonline.com/road/...al-750-pedals/

TL;DR: ketjusta tehon mittaava härpäke alle $200 hintaluokassa. Varmaan melko luotettava,

Rally runkoihin saa vaihdettua kaikki laakerit mutta vaatii sopivat työkalut ja vähän näppäryyttä. Laakerit (687ZZ ja HK1010) ei maksa kuin joitain euroja/kpl.

Heikkous noissa Rally/Vector3:ssa on (paristokontaktien lisäksi...) akselin tiivisteet ja ajan saaatossa saattaa päästä kosteutta niiden ohi, neulalaakeri ruostuu ja alkaa kuluttaa akseliin uraa. Silloin klappia ei luonnollisesti saa kokonaan pois mutta laakerit kannattaa toki vaihtaa ettei kuluta enää akselia. Eli tuon ehkäisemiseksi säännöllisin väliajoin runko irti akselista, putsaus ja uutta rasvaa reilusti. Lisäksi itse olen laittanut SPD runkojen kanssa akselille siihen ulkopuolelle ylimääräisen paksun o-renkaan lisäsuojaksi ja varmistamaan että alkuperäinen ulompi tiiviste pysyy paikoillaan koska niillä mennään ympäri vuoden ja kurassa. Akseli kun on siitä juuresta vähän kartio niin o-rengas pysyy hyvin poljinrunkoa vasten.

Uusissa faveroissa on näemmä samanlainen puolikelluva neulalaakeritoteutus eli neulat pyörii suoraan akselia vasten, toivottavasti niissä on paremmat tiivisteet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niissä on aina vähän klappia. Neulalaakeri kannattaa tietysti rasvata, sitä ei oikein voi vaihtaa.

Sen pienemmän kuulalaakerin voi kyllä vaihtaa itsekkin, vaikkei sitä ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Tilasin noita jostain hobby liikkeestä halvalla ja vaihdoin. Tosin ne laakerit olivat kyllä luokattoman huonoja. Tämä siis maantie vectoreista, mutta olen lähes varma että rallyissa vastaava laakerointi.

Siis siellä on toinen neula ja toinen kuula.

No mutta hienoa kun sait neulalaakerinkin vaihdettua. Saiko tuon takapuolelta lyömällä vai millaisella työkalulla irtosi?

Entä löysitkö laadukkaampia laakereita jostain?

Tuo o-rengas kikka on hyvä. Mulla kanssa falskaa se alkuperäinen tiiviste.

Pitää olla sopiva nelikyntinen työkalu jolla saa alumiinisen laakeripesän/holkin kierrettyä irti muovisesta pojinrungosta. Arvioisin että sellaisen koneistaminen ei ole sulle ongelma. Se on sitten lukitteella kiinni eli ennen kuin alkaa vääntää irti se pitää lämmittää mutta varovasti koska vastapuoli on muovia. Ja toisessa on vasenkätinen kierre. Muutamaan pariin olen noita vaihtanut, sopivan kokoisia tuurnia ja hylsyjä sekä isoa ruuvipenkkiä prässinä käyttäen. On jo hetki aikaa mutta jotenkin pariin kertaan irti-paikoilleen joutui käyttämään sitä holkkia että sai molemmat laakerit puristettua ja naputeltua pois. Mulla on lisäksi muutama pari piraatti-alibaba mallin holkkeja joissa on neulalaakeri valmiina paikoillaan mutta ne sopii vain maantiemallin poljinrunkoihin eikä niille ole ollut käyttöä kun mulla on noi Rallyt käytössä enää gravelissa. Laakerit ostin jostain laakeri nettikaupasta (laakerimyynti tms.), laadusta en osaa sanoa muuta kuin että toistaiseksi on kestäneet ja ostin toki läjän varastoon kun eivät paljoa maksa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No mutta hienoa kun sait neulalaakerinkin vaihdettua. Saiko tuon takapuolelta lyömällä vai millaisella työkalulla irtosi?

Entä löysitkö laadukkaampia laakereita jostain?

Tuo o-rengas kikka on hyvä. Mulla kanssa falskaa se alkuperäinen tiiviste.

Niin joo, eli tuo alumiininen insertti irtoaa noista samoista hahloista kääntämällä, joihiin polkimien tiivisteet kiinnittyy ja sen jälkeen neulalaakerin saa irti? Onko se insertti sitten kaksiosainen, vai yhtä puuta läpi asti?
    Mietin, josko tuon neulalaakerin olisi saanut paikallaan ollessa irti.

Vectoreihin noita neulalaakereita on ihan turha alkaa vaihtamaan, koska minulla kuluvat itse poljinrungot väljäksi nopeammin kuin neulalaakerit. Klossit alkavat siis kolisemaan. Rallyhin tuon joutuu varmastikkin tekemään.

Aa joo, alibabaltahan tuo holkki löytyikin. Mutta miten tuon holkin irroittaminen jeesaa neulalaakerin irroittamista?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •