
Alkujaan tämän lähetti
Santtu75
Eiköhän tuossa oletuksellisesti tutkita autoilijan toimintaa seuraavien tieliikennelain pykälien osalta:
3 § (17.12.2020/1040)Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.
4 §Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
27 §Ajoneuvon ajaminen suojatien yli
Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.
Nämä kohdathan eivät poista sitä tosiasiaa että jos/kun tuo linkin takainen kohta on se missä onnettomuus on tapahtunut, on pyöräilijä ehdottomasti väistämisvelvollinen.
Jos on tuo paikka, niin kyllä autokuskilta vaaditaan uskomatonta liikenteen seuraamista ja ennakoimista, jos (sähkö)pyörä tulee reipasta vauhtia väistämisvelvollisena tuolta soratieltä suojatielle.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Kirjanmerkit