Ok, eli tuon toimivuus vaatii jo pidempää koeajoa.
![]()
Ok, eli tuon toimivuus vaatii jo pidempää koeajoa.
![]()
Toi on kyl niin spessun markkinointi lässytystä. Ai oikeen lisää poweria ja 10 sek lisää ennenku loppuu löpö kesken max effortista ????
Itsellä vaan jalan ulkoreuna tulee kipeeks.
Spessu selviää noista wattiasioista tosi helpolla julkisuudessa, lienee sen verran iso mainostaja tms. että ne vaan todetaan muttei oikein kyseenalaisteta.
Uusin Ares 2 on mm. 7 wattia nopeampi kuin joku muu jne..
lisäys: ja muuten saman teki pari vuotta sitten
New Specialized S-Works Torch Lace road shoes "will increase average TT power by seven watts"
There are some very boastful claims behind these new £300 lace-up kicks from Specialized, including a 28-second saving on your next 10km time trial compared to using "traditional cycling shoes". So, what's new?
Niin ei kai noita kukaan lue, tai ainakaan usko. Mutta tuo leveys on areksessa ja torchissakin ihan totta. Oikeasti mietin jo hetken että 600e on pieni raha jos tämän kivun päkiän sivusta saa pois. En tiedä onko mikään muu kenkä yhtä tilava. Ehkä laken leveimmät.
Tämä escapen jutun huomasin sen jälkeen, kun aloin etsimään leveitä kenkiä. Eli en ole ainoa, joka on herännyt kenkien kapeuteen.
https://escapecollective.com/should-...cycling-shoes/
Kovasti näyttää uuden areksen muodolta.
![]()
Bontillla on ollut kai jo pidempään leveämmän lestin ja ”jalan muotoisen kengän” tarjoaja: https://bontcycling.com
Pitäisi kokeilla joskus uudestaan mutta tuntuu henkilökohtaisesti vaikealta maksaa oikeaa hintaa noista kun silloin 7-8v sitten silloisia malleja myytiin viidelläkympillä CRC:ssä ja Merlinillä
Toki nuokin kannattaisi sovittaa, mittataulukoista huolimatta koko poikkesi muista valmistajista hieman ja jälkikasvulla on sitten ollut hyvät kengät satunnaiseen kuntopyöräilyyn.
Spessun kenkiä on muutamat mutta omilla pohjallisilla (Sidas lämpömuovatut ja ”Holttiset”) niin millin BodyGeometryn vaikutus lienee nollattu. Muotona Spessu toimii muuten aika hyvin minulle mutta saisi olla vähän laajempi aukko nilkan etuosassa.
No niin. Kenkäspeksailut alkoivat ottaa kovia kierroksia.
Jostain syystä Spessun Torchit eivät sitten kuitenkaan tulleet ostoskoriin, vaan
Quoc M3 Prot ( ja MAAP versio).
![]()
Tuossa saksalainen mesta mihin lähetetään itse skannatut 3d mallit mistä sitten 3d tulostuksen ja neulomisen avulla tehdään omaan räpylään kenkä. Omat spd versiot on vielä heillä työn alla, mutta laitan kommentteja kun ne saan. Skannaus oli aika vaivaton homma älypuhelimella.
https://www.hezo-cycling.com/en/products/helu-two
https://www.hezo-cycling.com/en/products/wolfland-01
Jatketaan muutamilla mietteillä ja yhden illan nettisurffailun perusteella
Kohteena merkkien top tier tai siitä seuraava.
- uusia tai uudehkoja ja minusta mielenkiintoisia kenkämerkkejä: Nimbl, Q36.5, Quoc, Udog, Canyon, Van Rysel
- Lukuun ottamatta aivan kalleimpia kenkiä ja Van Ryseliä , niin näyttäisi että hinnat on tasolla 300 -350 eur +- muutama kymppi, jos muutaman kaupan tarjonnan selaa
-kotimaan kivijalat/niiden nettikaupat on pääsääntöisesti hinnaltaan kilpailukykyisiä
-valkoiset kengät on in, edelleen ja vaikuttaa saatavuuteen ja hintaan, Valkoisissa kengissä knit ja air/verkkomallit lienevät vaikeimmin puhtaana pidettäviä
- leveitä lestejä jos sellaisia haluaa/tarvitsee on mm. Torch, Ares, Trek RSL, Laken malleja, ja joissa myös kokonaisvolyymi on iso
Oikeastaan se hämmästytti myös kuinka suuri tarjonta maantiekengistä on lähes joka hintaluokassa.
edit. Noista hezoista. Ihan mielenkiintoinen mutta itsellä kiinnitti huomiota tuo rakenne kiristyksineen, joka aika erikoisen oloinen
(tämä ei nyt anna liittää kuvia, mutta kolmannessa mainoskuvassa boan ylin kiristysnauha kulkee sukkaa/ihoa vasten)
Quocit tuli tänään kotiovelle.
Laadukkaan oloinen kenkä. Ei-boa kiristimet ei niin monipuoliset-, toimii vain yhteen suuntaan.
Nuo on läpättömät, eli tuossa vain ulko ja sisäreuna kengästä menee lomittain
Kapeammat kuin spessut 7 Ventit ja 7:t jalkapöydästä ja varpaista, enemmän giro-maiset.
Spessussa myös varpaiden asento on ylöspäin vs. käytännössä kaikki muut minun kengät
Vasemmalla kengät ilman klossia ja oikealla niiden kanssa.
Muuten sama koko 45, oma jalka 283 mm, Quocista ei menisi pienempi (44) , spessulla voisi mennä 44,5.
Tilasin suoraan valmistajan sivuilta. Kun olin 1 ostosta tekemässä niin siihen tuli 10 % alennus.
Hinta lopulta noin 350 eur., eli muutaman kympin edullisempi kuin monissa nettikaupoissa
Lake CX239 leveänä tuli hommattua ja ollut todella tyytyväinen. Siirryin 44 Shimanosta tuohon Lake 43 wide. Liian pitkään tuli kituuteltua noilla liian kapeilla shimanoilla (ja liian pitkillä). Pikkuvarvas oli oikeastaan pohjan ulkopuolella kankaan varassa.
Hauska tunne kun kengän pohja kattaakin koko jalan pinta-alan, paine jalanpohjassa väheni.
Ainoa miinus klossien säätövarasta, noissa kuulemma pitäisi olla hyvin varaa laittaa klossia taaksepäin mutta aivan taka-asennossa klossi oli juuri päkiän kohdalla mikä kaikkien bike-fit videoiden mukaan on aivan liian edessä.
Valmiina kuitenkin löytyi nuo patro cleat mid foot cycling adapterit millä klossin saa taaemmaksi. Toivoin vaan että noista olisi voinut luopua noitten kenkien myötä.
Tuolta lakecycling.com saa muuten -10% koodin kun antaa kenkien olla ostoskorissa n. viikon ja uutiskirjeen tilauksesta -20e.
Oho, no hyvä etten lakeja tilannut. Tuo klossin eteen jääminen on iso este.
Mulla varmaan ihan saman kokoinen jalka. 44 shimano on varmaan sentin liian pitkä, mutta wide versiokin tuntuu liian kapealta. Juurikin pikkuvarvasta puristaa.
Varmaan saan tuosta kuitenkin sopivan pienellä levityksellä.
Uusimmissa Shimanoissakin oli yllätykseksi klossi aika edessä, vaikka kaikki kehuivat noiden olevan tosi takana. Voi kyllä johtua tuosta liian isosta koostakin.
Näissä fizikeissä klossit saa todella taakse. Itseasiassa nyt vanhaa pyörää varten piti työntää klosseja vähän eteenpäin, kun satulaa ei saa riittävän eteen.
https://www.bike-discount.de/en/fizi...ad-bike-shoes?
Ovat kyllä ehdottomasti parhaat kengät millä olen helteessä ajanut. Kaikki muut tuntuvat talvikengiltä.
Sheinasin tarjouksesta 25 erkillä extraleveälestiset varakengät, kun ne olivat niin ihanan väriset: helmenvihreät. Hienot ovat ja viimeistellyn oloiset. Pohja on jäykkää nailonia, johon on ajettu kuitukuvio. Tuotekuvauksessa mainittu suuri jalkaterän ympärysmitta ei ole liioittelua: kenkien leveys riittää varmasti leveä- ja pullajalkaisille. EUR43-koon pituus on 27,32 ja jalkaterä 25,7.
Delta-klossien asennuksessa oli ongelmia. Leveä kenkä jäi liian lähelle kampia, kun yritin uusilla Lookin orginaaleilla. Romukopasta löytyi onneksi laattoja ja ruuveja, joilla yli tunnin ähräämisen jälkeen sain tyydyttävää jälkeä eikä tarvinnut uusia polkimia tai kampia hankkia.
150 kilometrin ajon jälkeen voin todeta kenkien riittävän hyvin varakengiksi. Kengissä harmittaa eniten käärmekuristus, kun siihen kenkien ihanan värin takia lankesin. Tarranauhat olisivat olleet paljon paremmat, vaikka ovatkin niin out.
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
On kyllä taas tarinaa kirjoittamisen riemusta. Tilasit alibabasta sheinas merkkiset kengät?
Joustetaan nyt vähän omista periaatteista. Etkö tiedä, mikä on Shein?
https://eur.shein.com/
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Viime viikolla uusi saksalainen satula ja kiinalaiset bibsit osoittautuivat kamaliksi. Bibsit hiersivät oikeaa nivusta ja takamus kipeytyi aivan suunnattomasti. Ajo oli jatkuvaa takamuksen siirtelyä. Lisäksi deltat narskuivat miltei ysärimalliin. Melkein harmitti.
No syynä kaikkeen olivat uudet pikikengät, jotka eivät olleet mustat eikä helmenvihreät. 25 vuoden palveluksen jälkeen siirsin Shimanot rospuuttokäyttöön ja hankin uudet kengät. Nyt klosseja on siirrelty moneen kertaan ja kaikki edellä kuvatut ongelmat vaikuttavat poistuneen. Satula ja bibsit ovat hyvät eikä mikään narsku. Shimanossa klossit olivat keskisäädöllä, joka vastaa suunnilleen Vittorian takasäätöä. Lesti on hyvä.
Käärmekuristus sylettää. Avausnaksut ovat työläät ja hitaat. Lisäksi kestävyys epäilyttää, koska ysärillä käärmekengistä irtosi pohjat.
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Bontista puheen ollen. Onko joku tilaillut niiden omasta verkkokaupasta monoja itselleen viime aikoina? Mulla alkaa maantiekengät (ja maastokengät) hajota hiljalleen ja pitäisi katsoa uudet. Bontin yli vuosikymmenen vanhat Vayporit on palvelleet riittävän hyvin, että mietin jos uskaltaisin tilata sekä Vaypor S:ää että G:tä alle. Ei kai noissa mitoitusfilosofiakaan ole sen kummemmin varmaan muuttunut. Nykyinen koko on 46,5/11,5.
Shimanon lippulaivaa kokeilin, mutta 46,5 liian kapea ja 47 liian pitkä. Puolikkaista ei kai wideä saatavilla. Fizikin tohvelit kiristää ikävästi jalkapöydän ympäriltä, vaikka koko on muuten just eikä melkein…
(Maastokengät on täydellisiksi muotoutuneet Sidin Dragon 3:t, mutta nykyiset vastaavat tuskin leveyden puolesta toimisivat. Sidin kantakiristyssysteemiä saatan kyllä jäädä kaipaamaan.)
Menee yli kolmensadan, mutta kysynpä kuitenkin.
Kokeilitko noita uusimpia fizikkejä? Niissä on ainakin mainosmateriaalin mukaan selvästi leveämpi varvastila.
https://www.fizik.com/eu_en/vega.html?cId=93-item-5897
Ja sama juttu minullakin shimanoissa. Wide malli on naksun liian pitkä, mutta ei se pituus haittaa varpaiden kohdalla. Kantapää istuu kuitenkin tosi hyvin.
Kirjanmerkit