GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 343 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 243 293 333 341 342 343 344 345 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.261 - 10.290 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #10261
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ...Siis kaikki on aivan oiklean mittaisia ja tolppa ei ole edes löysä putkessa sekä pantakin istuu täydellisesti. No, onneksi eliminoit pahimmat mahdolliset ;-)
    Tiedän melko varmasti, ettet ole mitannut ovatko ne ilmoitetun mittaiset. Valmistajat tekevät virheitä. Tolppa voi olla alamittainen. Tai se satulaputki väljä.

    Mutta mitäpä sinua neuvomaan koska vittuilet aina takaisin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Se hipo kevennyspanta on vaan huono. Laita kunnon panta.
    No tämäkin!


  2. #10262
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Mikään neuvo ei tosiaan taaskaan tule kelpaamaan.

  3. #10263
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Jack, en kyllä vittuile, ehkä hieman sarkasmia kylläkin tuossa oli mutta hyvällä mielellä. Siis sanoin jo että tolpan sopivuus kyllä aivan priima joten noihin seikkoihin en kyllä usko... Mutta kuitenkin kamalasti anteeksi jos loukkasin sinua!
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  4. #10264
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    195
    Pysyykö tolppa paikallaan vaikka kiristys/kiinnitys avataan tai poistetaan?
    Jos pysyy niin osat ovat todennäköisesti oikean kokoisia.

    Itse putsaisin kaikki pinnat ja sitten sitä pitotahnaa väliin kun kasaa. Kiristys momentti on syytä pitää järkevänä.

  5. #10265
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Pysyy kyllä, ei todellakaan ole vääränkokoinen. Pitotahnaa on nytkin ja kiristetty tuohon sallittuun 5nm:n kireyteen.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  6. #10266
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    195
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Pysyy kyllä, ei todellakaan ole vääränkokoinen. Pitotahnaa on nytkin ja kiristetty tuohon sallittuun 5nm:n kireyteen.
    Voi olla että teit jo mutta kertaalleen "präkliinillä" tolppa ja putki rassaten ja sitten noi edellämainitut. Jos ei pysy niin vikaahan siinä..

    Mistä tuo 5nm tulee, rungosta, tolpasta, jostain?

  7. #10267
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Tolpan pannan...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  8. #10268
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Siinähän se vika on. Kevennyspanta on liian heiveröinen yli satakiloiselle kuskille.

  9. #10269
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.440
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Tolpan pannan...
    Mulla oli ongelmia hissitolpan kanssa teräsrungossa, liukui kun rytkytti juurakoissa. Pembree DBN ja Dynamicin asennuspasta ratkaisivat homman. Toi Dynamicin pasta ei ehkä sovi ihan jokaiseen paikaan, kun siinä on muistaakseni jotakin hienoa ryyniä tuomaan otetta.

  10. #10270
    Vaihdoin tyttären napavaihteisee pyörään renkaat. Jo renkaita kiinnittäessä vaihteisto/vaihtaja ei tahtonut kiinnittyä vaan ruuvi pyöri tyhjää molempiin suuntiin. Lopulta ruuvi otti kiinni, mutta ekalla reissulla vaihtaja pomppasi irti paikaltaan eikä enää kiinnity. Kiristysruuvi pyörii kiristäessä tyhjää eikä ota kiinni. Ulospäin ruuvattaessa ruuvi ei tule kokonaan ulos reiästään. Mitä pitäisi tehdä? Onko muuta tehtävää kuin uuden vaihtajan osto?

  11. #10271
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    48

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Norsula Katso viesti
    Vaihdoin tyttären napavaihteisee pyörään renkaat. Jo renkaita kiinnittäessä vaihteisto/vaihtaja ei tahtonut kiinnittyä vaan ruuvi pyöri tyhjää molempiin suuntiin. Lopulta ruuvi otti kiinni, mutta ekalla reissulla vaihtaja pomppasi irti paikaltaan eikä enää kiinnity. Kiristysruuvi pyörii kiristäessä tyhjää eikä ota kiinni. Ulospäin ruuvattaessa ruuvi ei tule kokonaan ulos reiästään. Mitä pitäisi tehdä? Onko muuta tehtävää kuin uuden vaihtajan osto?
    Ymmärsinkö oikein, että kyse on alla olevan kuvan mukaisesta osasta ja punaisella ympyröity ruuvi pyörii tyhjää? Jos näin, niin osasta on mennyt kierre. Mitä katsoin tuota itsellä irtonaisena olevaa osaa, niin siihen sopinee laittamaan Helicoilin tai vastaavan kierteenkorjausinsertin ja se pitäisi onnistua asiansa osaavassa pyörähuollossa. Vanha ruuvi lähtenee kokonaan pois, kun vaikkapa siirtoleukapihdeillä vetää ulospäin ja pyörittää samalla.

    Edit: Voipi siihen mahdollisesti sopia tekemään pykälää isomman kierteenkin, jolloin ei tarvitse laittaa inserttiä. Näkyi vaan olevan se osa jotain kevytmetallivalua, niin kestävämpi on, jos korjaa insertillä. Tiukkaanhan tuota ruuvia ei sitten tarvitse kiristää.


  12. #10272
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Noista menee kierteet helposti jos kiristää liian tiukkaan. Veikkaan että kierteen korjaus voi maksaa enemmän kuin uusi osa joita näköjään saa kympillä.

  13. #10273
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    48

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Noista menee kierteet helposti jos kiristää liian tiukkaan. Veikkaan että kierteen korjaus voi maksaa enemmän kuin uusi osa joita näköjään saa kympillä.
    Varmasti näinkin. Itsellä on vaan aina ollut periaatteena, että korjataan, jos kohtuudella onnistuu. Ja kun tuollaisen kierteen korjaus vielä onnistuisi itsellä tallissa olevilla tarvikkeilla, niin ei tullut mieleenkään uuden osan hankinta Vielä jos laittaisit linkin mistä osia saa kympillä, niin voisi auttaa alkuperäistä kysyjää ja minuakin, kun en tiedä tuon osan oikeaa nimeä.

    Edit: Tässä tapauksessa korjaamalla osasta tulee tuon osalta vieläpä alkuperäistä parempi.

  14. #10274
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Kympillä saa näköjään vaan tilaamalla, motonet, biltema ym. pitäisi löytyä n. 18e. Pyöräpajoilta voi toki kysellä käytettyä.

  15. #10275
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    398
    Voihan Shimanon navat. Ykköspyörän Shimano Deore navan vapaarattaan laakeri kirjaimellisesti räjähti palasiksi. Uusi laakeri odottaa asennusta. Nyt huomasin 3kk vanhan kakkospyörän takanavassa väljää.

    Purin sen verran, että sain laakerit näkyviin ja pääsin pyörittämään itse navan akselia. Ehkä aivan olematon välys tuntuu silloin ja muuten laakerit pyörivät kuin uudet. Läpiakseli ja päätytulpat ovat kireät, mutta vannetta heiluttamalla tuntuu pieni ehkä 1-2mm välys. Onko normaalia vai haenko uudet laakerit ja prässään paikalleen?

  16. #10276
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Kun tuosta tolpan pannasta oli juttua niin osaakohan kukaan sanoa/arvioida millaiseen momenttiin tuollaisen voi kiristää? Runko terästä ja tolppa kuitua.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  17. #10277
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    195
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kun tuosta tolpan pannasta oli juttua niin osaakohan kukaan sanoa/arvioida millaiseen momenttiin tuollaisen voi kiristää? Runko terästä ja tolppa kuitua.
    En osaa sanoa. Yleensä voidaan kiristää heikoimman komponentin speksin mukaan.

  18. #10278
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kun tuosta tolpan pannasta oli juttua niin osaakohan kukaan sanoa/arvioida millaiseen momenttiin tuollaisen voi kiristää? Runko terästä ja tolppa kuitua.
    Noista momenteista ei hajuakaan, mutta oma kuitutolppa alurungossa vaatii toisen kiristyksen varttitunnin kuluttua, ensimmäisen jälkeen pannan pultti ihan kuin olisi jäänyt kiristämättä.
    Oma kuitutolppa ainakin on tuon verran elastinen ja jos ajaa kertakiristyksen jälkee tolppa alkaa vajota alle tunnin ajon jälkeen. Mitään muuta ei ole tarvinnut, kohtuullinen toinen kiristys riittää

  19. #10279
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^^Ilmoitetaan 3nm. mutta ei pysynyt luistamatta viidelläkään... Aikanen ongelma...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  20. #10280
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Mikä runko, mikä tolppa ja ennenkaikkea, kenen valmistama panta? Jos siellä on joku kihlasormusta snadisti leveämpi panta pienellä ruuvilla yli satakiloisen ukon alla ja vielä jäykän teräsputken ympärillä niin eikai se jaksa pitää tolppaa ylhäällä noilla momenteilla. Tietenkin voi olla että tolppa joustaa pannan kohdaltakun yrittää kiristää. Jos ei pysy 5 Nm niin miten olisi 6? ja siitä ylöspäin vaikka 0,5 Nm välein kunnes alkaa pysyä.

    Cruxissa on pannassa maksimi 6,2Nm mutta kuitutolppa kuiturungossa pysyy pienemmälläkin puristuksella paikoillaan. Toisenlainen paljon kapeampi, keveämpi aivan onneton rimpula ei jaksa 85kg kuorman alla valumatta.

  21. #10281
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    No jos pannassa prkle lukee 3nm niin se on joku pilipalipanta . On taas fillarifoorumin painonkeventäjällä murheet. Voisko joku auttaa mua, tai saisinko ainakin avattua keskustelua tästä asiasta?

  22. #10282
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Niin se on^

    Ihmettelen sitä että miksi ei aikasemmin ole valunut. Onhan tuolla rassilla jo ajettu hyvät tovit.

  23. #10283
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    ^eikö se vasta kehunut saaneensa jarruihin nesteet sisään että ei ole ajettu.

    Niin se vaan on, että ei se kevennyspanta teräsrungossa ja painavan kuskin alla pelaa, mutta kun ei sitä nyt tulla uskomaan.

  24. #10284
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Niin, ja onko tuo nyt mitenkään oikea paikka weighweeneillä? Painonsäästö grammoja. Ja eihän nuo satulaputkien ynnä muiden siihen kuuluvien tötteröiden toleranssit ole mitenkään tiukkoja muutenhan sinne ei vettä ja hiekkaa menisikään. Grizlissä muuten taisi olla satulaputken maksimi suositeltu 5Nm. Ja 105kiloinen kolleega hinkkaa tuolla onnessaan. Oman osansa tuo tietenkin satulaputken insertti ja tapa millä kiristetään. Mutta ei sekään ihan aukoton systeemi ole.

  25. #10285
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Grizlin systeemi on omanlaisensa ei voi oikein pantaan verrata. Mulla on täpärissä 6Nm pannassa, mutta se panta on leveä eikä mikään kapea rinkula joka kiristää pieneltä alalta. Hyvin on tolppa pysynyt paikoillaan.

  26. #10286
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    ^eikö se vasta kehunut saaneensa jarruihin nesteet sisään että ei ole ajettu.
    Jaa, joo niin mä kuvittelin että ne ilmausletkun pätkän tarve ja tämä dilemma koski jotain uutta projektia ja siten olisi ostettu uusia kevennyshässäköitä. Aina ei ihan ei pysy perässä kun ei joka päivä tule päivystettyä palstalla.

  27. #10287
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Ota näistä selvää.

  28. #10288
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Grizlin systeemi on omanlaisensa ei voi oikein pantaan verrata. Mulla on täpärissä 6Nm pannassa, mutta se panta on leveä eikä mikään kapea rinkula joka kiristää pieneltä alalta. Hyvin on tolppa pysynyt paikoillaan.
    Joo ei, kunhan mainitsin. Kritiikkiähän se kanjonin systeemikin on saanut. Cruxissa on myös leveä panta joka taisi painaakin kokonaiset 14g ja oisko se ollut jotain 15mm paksu/korkea. Kiriruuvikin miehekäs. Kyllä tuokin on spessulla mietitty kuin amerikkaisille kaljamahaisille eläkeukoille tehty.

  29. #10289
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Ultimatessahan tuo toimi ongelmitta, mutta Grizlissä tuntuu kaipaavan säännöllistä putsausta ettei natise. Pitäisi varmaan joku "kortsu" virittää tolpan juureen.

    Mutta kyllä mä pannan vaihdolla tota ongelmaa pyrkisin ratkaisemaan, jos ei asennuspastat auta ja enempää ei uskalla kiristää. Joskus vuosikausia sitten tuli yhden rungon mukana tuollainen pilipalipanta ja alutolppa ei kuiturungossa tykännyt pysyä ylhäällä sitten millään ja kovin paljoa yli suosituksen ei uskaltanut kiristää. Vaihdoin kunnon pannan, muistaakseni Hope, ja tolppa alkoi pysyä paikoillaan maltillisellakin momentilla.

  30. #10290
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    ^Onko sulla vakiotolppa? Oma ei kyllä natise Geminin tolpalla mutta säännöllisesti tuota tulee nosteltua ja ylimalkaisesti putsailtua. Roadliten kohdalla meinasi jakkaraputki olla tiukassa välillä.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •