Ihan asiantuntevia nuoret ex-ammattilaiset ovat, mutta vanha kaipaa pitkän linjan ketjunpyörittäjää.
Ihan asiantuntevia nuoret ex-ammattilaiset ovat, mutta vanha kaipaa pitkän linjan ketjunpyörittäjää.
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
Peter Selin on jo yli seitsemänkymmentä.. alkaa olla aika siirtää kapulaa seuraaville. Toki kun tuollainen "ikoninen" ääni väistyy, joillekuille saattaa tulla vieroitusoireita. Mitäs se Peter nyt on noita selostanut, 25 vuotta tai jopa enemmän.
Suomen pyöräurheilun Attenborough?
Mä tykkään kyllä Peterin jorinoista. Toki eilen tuli ehkä hieman enemmän kilpailuteknistä faktaa, mutta viiden tunnin (x 3 vko) setissä on myös paljon tyhjäkäyntiä, kun tila pitää täyttää jollain. Eilen tuli paljon kuskien haastatteluja, joilla aikaa täytettiin.
Jees, samaa mieltä, tuohan ne pyöräilyyn liittymättömät tarinat jotain täytettä ja viihdettä muuten varsin yksitoikkoiseen kisalähetykseen.
Upea Giro. Ei nyt ihan heti tule mieleen yhtä kovaa ympäriajoa ihan viime vuosilta. Ihan hyvä, että tavikset saivat mahdollisuuden, Tour ja Vuelta sitten näille super mutanteille.
Oikea mies voitti, osoitti todellista ciclismoa pitkän matkan hyökkäyksellä! Mukava oli tietysti myös seurata uuden tähden todellista syttymistä vaikka vähän läsähtikin lopussa. del Toroa kerkesin jo hehkuttamaan pari vuotta sitten hienon l'Avenir voiton jälkeen.
Mun mielestä kanssa parasta viihdettä pitkään aikaan. Kivahan se on katsoa kun tadej tempoaa, mutta nyt näkyi oikeasti se mitä maantiepyöräily on.
Muutamat viime vuodet klassikot ovat olleet sitä mahtavinta aikaa. Alkoi jo vähän näyttämään, että ympäriajot muuttuvat tylsiksi. Mutta jospa ei. Tadejin, carpazin ja nyt Toronkin hakkaamista on kiva katsella. Tää vika etappi tosiaan menee nyt vähän UAEn piikkiin. Mahtaa tulla 20v raippaa kun bossit palaa arabiemiraatteihin.
Hieno Giro, 20 etapilla ratkaistiin rankalla etapilla hienolla taktiikalla. Toro ei ymmärtänyt että että kolmos mies on todellinen uhka kun paras vetomies oli odottamassa. Jos POKA olisi ollut mukana, olisi siellä kyllä pudottu suoraan vetoon.
Onko missään ollut tarkempaa analyysiä/pohdintaa tuosta etapista? Yhden luin, kun linkki tuli jossain vastaan ja siellä(kin) kummasteltiin varsinkin etapin jälkeisiä tunnelmia UAE:lla. Del Toro oli yhtä hymyä ja freesin oloinen, tallipäällikkö takoi selkään naama hymyssä, jne. Mistään ei käynyt ilmi, että oli juuri hävitty Giron voitto. Eikö sinne sitä mennä hakemaan ja melko paljon palaa dinaareja kolmen viikon aikana. Eri asia, jos olisi ollut joku etappitappio ekan viikon jälkeen, mutta kyseessä koko kilpailun voitto. Ei kyllä oikein mene jakeluun. Jotenkin tuosta jäi sellainen wtf-fiilis.
Tässä vielä woutin data Finestren ja vikan nousun välistä. Ei siinä enää olisi ollut Toron ja Carapazin vedolla mitään merkitystä. UAEn tiimin olisi tosiaan pitänyt käskeä ajamaan all-outilla yaets kiinni mäen aikana. Tai tosiaan kontrolloida ero sellaiseksi ettei wout tule pääsemään Finestreä ylös ennen gc kuskeja.
![]()
Road.cc:n jutusta.
Unsurprisingly, the inquest into UAE and EF’s tactics was well underway by the time Del Toro sprinted clear of Carapaz in Sestrière – and Geraint Thomas delivered a scathing assessment of the young Mexican’s tactics in ‘defending’ pink.
“Don’t get me wrong, second for Del Toro in his first-ever Grand Tour at 21 is a great result,” the 2018 Tour de France winner said on his Watts Occurring podcast.
“But the way he rode all race, it was like something happened overnight. "He followed Carapaz really well, and then when Yatesy went, and he didn’t pull.
“Then Carapaz was riding and we were all like, why is Carapaz riding? Make Del Toro ride, he’s the pink. It’s his race to lose and he’s got to chase."
“I felt like Carapaz was doing the right thing, sit on, and then bam, try and get rid of him, attack. But Del Toro had the legs to follow. Then they get to five seconds of Yates, Carapaz sits up and Del Toro doesn’t close it.”
When Thomas’s teammate Laurens De Plus suggested that Del Toro’s lack of experience had a part to play in his defeat, the Welshman was scathing, saying: “Do you need experience to realise that third place is pulling away and that, if you stop pedalling, he’s going to take time out of you?
“Dude, my son Macs would know that, and he’s five-years-old.”
Tell us what you really think, G.
In any case, after yesterday’s final stage in Rome, UAE Team Emirates’ DS Fabio Baldato admitted in an interview with BiciSport that his team tactically “underestimated” Yates.
The former pro told the channel that they had instructed Del Toro to focus on following Carapaz for most of the climb, even reminding the 21-year-old just once over the radio that Yates was up the road with Van Aert, so as not to “disturb him”.
For his part, Del Toro – whose second place overall, stage win, and white jersey win on debut at the Giro is still a brilliant achievement for a 21-year-old – said in Rome that he didn’t feel “I did anything wrong”.
“Richard had to protect his second place and so marked me closely. He said I should have worked with him but if I’d worked with him, he would have attacked me and could have gained time on me,” the Mexican, who appeared extremely pleased with his GC podium, even immediately after his defeat on Saturday, said.
Ja Escapessa.Nämä on kuitenkin jo mietittyjä juttuja, ja vain viestintää jälkikäteen
After going over the top of the climb, Yates linked up with teammate Wout van Aert, who had been in the day's main breakaway. Meanwhile, Del Toro continued to look to Carapaz, but despite his belief that the Ecuadorian "had to protect his second place," Carapaz still seemed uninterested in pulling for the race leader. Within a few minutes of racing, Yates' gap ballooned and the race was decided.
Baldato explained that Del Toro's strategy was in line with the initial plan, but he also admitted that the team "underestimated" Yates, and that more direction could have come from the team car.
]"The instructions were to follow Carapaz, because we expected him to go all out from the bottom. So Isaac wasn’t surprised at first. He was able to react well. But Simon was smart enough to go himself, to anticipate and set the other two against each other," Baldato told Bicisport.
]"Halfway up the climb we encouraged Isaac to also keep Yates under control, but we didn’t do that more than once. Also because he’s the one on the bike, he can feel his own legs."
Del Toro ultimately decided to continue focusing his efforts on Carapaz.
"Maybe I should have said to him again: 'You have to go now, you have to chase.' The regret remains, but it is easy to analyze and judge in hindsight," Baldato said. "Isaac knew how much energy he still had. And we must not forget that he is still very young. Carapaz has already won a Grand Tour, so there was respect and also some fear."
]In the end, Del Toro went from leading the race by a decent margin, seemingly en route to a stunning victory that would mark Mexico's first ever in a Grand Tour, to settling for runner-up honors. UAE team boss Mauro Gianetti shared Baldato's opinion that the team had missed a trick, though he was quick to point to the ways in which UAE could consider the race a success.
"On the one hand, it is clear that we could have won the Giro. Yesterday we could have done better. That is clear, but we have to analyze it," he said. "It is always easy to analyze afterwards. But at the same time I think we have to be proud of our Giro, we controlled this race for so many stages. The team was great. Isaac is discovering himself and we are discovering a new champion here. This is an important positive point."
]Indeed, going into the Giro, Del Toro surely would have been thrilled to know that he would come through the other side finishing with a stage win and second overall – but given the way everything fell apart on the penultimate stage, this Giro may haunt both UAE and Del Toro for a long time.
Aika lailla menee mun ajatusten mukaan.
Oma arvaukseni on, että jotain ratkaisevaa ne jättää kertomatta.
Siinä vaiheessa kun Yates on jotain 40 sek-min edellä, ja lähestyy paitaa, mäkeä on vielä jäljellä ja tiimi tietää että Wout on jaksanut mäen yli, niin ainakin näin maallikkona olettaisin että jokin vakava keskustelu siinä on käyty.
Ja sen verran vielä, että tuo toistensa selkään taputtelu ja kehuminen plus maalialueen juhlinta oli jotenkin niin päälle liimatun oloista
Ja kerrankin ne puheet maalissa, "tämä oli tiimin voitto" eivät todellakaan olleet turhia. Vismalla on laskettu aika tarkkaan miten kovaa woutin pitää vetää Finestre ylös jotta saa vielä vähän lepoa mäessä ennen viimeistä vetoa.
Saman voi sanoa kyllä UAEsta kääntäen. Tiimi olisi voinut ottaa vieläkin enemmän omalle kontolleen virheen. Eikä pyöritellä tuota ympäripyöreästi kuten tuossa ylläolevassa haastattelussa
FB:stä poimittua.
One of the rides of his life
Wout van Aert produced a "one-hour career-best performance" on the Colle delle Finestre on Stage 20 of the Giro d'Italia, according to Team Visma | Lease a Bike's Head of Performance, Mathieu Heijboer. Here were Van Aert's final 4km of the 18.4km climb, all on gravel...
Time: 15‘24“
Avg speed: 15.6km/h
Max speed: 19.8km/h
? Avg power: 420w
Max power: 560w
Avg gradient: 9.2%
Sprint Cycling
Niin kaikki ei hiffaa, ei näemmä edes uae dm, miten tärkeä kaveri wout on. Mäennousu kyky on tärkeä, jotta pääsee hatkassa noihin paikkoihin gc kuskien edellä. Mutta tuohon pystyy moni muukin. Siis nousemaan mäkeä samaan tahtiin woutin kanssa.
Se mihin monikaan ei pysty, on nuo watit siellä tasamaalla mäkien välillä. Se on ihan sama montako gc ukkoa on tasamaata kiskomassa jos wout vetää siellä edellä omaa äijää 450w teholla. Se on heihei.
Tosi jees että wout on taas kunnossa. Tourilla voi olla taas useammalla mäkimiehelläkin vaikeaa loivemmissa sivutuulinousuissa woutin perässä.
Ei kai noissa mitään outoa pitänyt ollakaan, jollei outona pidä sitä, että joku vetää 400W keskiteholla parinsadan kilometrin lämmittelyn jälkeen. Tunnin paras ja tuo 15 min otos ovat kaksi eri asiaa.
Näitä lukuja olen nähdyt Lantenne Rougelta ja jostain hollantilaisesta pyörälehdestä
Yates: 380 w/ 6,2 w/kg
Del Toro ja Carapaz, hieman alle 6 w/kg
Wout 428 W ja noin 5,5 w/kg (78 kg)
0,1 ero W/kg merkitsisi tuossa nousussa noin 1 minuuttia
Kaikki nuo luvut on aika linjassa toisiinsa.
Avaamatta sen enempää wattimatopurkkeja ja ottaen huomioon että kavereilla oli jaloissa jo 19 päivää giroa, niin silti
puheet 7 w/kg TP ja JV kohdalla (2024 samassa korkeudessa ja 40 min suoritus, tdf 15 osuus) tai puheet joidenkin gravelistien 500 watin ftp:stä kuulostavat aika kovilta
https://lanternerouge.com/2025/05/31...2025-stage-20/
Toki olihan nuo erot tdf 2024 stage 15 aika isot
1 POGA?AR Tadej
UAE Team Emirates 210 100 10? 5:13:55 2 VINGEGAARD Jonas
Team Visma | Lease a Bike 150 70 6? 1:08 3 EVENEPOEL Remco
Soudal Quick-Step 110 50 4? 2:51 4 LANDA Mikel Soudal Quick-Step 90 40 3:54 5 ALMEIDA João UAE Team Emirates 70 32 4:43 6 YATES Adam UAE Team Emirates 55 26 4:56 7 BUITRAGO Santiago Bahrain - Victorious 45 22 5:08 8 RODRÍGUEZ Carlos INEOS Grenadiers 40 18 ,, 9 CARAPAZ Richard
EF Education - EasyPost 35 14 5:41 10 GALL Felix Decathlon AG2R La Mondiale Team 30 10 5:57 11 JOHANNESSEN Tobias Halland
Uno-X Mobility 25 8 6:27 12 GEE Derek Israel - Premier Tech 20 6 6:2
Niin juurikin kiinnosti miten lähellä tadejin ja vingegaardin nousukykyä jo ollaan, mutta ero on vielä luokkaa älytön.
Täällä oli myös hyvää juttua.
https://velo.outsideonline.com/road/...-giro-ditalia/
EF veti 8w/kg leadoutin ja nämä tahvot ajavat 5min/all-outin tunnin mäen alkuun. Yaets ajoi alun fiksusti. Jokainen joka on ajanut tunnin kynnystestin tietää kuinka viisasta on ajaa se 5min maksimi siihen alkuun ilman palautusta. Veikkaan, että ef oli laskenut toron katkeavan tuohon. Ei katkennut, mutta vetohalut kyllä hyytyi.At the bottom of a one-hour long, Carapaz and Del Toro rode at over 7.5w/kg for the first five minutes. Gee pushed 500w for the first 4min of the climb, and he was so far behind that you couldn’t even see him in the camera shot.
Jos tosiaan noita lukuja voi verrata keskenään, niin ero on tosi iso, ja vähän pelkään että tdf kyllä osoittaa sen.
Toivon että JV on hyvässä iskussa, kun tämän vuoden valmistautuminen ei ole lähtenyt yhtä katastrofaalisesta tilanteesta kuin viime vuonna.
Takapyörässä kiinni ja välillä ohikin.
Girossa on aina alhaisimmat watit.
Kirjanmerkit