Ei se pyöräilymaan kriteeri ole, että pyöräilijä on joku kuningas ja saa ajella missä haluaa. Jos on pyörätie vieressä, niin miksi pitää mennä liikenteen tukkeeksi? Se on vaarallisempaa kaikille.
Roots, bloody roots
Niin tässä varmaan voisi erotella väärässä paikassa pyöräilystä jeesustelun ja oikealta ohittamisen paheksunnan. Itse menen toki oikealta ohi aina jos tilaa on ja vähänkään johonkin menossa. Jos on ahdasta eikä kiire voin solidaarisuudesta vetää henkeä jonossa hetken.
Ehkä tähän sopisi kysymys kuka mahtoi sähkötäpärillä hypätä jalankulkijaksi suojatielle pysäyttäen täyden bussin että pääsee toiselle puolelle tietä ajaman jalkakäytävää? Ihan vinkiksi, tietä ei ole pakko just siitä ylittää vaan voi käyttää pelisilmää ja sillä jousituksella pääsee sen vajaan 10 sentin kanttarinkin.
^^
Eli pyöräily ei ole liikennettä?
Monesti on kuitenkin niin, että siellä pyörätiellä on monenlaista härvääjää koirien ja lastenvaunuyhdistelmien kanssa milloin missäkin -> ajoradalla imho on usein turvallisempaa joistakin autoilijoista huolimatta.
Tässä kohtaa minunkin korvani pöyristyvät...
Haluaako tämä fillaristi todella sanoa - ja ajatteleko itse todella niin - että ajoradalla ajava pyöräilijä on automaattisesti, itsestään selvästi, aina ja joka paikassa (kuten kusipäisiä pyöräilijöitä ilmeisen mielellään havainnoivat autoilijat näyttävät ajattelevan) liikenteen tukkona???!!!
Tai että jos ja kun pyöräilijä ajaa ajoradalla, vaikka vieressä kulkee pyörätie, siitä voi päätellä että hän pitää itseään kuninkaana, joka saa ajatella missä haluaa? Tai ettei siihen että hän ajaa ajoradalla voi olla muuta syytä kuin että hän pitää itseään kuninkaana?
Kun ajoin Italiassa syksyllä, niin vetäjä nimenomaan painotti sitä, että siellä on pyörätietä käytettävä, jos sellainen on. Onko Italia sitten pyöräilymaa, niin en tiedä.
Tosin sitten kun ajettiin maantiellä, niin tilaa löytyi. Samoin nousuissa kukaan ei höntyillyt. Toisaalta siellä voi joutua roikkumaan traktorin perässäkin kilometritolkulla.
Tämä on sinällään hassu kommentti, koska ajan maantiellä juurikin siksi, että se on turvallisempaa kaikille.
Kelvit eivät ole maantiepyörälle oikea paikka. Ne vaarantavat siellä kaikki. Fatbikella ajavat eivät tuota välttämättä tajua.
Esimerkkinä vaikkapa Porvoontien kelvi. Nyt siellä parhaat sankarit kiskovat tt-pyörällä tempoa. Lapsia, koiria sun muuta rullasuksijaa vaikka miten. Puhumattakaan näistä kaupunkien tai lähiöiden kelveistä.
Mutta jos tätä ei käsitä niin sitten ei käsitä. Ihan samoin voisi sanoa että keskuspuisto kuuluu oraville. Siellä ei saa maastopyörällä ajaa.
Maantiepyörällä ei tosiaan voi ajaa hiljaa eikä tilannenopeus koske niitä.
Toki voi. Tuon vuoksi ajankin silloin kelveillä. Paikka vaihtuu juurikin sinne missä on turvallisinta kaikille.
^^ Mä olen ajanut Uuden Porvoontien kelvillä hiljaa, mutta se ei ole suojannut minua sivuteiltä kolmion takaa oikeaa tilannenopeutta suuremmalla nopeudella eteen ajavilta autoilijoilta tai takaa tulevilta vasemmalta eteen kääntyviltä autoilijoilta.
Mistä on seurannut etten aina tunne itseäni kovin suureksi konnaksi, vaikken kelviä jossain käyttäisikään.
PS Voit pitää tätä henkilöön käyvänä tai ainakin itse asian kannalta täysin merkityksettömänä asiana, mutta kun kysymys juolahti mieleeni, on pakko kysyä: montako kilometriä sinun pitää kotoasi ajaa ennen kuin pääset ajamaan ajoradalle laillisesti?
Ajetaan varmasti eri aikaan, mutta en mä siellä juuri ole tavannut juuri kuin toisia pyöräilijöitä välillä Mellunmäki-Söderkulla. En edes viikonloppuisin. Varmasti siellä kuitenkin on kaikenlaista kulkijaa.
Eihän siellä maantiellä ajamisessa ole mitään, kunhan vain sitten pyöräilijä noissa kohdin tunnistaa olevansa se, kuka huolehtii liikenteen sujumisesta.
Mutta siis… ensin ollaan sitä mieltä, että kelvejä pitäisi olla ja sitten niillä ei voi ajaa.
Tuohon viimeiseen se itsestään selvä huomautus että ne pyöräilijät jotka ovat kelvejä vaatineet eivät välttämättä ole niitä jotka mieluummin ajavat ajoradalla.
Ja totta helkutissa maantiellä ajetaan sillä mielellä ettei olla "liikenteen tukkona".
(Ja vaikea sitä on ollakin silloin kun ajaa leveällä pientareella varustetulla suoralla tiellä tai aikaan, jolloin kymmenelle kilometrille osuu kaksi ohittavaa autoa, joista kumpikaan ei joudu odottamaan sopivaa ohituspaikkaa.)
Vaihtelu eri aikoihin on tietysti suurta eli joskus on voinut olla kanssapyöräilijöitä lukuun ottamatta hyvinkin tyhjää, mutta kyllä nuo kaikki paattoman mainitsemat ryhmät ovat olleet tarjoamassa tilanteita Uuden Porvoontien kelvillä. Jotkut sellaisia, joihin on voinut varautua nopeutta laskemalla, mutta myös sellaisia, joita ei ole osannut odottaa.
Kun ajan yksin, valitsen kelvin, mutta jos olisin paaton ajamassa muutaman kisakuskikaverin kanssa, valitsisin ajoradan - enkä pitäisi itseäni kusipäisenä pyöräilijänä. Mutten myöskään kuninkaana, jolle kaikki on sallittua.
Joo, ja kyllähän ne teiden liittymät siellä kuumottaa aina ja joka kerta. Nyt viimeeksi kun ajoin siellä, niin oli yksi lähellä-tilanne, kun auto tunki pysähtymättä kelvin yli Vanhalle Porvoontielle. Joutui jo jarruihin koskemaan.
Niin ja tuo porvoontien kelvi oli toki vaan esimerkki. Se on suunnilleen suurin ja paras. Siltikin se on tosi kaukana turvallisesta, jos maantiepyörällä ajetaan maantiepyörän nopeuksia. Tottakai ajan liki aina siinä itsekkin, mutten silloin, kun se ei ole mielestäni turvallista. Eli kun vauhtia on enemmän, tai kelvillä on selkeästi liikaa muuta liikennettä.
Kirjanmerkit