ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 87 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 77 85 86 87 88 89 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.581 - 2.610 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

Rexin Black Magik ollut nyt käytössä muutaman viikon gravelissa. Tökötti oli aika kallis, joten odotuksetkin oli kovat. Täytyy sanoa että olen aika pettynyt. Varsinkin vedenkestävyys on aivan onneton, ei tarvitse olla kuin vähän vettä tiellä niin ketju kitisee seuraavana päivänä, sateesta puhumattakaan. En tiedä onko käyttäjässä vikaa, mutta Squirtilla pystyi ajelemaan ihan sateessakin ilman että olisi tarve seuraavana päivänä olla ketjua vahailemassa.

Jatkan kokeilua, mutta näillä spekseillä siirtyy maantiepyörään käyttöön aurinkoisille keleille.

Käytössä siis uusi 12s Shimanon ketju, jonka tehdasrasvat poistettu Rexin puhdistusaineessa upottamalla ja huuhdeltu tämän jälkeen. Kuivattu ulkona auringonpaisteessa päivän verran ja vahat perään seuraavana päivänä. Ketjun annoin kuivua yön yli vahojen kanssa ulkovarastossa ennen ajoa. Huomattavasti tarkemmin yritin tehdä kuin Squirtin kanssa, jonka kanssa yleensä vain ajoin tehdasrasvat kuivaksi ja aloin tyrkkäämään Squirttia ketjuun .

Edit: lisäilty sisältöä palautteen perusteella.
    Aakoo muokkasi tätä : 18.06.2025 at 13.48

^No niin. Tulihan niitä tosimaailman kokemuksiakin. Squirt itselläkin toiminut riittävän hyvin. Black Magikia ajattelin kokeilla, mutta täytynee vielä odotella muutama käyttökokemus lisää... Jotenkin tuntuu, että pullotavaraan luottavat yllättävän usein päätyvän Squirtiin, vaikka sen heikkoudet selviä ovatkin. Jotenkin se vaan kuitenkin toimii riittävän hyvin kaikissa olosuhteissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Rexin Black Magik ollut nyt käytössä muutaman viikon gravelissa. Tökötti oli aika kallis, joten odotuksetkin oli kovat. Täytyy sanoa että olen aika pettynyt. Varsinkin vedenkestävyys on aivan onneton, ei tarvitse olla kuin vähän vettä tiellä niin ketju kitisee seuraavana päivänä, sateesta puhumattakaan. En tiedä onko käyttäjässä vikaa, mutta Squirtilla pystyi ajelemaan ihan sateessakin ilman että olisi tarve seuraavana päivänä olla ketjua vahailemassa.

Jatkan kokeilua, mutta näillä spekseillä siirtyy maantiepyörään käyttöön aurinkoisille keleille.
    Näissä negatiivisissa (ja myös positiivisissa) kokemuksissa olisi hyvä, jos vähän käytäisiin myös läpi millainen ketju on ollut käytössä, oliko uusi vai käytetty, miten putsattu ennen BM:n lisäämistä, oliko esim. kuumavahaus pohjalla, mikä kuivatusaika ja onko muistissa millaisissa olosuhteissa ketju kuivui (esim. sisällä kuivassa vai lämmittämättömässä autotallissa sadekelillä ääriesimerkkeinä?)

Eikä missään tapauksessa sillä ajatuksella, että "et vaan osannu vitu skrubu!". Tosi herkästi jos kysellään, miten on käytetty niin, joko kysyjällä on tausta-ajatus, että on tehty väärin tai kysyttävälle tulee omasta metodistaan puolustusreaktio. Ei ole se tässä taustalla,
    vaan että saataisiin hyödyllistä infoa muuttujista, jotka vaikuttaa näiden erilaisten vesipohjaisten vahojen levittämiseen ja käyttöön.

Esim. oma kokemus Silcan SS dripin kanssa oli, että se oli aika hankala saada levitettyä ketjuun, jossa oli kuumavahaus pohjalla. Vesiemulsio ei ymmärrettävästi välittänyt pysyä hydrofobisella pinnalla. Huoltovälin pidentäminen olisi voinut olla hyvä idea. Kuivuminen korkealla suhteellisella ilmankosteudella on myös aika hidasta.

Tähän asti olen pärjännyt hienosti Muc Off Dry-öljyllä. Mutta nyt Pirkan Pyöräilyssä viimeiset 20-30 km oli aika pahaa rutinaa.

Noh, harvoin tulee ajettua noin pitkään, että enköhän minä sillä voitele jatkossakin.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Anna kotimaiselle vahatuotteelle mahdollisuus voit yllättyä positiivisesti.

Vahan ainoa akilleen kantapää on vesi. Aurinkoisen kelin maantiefillarissa voi oikeasti päästä 1000 km huoltoväliin, mutta yksi 100 km lenkki märillä teillä ja sateessa niin ketjut kirjaimellisesti huusi uudelleenvahausta. Sen verran olivat hiekkaiset vielä pyörän pesun jälkeenkin, että en tiedä kyllä mitään muutakaan voiteluainetta joka ei olisi vaatinut ketjujen puhdistusta ja uudelleenkäsittelyä tuon jälkeen

Meillä rouvan työmatkakulkine on ollut kuumavahauksen alla jonkun aikaa ja nyt olen lisännyt mukaan black magigin. Ellei erityisen likaiset niin huuhtelu vedellä ja rättiä perään ja kuivaus. Sitten lisännyt pullosta vahan ja siirtänyt varastoon kuivumaan mistä sitten otettu käyttöön päivän tai kahden päästä. En ole pitänyt isona hommana ja kehuja on tullut hiljaisuudesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tähän asti olen pärjännyt hienosti Muc Off Dry-öljyllä. Mutta nyt Pirkan Pyöräilyssä viimeiset 20-30 km oli aika pahaa rutinaa.
    Niin minäkin, kunnes opin ymmärtämään paremmin! Muc-Offin "voiteluaineiden" paras puoli tuntuu olevan tuoksu. GX Eagle -tason ketju kesti aikanaan Muc-Offilla max. 1000km. Rexin Domestiqueen siirryttyä 1500km ja nyt vahattuna vähintään tuplat. Jos ei muuta niin suosittelen kokeilemaan Rexiä, Squirtia, tms. ja toteamaan itse.

Olen nyt kaksi vuotta vahannut ketjut Black Diamondilla ja nyt hommasin purkin (kalliin) Black Magikia. Katsotaan millaista kamaa on, mutta tarkoitus ei ole lopettaa kuumavahausta vaan pitää BM lähinnä lisävoiteluaineena reissulle, yms.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

Se on juurikin noin. Nestemmäinen vaha on se hätävara, jota lisätään kun satelee enemmän eikä jaksa/pysty tekemään uppovahausta.

Kuivassa kesässä rexin uppovahalla ajelee 1000km ongelmitta. Testattu nyt täällä etelässä.

Muc-offin dry lube toimi joskus puolet yhdestä lenkistä oikein. Sen jälkeen se teki jäykän jankin ketjuun helteessä. Toisella lenkillä ketju olikin jo nitisevän kuiva. Kamalan helppona en tuota uppovahaan verrattuna pitäisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti

Noh, harvoin tulee ajettua noin pitkään, että enköhän minä sillä voitele jatkossakin.
    Me poljettiin just siirtymineen ym. yhteensä vajaa 500 km pölyistä ja hetkittäin rapaistakin Ruotsi-soraa yhdellä kotona ennen reissuun lähtöä suoritetulla Squirttauksella. Minipullo Squirttia oli reissussa mukana, mutta eipä tarvinnut koskea siihen. Kotona huuhtelin pölyt pyörästä ja kokeilin huvikseen, niin ketjulle ei olisi välttämättä tarvinnut tehdä vieläkään mitään. Aikaisemmin vannoin Holmenkollin Lube Extremen nimeen, mutta Squirt vie kyllä selkeästi voiton.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Squirt on riittävän hyvää kamaa. Kaamosratsulla on menty jo 9000 km samalla SRAM:in ketjulla ilman öljytippaa. Pikiratsulla 500 km kertatipotuksella ei ole mikään yläraja, mutta kantti on loppunut jossain 800 km:n korvilla.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

Innostuin ostamaan tuosta läheisestä kivijalasta pullon tuota Rexin mustaa taikaa. Katsotaan nyt kuinka se pelaa, aika hulppeasti sitä eilen ketjuihin lotrasin.

Ps. Tuota Squirttia ei taida saada Tampereelta hyllystä, ja toisaalta Rex on kotimainen.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Mulla Squirt on pettänyt sorateillä pahimmin kun ilmassa on ollut runsaasti ohi ajaneiden autojen nostamaa hienoa pölyä, tai näin ainakin olen tulkinnut tilanteen, kun sääretkin ovat olleet mustan pölyn peitossa.

Mun aiemmat kokemukset Squirtin kanssa on ollu aika hemmetin sotkuisia, mutta siitä aiemmasta kokemuksesta on jo liki 10 vuotta. Porukka kuitenkin vaikuttaa melko tyytyväisiltä, niin onkohan resepti muuttunut?

Odottelen edelleen mun Black Magik putelia.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    onkohan resepti muuttunut?
    Samaa pohdin minäkin, omat kokemukset jostain 5-6v takaa ja oli kyllä niin surkea aine. Vaikka kuivalla vaan ajoi ni ketju kitisi jo 150km jälkeen ihan viimeistään ja keräsi töhnää ketjuihin enemmän kuin riittävästi.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

Pitääkö sähköpyörässä tosiaan käyttää rexin e-merkittyä tököttiä? Normi domestique niin alkaa voimansiirto pitämään ihme narinaa. Shimanon ketjut. Luomu sramissa ei ongelmaa. Shimano hiljeni jollai shimanon litkulla.

^^Sama täällä. Mun kokeilusta jotain alle 10 vuotta samankaltaisin kokemuksin.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

Squirtin kuten varmaan muidenkin vahojen pitää antaa kuivua kunnolla ennen ajoa. Jos laittaa vahat ketjuun ja lähtee ajamaan niin varmasti töhnääntyy. Itse olen ajanut nyt jotain 3-4 tonnia maastoa Squirtilla vahatuilla ketjuilla ja takapakkakin kiiltää kuin uutena. Laitan vahan tarvittaessa aina lenkin jälkeen, joten se ehtii kuivua ennen seuraavaa lenkkiä. Jotain 150-200km pääsee yhdellä vahauksella. Oikein märissä olosuhteissa vähän vähemmän.

Drip wax -tyylisten vahojen pitää juurikin antaa kuivua kokonaan. Jos siellä on vielä kuljetinainetta jäljellä, niin ketjuun kohdistuva paine syrjäyttää vahan ja sinne ei jää riittävää kerrosta voiteluun. Sen takia nuo ovat huonoja vaihtoehtoja kesken ajon lisättäväksi. Muistan, että asiaa tuli joskus testattuakin hiilivetyliuottimisella vahaseoksella. Todella hienon tuntuinen jos ei nostanut tehoja yli 250W, mutta jos sen teki niin voitelu loppui samantien.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Jännä päästä testaamaan uutta rexin tippavahaa. Ufo drip on kyllä ollut loistavaa kamaa. Pysyy sateellakin yllättävän kauan, eikä sotke juuri lainkaan.

Joo, kyllä itse on aina tullu annettua noiden kuivua yön yli (myös Squirtin), siitä huolimatta kokemukset on kehnot. Täytyis varmaan antaa uusi mahdollisuus, sen verran halpaa kamaa tossa pikkupullossa että heittää vaikka roskiin sen ekan kerran jälkeen jos ei vieläkään miellytä.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

Ketjujen voitelu

Sama. Vähintään yön yli annoin kuivua. Silti huonot kokemukset mutta tosiaan siitä jo vuosia aikaa. Kuten myös olin tehdasrasvat poistanut ennen käyttöä.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

Joo, vaikea sanoa sitten mistä nuo kokemukset johtuu. Itse olen ollut sen verran tyytyväinen, että taidan lopettaa gravelissakin Rexin grafiittimyrkkyjen lämmittelyn ja siirtyä kuumavahasta tuohon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Joo, vaikea sanoa sitten mistä nuo kokemukset johtuu. Itse olen ollut sen verran tyytyväinen, että taidan lopettaa gravelissakin Rexin grafiittimyrkkyjen lämmittelyn ja siirtyä kuumavahasta tuohon.
    Varmaan kohta 10 vuotta käyttänyt Squirttia. En tiedä paremmasta, joten en osaa sitä kaivata. Tuo toimii omiin ajoihin tarpeeksi hyvin ja pysyy tarpeeksi hyvin puhtaana. Ajossa maantiellä, gravelissa ja maastossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Varmaan kohta 10 vuotta käyttänyt Squirttia. En tiedä paremmasta, joten en osaa sitä kaivata. Tuo toimii omiin ajoihin tarpeeksi hyvin ja pysyy tarpeeksi hyvin puhtaana. Ajossa maantiellä, gravelissa ja maastossa.
    Mulla on vähän samansuuntaiset fiilikset: tuotto/panos-suhde on mulle Squirtissa aika optimaalinen. Tai en paremmasta tiedä.

Niin se kuumavahauksesta saatu hyöty on vaivaan nähden aika pieni.

Tai sitten ei. Tänään mutaa/märkää ja pitkä lenkki. Kaverilla squirt alkoi kitisemään jo 3h kohdalla. Rexin uppovaha toimi hienosti loppuun asti.

Ja tuosta uppovahauksen vaikeudesta vielä. Aamulla huomasin, etten ollut muistanut vahata ketjuja illalla ufodripillä. Aamullahan tuota ei voi enää tehdä.

Nakkasin sitten pikana kattilan levylle ja ketjut sinne. Valehtelematta toimitus kestä sen 4min. Tuossa ajassa nostin vielä ketjut lautaselle ja jääkaappiin, jotta ketjut ehtivät varmasti jähmettymään. Tämä kaikki siis samalla kun puin muita ajokamoja päälle. Lähtö oli puolen tunnin päästä.

Uppovahauksesta saa siis tehdä ihan niin vaikeaa tai helppoa kuin vaan itse haluaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Mun aiemmat kokemukset Squirtin kanssa on ollu aika hemmetin sotkuisia, mutta siitä aiemmasta kokemuksesta on jo liki 10 vuotta. Porukka kuitenkin vaikuttaa melko tyytyväisiltä, niin onkohan resepti muuttunut?

Odottelen edelleen mun Black Magik putelia.
    Itse itselleni vastaten. Uskaltaisin melkein laittaa pääni pantiksi reseptin muutoksen puolesta. Ostin perjantaina putelin, laitoin perjantai iltana omiin ja tytön ketjuihin. La-su yhteensä kaksi fillaria noin 8h pölyisillä poluilla, eikä se pöly tarttunut läheskään samalla tavalla kuin edellisessä kokeilussa. Tosin, noissa ketjuissa kuumavaha pohjalla. Otan Squirtin kuitenkin voitelupatteriin, on se se verran toimivaa ja hinta on siedettävä.

Kuumavaha on kuitenkin se ”pohjavaha” ja pulloilla sitten jatketaan ja/tai voidellaan reissunpäällä.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    . Valehtelematta toimitus kestä sen 4min. .
    Joo ihan varmasti

Kyllä näin on. Minulla menee viiden ketjun vahaamiseen n. vartti kaikkinensa.
    Jos jotain riisinkeitintä käyttää niin sitten voi mennä tuntejakin. Minä ostin pieni ja halvan induktiolevyn ihan vahaamista varten.
    Mutta sitten kysymys. Haittaako tuo Squirt vahan tarttumista, eli kannattaako käyttää pitkillä reissuilla lisänä?
    Moottori olet sinä.
    Think for yourself, question authority!
    Meidän jälkeemme hiljaisuus

Ei varmasti haittaa. Squirthan on käsittääkseni aika puhdasta vahaa. Rexin uutuudessa ja ufo dripissä on lisäaineita mukana ja vaha kyllä tarttuu ainakin ufo dripin kanssa hienosti.

Ja tosiaan induktiotasolla teen itsekkin. Ihan siinä puurokattilan vieressä keittiössä. Ketjut tipautan pyyhkeen päälle kattilasta. En siis hifistele mitään ylimääräisiä. Pisin aika menee siihen vahan sulamiseen, eikä se kestä kauaa. Vahaa tietysti kattilan pohjalla vain sen verran mitä tarvitaan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •