GiantCanyonAjopyoraLostInLaplandElectrobike
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 36

Aihe: Ohjaustangon leveys

  1. #1
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Turenki
    Viestit
    4

    Ohjaustangon leveys

    Millä mittarilla kannattaa ohjaustangon leveys valita? Nykyisin on 42cm leveä ja tuntuu siltä, että se on liian leveä ja ranteet on ihan lintassa (sisäänpäin kääntyneet) ajaessa. Pitäiskö jotenkin mitata hartian leveys vai häh täh? Onko kapeampi tanko parempi vai pitääkö vaan ajon aikana kiinnittää enemmän huomioon käsien asentoon.
    Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa

  2. #2
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.181
    Kapeampi tanko on aerodynaamisempi. Itse olen kokenut noin hartioiden levyisen parhaaksi itselleni.
    Vanha mutta lihava.

  3. #3
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.925
    Pah, ken sattuu omistamaan edes jonkilaisen mittanuhan, mittaamaan hartianleveytensä. Siitä tangon leveys, höh.

  4. #4
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Niemenmäki
    Viestit
    400
    Jos on vaivoja, esim. puutumista sormissa tai kämmenissä, niin tangon leveys voi olla helposti syynä. Jos tanko tuntuu epämukavalta ja liian leveältä niin sitten vaan sovittamaan kapeampaa alle.

  5. #5
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    436
    Mulla oli koko viime kesän pahoja rannevaivoja, mutta tänä kesänä niitä ei ole juurikaan ollut. Vasta hoksasin että tässä välissä 42 cm tanko vaihtui 40 cm tankoon, liekö sitten asioilla yhteyttä vai ei.

    *edit" Hartiamitta- peukalosäännöllä tuo vanha 42 cm olisi mulle oikeampi
    Velogi muokkasi tätä : 23.08.2013 at 10.25

  6. #6
    Nostan vanhan ketjun ylös.

    Hartialeveyteni on mittauksen perusteella vähän pienempi kuin cyclon mukana tullut "normaalimittainen" ohjaustanko leveydeltään ja käsiä on pakko linjata vähän "ulospäin" kun ne asettaa tangolle (yläote tai alaote). Samalla tuntuu että hartioille rennon ajoasennon löytäminen on hyvin vaikeaa ellei mahdotonta.

    Voisiko tässä tapauksessa olla kannattavaa investoida uuteen ohjaustankoon? Onko kellään muulla kokemusta siitä, että ohjaustanko olisi ollut LIIAN LEVEÄ ja että kapeampaan vaihtaminen olisi parantanut ajokokemusta?

  7. #7
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti radium Katso viesti
    Voisiko tässä tapauksessa olla kannattavaa investoida uuteen ohjaustankoon? Onko kellään muulla kokemusta siitä, että ohjaustanko olisi ollut LIIAN LEVEÄ ja että kapeampaan vaihtaminen olisi parantanut ajokokemusta?
    Kyllä, on parantunut. Kannattaa kokeilla peukalosäännöstä poikkeaviakin leveyksiä jos oma tuntemus sellaiseen ohjaa. Maantiemallin ohjaustankoa valitessa kannattaa huomioida myös sarvien mitat (reach & drop sekä sarvien kulmat) pelkän leveysmitan lisäksi, ne kun vaikuttavat myös otteeseen ja ohjaamon "kokoon".
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  8. #8
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Kyllä, on parantunut. Kannattaa kokeilla peukalosäännöstä poikkeaviakin leveyksiä jos oma tuntemus sellaiseen ohjaa. Maantiemallin ohjaustankoa valitessa kannattaa huomioida myös sarvien mitat (reach & drop sekä sarvien kulmat) pelkän leveysmitan lisäksi, ne kun vaikuttavat myös otteeseen ja ohjaamon "kokoon".
    + leveyttä valitessa kannattaa huomioida lisäksi myös mistä ilmoitettu leveys on mitattu, ylä- vai alaotteelta, ja onko se mitattu putken keskeltä keskelle vai ulkoreunasta ulkoreunaan. Näissä on monia variaatioita.

    Itse olen kulkenut polun 44cm > 42cm > 44cm >40cm ja näistä viimeisin eli 40cm tanko on tuntunut parhaalta, vaikka hartioiden leveys on 45cm. Eli ei muuta kuin kokeilemaan.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.991
    Täytyisi jaksaa koettaa vähän erimallisia tankoja. Nyt 42 keskeltä-keskelle käytössä. Yläote olisi kapeampana mukavampi, mutta alhaalla 40cm on liian kapea, eikä ainakaan fsa veron levenevä alaote vakuuttanut. Sieltä mutkasta ote on kuitenkin kapea ja kädet tulivat jotenkin hölmöön asentoon.

    Mihinkään ei kuitenkaan pakota, eli enpä taida jaksaa vaihdella pelkästä vaihtamisen innosta.

  10. #10
    Liittynyt
    03/2015
    Viestit
    94
    Itsellä vois olla mitoilla noin 39-40cm tanko.Vaihdoin 38cm ja samalla reac ja drop on 7 ja 12.5 sekä hiukan eri mallinen tanko kuin entinen.Loppui käsien lievä puutuminen ja hartioiden kivistys.Sekä alaotteella pystyy ajamaan nyt kunnolla.Viimeisin lenkki 60km alaotteella 40km ihan kokeilu mielessä .Ajo nyt alaotteella tuntui nyt tosi mielekkäältä.

  11. #11
    Taitaa olla ulkonäkö ja trendijuttuja nämä maastopyörien ylileveät ja suorat tehdasasenteiset tangot, tuskinpa ne sopivat kenellekkään. Matalasta ja leveästä tangosta tulee käsille suuri paino ja ranteet sisäänpäin linkussa puuduttaa sormet ja hartiat nopeasti. Leveä tanko osuu maastossa puihin ja muihin esteisiin. Tsekkasin netistä erikoisliikkeiden tarjotntaa ja yllätyin että useissa kymmenissä eri vaihtoehdoissa oli kaikissa matala ja suora profiili. Onneksi löysin autotallista enduromotskarin stongan jonka kavensin sopivaksi ja sorvasin POM muovista soviteholkin keskikiinnitykselle. Tuli todella hyvät ja kahvojen kohdat on nyt ylempänä ja taivutettu siten että ranteet ovat luonnollisessa asennossa.

  12. #12
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.099
    Löytyyhän noita fillarin tankojakin erilaisilla nousuilla ja sweepeillä. Mutta ei kai se mopotankokaan huono ole.

    Mä olen kaventanut kaikista maastopyöristä tangot jonnekin 730 millin heitteille. 29’erissa on old school 540 millinen.

  13. #13
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.660
    Jokin asia ei sovi itselle = luonnollisesti se ei siis sovi kenellekkään. Tykkään tästä ajatusmaailmasta, sillä saadaan vielä paljon hyvää aikaan!

  14. #14
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.991
    Noin se on. Tarpeeksi kun on muutosvastarintaa, niin haluaa maasturiin kapean tangon ja maantiepyörään leveän. Keskimäärin päin persettä kaikissa

  15. #15
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.099
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Keskimäärin päin persettä kaikissa
    Tai sitten oikea leveys kaikissa. Mun on vaikea uskoa, että 800-millinen tanko on kaikilla kuskeilla sweet spotissa. Tärkeintä on laittaa tai modata sellainen tanko, mikä tuntuu itsestä parhaalta.

  16. #16
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.564
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mausel Katso viesti
    Taitaa olla ulkonäkö ja trendijuttuja nämä maastopyörien ylileveät ja suorat tehdasasenteiset tangot, tuskinpa ne sopivat kenellekkään. Matalasta ja leveästä tangosta tulee käsille suuri paino ja ranteet sisäänpäin linkussa puuduttaa sormet ja hartiat nopeasti. Leveä tanko osuu maastossa puihin ja muihin esteisiin. Tsekkasin netistä erikoisliikkeiden tarjotntaa ja yllätyin että useissa kymmenissä eri vaihtoehdoissa oli kaikissa matala ja suora profiili. Onneksi löysin autotallista enduromotskarin stongan jonka kavensin sopivaksi ja sorvasin POM muovista soviteholkin keskikiinnitykselle. Tuli todella hyvät ja kahvojen kohdat on nyt ylempänä ja taivutettu siten että ranteet ovat luonnollisessa asennossa.
    Maastopyörien tangoissa on oikein merkit että niitä on helppo lyhentää mieleisekseen. Ja niitä löytyy vaikka millä nousuilla ja kulmilla. Mutta toki itse tehty on aina parempi, ja mitä vaikeamman kautta niin tuntuu vielä kivemmalta. Muoviholkkikin tuntuu fiksulta kiinnitysratkaisulta ohjaustankoon.

  17. #17
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.576
    Useinhan tollasessa 800mm kepakossa sallittu kavennus ei oo kovin paljon, kun putken ohennukset pitää huomioida. Samoin kaventamalla tulee paljon jäykempi kuin valmistaja on ajatellut.

  18. #18
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.099
    Mä luulen, että 99% 800-millisistä tangoista on vähintään etujousitetuissa pyörissä, joten se stongan jäykkyyden muutos ei varmaan ole käsin havaittavissa.

  19. #19
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    179
    Tuli uuteen pyörään 800mm tanko. Ajattelin kokeilla ennen kuin kavennan. Toi 800 kuitenkin tuntui heti oikealta, jää kaventamatta. Muokkaus, pyörällä siis ajetaan ainoastaan maastossa.

  20. #20
    Oma työ/asiointikulkine tuli aikoinaan 720mm tangolla. Kavensin ensin leveydeksi 700mm ja sen jälkeen 680mm. Tuo leveys on meikäläiselle sopiva. Ranteet kiittää. Vuosi sitten ostin 50mm riser tangon, joka oli 780mm. Senkin kavensin ensin 700mm ja lopulta 680mm.

  21. #21
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.252
    ^^mun piti kaventaa 780-millistä vähän, vaikka tuntui ihan hyvältä, kun en maastossa oppinut hahmottamaan tangon päitä, vaan tökin puihin. Taisin ottaa sentin pois molemmista päistä, niin leveyden hahmotus parani riittävästi.

    Ja tanko on SQlabin 16-asteen taakse taivutuksella. Mulla ei kädet pidä suoremmasta. Kokeilin myös 12-asteista, mutta tuo reilumpi taivutus oli heti hyvä.

  22. #22
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    179
    Jotenkin en ole tuolla 800 millisellä kokenut puita ongelmaksi. Tuntuu että pyörän geometria tukee hienosti nopeaa kallistamista puiden kohdalla. Joskus aikoinaan tuntui 560 tanko, tai mitä ne olikaan suorat tangot ysärillä, että pitäis kaventaa jotta mahtuu puiden välistä. Ehkä polutkin ovat noista ajoista muuttuneet leveämmiksi ja nopeammiksi.

  23. #23
    Omassa 800mm ohjaustanko eikä mitään ongelmia leveyden kanssa, leveys tuo vakautta pyörän hallintaan ja krossi/enduro moottoripyöriä ajaneena leveä tanko tuntuu muutenkin luontevalta. backsweeppiä kaipaisin lisää mutta ei tuo ole kolmen vuoden aikana pahasti häirinnyt kun tanko on edelleen vaihtamatta.

    Joskus 25 vuotta sitten ei ollut valikoimaa leveissä tangoissa ja silloin tuli sovitettua enduropyörän tanko maasturiin. Ei ole yhdessäkään maastopyörällä ollut alle 750mm tankoa, aina ne on olleet 800mm molemmin puolin.
    Kylätason pyöräilijä

  24. #24
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.252
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pushead Katso viesti
    Jotenkin en ole tuolla 800 millisellä kokenut puita ongelmaksi. Tuntuu että pyörän geometria tukee hienosti nopeaa kallistamista puiden kohdalla. Joskus aikoinaan tuntui 560 tanko, tai mitä ne olikaan suorat tangot ysärillä, että pitäis kaventaa jotta mahtuu puiden välistä. Ehkä polutkin ovat noista ajoista muuttuneet leveämmiksi ja nopeammiksi.
    Joo, mulla puihin kolistelu voi johtua ihan osaamisen puutteesta tai/ja kapeista rakentamattomista poluista ja hitaasta vauhdista. Mielenkiintoista sen sijaan oli se, että miten suhteellisen pieni kavennus auttoi mua hahmottamaan tangon päät.

  25. #25
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.712
    Onhan se vähän hassua, että S-koon fillareihin työnnetään 800mm tanko. Onneksi osa valmistajista ymmärtää tämän. Tangon leveys riippuu myös pyörän geometriasta. Tuollainen moderni lyhyellä stemmillä ajettavaksi tarkoitettu maasturi voi olla aika hauska ajettava 600mm tangolla.

  26. #26
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.099
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Onhan se vähän hassua, että S-koon fillareihin työnnetään 800mm tanko.
    Tämä se oli se munkin pointti, ettei se 800 millin tanko ole mikään universaali sweet spot, mikä toimii kaikille ja aina. On ihan ok kaventaa tankoa, jos siltä tuntuu. Tai hankkia kokonaan uusi tanko eri nousulla ja/tai sweepillä.

    Välillä näkee, kun junnut ajaa ylileveillä tangoilla. Se on sama, kuin jos 180-senttiselle lyödään 1200-millinen ja sanotaan, että aja tuolla.

    Tangon leveys riippuu myös pyörän geometriasta. Tuollainen moderni lyhyellä stemmillä ajettavaksi tarkoitettu maasturi voi olla aika hauska ajettava 600mm tangolla.
    Näinpä. Tuohon vielä loiva keulakulma, niin kapealla tangolla ollaan pulassa.

  27. #27
    Liittynyt
    10/2024
    Viestit
    145
    Tuota tankohommaa kans vähän joskus miettinyt. En tiedä onko ns vanha hartioiden leveys jne kuinka käypä mittari mihinkään? Oma hartialinja olkapäästä olkapäähän näköjään 54 cm ja maantiefillarissa toimii 42 cm tanko. Tiedä sitte missä suhteessa maastofillariin tankoon osuis?

  28. #28
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.099
    ^onhan noita kaavoja suoran tangon leveyden määrittämiseen. Sinänsä se on riippuvainen hartioiden leveydestä, että lihaksisto tuottaa voimaa eniten jollain käsien leveydellä. Sitä voi kokeilla missä asennossa menee eniten etunojapunnerruksia. Toki tangon osalta on sitten vielä muitakin tekijöitä, kun asento vaihtelee maaston mukaan koko ajan.

    Kävin nyt mittaamassa läskin ja täpärin tangot. Molemmat on 720 milliä ja se on toiminut mulle paremmin kuin 800 milliä. Sweet spot lienee jossain tuossa välissä, mutta veikkaan, että lähempänä ala- kuin ylärajaa.

    Kippurasarvisissa mulle on bikefitissä aikanaan suositeltu 440-millistä ja nyt kun maantiepyörä tuli 420-millisellä, se tuntui liian kapealta ja vaihdoinkin sen 440-milliseen.

  29. #29
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.798
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rapis Katso viesti
    Tuota tankohommaa kans vähän joskus miettinyt. En tiedä onko ns vanha hartioiden leveys jne kuinka käypä mittari mihinkään? Oma hartialinja olkapäästä olkapäähän näköjään 54 cm ja maantiefillarissa toimii 42 cm tanko. Tiedä sitte missä suhteessa maastofillariin tankoon osuis?
    Aikalailla samoissa mitoissa hartialinjan suhteen. Gravelissa mulla on 38cm tanko, maantielpyörässä 36cm. Emmä osaa noita liiankaan kaposeksi sanoa. Löytyy myös 40,42 sekä 44cm tangot joita on tullut kokeiltua. Aina tuollaiseen kapeaan loppujen lopuksi päätynyt. Voi olla että se on tottumiskysymys. 38cm tanko kun ollut jo viitisen vuotta käytössä.

  30. #30
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.049
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mausel Katso viesti
    Taitaa olla ulkonäkö ja trendijuttuja nämä maastopyörien ylileveät ja suorat tehdasasenteiset tangot, tuskinpa ne sopivat kenellekkään. Matalasta ja leveästä tangosta tulee käsille suuri paino ja ranteet sisäänpäin linkussa puuduttaa sormet ja hartiat nopeasti. Leveä tanko osuu maastossa puihin ja muihin esteisiin. Tsekkasin netistä erikoisliikkeiden tarjotntaa ja yllätyin että useissa kymmenissä eri vaihtoehdoissa oli kaikissa matala ja suora profiili. Onneksi löysin autotallista enduromotskarin stongan jonka kavensin sopivaksi ja sorvasin POM muovista soviteholkin keskikiinnitykselle. Tuli todella hyvät ja kahvojen kohdat on nyt ylempänä ja taivutettu siten että ranteet ovat luonnollisessa asennossa.
    Tulee ihan ysäri mieleen kun kaikilla kovilla tyypeillä oli Renthalin tanko maasturissa...ja "Suomessa ei yli 80mm etujoustoa tarvita DH-hommeleissa"

    Onneksi nykyään loytyy noin miljoona erilaista tankoa mistä valita.
    6.7 WTF/kg


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •