Tekee niin kuin parhaaksi näkee. Vaijerihan ei kulu jos sitä ei käytä eli kaikki on suhteellista.
https://www.tiktok.com/@velogi_com/v...44147753733398
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Tekee niin kuin parhaaksi näkee. Vaijerihan ei kulu jos sitä ei käytä eli kaikki on suhteellista.
https://www.tiktok.com/@velogi_com/v...44147753733398
 Vanha jäärä
					
					
						Vanha jäärä
					
					
                                        
					
					
						Otsikon vastaisesti tämä ei ole kysymys vaan info: Shimanon 12v pakan lukitusrenkaalle käy avaamiseen läpiakselinavasta myös ikivanhat versiot työkalusta.
Kiristäessä on kuitenkin hyvä varmistaa että käytössä on yhteensopiva versio. Muuten voi lukitusrenkaasta korkata kierteet. Vanha versio ja uusi versio Parkin työkalusta kuvassa.

marco1 muokkasi tätä : 01.07.2025 at 14.28 Syy: Ymmärrettävyys
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Sopiiko SRAMin 2x10 Rival/Apex pantakiinnitteisen etuvaihtajan tilalle SRAMin 2x11 Rival etuvaihtaja?
Vanhan etuvaihtajan häkki murtunut etuosastaan ja nyt pitäisi vaihtaja korvata uudella.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Kyseessä on vaimon suoratankoinen 1x10 työmatka/asiointi sähkäri. Ajoa ympärivuoden ja talvet pääkaupunkiseudun suolasohjossa. Nyt noin 2,5v vanha vaihdevipu + vaijeri. Reilut 5000 km. ajettuna. Taidan laittaa vaijerin samantien vaihtoon, kun sellainen varastosta valmiina löytyy.
Tuo on paljon ajavalla ihan hyvä sääntö. Mikään ei syö miestä niin kuin se, että kesken parhaan ajokauden fillari seisoo odottamassa jotain vaijeria. Puhumattakaan, että lenkki jää kesken. Kustannus on kuitenkin suhteellisen pieni.
Mutta noin yleisesti kyllähän nuo vaijerit kestävät, ainakin Shimanon Optislickit. Mulla on läskissä sama vaijeri ollut 9000+ km ja seitsemän(?) vuotta.
 Banned
					
					
						Banned
					
					
                                        
					
					
						Maastureissa kestää kyllä. Spandeksipyörissä sitten eri asia kun jyrkät kurvit. Se katkenneen vaijerin jämä on kuulemma tympeä onkia pois kahvasta.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						No ei kai nyt mikään ahdasmielinen kuitenkaan? Copilot heittää hyvää leukaa ja eihän noita tosissaan voi ottaa. Ite oon ylpeä spandeksi eikä v..uta yhtään :-)
Ehkä käyräsarvisissa on sähkövaihteissa muutakin ideaa, kuin status?
 Banned
					
					
						Banned
					
					
                                        
					
					
						Onhan niissä. Varsinkin nyt kun vaijerit pitää vetää piiloon niin jyrkkiä mutkia tulee lisää.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Pakko oli omaankin maantiepyörään hankkia uudet vaijerit ennakoivasti, kun tajusin ettei Campa syö kenenkään muun tuotteita. Taidan vaihtaa nuo kohtapuolin ja jättää pidemmän vaihdevaijerin varalle satulalaukkuun, jos on vielä ok.
mä oon lipsunut käyttämään spandekseja jo maastossakin, mutten sentään maastoshortseja maantiellä
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						^ Itse sekä että maantiellä/poluilla kun noita kaapissa on. Rattoisat lenkit maasto shortseissa jos kaffelle pysähtyy ettei kuskin makkarankuori asu ei ketään ärsytä/huvita.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Jos vanhalla gmbn videolla Doddy neuvoo ilmaamaan sramit ylhäältä alas ja park tool alhaalta ylös, kumpaa pitäisi noudattaa?
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Paha SRAMista sanoa mutta jos jopa Shimanonkin voi ilmata kuinka päin tahansa niin varmaan SRAMinkin.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Vaimo valitteli kun fillari pitää niin kovaa ääntä että ei tahdo kuulokkeista kuulla musiikkia. Noh, vapaarattaan laakerithan sieltä oli aivan loppu.
vapaaratas on mallia WH-RS170 (shimano osanumero Y0CK98040). Tuolla vaan on aika huono saatavuus. Onko mitään toista vapaaratasta joka kävisi suoraan tuon tilalle?
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Vedin alhaalta ylös ja hyvö tuli. Toi sramin kahden ruiskun tekniikka on kyllä parempi kuin shimanon kuppi, tai ainakin tuntuu että saa kuplat pois paremmin.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Olen ilmannut Shimanot kahdella ruiskulla sekä kupilla ja ruiskulla alhaalta ylös mikä mielestäni oli tosi helppoa.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Kysymys Shimano Dura-Ace 9200 (12s HG L2) vapaarattaasta: Voiko siihen saada vanhan mallin HG vapaaratasta, vai pitääkö vaihtaa koko napa, suosituksia? Pyörä on vannejarruilla.
Selaan parhaillaan yrittäen löytää vastausta. Ennen vastauksen löytämistä kysyn:
Shimpan 2x10 - Voinko laittaa eturattaan, joka on 11-vaihteiselle?
Edit: Vastaan itselleni. Voi, kun lukee "is compatible with all standard 10 and 11-speed 5-hole compact cranks"
https://www.bike-discount.de/en/fsa-...rcle-chainring
(Pirkale, kun eivät voi enää samoja tuotteita valmistaa. Joutuu aina päivittäessä oppimaan uutta. Pirkale.)
Amsterdamissa kiinnitin huomiota muutamaan asiaan. Ensinnäkin siihen että polkupyöräily on todella suosittua siellä. Toiseksi, yksivaihteiset polkupyörät ovat siellä erittäin yleisiä. Syitä yksivaihteisten yleisyyteen ei tarvitse paljon etsiä. Se maa on tasaisempi kuin Pohjanmaa, joka sekin on varsin tasainen. Kolmanneksi, ja tämä liittyy pääasiassa yksivaihteisiin ja napavaihteisiin pyöriin, hyvin joka puolelta suojaavat ketjunsuojat (tai ehkä paremminkin lahkeensuojat) ovat yleisiä Amsterdamin polkupyörissä.
Oletankin että jos joku haluaa (yksivaihteiseen tai napavaihteiseen) polkupyöräänsä hyvän ketjunsuojuksen, sitä kannattaa haeskella alankomaisesta kaupasta. Onkohan niissä nerokkaita keksintöjä asennuksen ja huollon helpottamiseksi? Oletan että valmistajia on useita.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Ainakin täällä kotimaassa sinkulat joihin olen kiinnittänyt huomiota ovat olleet ilman ketjun suojia ja muutenkin aika riisuttuja.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Moi, pikakyssäri läpiakselista täysin ummikolta... Eli kuuluuko tuossa olla tuollainen väljyys kuten videolla:
https://youtube.com/shorts/B6w672w-O...2cobwnIAPfKTTB
Tämä tuli esiin kun yritän löytää sellaiselle pienelle nitinälle syytä, eikä jarruista tai lokasuojasta löytynyt mitään erityistä. Läpiakseleita ei ole koskaan aiemmin ollut perheen pyörissä niin en tiedä onko niissä jotain potentiaalisesti nitisevää mahdollisesti?
Päätyholkin voi usein vetää pois, tiivisterengas (onko kunnossa?) pitää sen navassa. Läpiakseli pitää kiristettynä nipun kasassa, päätyholkki puristuu laakeriin ja pitäisi pysyä paikallaan. Jos laakeri antaa periksi, saattaa jarrulevy laahailla, kitistä ja vinkua.
Koita lähteekö päätyholkki irti. Laita takaisin jos on kunnossa.
Kiinnitä kiekko pyörään läpiakselilla ja kokeile heiluuko vanne huonon laakerin vuoksi.
Katkennut akseliholkki voi myös oireilla joissakin tapauksissa.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Joo ei päätytulpan pieni heiluminen pyörän irti ollessa vielä oo huolen aihe. Kiinni ollessa pitää heilutella jos sitä epäilee.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Graveli tuli alunperin turhan kapeilla vanteilla, i20 tms. Jos ja kun on päivittämässä vanteita -> i25 levyisiksi ja jos harkitsee niille esim. kehuttuja caracaleja... onko mitään syytä pidättäytyä hookless vanteista?
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						12s Ultegraa koitan säätää. Väliaikaisesti Sunrace 11-36 kasetti ja YBN ketju käytössä kunnes saan Ultegrat tilalle.
En saa 2 pienintä ratasta toimimaan takaa isolla tai pienellä eturattaalla. Muut vaihteet toimii hyvin. B-ruuvi säädetty ohjeen mukaan, rajoitinruuvi ei ota kiinni. 10 vaihteelta kun nopeasti painaa 2 kertaa menee 12 muuten jää jumittamaan 11.
Jos vaihtajaa säätää siten että menee pienimmille rattaille sitten isommat ei toimi enää oikein.
Vaikuttaisi kuin korvake olisi vääntynyt mutta ei ole pitkä aika kun tarkistin sen, maanantaina pääsen tarkastamaan uudelleen.
Käytössä direct mount korvake, vaihtajassa tuntuu pieni välys sivusuunnassa ilman ketjua (0.5 - 1mm) mutta ketjun kanssa ei tunnu liikkuvan.
Edit. Kokeilin alkuperäisen korvakkeen kanssa sama homma.
Ultegra vaihtaja tosiaan tukee vaan 11-34t pakkaa mutta useimmilla pitäisi toimia 11-36. Onko ideoita missä vika?
hubba muokkasi tätä : 26.07.2025 at 20.19
Kirjanmerkit