Alkujaan tämän lähetti
Pushead
Tuo Luulampi-Kiilopää on ilmeisesti se pohjoisemman kautta kiertävä vaihtoehto? Me valittiin eteläisempi
reitti ja se oli tosi kivikkoinen. Kuvan perusteella tuo sitten näyttääkin gravel pyöräilyyn soveltuvalta.
Jotenkin kokonaisuudessa noista Saariselän reiteistä jäi maku että ovatko hieman tylsiä ajettavia. Kovasti näyttää Inarin kunnalla olevan ajatuksena kehittää Saariselkää kesäturismille maailmanluokan maastopyöräkohteeksi. Potentiaalia kyllä mielestäni on, maisemat ja luonto on niin hienoa. Reittien kehittämiseen pitäisi kuitenkin imo panostaa tosi paljon enemmän. Suorahkot leveät sorapolut ja latupohjat eivät vaan ole sitä mitä itse miellän maastopyöräilyksi. Jos maailmalta maastopyöräilyn harrastajia aiotaan tuonne saada, en usko että se tuollaisilla poluilla onnistuu. Pikkasen teknisempää polkua toivoisin, sitä olisi tuolla helppo luoda kun ajaa voi melkein missä vaan sen kummemmin raivaamatta. Kulumista on turha pelätä, ajamalla luotu kapea pyöräpolku kyllä tuollakin häviää luontoon ajan kanssa, toisin kuin tuollaiset hiekkatiet.
Itse olen ajanut Saariselällä maastopyörää täyden ruskaviikon, täyden lokakuuviikon ja muutaman kesäisen päivän. Olen ajanut kaikki sallitut, pyöräilykelpoisiksi jossain yhteydessä kuvatut reitit ja siihen (sallituilla alueilla) tutkimusmatkailua päälle. Sen perusteella uskallan sanoa, että Pushead ei ole ehtinyt etsiä ajettavaa kovin paljon.
Sellainen tekninen kivikkojumppa tuolla puuttuu merkityiltä tai sähköisesti tarjotuilta valmiilta reiteiltä, mutta maastosta ei. Sopii tsekata aluksi Trailmap.fi:n punaiset jäljet, ja sellaiset mitä ei Trailmapiin ole edes merkitty, esim. Ahopäiden pohjoisrinteen kiertävä polku. Samoin tuolta puuttuu rakennettu alamäki/park, mutta siihen tuolla ei ole (vielä) panostettu.
Ymmärrän hyvin miksi porukalle tarjotaan helpompia ja rakennettuja reittejä. Sitä ne matkailijamassat haluaa, ja sillä kulumista rajoitetaan.
Mutta keskeytymätöntä flow-singletrackia tunturin eri kasvillisuusvyöhykkeillä on Saariselällä tosi monen ja tosi erilaisen lenkin tarpeisiin. Vieläpä sellaista mitä monissa ison maailman maastopyöräkohteissa ei ole, eli ajamalla noustavaa, ei-sorastettua, ei-serpentiinijyrkkää ja ei-alppimaisenpitkää. Kyllä Saariselkä sikälikin ihan kansainvälisen kiinnostuksen ansaitsee.
Mitään uutta polkua tuonne ei minun kokemukseni mukaan tarvitse tekemällä tehdä. Paitsi valmiiksi pilattuihin hissirinteisiin jonkun parkin.
Ja joo, ne maastopyörille tarkoitetut syheröpätkät Kiilopään ja Rautulammen välillä on huonosti tehtyjä, liian tiukkaa mutkaa liian kapealla polulla liian loivaan bermiin.
Korson Kaiku / Hi5bikes.fi
http://vapaaratas.blogspot.fi
"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
Kirjanmerkit