LostInLaplandCanyonElectrobikeAjopyoraGiant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 43

Aihe: Uudet kiekot gravelpyörään

Uudet kiekot gravelpyörään

Moi. Ei jaksa täyttää gravelkiekkokeskustelulla uudet kiekot maantiepyörään, joten avataan uusille kiekoille gravelpyörään ihan oma keskustelu.

Minulla on sellainen positiivinen ongelma, että nyt pyörä roikkuu seinällä ilman kiekkoja. Pääsee siis ostamaan uudet. Budjetti on suht rajallinen max.1500€. Ajatuksissa on pyörinyt Zipp 303 xplr sw, mcarbonilta 50mm wavekehät ja erasen navat houkuttaa myös. Light bicylen sivuilla kävin myös ja kiekot näytti hyvältä, mutta... Onko noi toimituskulut sieltä tänne oikeasti satoja euroja?

Jos tuossa 1500€ budjetissa on jotain järkevää tarjolla, niin saa vinkata. Dt swissin GRC kiekot menis budjettiin, on hyvät jne, mutta ei jotenkin jaksaisi samoja mitä on jo ollut.

Hoopoja kysymyksiä. Tiedät itsekkin että haet kiekot sieltä mistä ne nopeiten saat. Kukaan ei jaksa odotelta kiinan kiekkoja jos pyörä roikkuu jo seinällä.

Leveys kannattaa valita vähän renkaiden mukaan. 45mm ylöspäin se 30id on mun mielestä liki pakollinen. Kapeammilla taas ei karkealla soralla kannata noin leveitä käyttää.

Actionsportsilla on 240 napojen ympärille kasattuja kiinakuituja reippaalla tonnilla. Ei kokemusta, mutta vaikuttaa paperilla ihan hyviltä. Hooked myös saatavilla, jos sillä jotain väliä.

LB:n toimituskulut yhdelle kiekkoparille Suomeen 130 euroa, sis. verot (toimitustapa TPD). Tarkat kulut riippunee kiekkojen hinnoista, mutta en usko että satoja euroja sentään. Tietty jos TPD:tä ei ole valittavissa omaan osoitteeseen niin Fedexillä toimitus maksaa satasia.

Se wg44 on ainakin melkoisen makean näköinen kiekkosetti ja kevyt. En todellakaan miettisi kiinankiekkoja kapeammalla sisäleveydellä, jos on tarkoitus tosiaan ajella yli 45mm kumeilla. Ne laser kaiverrukset ovat siistejä livenä.

Keväällä tuli Lightbicycleltä kiekot maantiepyörään. TPD oli $150 ja käsittelykulut $30. Muistaakseni aika tarkkaan kuukausi meni toimituksessa, kun noi tuli Kiinasta. Niillähän on myös joku EU-varasto, josta voi saada nopeammin.

Ei noita toimituskuluja kannata tuijottaa, vaan sitä kokonaishintaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Hoopoja kysymyksiä. Tiedät itsekkin että haet kiekot sieltä mistä ne nopeiten saat. Kukaan ei jaksa odotelta kiinan kiekkoja jos pyörä roikkuu jo seinällä.

Leveys kannattaa valita vähän renkaiden mukaan. 45mm ylöspäin se 30id on mun mielestä liki pakollinen. Kapeammilla taas ei karkealla soralla kannata noin leveitä käyttää.
    Mahtuu pyörään valmistajan ilmoituksen mukaan 42mm renkulat, joten varmaan todellinen + pari mm. Tota arvon noiden Zippien kanssa, että onko vähän tarpeettoman leveät. Esim. jos ostaa jotkut ihan käypäset kiekot i25 kehällä, niin ne voi jättää sitten itselle myös maantiekiekoiksi, jos pyörän myy pois jollain paskakiekoilla. Kiire kiekoilla ei sinänsä ole, kun graveliin on kertynyt kokonaiset 130km tänä vuonna. Yritän motivoida itseäni gravelpyöräilyyn uudella kiekkosetillä.

Zippin perus 303 tai mainitut uudet xplr,
    Roval Terra CL , nämä ostin itse Escapen toimittajien "suosituksesta", ajot jäi vähäiseksi ja kun ei ole vertailupohjaa , niin omaa suositusta ei pysty oikein antamaan
    Oliko sinulla maantiepyörässä Newmenin kiekot, graveliin sl xr:t

Todennäköisesti itse ostaisin zipp 303:t r2:sta 1200 eurolla

Varma valinta: DT Swiss GRC1400

Tai sitten teen kuten minä eilen ja teetätkin alumiiniset :-) Yli jäänyt tonni säästyy vaikka pyörämatkalle.
    DT XR391 kehät, DT350 navat
    (36t XDR), CX-Ray pinnat. Lasku kaikkinensa 550€.
    Ei ankkurit (~1600g), varmasti pehmeä kyyti, pomminvarmat navat eikä tule toisia joka mutkassa vastaan.

Itselläkin oli aika vapaa budjetti, mutta notkeita kiekkoja olen aina halunnut kokeilla gravelissa, joten..

Zipp 101 XPLR oli toinen vaihtoehto, kun hakuehtoina olivat notkeus ja mielenkiinto. En vaan keksinyt mitä sillä tupla-hinnalla oltaisiin saavutettu, kun painokin menee aika samaan tilatun alu-setin kanssa ja rankkaan DT:n navat tosi korkealle.

Päädyin tukemaan kotimaista markkinataloutta, kun löytyi tavaraa suoraan hyllystä. 25mm sisäleveät ja 50mm korkeat kehät(wave) mcarbonilta, erasen navat ja alpinan aeropinnat. Kaveri kasailee ne ja sitten vaan ajelemaan. Kaikki tämä tietysti sopivalla hinnalla ja loistavalla palvelulla, kuten aina näiden herrojen kanssa asioidessa.

Ratkaisu näkojään jo tehty, mutta lisään nyt vielä oman kommentin.

Vanhat Giant PX-2 kiekot, tai p
    ääosin takanapa, pyki viimein tänä keväänä 10 vuoden pahoinpitelyn jälkeen. Aikani vatvoin uusia kiekkoja ja vaikka DT navat sekä influensserien mielipiteet kuiskivat korvaan $$$$ tuoksuisia sulosointuja, niin päädyin tilaamaan Superteam kiekot suoraan kiinasta. Ei ole i30 vanteita, eikä tuulitunnelissa testattuja aero-ominaisuuksia, mutta hinta on todella matala ja kiekoilla on UCI siunaus kun se jonkin verran painaa kupissa. Laitoin Hutsun Caracalit tubelessina kumeiksi. Ei ole kuin pari satkua alla, mutta toistaiseksi vaikuttavat hyviltä kiekoilta.

Kuriiri noita kantoi melkein kolme p
    äivää Hong Kongista tänne Kanadan keskilänteen, eli vähintään nopeasti siihen nähden että maksoin rahtipalvelusta C$15. Tuohon päälle tuli sitten tulli+vero C$66.

Minä ostin nämä kiekot. Spekseistä poiketen mun setissä on Pillarin pinnat https://superteamwheels.com/products/superteam-gravel-classic-g31-38-disc-carbon-wheels

Viikko mun ostosta myohemmin julkaisivat nämä, mutten jaksanut lähteä palautus/vaihto rumbaan https://superteamwheels.com/products...ro-g31-38-disc
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Päädyin tukemaan kotimaista markkinataloutta, kun löytyi tavaraa suoraan hyllystä. 25mm sisäleveät ja 50mm korkeat kehät(wave) mcarbonilta, erasen navat ja alpinan aeropinnat. Kaveri kasailee ne ja sitten vaan ajelemaan. Kaikki tämä tietysti sopivalla hinnalla ja loistavalla palvelulla, kuten aina näiden herrojen kanssa asioidessa.
    No tämänhän tiesit jo ennenkuin kysymyksen laitoit. Mietintä, ja max 6h ja kiekkojen on oltava ostettuna. Siis nyt kun mitään kiirettä ei ollut.

No tämänhän tiesit jo ennenkuin kysymyksen laitoit. Mietintä, ja max 6h ja kiekkojen on oltava ostettuna. Siis nyt kun mitään kiirettä ei ollut.
    Haha. En tiennyt. Valinta oikeastaan kallistui näihin parin jutun takia. Kyselin zippien 303 xplr sw kiekoille hintaa kahdesta kotimaisesta paikasta. En saanut kummastakaan vastausta ja toisesta paikasta kertoivat, että kiekot on tukkurilta loppu tällä hetkellä. Tilatuista kiekoista sain heti kysyttyäni kilpailukykyisen hinnan ja kaikkea tavaraa löytyi heti. Mitään tietoa ei tosin ole, koska nämä kiekot saadaan kasattua, koska asia ei ole itsestäni kiinni.

Toinen syy mikä painoi ostamaan kapeammalla sisäleveydellä olevat kiekot on niiden monikäyttöisyys. Nämä voi jättää itselle tulevaisuudessa myös maantiekiekoiksi, kun nuo zippit imee vain isoa rengasta. Mulla taitaa varastossa olla vielä jokunen pari kapoisia(35mm) gravelrenkaitakin, niin nekin istuu tarvittaessa näille kehille. Laitan kuitenkin alkuun 42mm resolutet, kun sellaisetkin tuolla varastossa lojuu ajamattomana.

Tilanteet elää. Zippiä saikin viikon toimitusajalla ja hyvällä hinnalla, joten alle tulee sittenkin xplr 303 sw:t. Nuo saa hukattua kyllä, jos tuntuu omaan elämään liian leveiltä tai renkaat tippuu liikaa hooklesskehältä(ei ole vielä ikinä tippunut, mutta uhka on todellinen).

No tuo on kyllä fiksua. On oikeasti vähän hölmöä ostaa 25mm sisäleveydellä olevia kiekkoja enää gravelliin. Jos vaan 45mm kumi mahtuu alle.

25mm sisäleveät kiekot olivat ihan normitouhua maasureissakin ihan viime vuosiin saakka, eli kyllä niillä graveliakin ajaa kun gravelissa ei edes kanttailla samaan malliin kuin maastossa. 25mm sisäleveää kiekkoa voi sekakäyttää maantiefillarissakin, mutta joku 30mm leveä gravel kiekko ei sitten toimi missään muussa kuin gravelissa.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    25mm sisäleveät kiekot olivat ihan normitouhua maasureissakin ihan viime vuosiin saakka, eli kyllä niillä graveliakin ajaa kun gravelissa ei edes kanttailla samaan malliin kuin maastossa. 25mm sisäleveää kiekkoa voi sekakäyttää maantiefillarissakin, mutta joku 30mm leveä gravel kiekko ei sitten toimi missään muussa kuin gravelissa.
    Riippuu ihan maantierenkaiden leveydestä. 32mm maantierengas vaatisi jo leveämpää kehää. 25id kehä ja 32mm power cup pullottaa jo aika pahasti. 35mm todellista leveyttä tuolla.

Ja on noita xplr kiekkoja jo stravassa näkynyt maantiekäytössä.

Omasta mielestäni siis gravellissa ei kannata ajaa ylileveillä kehillä, mutta maantiellä tuosta on hyötyä.

Niin ja olen erimieltä tuosta kanttailusta. Gravellilla nimenomaan kantataan kovempaa. Ainakin itse ajan tuolla assuakin ja jos rengas muljuaa, se on kamalaa touhua. Sama juttu putkelta ajaessa, ei se alle taittuva kumi tunnu kivalta.

^ Ei sinun kannata peilata (taaskaan) omaa ajokäytöstäsi muihin harrastajiin. Useimmille harrastajille mainitsemasi ilmiöt ovat aivan se ja sama. Ne joille se on ongelma niin osannevat asian korjata.

Ja graveliin tuskin voi laittaa ylileveitä kiekkoja koska niitä ei ole. Niin eihän se silloin voi haitatakaan.

Jotkut varmasti kanttaa kovaa gravelilla matalilla paineilla ja silloin varmaan pitää valkata kamat sen mukaan että toimii. Peilaan toki omaa ajoa minäkin, mutta minä en pysty/osaa/jaksa kantata gravelilla siihen malliin että Caracal muljuaisi 24mm sisäleveällä vanteella. Viimeksi ajoin tiistaina tolla fillarilla, painetta oli 1.7 bar takana, 1.5 edessä eikä kumi muljunnut putkelta ajaessa. Mä olen todennäköisesti painavampi kuin 90-95% voorumilaisista.

EDIT: Kivet napsuivat vanteelle pari kertaa.

EDIT2: Caracal on noin 42mm leveä tolla vanteella.
    6.7 WTF/kg

^ tuolloin voi vielä painaa kerran tai pari pumpusta lisää ilmaa niin napsumiset vähentyy. Tuollainen kerran puhallus voi parantaa kiven napsumista kummasti vaikuttamatta ajoon sen kummemmin. Ja tuon muljuamiseenhan vaikuttaa eniten ajettu reitti.

Njoo…oli vähän erikoistilanne kun kiireellä piti päästä baanalle, niin en koskenut pumppuun ennen lähtöä. En normaalisti aja noin matalilla paineilla. Yleensä se 2bar takana, edessä vähän alle ja silloin on kyllä sen verran tukeva, että saa antaa remmiä enemmän kun mulla on antaa.

olen tähän kesään saakka ajanut gravelit 35mm Panaraceilla, niin on kiva kokeilla miten noi leveämmät toimivat korkeammissa vauhdeissa. Gravel tapahtumat ovat täällä jokilaaksojen rinteillä ja alamäissä on huiput setämiehelläkin yli 80km/h, niin tukevamat kiekot ja leveämmät renkaat voivat olla aika jees.
    6.7 WTF/kg

No tuo on kyllä fiksua. On oikeasti vähän hölmöä ostaa 25mm sisäleveydellä olevia kiekkoja enää gravelliin. Jos vaan 45mm kumi mahtuu alle.
    42mm tais olla kanzo fastin ilmoitettu rengastila. Laitan nyt alkuun nuo 42mm resolutet, kun sellaiset varastossa. Niiden kasvua voi sitten tutkia ja mitä jää toleranssia mihinkin suuntaan.

Tällä hetkellä alla itsellä Hersen Anteloop Hillit 55mm joilla olen nyt maalaismaisemaa halkonut. Täällä, entisen merenpohjan päällä jossa sadan kilometrin lenkki alle 60m korkeuserolla menisi kyllä nopeammin jos laittaisi paineita enemmän. Nythän tuo on kuin sohvalla istuisi. Herset kyllä kaatuu herkemmin alle kahden baarin paineilla pehmeän kyljensä ansioista mutta eihän täällä sellaista mutkaa ole jossa saisi kantata

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    25mm sisäleveät kiekot olivat ihan normitouhua maasureissakin ihan viime vuosiin saakka,
    Mulla taitaa olla mun 29’erissa Crankbrothersin Iodine-kiekot 28mm sisäleveydellä. Jotkut parin tuuman renkaat alla. En mä sitä ole kovin kummalliseksi kokenut ajaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mulla taitaa olla mun 29’erissa Crankbrothersin Iodine-kiekot 28mm sisäleveydellä. Jotkut parin tuuman renkaat alla. En mä sitä ole kovin kummalliseksi kokenut ajaa.
    Mulla on xc-jäykkäperässä 2.35" mezcalit i25 enven kehillä ja kivaa on ollut silläkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sbafu Katso viesti
    Varma valinta: DT Swiss GRC1400

Tai sitten teen kuten minä eilen ja teetätkin alumiiniset :-) Yli jäänyt tonni säästyy vaikka pyörämatkalle.
    DT XR391 kehät, DT350 navat
    (36t XDR), CX-Ray pinnat. Lasku kaikkinensa 550€.
    Ei ankkurit (~1600g), varmasti pehmeä kyyti, pomminvarmat navat eikä tule toisia joka mutkassa vastaan.

Itselläkin oli aika vapaa budjetti, mutta notkeita kiekkoja olen aina halunnut kokeilla gravelissa, joten..

Zipp 101 XPLR oli toinen vaihtoehto, kun hakuehtoina olivat notkeus ja mielenkiinto. En vaan keksinyt mitä sillä tupla-hinnalla oltaisiin saavutettu, kun painokin menee aika samaan tilatun alu-setin kanssa ja rankkaan DT:n navat tosi korkealle.
    Itse olen yhden notkean XC:hen suunnitellun aluvanteen halkaissut gravelissa takana, että suhtauden vähän varauksella, mutta toivottavasti kestää.

Niin, minusta gravelli on kiekoille paljon raaempaa mitä normi xc maasto. Paineet pitää pitää aika matalalla ja välillä se murkula lyö läpi. Isommilla renkailla tuo on onneksi aika harvinaista. Sitten kun se paine on matalalla, alkaa se rengas herkästi taittumaan alle.

En oikein ymmärrä mistä tuo föhnin avautuminen taas tuli. Itse ajattelisin, että tuo oma ajaminen on enemmän sitä normaalia gravellin harrastamista. Mutkaa, mäkeä, routareikää ja kaikenmaailman patikkoa lyhyillä polkupätkillä+reipasvauhtisia assuja sekaan. Ei se tasainen ja suora baana ole sitä mitä yleensä gravellilla ajetaan.

Tietysti jos ottaa mukaan otantaan esim facebookin tavikset, niin on ihan sama mitä siellä alla pyörii.

Niin
    Tietysti jos ottaa mukaan otantaan esim facebookin tavikset, niin on ihan sama mitä siellä alla pyörii.
    Moni ”facebookin taviksista” hankkii gravelin rennomman ajoasennon ja hieman anteeksiantavampien renkaiden vuoksi. Mullakin 90% gravelilla ajosta on ulkoilureittejä, assua ja sitten sitä reikäjuustoa, mitä assuksi myös kutsutaan. Niin ja toki hiekkatietä. Aika vähän tulee ajettua juurakkoa ja/tai kivikkoa, mutta on tuolla Sipoonkorvessa tullut gravel-kuskejakin vastaan single traililla

Tavikset ei pohdi hiilikuitukiekkojen korkeuksia ja leveyksiä, eivätkä edes niitä hiilikuitukiekkoja.

Samanlaisia aiheita

1. Uudet kiekot maantiepyörään
    By Mika Petteri in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 5414
    Viimeinen viesti: 06.07.2025, 11.53
  2. Uudet kiekot sinkulaan
    By Ohto in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 29.03.2022, 00.07
  3. Uudet kiekot cyclocrossariin
    By N.N. in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 17.06.2021, 22.30
  4. Uudet kiekot enduroon
    By Eeteeku in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 08.03.2020, 00.07
  5. Uudet kiekot 29 maasturiin?
    By Larksi in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 40
    Viimeinen viesti: 25.10.2018, 08.31

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •